Förmånsvärde M X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Förmånsvärde M X

Inlägg av GreenMachine »

Någon som vet hur förmånsvärdet sett ut för tidigare MX? Tycker att MX LR har ett löjligt förmånsvärde i dagsläget.

Jag vet visserligen att SKV enligt tradition brukar sätta nya förmånsvärdena tillsammans med Illern Göran i baren på Golden Hits klockan halv fyra på morgonen, men måste ändå höra med Er?

.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Förmånsvärde M X

Inlägg av evilirish »

Har hyfsad koll på de senaste 2 åren och de ligger ca 3-4000kr högre brutto än motsvarande Model S
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Förmånsvärde M X

Inlägg av Nilp »

Håller med. En stor anledning till att vi valde E-Tron istället. Om man vill ha SUV.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmånsvärde M X

Inlägg av Legato »

Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
NinjaNiklas

Re: Förmånsvärde M X

Inlägg av NinjaNiklas »

Legato skrev:
Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.
Kan ju hålla med delvis, men att sätta 12800kr för en 2018 mx100d och ca 9000kr för en x5 40e(som drar 0.9milen) är ganska så korkat, om man nu ska tro folket som styr å ställer att de vill ha flera miljövänliga fordon.

Vi valde X oavsett då jag ville fortsätta köra tesla, men jag förstår folk som väljer en annan bil. Jag hade utan tvekan valt X5an direkt om jag inte hade mani av att köra el.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde M X

Inlägg av Pontus »

NinjaNiklas skrev:
Legato skrev:
Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.
Kan ju hålla med delvis, men att sätta 12800kr för en 2018 mx100d och ca 9000kr för en x5 40e(som drar 0.9milen) är ganska så korkat, om man nu ska tro folket som styr å ställer att de vill ha flera miljövänliga fordon.

Vi valde X oavsett då jag ville fortsätta köra tesla, men jag förstår folk som väljer en annan bil. Jag hade utan tvekan valt X5an direkt om jag inte hade mani av att köra el.
Då måste du ha 300 tkr i extra utrustning på Teslan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Förmånsvärde M X

Inlägg av Nilp »

Legato skrev:
Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.
Absolut X är större och kan fås med tredje sätesrad. men E-Tron är betydligt större än Q5. tittarna på storlek och bagageutrymme så är den väldigt lik Q8. Q7 är knappt decimetern längre och större bagage då den är lite mer ”låda”. Vi har en XC90 idag och E-Tron beställd. :)

Men om X förmånsvärde hade legat i närheten av E-Tron så hade jag definitivt övervägt det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde M X

Inlägg av bylund »

GreenMachine skrev:
Någon som vet hur förmånsvärdet sett ut för tidigare MX?
Ja, Skatteverket ;)
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 12339.html
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmånsvärde M X

Inlägg av Legato »

Nilp skrev:
Legato skrev:
Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.
Absolut X är större och kan fås med tredje sätesrad. men E-Tron är betydligt större än Q5. tittarna på storlek och bagageutrymme så är den väldigt lik Q8. Q7 är knappt decimetern längre och större bagage då den är lite mer ”låda”. Vi har en XC90 idag och E-Tron beställd. :)

Men om X förmånsvärde hade legat i närheten av E-Tron så hade jag definitivt övervägt det.
Skrev fel, menade inte Q5, men Q6... Q6 och e-tron har nästan identiska yttermått. Q8 är klart större, både på längd, men framförallt bredd.

Invändigt är det en annan sak (där X också är större än yttermåtten), men tror SKV kollar yttermåtten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar