Model S vs model X - intryck efter provkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Model S vs model X - intryck efter provkörning

Inlägg av Jerker »

Jag var i Halmstad och fick förmånen att provköra både S och X (tack du Jonas från Halmstad (medlem här på forumet) som släppte in mig i X:en på er provkörningstid och även lät mig köra!). Jag har aldrig tidigare vare sig åkt i eller kört någon Tesla, så här är mina intryck:

Först model X: Detta är ett danskreggat exemplar som är det enda som finns i Europa nu för provkörning som är anpassat för Europeiska marknaden. Trots att detta "bara" var en 90D så kändes den otroligt pigg! Egentligen otroligt att en så stor bil kan reagera så snabbt på gaspedalen. Smidig och bra väghållning. Inte minsta känsla av att den inte skulle klara av svåra kurvor. Men detta är naturligtvis inget annat än man kunde förvänta sig!

Så fick jag möjlighet att bekanta mig med panoramataket. Solen sken och jag kan konstatera att ni som försäkrat mig om att solen inte stör utan skärmas av tillräckligt av det tonade glastaket har helt rätt! Nu är jag inte orolig längre, case closed! 8-) Bilen är 7-sitsig och trots att nån tidigare hade sabbat nåt med mellanradens justeringsmöjligheter så det inte gick att få fram mittsätet så kunde man konstatera att det går att sitta bra som vuxen även längst bak! (Jag är 180 lång, och har relativt långa ben.)

Bilen har ventilerade säten och det var riktigt skönt! Den inre backspegeln var förvånansvärt liten, fast å andra sidan är sikten ut genom bakrutan mycket begränsad, iaf med 7 säten och med passagerare på alla säten säkert lika med 0. Dessutom behöver man inte använda den vid backning då backkameran finns. (Går det inte att slå på backkameran även vid körning framåt?)

Model S: Efter bonusåkningen i X:en var det dags för min egen provkörning av S. Med känslan av X i kroppen så var mitt omedelbara intryck att S:en är betydligt mer "kattlik". Den kändes väldigt mycket mer smidig, gick mjukare över farthindren (båda bilarna har luftfjädring) och den kändes i helhet mycket lättare än X:en. Och i jämförelse med X kändes den nästan som en småbil! :mrgreen:

Denna bil som jag fick köra har "extra allt" så det blev naturligtvis att testa Ludicrous mode! Och det var precis så roligt som jag hade föreställt mig! Och den rent fysiska känslan var starkare än jag hade föreställt mig. G-kraften var högst påtaglig och det kändes lite som att ansiktet drogs bakåt och skulle ha hamnat i nacken om det hade fortsatt en längre tid! :D Men det mest överraskande var synintrycket! När man är sådär oförberedd på allt så hinner man inte ta in alla intryck. Min upplevelse var att det blev lite som det illustreras i t.ex. Stjärnornas krig där rymdskepp som kör i överljushastighet och stjärnor och planeter blir till streck! Det var en överraskning! Och att det är över så snabbt! 3 sekunder är verkligen inte mycket!

Kraften som finns i bilen är ju otroligt imponerande! Även vid låga hastigheter så slås man av hur lite tryck på gaspedalen som behövs för att göra de manövrar man önskar. Det ger en smidighet som är överlägsen! Då är ändå jag van att köra elbil och är van vid hur direkt kraften kommer. Även i en liten och motorsvag bil som Renault Zoe är det stor skillnad mot hur en förbränningsmotor uppför sig.

Mitt helhetsintryck är att X är en väldigt bra bil som SUV betraktat med imponerande utrymmen och körkänsla! Men S är ändå en trevligare bil att köra, så detta fick mig att än en gång fundera på om man ändå inte ska satsa på en S60 i väntan på 3:an... Fast å andra sidan vet jag nu att en väntan på model 3 är att vänta på något väldigt, väldigt gott, och då kan man vänta länge! Iaf minst 2-3 år...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Model S vs model X - intryck efter provkörning

Inlägg av HelectriC »

känns som vi har ganska lik uppfattning av Xen. Jag håller med på de flesta punkter och i efterhand är jag mycket nöjd med min S. Apropå kameran, så kan man trycka på kamera-ikonen så ser man bakåt konstant (inte bara vid back).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:

Mitt helhetsintryck är att X är en väldigt bra bil som SUV betraktat med imponerande utrymmen och körkänsla! Men S är ändå en trevligare bil att köra, så detta fick mig att än en gång fundera på om man ändå inte ska satsa på en S60 i väntan på 3:an... Fast å andra sidan vet jag nu att en väntan på model 3 är att vänta på något väldigt, väldigt gott, och då kan man vänta länge! Iaf minst 2-3 år...
Som många säger, det kan bli dyrt att provköra Tesla :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Jerker skrev:

Och Jerker, kom ihåg att använda Bylunds referral när du beställer senare idag :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:

Och Jerker, kom ihåg att använda Bylunds referral när du beställer senare idag :D
:D :D :D
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Kul recension att läsa
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Blev också helt såld när jag testade model S i mars månad. "Den dyraste provkörningen jag någonsin gjort" som många säger.

Kul med din recension!
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Elbilspappan

Inlägg av Elbilspappan »

Jerker skrev:
Även i en liten och motorsvag bil som Renault Zoe är det stor skillnad mot hur en förbränningsmotor uppför sig....
Håller med om att även i en Zoe finns det lite bra kraft ifrån 0-40km/h sen tappar den en del, men går såklart inte jämföra med Tesla Model S. Tyckte det var kul att testa dom olika "Mode" på Model S dvs, 70, 70D, P90D osv, även en "Vanlig" 70 drar ju det mesta och känns gött i magen.

Men det som gör Tesla unik är ju räckvidden!! Jag körde ner till Ystad på kvällen och fick ladda 3 ggr för att komma hem ( Laholm, Glumslöv, Löddeköping ), visst kunde jag säkert planera bättre men Hallandsåsen åt upp 20km och Clevers laddare står ju i norrgående riktning och bara att vända äter ju 12km x 2....så sammanfattar jag 12+12+20= 44km vilket är typ 33% av Zoes totala räckvidd vid 110km/h och det hade jag inte räknat med, sen verkar det ju som att halvljusen drar en del hehe man orkar inte med dessa orosmoment och magont. Allt detta försvinner ju redan om man köper instegs modellen Model S60.

Slutsats: Mer Tesla åt folket och det ingår ju i Masterplan = Model 3 ( Dom som inte orkar vänta köper nog S60/S60D

Trevlig helg
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Elbilspappan skrev:
Jerker skrev:
Även i en liten och motorsvag bil som Renault Zoe är det stor skillnad mot hur en förbränningsmotor uppför sig....
Håller med om att även i en Zoe finns det lite bra kraft ifrån 0-40km/h sen tappar den en del, men går såklart inte jämföra med Tesla Model S. Tyckte det var kul att testa dom olika "Mode" på Model S dvs, 70, 70D, P90D osv, även en "Vanlig" 70 drar ju det mesta och känns gött i magen.

Men det som gör Tesla unik är ju räckvidden!! Jag körde ner till Ystad på kvällen och fick ladda 3 ggr för att komma hem ( Laholm, Glumslöv, Löddeköping ), visst kunde jag säkert planera bättre men Hallandsåsen åt upp 20km och Clevers laddare står ju i norrgående riktning och bara att vända äter ju 12km x 2....så sammanfattar jag 12+12+20= 44km vilket är typ 33% av Zoes totala räckvidd vid 110km/h och det hade jag inte räknat med, sen verkar det ju som att halvljusen drar en del hehe man orkar inte med dessa orosmoment och magont. Allt detta försvinner ju redan om man köper instegs modellen Model S60.

Slutsats: Mer Tesla åt folket och det ingår ju i Masterplan = Model 3 ( Dom som inte orkar vänta köper nog S60/S60D

Trevlig helg
Jag körde från strax utanför Nyköping till Halmstad, en sträcka på 39 mil som enligt Google ska ta 4:15. Jag körde mest i 80 och laddade 2 ggr och gjorde sträckan på 7 timmar. Om man lägger till en lunchpaus och en kisspaus på Google så blir det kanske 5:30 Med en Tesla hade jag väl gjort det på samma tid som med en ICE om man bara synkar laddning och lunch.

Att det bara tog 1:30 mer med lilla Zoe på en 40-milsträcka tycker jag är rätt bra!
Elbilspappan

Inlägg av Elbilspappan »

Att det bara tog 1:30 mer med lilla Zoe på en 40-milsträcka tycker jag är rätt bra!
Jo, men tankte på priset så är Zoe är bra bil, funkar perfekt i vardagen då jag pendlar 10mil totalt och laddar gratis på jobbet. Men om man har dåliga förutsättningar på långfärder så blir det extra märkbart när man bara har 22kW batteri att tillgå, Hallandsåsen, motvind, regn, Clever-laddaren på fel sida motorvägen osv. Enligt http://www.egotrip.se hade jag klarat mig på en laddning med solsken och lätt sommarbris.... ;)

One day blir det en Tesla, one day.
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Elbilspappan skrev:
Jo, men tankte på priset så är Zoe är bra bil, funkar perfekt i vardagen då jag pendlar 10mil totalt och laddar gratis på jobbet. Men om man har dåliga förutsättningar på långfärder så blir det extra märkbart när man bara har 22kW batteri att tillgå, Hallandsåsen, motvind, regn, Clever-laddaren på fel sida motorvägen osv. Enligt http://www.egotrip.se hade jag klarat mig på en laddning med solsken och lätt sommarbris.... ;)

One day blir det en Tesla, one day.
Absolut, så blir det!

Jag tycker ju att det ändå är rätt bra att kunna köra en dagstur på 78 mil med Zoen. Visserligen hade det gått snabbare med en ICE, men det är ju fullt genomförbart! Jag laddade enbart på Clever och jag köpte deras abonnemang för 99:- den här månaden, så det kostade c:a 260:- att ladda de c:a 105 kWh som gick åt. (1,35 kWh/mil). Abonnemangskostnaden på 99:- kan jag slå ut på ytterligare en resa jag ska göra, så säg att resan till Halmstad kostade mig 300:- i drivmedel.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag glömde ju att skriva nåt om autopiloten! Det var lite läskigt att köra med den och det ryckte i både händer och fötter att ta över, men den klarade sig alldeles utmärkt. Och det var kul att se att den även klarar av landsväg utan mittlinje! Dock låg den lite nära mitten för att det skulle kännas helt bekvämt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag glömde ju att skriva nåt om autopiloten! Det var lite läskigt att köra med den och det ryckte i både händer och fötter att ta över, men den klarade sig alldeles utmärkt. Och det var kul att se att den även klarar av landsväg utan mittlinje! Dock låg den lite nära mitten för att det skulle kännas helt bekvämt.
Märkte också att bilen ligger mer åt mitten än min egna körning dagtid och med en del trafik. Den ligger dock mer till höger än min egna körning vid skymning och lite trafik.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Märkte också att bilen ligger mer åt mitten än min egna körning dagtid och med en del trafik. Den ligger dock mer till höger än min egna körning vid skymning och lite trafik.
http://teslaclubsweden.se/placering/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

danni skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jo, men när det saknas mittlinje så stämmer detta inte. Då låg den inte i mitten av filen, den låg nästan på den obefintliga mittlinjen med vänster hjulpar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Japp, känner till det. Har dock blivit lärd att köra mer mot mitten av vägen/till vänster vid skymning. Ligger mer mot höger i stället för mitten av filen normalt dock utan att tänka på det.

I Thailand kör jag dock annorlunda. De har ju inte högertrafik där utan mittentrafik (officiellt vänstertrafik men det är inte många som följer...).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar