Har länge sökt alternativ till takbox och aldrig helt kunnat förlika mig med de öppna dragkroksmonterade varianterna eftersom jag inbillar mig att skidorna tar skada av all smuts och vägsalt. Hur det är med det låter jag vara osagt, men de blir ju otvivelaktigt smutsiga där bak, och jag vill helst slippa göra rent dem innan jag får ge mig ut i backen.
smart med de extra lådorna som kan monteras på sidorna. Hur bred blir den då? får man problem om de sticker utanför bilen?
Den blir som bredast 1.90cm
S= 2,19
X=2.27
Så den sticker inte ut.
Där emot var den inte superbillig, € 928 för den bredaste modellen.
Hade den kostat hälften hade jag nog bytt bort min takbox.
Fast blir det inte lite meckigt med skidor som är längre än 172cm (längd med ena sidoboxen)? Gissar att man för i sidoinsatserna uppifrån så det går att få in längre skidor om man trär in skidorna i sista insatsen innan man för ner den.
smart med de extra lådorna som kan monteras på sidorna. Hur bred blir den då? får man problem om de sticker utanför bilen?
Den blir som bredast 1.90cm
S= 2,19
X=2.27
Så den sticker inte ut.
Där emot var den inte superbillig, € 928 för den bredaste modellen.
Hade den kostat hälften hade jag nog bytt bort min takbox.
Fast blir det inte lite meckigt med skidor som är längre än 172cm (längd med ena sidoboxen)? Gissar att man för i sidoinsatserna uppifrån så det går att få in längre skidor om man trär in skidorna i sista insatsen innan man för ner den.
Hur det funkar har jag inte koll på. Men på sidan står det -"Skis up to 187 cm in length " Så jag antar att de testat med den längden.
Där emot var den inte superbillig, € 928 för den bredaste modellen.
Hade den kostat hälften hade jag nog bytt bort min takbox.
Jag har sökt med ljus och lykta efter återförsäljare som vill skeppa till Sverige. Den enda jag hittade (en via Tyska Ebay) ville ha över €1000 ink leverans, så onekligen dyrt. Men för dem som inte köpt ännu, eller för oss X-kunder som inte har några alternativ är det nog bara att betala om man inte vill ha skidorna i det fria.
DSV skrev:
Fast blir det inte lite meckigt med skidor som är längre än 172cm (längd med ena sidoboxen)? Gissar att man för i sidoinsatserna uppifrån så det går att få in längre skidor om man trär in skidorna i sista insatsen innan man för ner den.
Enligt dem själva (http://mft.systems/de/produkt/backbox-einsatz-breit/) ska bredaste lådväggen tillåta skidor upp till 187 cm, men jag förstår din poäng – hur meckigt är det att få in dem? Återkommer när jag fått leverans.
Edit: Gellerstam hann före, men länken kan ju vara användbar.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Jag kör med "heck pack". Inte lika snyggt men väldigt praktiskt. Allt ifrån fastspända skidfodral till vildsvin har färdats där bak och den är verkligen rejält byggd. Jag har en plastlåda som jag ställer dit om något är ömtåligt för smuts. http://heck-pack.se
Där emot var den inte superbillig, € 928 för den bredaste modellen.
Hade den kostat hälften hade jag nog bytt bort min takbox.
Jag har sökt med ljus och lykta efter återförsäljare som vill skeppa till Sverige. Den enda jag hittade (en via Tyska Ebay) ville ha över €1000 ink leverans, så onekligen dyrt. Men för dem som inte köpt ännu, eller för oss X-kunder som inte har några alternativ är det nog bara att betala om man inte vill ha skidorna i det fria.
quote]
kör ner till Tyskland och hämta själv? spara pengar och få en trevlig tur på köpet!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kör ner till Tyskland och hämta själv? spara pengar och få en trevlig tur på köpet!
Tanken slog mig faktiskt! Hittade en komplett begagnad utanför Hamburg, så då hade man nästan kunnat få ihop kalkylen. Det är bara det att den ju var till salu nu, och Teslan får jag först i mars.
Varken lika billigt eller angenämt att bränna ner i Forden, och boxen måste jag ha på plats ungefär samtidigt som Teslan, så det blev till att jaga tyskar som vågar skicka utomlands. Förvånansvärt svårt skulle det visa sig.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Hur funkar alla givare och sensorer bak när man har något sådant på draget?
Funkar AP eller kopplas den ur när man sätter i ljuset?
Jag har själv en cykelhållare som sätts på dragkroken och undrar om den kommer funka bra.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Det har jag inte alls tänkt på. Känns ju som en överhängande risk att AP inte kommer fungera eftersom det är spärrat när man kör släp. Övriga sensorer har jag ingen aning om. Hur reagerar de på cykelhållare/skidhållare?
Kommer dröja ett tag tills jag kan besvara, men kommer alltså agera försökskanin.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
På AP1 bilar så är det bara radar som sitter baktill så då kanske detta funkar under förutsättningarna att den sitter tillräckligt högt upp men AP2 använder ju även kameran vilket blockeras och därmed inte borde gå att använda. För cyklar är det nog samma sak, de kommer nog vara i vägen för sensorerna och därmed är det inte möjligt att använda AP.
På AP1 bilar så är det bara radar som sitter baktill så då kanske detta funkar under förutsättningarna att den sitter tillräckligt högt upp men AP2 använder ju även kameran vilket blockeras och därmed inte borde gå att använda. För cyklar är det nog samma sak, de kommer nog vara i vägen för sensorerna och därmed är det inte möjligt att använda AP.
Sitter det radar bak på AP1 bilarna?
Jag trodde bara det satt UL-sensorer bak.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
På AP1 bilar så är det bara radar som sitter baktill så då kanske detta funkar under förutsättningarna att den sitter tillräckligt högt upp men AP2 använder ju även kameran vilket blockeras och därmed inte borde gå att använda. För cyklar är det nog samma sak, de kommer nog vara i vägen för sensorerna och därmed är det inte möjligt att använda AP.
Hur funkar alla givare och sensorer bak när man har något sådant på draget?
Funkar AP eller kopplas den ur när man sätter i ljuset?
Jag har själv en cykelhållare som sätts på dragkroken och undrar om den kommer funka bra.
Inte fått leverans ännu, men snubblade över en tråd på TMC som tyder på att man kan stänga av tow mode och därmed ha fungerande AP även med lampor inkopplade på en box där bak. Verkar som att backsensorerna kan varna en del, men även det kan tydligen stängas av?
Detta tyder ju på att cykelställ och liknande tillbehör inte lär bråka med AP, men oklart om detta gäller även för nya AP2-hårdvaran.
Jag tar ju leverans av bilen först i mars, så har svårt att bekräfta 100% innan dess.
Hur funkar alla givare och sensorer bak när man har något sådant på draget?
Funkar AP eller kopplas den ur när man sätter i ljuset?
Jag har själv en cykelhållare som sätts på dragkroken och undrar om den kommer funka bra.
Inte fått leverans ännu, men snubblade över en tråd på TMC som tyder på att man kan stänga av tow mode och därmed ha fungerande AP även med lampor inkopplade på en box där bak. Verkar som att backsensorerna kan varna en del, men även det kan tydligen stängas av?
Detta tyder ju på att cykelställ och liknande tillbehör inte lär bråka med AP, men oklart om detta gäller även för nya AP2-hårdvaran.
Jag tar ju leverans av bilen först i mars, så har svårt att bekräfta 100% innan dess.
"Notera: De bakre sensorerna avaktiveras när en cykel identifieras eller då Model X är i släpvagnsläge."
Förstod det även som att man inte behöver aktivera Trailer Mode om man har cykelställ så AP lär fortsätta fungera. (inte hunnit testa detta).
Tow Mode är när man blir bärgad så då lär inte AP fungera =)