Ja visst, men jag antar att hen tänker behålla bilen även när det blir kallare.[JM] skrev:Så är det. Det känns det lite för varmt ute nu för att den också sparkar igång men vem vet. Det är ju en Tesla. Dom har ju en tendens att göra lite som dom vill iblandLegato skrev:Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.[JM] skrev:Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.
Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Kupéfläkten drar från batteri
Moderator: Redaktion
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021