Hej,
Lyfter en gammal tråd lite.
Vi flyttar till ett nytt hus snart och kollar lite alternativ gällande el-avtal. Är helt ny i ämnet då jag tidigare endast förbrukat hushållsel.
Huset är nybyggt/välisolerat med luftvärmepump och vattenburen värme. Beräknad energiförbrukning (exkl. elbil) är 5 900 kWh. Vi har en MX och en M3, beräknad total körsträcka ca 3000mil (varav en del el är SC).
Värmepumpen heter Nibe F750 och ska gå att koppla till nordpool (dvs. den ska kunna värma smart när priset är billigt).
Huset är uppskärrat till 25A, vilket Ellivio tar 580kr/mån för (!).
Att det är bra med timpriser för just laddningen av Teslorna är givet, men har någon erfarenhet av att även styra värmepumpen?
Jag vill ju helst inte påverka komforten nämnvärt negativt. Hur skulle ni göra? Har läst om TCS:s rabatter via Fyrfasen och teslas samarbete med Skellefte-kraft.
Utöver elleverantörens pris varierar Ellivios priser enligt:
Hade ni
1. Valt billigaste möjliga "vanliga" abbonemanget och ev försökt säkra ner till 20 A
2. Valt timpriser och styra om förbrukning.
Vet inte om vi har behov av 25A . Finns ju inget annat stort som förbrukar och om man t.ex. kör infravärme kan man pausa laddningen. Tror förövrigt att jag sällan kommer behöva ladda båda bilarna samtidigt. 8A Trefas nattladdning till en bil lär räcka i de allra flesta fallen.
Tycker det är kul om man på ett enkelt sätt kan minska totala effektbehovet, samtidigt får de inte vara/bli för bökigt och barnen ska få bada badkar även om elen är dyr kl 18...
Och det är ju dumt om timpriset blir dyrare jmf. vanlig taxa om man t.ex. badar mycket.
Har försökt hitta info om erfarenheter kring Niben utan större framgång, i princip bara denna tråd:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum ... c=56383.15
Tacksam för råd
Hälsningar en vilsen blivande villaägare