I Fremont är det nästan alltid måndag. Torsdag är det bara några gånger om året, händelsevis alltid i samband med en mjukvaruupdate eller en event.Bjelke skrev:Och som det verkar så byggs det mkt få bilar på Torsdagar...Tars skrev:Sant.mati skrev:Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
"As designed" - vindrutetorkarna
Moderator: Redaktion
Re: Re:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Re:
Man kan ju hoppas att dom börjar bygga bilar nån av dom andra dagarna lite oftare nån gång (tänkte skriva när dommati skrev:I Fremont är det nästan alltid måndag. Torsdag är det bara några gånger om året, händelsevis alltid i samband med en mjukvaruupdate eller en event.Bjelke skrev:Och som det verkar så byggs det mkt få bilar på Torsdagar...Tars skrev:Sant.mati skrev:Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
börjar med model 3 men insåg att det såklart gäller alla bilar).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Nu har jag "Jaguarkonverterat" det långa torkarbladet på förarplatsen .peterlauri skrev:Yes, funkar bättre i lägre hastigheter. Men det är rätt jobbigt att måste stanna på motorvägen var 10:e minut för att få bort saltbeläggningenEricH skrev:Samma problem. Noterar att distributionen är som sämst i motorvägsfart men blir lite bättre när det går långsammare. Har min inne på SC just nu och har bett dem kolla på det men fick också svaret att det är ett designproblem.
Vore ju också roligt om de någon gång kunde aktivera regnsensorfunktionen på AP2...
Har en polare som har en Jaguar där spolarvätskan också kommer från bladet. Där har dom varit så smarta att all vätska kommer längst ner, och dom låter naturlagarna föra vätskan nerifrån och upp... Funkar kanonbra...
"Spolarmunstycket" i gummi på Modell X torkarblad täcker halva torkarbladets längd. Det går att ta lös och vända. Den andra sidan saknar hål.
Jag släpper nu bara ut spolarvätska på den del som är närmast armens axel, där det är mycket svårt att få rent i hastigheter över stadstrafik.
Vätskan kommer alltså ut uppåt "as design" men bara på halva bladets längd.
Återstår att prova, risk att säker slutsats kommer först till höstens saltade vägar.
Man skulle kunna prova att som tidigare beskrivit, lossa sprinten och vända fästet. Då skulle vätska komma ut på andra sidan som på det sätt några Europeiska biltillverkare valt. Även för det alternativet tror jag på spolarvätska på halva bladet men det får bli nästa test.
Problemet bör vara lätt att förbättra, torkarbladet är långt på förarplatsen. De fungerar bäst när det regnar men på Svenska saltade vägar finns utrymme för förbättringar. Grundkonstruktionen på torkarbladet är gjord så att alla biltillverkare skall få det utförd som de tror är bäst.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Har gjort en första test av de "Jaguarkonverterade" torkarbladet. Se ovan.
Vattnet forsar ut längst ner på bladet där smutsen inte brukar gå att få loss, även i 100 km/h.
Försökte filma i landsvägsfart men det blev mer disko och vattnet gick ej se mot snön i omgivningen.
Återstår en blöt och skitig väg bakom en lastbil utan att det regnar eller snöar.
Har det blivit en modell S där skiten sitter kvar längst upp på rutan?
Tror inte det, naturlagarna bör dra vattnet upp över hela rutan.
Vattnet forsar ut längst ner på bladet där smutsen inte brukar gå att få loss, även i 100 km/h.
Försökte filma i landsvägsfart men det blev mer disko och vattnet gick ej se mot snön i omgivningen.
Återstår en blöt och skitig väg bakom en lastbil utan att det regnar eller snöar.
Har det blivit en modell S där skiten sitter kvar längst upp på rutan?
Tror inte det, naturlagarna bör dra vattnet upp över hela rutan.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Återkommer till min reklamation av torkarspolare på min Model S -15. Efter att jag vid nytt servicetillfälle meddelat suc att bristen på fullgod spolarfunktion kan tolkas som en säkerhetsbrist på bilen och att jag var beredd att gå vidare med mitt krav på åtgärdande fick jag spolarmunstyckena utbytta till samma som sitter på de bilar som valt vinterpaketet, detta naturligtvis utan kostnad.
Fungerar bättre än innan men ytterligare justeringar kommer troligtvis att behövas.
Fungerar bättre än innan men ytterligare justeringar kommer troligtvis att behövas.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Har nu kört med "Jaguarkonverterade" torkarblad på förarsidan sen förra vintern.Monark1954 skrev:Har gjort en första test av de "Jaguarkonverterade" torkarbladet. Se ovan.
Vattnet forsar ut längst ner på bladet där smutsen inte brukar gå att få loss, även i 100 km/h.
Försökte filma i landsvägsfart men det blev mer disko och vattnet gick ej se mot snön i omgivningen.
Återstår en blöt och skitig väg bakom en lastbil utan att det regnar eller snöar.
Har det blivit en modell S där skiten sitter kvar längst upp på rutan?
Tror inte det, naturlagarna bör dra vattnet upp över hela rutan.
Är mycket nöjd. Hade planer på att filma men inte orkat.
Torkarbladet till Modell X har spolarmunstycket i bladet. Bladet är tvådelat.
Två alternativ, ta loss den övre halvan och vänd den eller
ta loss övre halvan och peta in en plugg för övre halvan.
Tar du loss gummibladet förstår du bättre.
Det jag inte orkat filma:
Vattnet rinner ut längs nedre halvan av torkarbladet och rengör där det förut blev kvar salt etc.
Vinden för vattnet uppåt så att även övre halvan av bladet får vatten.
De krävs att du kör då vinden är en del av funktionen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Högaktuellt ämne, ska ut och se om jag kan plocka isär och vända på det imorgon, tack för tipset!
Model S P85DL+
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Har gjort en fix för att få bort problemet med att nedre delen av rutan konstant är smutsig när man kör över 70 km/h. En ganska enkel modifiering, har satt dit ett litet spolarmunstycke på torkararmen och kopplat in mig mot spolarpumpslangen under huven. Fungerar mycket bra! Ska snygga till det och koppla in en 3 mm istället slang för att dölja det under torkararmen och minska spolarvätskaåtgången något. Registrerade en service request hos SC för ett år sedan och hoppades på att de skulle komma med en lösning kommande torsdag, men icke. Modell 3 har bra lösning där munstyckena är inbyggda högst upp på torkararmen. Tills dess får jag leva med mitt 200 kronors modd på min miljonbil. Sätt fast slangen på armen och koppla in munstycket. Koppla in en t-koppling på slangen för spolarvätskan under huven på frunken. Munstycket köpte jag på reservdelar24 för en hundring. (https://www.reservdelar24.se/swf-1048028.html)
| 2x Model 3 |
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Intressant konstruktion.Kul att du är nöjd.
Har kört min X sedan 28 febr 2017. Tyckte nu i vinter att jag hade dålig sikt i blötväder och att torkarna inte tog bort det sista vattnet på rutan. Åkte till SC i Mölndal och köpte nya torkarblad och bytte själv(=lätt som en plätt). Efter detta har jag en felfri och klar ruta. Upplever att spolningen fungerar helt ok.
Naturligtvis slits ju torkarbalden snabbt i det skitväder vi har hela vintern i Västsverige.
Dvs. byt bladen ofta.
Har kört min X sedan 28 febr 2017. Tyckte nu i vinter att jag hade dålig sikt i blötväder och att torkarna inte tog bort det sista vattnet på rutan. Åkte till SC i Mölndal och köpte nya torkarblad och bytte själv(=lätt som en plätt). Efter detta har jag en felfri och klar ruta. Upplever att spolningen fungerar helt ok.
Naturligtvis slits ju torkarbalden snabbt i det skitväder vi har hela vintern i Västsverige.
Dvs. byt bladen ofta.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
lite krympslang istället för buntband så blir det hur snyggt som helstJohanb skrev:Har gjort en fix för att få bort problemet med att nedre delen av rutan konstant är smutsig när man kör över 70 km/h. En ganska enkel modifiering, har satt dit ett litet spolarmunstycke på torkararmen och kopplat in mig mot spolarpumpslangen under huven. Fungerar mycket bra! Ska snygga till det och koppla in en 3 mm istället slang för att dölja det under torkararmen och minska spolarvätskaåtgången något. Registrerade en service request hos SC för ett år sedan och hoppades på att de skulle komma med en lösning kommande torsdag, men icke. Modell 3 har bra lösning där munstyckena är inbyggda högst upp på torkararmen. Tills dess får jag leva med mitt 200 kronors modd på min miljonbil. Sätt fast slangen på armen och koppla in munstycket. Koppla in en t-koppling på slangen för spolarvätskan under huven på frunken. Munstycket köpte jag på reservdelar24 för en hundring. (https://www.reservdelar24.se/swf-1048028.html)
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Vilka blad ska man köra på Xn?TeslaX Anders skrev:Intressant konstruktion.Kul att du är nöjd.
Har kört min X sedan 28 febr 2017. Tyckte nu i vinter att jag hade dålig sikt i blötväder och att torkarna inte tog bort det sista vattnet på rutan. Åkte till SC i Mölndal och köpte nya torkarblad och bytte själv(=lätt som en plätt). Efter detta har jag en felfri och klar ruta. Upplever att spolningen fungerar helt ok.
Naturligtvis slits ju torkarbalden snabbt i det skitväder vi har hela vintern i Västsverige.
Dvs. byt bladen ofta.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Var inne på sc i Upplands Visby och tydligen jobbar de på en mjukvarufix på detta, planen är att den skall trycka ut mer vatten vid starten så att det kommer över hela bladet.
Den som väntar får se, kanske...
Den som väntar får se, kanske...
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Gillar sätter som tesla har. Det finns så mycket som gör att jag älskar tesla. Även hatar. Men just att man kan fixa hårdvarufel med mjukvaran. Kanske är fel ordval med hårdvarufel. Men ni fattar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Tänkte testa Biltemas torkarblad, 28” och 17” verkar det vara. Värt 150ish kr att testa iaf
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Blir lite svårt om pumpen är underdimensionerad vilket verkar vara falletDR-EL skrev:Var inne på sc i Upplands Visby och tydligen jobbar de på en mjukvarufix på detta, planen är att den skall trycka ut mer vatten vid starten så att det kommer över hela bladet.
Den som väntar får se, kanske...
Men de kanske planerar att överbelasta i en sekund eller så ? Får hoppas att pumparna inte går sönder oftare då
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Eller att de som går sönder byts ut mot rätt dimensionerade pumpar
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
De har nog köpt på sig ett stort lager för även nya X levereras med samma problemkler skrev:Eller att de som går sönder byts ut mot rätt dimensionerade pumpar
Samma pump i alla bilar ? S 3 X ?
( ja jag var tvungen att ta den ordningen )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Jag fattade det som om den skulle pumpa tidigare så att den drog med vattnet från början och inte som nu när bladet redan var uppe. Skulle kunna funka tror jag. Men visst vore bättre om man fixade "Hårdvaru" problemet istället.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Nu verkar det finnas en fix från Tesla på detta problem.
Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
En mycket avancerad lösning så fullt förståeligt att det tog så lång tid......
Lite nyfiken blir man på resultatet oxo...
Lite nyfiken blir man på resultatet oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
De bytte på vår bil när den var inne förra veckan. Osäker på vilken version vi fick.
Däremot så är det tydlig skillnad i hur den uppträder. Innan så sprayade den, nu är det fyra ordentliga strålar istället.
Skulle påstå att den funkar bättre i högre farter än innan, men den är fortfarande helt värdelös på att ta den biten under den högra torkaren, dvs längst ut på den vänstra.
Däremot så är det tydlig skillnad i hur den uppträder. Innan så sprayade den, nu är det fyra ordentliga strålar istället.
Skulle påstå att den funkar bättre i högre farter än innan, men den är fortfarande helt värdelös på att ta den biten under den högra torkaren, dvs längst ut på den vänstra.
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Finns den här fixen även till Model S?lobbin skrev:De bytte på vår bil när den var inne förra veckan. Osäker på vilken version vi fick.
Däremot så är det tydlig skillnad i hur den uppträder. Innan så sprayade den, nu är det fyra ordentliga strålar istället.
Skulle påstå att den funkar bättre i högre farter än innan, men den är fortfarande helt värdelös på att ta den biten under den högra torkaren, dvs längst ut på den vänstra.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Ska tilläggas att det var på Model S!erkap skrev:Finns den här fixen även till Model S?lobbin skrev:De bytte på vår bil när den var inne förra veckan. Osäker på vilken version vi fick.
Däremot så är det tydlig skillnad i hur den uppträder. Innan så sprayade den, nu är det fyra ordentliga strålar istället.
Skulle påstå att den funkar bättre i högre farter än innan, men den är fortfarande helt värdelös på att ta den biten under den högra torkaren, dvs längst ut på den vänstra.
Re: "As designed" - vindrutetorkarna
Då är det själva spridarna de bytt och inte backventilen som det handlar om för Xlobbin skrev:Ska tilläggas att det var på Model S!erkap skrev:Finns den här fixen även till Model S?lobbin skrev:De bytte på vår bil när den var inne förra veckan. Osäker på vilken version vi fick.
Däremot så är det tydlig skillnad i hur den uppträder. Innan så sprayade den, nu är det fyra ordentliga strålar istället.
Skulle påstå att den funkar bättre i högre farter än innan, men den är fortfarande helt värdelös på att ta den biten under den högra torkaren, dvs längst ut på den vänstra.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se