X som dragbil
Moderator: Redaktion
Re: X som dragbil
Noterade idag att både 20" och 22" hjul är godkända för den högre dragvikten 2270 kg.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: X som dragbil
Nosvikt var ju en innovativ term.... Googlar man får man träff på delar till baktunga radiostyrda bilar. Summon till nästa nivå?
Kultryck heter det väl på svenska?
Kultryck heter det väl på svenska?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: X som dragbil
Öhh, "nosvilkten" får inte överstiga 90 kg men måste vara minst 4% av släpvagnsbelastningen"... vilket blir 90,8 kg vid 2270 kg "släpvagnsbelastning". Detta innebär att 2250 kg är max dragvikt ändå eller??? Balanskonst på slak lina enligt mig.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: X som dragbil
Lite heliumballonger från marknaden får det bli då
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: X som dragbil
Har jag förstått det rätt att "towmode" innebär att autopilot inte är tillgänglig? Om så är fallet, hur är det då med adaptiv farthållare? Vad är det mera som ställs om vid "towmode"? Kan man inte köra släp utan att aktivera detta läge? Garantifråga???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: X som dragbil
Jag har fattat det som att towmode aktiveras när kontakten till släpet kopplas in.
Tror, efter dagens provkörning, att det är vettigt att autopiloten är ur kopplad med släp. Tänker på det nervösa rycket som bilen gjorde vid ett krön, hade jag haft tungt släp då hade vi haft stora problem.
Tror, efter dagens provkörning, att det är vettigt att autopiloten är ur kopplad med släp. Tänker på det nervösa rycket som bilen gjorde vid ett krön, hade jag haft tungt släp då hade vi haft stora problem.
Re: X som dragbil
När jag var med och hämtade ut en X sa de att man manuellt måste koppla in det. Man lär inte glömma det oavsiktligt dock då ultraljudssensorerna lär anse att man kör väldigt när något med släp på.LarsL skrev:Jag har fattat det som att towmode aktiveras när kontakten till släpet kopplas in.
Tror, efter dagens provkörning, att det är vettigt att autopiloten är ur kopplad med släp. Tänker på det nervösa rycket som bilen gjorde vid ett krön, hade jag haft tungt släp då hade vi haft stora problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: X som dragbil
Tror däckens belastningsindex spelar in på att de hade lägre vikt med 22" förut. De däcken har index 106 mot 110 för 20". 950 kg per hjul med 22", men 1060 kg med 20".lator skrev:Öhh, "nosvilkten" får inte överstiga 90 kg men måste vara minst 4% av släpvagnsbelastningen"... vilket blir 90,8 kg vid 2270 kg "släpvagnsbelastning". Detta innebär att 2250 kg är max dragvikt ändå eller??? Balanskonst på slak lina enligt mig.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: X som dragbil
Det är ju bara kultrycket på max 90 kg som tillkommer, det lär väl inte påverka belastningen på däcken speciellt mycket?AGCF skrev:Tror däckens belastningsindex spelar in på att de hade lägre vikt med 22" förut. De däcken har index 106 mot 110 för 20". 950 kg per hjul med 22", men 1060 kg med 20".lator skrev:Öhh, "nosvilkten" får inte överstiga 90 kg men måste vara minst 4% av släpvagnsbelastningen"... vilket blir 90,8 kg vid 2270 kg "släpvagnsbelastning". Detta innebär att 2250 kg är max dragvikt ändå eller??? Balanskonst på slak lina enligt mig.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: X som dragbil
jänkarna anser att kultrycket(tongue weight)(hur det kunde bli nosvikt begriper inte jag iallafall) ska vara 7-15% av trailerns totalvikt, dvs 200-300kg
ms 76132 "Eleamore"
Re: X som dragbil
Det är ju sanslöst mycket! Låter inte speciellt säkert.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: X som dragbil
De har helt annan dragkrok och regler overthere
Här har vi kultryck på 90kg ?
Där kan du ha drag som du lastar direkt på en MC på nårra hundra kg bo problem
Här har vi kultryck på 90kg ?
Där kan du ha drag som du lastar direkt på en MC på nårra hundra kg bo problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: X som dragbil
Hej.
Funderar på att dra upp båten med min MX100D, tror ni den orkar? Handlar nog om ca 3.1-3.3 ton inkl efterfordon
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Funderar på att dra upp båten med min MX100D, tror ni den orkar? Handlar nog om ca 3.1-3.3 ton inkl efterfordon
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: X som dragbil
Bör gå bra.PhR34k skrev:Hej.
Funderar på att dra upp båten med min MX100D, tror ni den orkar? Handlar nog om ca 3.1-3.3 ton inkl efterfordon
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tesla Model Y
Re: X som dragbil
I USA, pickuper med bladfjädring och som är lätta baktill =högt kultryck =bättre grepp =bättre dra med
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: X som dragbil
Ook. Då säljer jag Teslan och köper en Usa pickup, hade inte tänkt på det så tack för tipset!Leo skrev:I USA, pickuper med bladfjädring och som är lätta baktill =högt kultryck =bättre grepp =bättre dra med
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk