Regnsensor
Moderator: Redaktion
Regnsensor
Jag har gått och retat mig på att Regnsensorn på min X va sämre än S.
Antingen gick dom hela tiden eller så gick dom inte tillräckligt.
Nu fick jag reda på idag att Regnsensorn inte är aktiv än och att denna ligger långt ner på listan över kommande uppdateringar. Jag måste alltså själv ha koll på om det regnar eller inte. Får se till att ha väderappen igång på telefonen hela tiden.
Antingen gick dom hela tiden eller så gick dom inte tillräckligt.
Nu fick jag reda på idag att Regnsensorn inte är aktiv än och att denna ligger långt ner på listan över kommande uppdateringar. Jag måste alltså själv ha koll på om det regnar eller inte. Får se till att ha väderappen igång på telefonen hela tiden.
Re: Regnsensor
Ja, antingen får man klaga på att man fick AP1 eller så att man har AP2 men inga funktioner.Martinen skrev:Jag har gått och retat mig på att Regnsensorn på min X va sämre än S.
Antingen gick dom hela tiden eller så gick dom inte tillräckligt.
Nu fick jag reda på idag att Regnsensorn inte är aktiv än och att denna ligger långt ner på listan över kommande uppdateringar. Jag måste alltså själv ha koll på om det regnar eller inte. Får se till att ha väderappen igång på telefonen hela tiden.
Annars kanske vi kan byta bil så löser sig problemet =)
Re: Regnsensor
Haha.
Så länge jag har min adaptiva farthållare känner jag mig nöjd.
Resten blir bonus när det kommer.
Tycker ändå det är lite skummt att dom börjat om från scratch på AP2 bilarna. Vissa funktioner som Regnsensor mm borde väl vara samma. Det samma gäller ljusstyrkan på skärmen. Denna justeras inte automatisk i nya bilen. Påverkar inte så mycket, men det känns som en konstig sak att ta bort.
Så länge jag har min adaptiva farthållare känner jag mig nöjd.
Resten blir bonus när det kommer.
Tycker ändå det är lite skummt att dom börjat om från scratch på AP2 bilarna. Vissa funktioner som Regnsensor mm borde väl vara samma. Det samma gäller ljusstyrkan på skärmen. Denna justeras inte automatisk i nya bilen. Påverkar inte så mycket, men det känns som en konstig sak att ta bort.
Re: Regnsensor
För att inte bidra till trådinflationen så ställer jag en relaterad fråga här - jag har FW 17.3.15 på min X som är drygt två veckor gammal. Någon med AP2 som har fått "högre" uppdatering? I USA har ju åtminstone en uppdatering rullat ut sedan ett tag tillbaka.
Model X P100D
Re: Regnsensor
jag har 17.4.14 fast har AP1 om de gör skillnadEricH skrev:För att inte bidra till trådinflationen så ställer jag en relaterad fråga här - jag har FW 17.3.15 på min X som är drygt två veckor gammal. Någon med AP2 som har fått "högre" uppdatering? I USA har ju åtminstone en uppdatering rullat ut sedan ett tag tillbaka.
Re: Regnsensor
Både AP1 och AP2 kombinerar självklart data från alla sensorer. AP2 jobbar med neuralt nätverk osv. Men om vi släpper de skillnaderna just nu så tror jag ändå att man kan tänka så här.
Adaptiva farthållaren jobbar ju med radarn. Ganska enkelt och tydliga signaler =snabbt att få fram data för att sen datorerna/Tesla ska kunna få fram en hyfsad mjukvara. Dessutom en teknik/mjukvara utifrån det som funnits till liknande system minst 10år. Och i Tesla AP1 i två år.
De flesta andra funktionerna på AP2, jobbar ju med 8 kameror. Mycket mer komplexa signaler från många källor och oerhört mycket större mängder data =tar avsevärt längre tid att få fram en hyfsad mjukvara. Där tex kamerorna måste detektera väglinjerna för att bilen ska styra själv, identifiera mängder av föremål händelser, dessutom väldigt många gånger osv. (För att få fram hyfsad säkra databeslut som grund för att styra/bromsa bilen)
Så egentligen inget konstigt att "radarkopplade funktioner" på AP2?kommer tidigt och "Kamerakopplade funktioner" kommer att dröja betydligt längre innan de släpps.
Adaptiva farthållaren jobbar ju med radarn. Ganska enkelt och tydliga signaler =snabbt att få fram data för att sen datorerna/Tesla ska kunna få fram en hyfsad mjukvara. Dessutom en teknik/mjukvara utifrån det som funnits till liknande system minst 10år. Och i Tesla AP1 i två år.
De flesta andra funktionerna på AP2, jobbar ju med 8 kameror. Mycket mer komplexa signaler från många källor och oerhört mycket större mängder data =tar avsevärt längre tid att få fram en hyfsad mjukvara. Där tex kamerorna måste detektera väglinjerna för att bilen ska styra själv, identifiera mängder av föremål händelser, dessutom väldigt många gånger osv. (För att få fram hyfsad säkra databeslut som grund för att styra/bromsa bilen)
Så egentligen inget konstigt att "radarkopplade funktioner" på AP2?kommer tidigt och "Kamerakopplade funktioner" kommer att dröja betydligt längre innan de släpps.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Regnsensor
Är regnsensorn verkligen kopplad till AP? Jag har ju en gammal bil utan AP, och regnsensor är en av de få funktioner som bilen faktiskt har, trots att den saknar AP-hårdvara. Bortsett från att regnsensorn är fruktansvärt dålig så finns den där nånstans. Vid enstaka tillfällen har den faktiskt till och med lyckats att upptäcka regn på vindrutan, men i de flesta fallen är det manuellt läge som gäller. Tillförlitligheten på regnsensorerna verkar variera kraftigt mellan olika bilar och bilmodeller. Jag har haft allt från mycket bra till extremt dåliga regnsensorer på mina bilar.
Oavsett så är ju regnsensorn en teknik som har funnits väldigt länge hos de flesta märken, långt innan bilarna fick kameror och radar osv. Det känns konstigt att Teslas regnsensor skulle vara kopplad till autopilotens hård- och mjukvara.
Oavsett så är ju regnsensorn en teknik som har funnits väldigt länge hos de flesta märken, långt innan bilarna fick kameror och radar osv. Det känns konstigt att Teslas regnsensor skulle vara kopplad till autopilotens hård- och mjukvara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Regnsensor
Tänkte mest om det är kamerorna vid backspegeln som används för att detektera regn på bilar med AP2. Men på "vanliga fossilbilar" är det som du skriver ofta en annan typ av enklare sensor som avgör om det regnar.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Regnsensor
Ja, såvitt jag vet är det en svag ljusstråle som skickas ut genom vindrutan och som reflekteras tillbaka lite olika beroende på om det finns vatten på rutan eller inte.Leo skrev:Tänkte mest om det är kamerorna vid backspegeln som används för att detektera regn på bilar med AP2. Men på "vanliga fossilbilar" är det som du skriver ofta en annan typ av enklare sensor som avgör om det regnar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Regnsensor
Japp, och automatiska avbländbara backspeglarna på många bilar använder två sensor, en fram och bak på innerbackspegeln som jämför ljuset från båda hållen. Finns många enkla sensorer som löser olika saker på bilarna men jag har en känsla av att Tesla vill undvika att använda massa "olika system/sensorer" och istället bygga upp det med mjukvara som använder samma sensorer till en massa olika funktioner istället.
En "vanlig" bil har ju närmare 100 olika styrdon där det ofta är ett styrdon för respektive funktion osv. Blir väldigt komplext och blir en form av mängder av "fristående" funktioner som dock ofta använder samma signalkablar. Nackdelen är att det inte går att uppdatera och styra och länka ihop på samma sätt som Tesla som har en form av centraldator som styr allt med mjukvara istället. Teslas sätt gör det ju också mycket lättare att alla funktioner kan hänga ihop och avpassas till varandra.
En "vanlig" bil har ju närmare 100 olika styrdon där det ofta är ett styrdon för respektive funktion osv. Blir väldigt komplext och blir en form av mängder av "fristående" funktioner som dock ofta använder samma signalkablar. Nackdelen är att det inte går att uppdatera och styra och länka ihop på samma sätt som Tesla som har en form av centraldator som styr allt med mjukvara istället. Teslas sätt gör det ju också mycket lättare att alla funktioner kan hänga ihop och avpassas till varandra.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Regnsensor
Du kan ha rätt i ditt antagande, det låter mycket rimligt. Tyvärr har Tesla valt att installera en hårdvara i sina bilar som de inte har fungerande mjukvara till. Det gör det hela lite märkligt eftersom helt vanliga standardfunktioner, som finns i vilken bil som helst, inte längre fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Regnsensor
Ja, jag det gör skillnad. Såvitt jag förstår så är 17.4.14 enbart för AP1. För AP2 verkar 17.5.28 vara nästa uppgradering och det finns även rapporter om 17.5.36. Well, är väl bara att vänta.janni skrev:jag har 17.4.14 fast har AP1 om de gör skillnadEricH skrev:För att inte bidra till trådinflationen så ställer jag en relaterad fråga här - jag har FW 17.3.15 på min X som är drygt två veckor gammal. Någon med AP2 som har fått "högre" uppdatering? I USA har ju åtminstone en uppdatering rullat ut sedan ett tag tillbaka.
Model X P100D
Re: Regnsensor
Har en Tesla model S på beställning och som jag för står det verkar ju "regnsensor" funktionen fått dålig kritik i med AP1 -> AP2.
Min bil ska levereras vid årsskiftet och då troligen med AP2.5 som nya bilar ska byggas med ifrån 1 juli.
Har någon fått bil med AP2.5 och hur fungerar regnsensor och autohelljus?
Min bil ska levereras vid årsskiftet och då troligen med AP2.5 som nya bilar ska byggas med ifrån 1 juli.
Har någon fått bil med AP2.5 och hur fungerar regnsensor och autohelljus?
BV
Re: Regnsensor
Nya bilar från och med AP2 har ingen regnsensor. Funktionen ska framöver "simuleras" med hjälp av kamerorna men denna funktionalitet ingår i dagsläget inte i bilarna. Vindrutetorkarna är alltså helt manuella.TBjorn skrev:Har en Tesla model S på beställning och som jag för står det verkar ju "regnsensor" funktionen fått dålig kritik i med AP1 -> AP2.
Min bil ska levereras vid årsskiftet och då troligen med AP2.5 som nya bilar ska byggas med ifrån 1 juli.
Har någon fått bil med AP2.5 och hur fungerar regnsensor och autohelljus?
Auto helljus är ochså enbart en mjukvarufunktion som använder kameran. Denna funktion finns numera men den är än så länge väldigt dålig och behöver förbättras för att vara användbar.
Det lär inte bli någon skillnad mellan AP2 och AP2.5 i detta avseendet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14