Först model X: Detta är ett danskreggat exemplar som är det enda som finns i Europa nu för provkörning som är anpassat för Europeiska marknaden. Trots att detta "bara" var en 90D så kändes den otroligt pigg! Egentligen otroligt att en så stor bil kan reagera så snabbt på gaspedalen. Smidig och bra väghållning. Inte minsta känsla av att den inte skulle klara av svåra kurvor. Men detta är naturligtvis inget annat än man kunde förvänta sig!
Så fick jag möjlighet att bekanta mig med panoramataket. Solen sken och jag kan konstatera att ni som försäkrat mig om att solen inte stör utan skärmas av tillräckligt av det tonade glastaket har helt rätt! Nu är jag inte orolig längre, case closed!

Bilen har ventilerade säten och det var riktigt skönt! Den inre backspegeln var förvånansvärt liten, fast å andra sidan är sikten ut genom bakrutan mycket begränsad, iaf med 7 säten och med passagerare på alla säten säkert lika med 0. Dessutom behöver man inte använda den vid backning då backkameran finns. (Går det inte att slå på backkameran även vid körning framåt?)
Model S: Efter bonusåkningen i X:en var det dags för min egen provkörning av S. Med känslan av X i kroppen så var mitt omedelbara intryck att S:en är betydligt mer "kattlik". Den kändes väldigt mycket mer smidig, gick mjukare över farthindren (båda bilarna har luftfjädring) och den kändes i helhet mycket lättare än X:en. Och i jämförelse med X kändes den nästan som en småbil!

Denna bil som jag fick köra har "extra allt" så det blev naturligtvis att testa Ludicrous mode! Och det var precis så roligt som jag hade föreställt mig! Och den rent fysiska känslan var starkare än jag hade föreställt mig. G-kraften var högst påtaglig och det kändes lite som att ansiktet drogs bakåt och skulle ha hamnat i nacken om det hade fortsatt en längre tid!

Kraften som finns i bilen är ju otroligt imponerande! Även vid låga hastigheter så slås man av hur lite tryck på gaspedalen som behövs för att göra de manövrar man önskar. Det ger en smidighet som är överlägsen! Då är ändå jag van att köra elbil och är van vid hur direkt kraften kommer. Även i en liten och motorsvag bil som Renault Zoe är det stor skillnad mot hur en förbränningsmotor uppför sig.
Mitt helhetsintryck är att X är en väldigt bra bil som SUV betraktat med imponerande utrymmen och körkänsla! Men S är ändå en trevligare bil att köra, så detta fick mig att än en gång fundera på om man ändå inte ska satsa på en S60 i väntan på 3:an... Fast å andra sidan vet jag nu att en väntan på model 3 är att vänta på något väldigt, väldigt gott, och då kan man vänta länge! Iaf minst 2-3 år...