Undrar vad du jämför med här? De rapporter jag läst indikerar att 17.24.30 är en 4MB liten uppdatering med buggfix för luftfjädringen...Nicklas skrev:Uppdatering genomförd till 17.24.30 och nu är vi på väg hem från Borås... AP2 har varit på nästan hela tiden... Fått ta över några gånger vid rondeller och skarpa refuger (det är många mellan Borås och Falköping)...
Men oj vad bra det fungerar! Klockrent
Dessutom, så länge som 50-skylten kom i tid innan refugerna klarade den till och med det! Hastigheten sänktes till 34 som lägst, men den hade inga problem ens med detta i samhällena på vägen (de gånger jag tog över var när jag såg 50 samtidigt som refugen... Det vågade jag inte
Sjukt nöjd med AP2 och denna version
- det jag saknar nu är auto hel/halvljus, auto torkare, samt skyltläsning... Och full autonomi så klart
AP2
Moderator: Redaktion
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: AP2
Re: AP2
Egentligen jämför jag inte med något... Bara konstaterar att det fungerar bra under vissa omständigheterbjornlilja skrev:Undrar vad du jämför med här? De rapporter jag läst indikerar att 17.24.30 är en 4MB liten uppdatering med buggfix för luftfjädringen...
- och eftersom detta är typ min andra resa någonsin med AP2 har jag inte mycket att jämföra med... Bara ville lägga in att det kan fungera bra också bland allt rantande
Re: AP2
Från vad jag såg igår är det två saker AP2 inte klarar bra än:
1) breda filer har den svårt att få lås på över huvud taget.
2) vägar med linje på bara en sida av vägen... här får den lås, men vinglar otroligt mycket.
AP1 hanterade dessa situationer bra när jag lämnade in vår S.
Men det jag sett hittills är att AP2 fungerar riktigt bra så länge som det är ca en bils bredd på filen samt linjer på båda sidor (dessa behöver dock inte vara speciellt tydliga; den är mycket duktig på att hitta linjer).
1) breda filer har den svårt att få lås på över huvud taget.
2) vägar med linje på bara en sida av vägen... här får den lås, men vinglar otroligt mycket.
AP1 hanterade dessa situationer bra när jag lämnade in vår S.
Men det jag sett hittills är att AP2 fungerar riktigt bra så länge som det är ca en bils bredd på filen samt linjer på båda sidor (dessa behöver dock inte vara speciellt tydliga; den är mycket duktig på att hitta linjer).
Re: AP2
Körde 6km imorse och försökte använda Ap2. Nu har jag kanske en gammal version, men på 6km tvärnitade den två gånger för spöken, bromsade in 2-3ggr för spöken och vinglade som en söderkis på midsommar så jag fick ta ratten två gånger. Detta på tvåfilig (åt varje håll) 70-väg. Min ap1 kör den vägen utan att jag nuddar ratten en enda gång
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2
Stämmer. Smala vägar klarar den oftast mycket bättre än breda vägar. Testa att köra från Skara till Lidköping. Det fungerar inte alls, vägen är helt enkelt för bred.Nicklas skrev:Men det jag sett hittills är att AP2 fungerar riktigt bra så länge som det är ca en bils bredd på filen samt linjer på båda sidor (dessa behöver dock inte vara speciellt tydliga; den är mycket duktig på att hitta linjer).
Att hitta linjer tycker jag inte att det fungerar bra. Det fungerade mycket bättre i mjukvaran som jag hade innan, men med 17.17.4 blev det mycket sämre. Antagligen har det förbättrats i o m uppdateringarna som kommit på senare tid (som jar inte har fått ).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2
Har 17.17.17 och man får lägga sig nära linjen vid vägrenen så följer den. Mellan Skara och Lidköping.
Men så fort linjerna närmar sig varandra och sedan går i sär igen så vill den hela tiden ta den vänstra.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Men så fort linjerna närmar sig varandra och sedan går i sär igen så vill den hela tiden ta den vänstra.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: AP2
Så upplevde jag AP1 i börja också
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: AP2
Ja, och då kör man orimligt långt till höger eller vänster. Samt att bilen vinglar konstigt och beter sig oförutsägbart.Grammi skrev:Har 17.17.17 och man får lägga sig nära linjen vid vägrenen så följer den. Mellan Skara och Lidköping.
Men så fort linjerna närmar sig varandra och sedan går i sär igen så vill den hela tiden ta den vänstra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2
Det stämmer. Så är tanken. Frågan är bara när detta sker. Initialt var planen att AP2 skulle vara ikapp AP1 i december 2016. Men det blev inte så eftersom hela idén byggde på att Mobil Eye, som har utvecklat AP1, skulle hjälpa till att migrera gamla AP1-koden i nya hårdvaran, som kommer från Nividia. De vägrade av begripliga skäl. Nu får Tesla börja om från början och utveckla allting in house.davidoff skrev:Är inte AP2 bara sämre just nu, dvs. hela tanken bakom är ju att AP2 skall bli bättre än AP1?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2
Tesla ville väl ha Mobil Eyes chip även i AP2, parallellt, så att de bilarna skulle köra AP1 över en övergångsperiod tills AP2 blev bättre (inte 100 % säker på detta, men har för mig att jag har läst det)? Även det vägrade Mobile Eye, och då blev det skakigare i början..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: AP2
Stämmer, Elon sa det nyligen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: AP2
Jag tror Tesla hade undvikit väldigt mkt problem om de helt enkelt hade köpt MobilEye. Förutom alla problem som nu uppstått så hade man sett till att Intel skulle fått väldigt mycket svårare att komma ikapp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: AP2
Körde Stockholm Alingsås idag. Ap2 kunde användas runt 50% av vägen men vinglade kraftigt. De andra 50% gick den inte ens att aktivera. Körde E20 och mindes direkt hyr trist det är att köra bil på stora vägar. Version 17.22.46
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2
Ja, E20 är ingen höjdare för AP2. Antingen så är vägen för bred och då funkar AP2 dåligt eller inte alls, eller så är det 2+1 väg och bilen vinglar och kör "fel", eller så är linjerna för dåliga. Bortsett från motorvägskörning fungerar den bäst på lite bättre, mindre trafikerade landsvägar som är lagom breda och inte för kurviga.Remuz skrev:Körde Stockholm Alingsås idag. Ap2 kunde användas runt 50% av vägen men vinglade kraftigt. De andra 50% gick den inte ens att aktivera. Körde E20 och mindes direkt hyr trist det är att köra bil på stora vägar. Version 17.22.46
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2
Blå??Remuz skrev:Körde Stockholm Alingsås idag. Ap2 kunde användas runt 50% av vägen men vinglade kraftigt. De andra 50% gick den inte ens att aktivera. Körde E20 och mindes direkt hyr trist det är att köra bil på stora vägar. Version 17.22.46
I så fall hade vi följe från arboga
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: AP2
Givetvis framförde inte jag fordonet utan en galning som hade +25km/h i moms. Stannade en timme i Arboga så bilen var nästan fylld.
Idag Kvänum - skara några vändor, då funkade Ap2 dugligt.
Idag Kvänum - skara några vändor, då funkade Ap2 dugligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2
Der var inte jag som körde en mörkgrå xc90 till Mariestad hellerRemuz skrev:Givetvis framförde inte jag fordonet utan en galning som hade +25km/h i moms. Stannade en timme i Arboga så bilen var nästan fylld.
Idag Kvänum - skara några vändor, då funkade Ap2 dugligt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: AP2
Det brukar funka bättre söderut än norrut. Förutom varje gång vägen blir tvåfilig. Jag jobbar väldigt mycket i Kvänum och testar den sträckan ofta och ingående. Lilla kringelikrokvägen över Öttum fungerar faktiskt bra med AP2. Nästan bättre än E20.Remuz skrev:Idag Kvänum - skara några vändor, då funkade Ap2 dugligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: AP2
Har precis kört strax över 400 mil med AP2 på stora delar av resan.
Västerås -> Rovaniemi -> Trondheim -> Atlantvägen -> Trollstigen -> Geiranger -> Hafjell -> Arvika -> Västerås
FW: 17.17.4
FARLIG:
Lite överallt
Svänger till rejält när vägen går ner i en "dal". Har nog svårt med perspektiven då?
Några gånger har den trots bra vägmarkeringar tyckt att bilen ska svänga kraftigt. Hände oftast på nylagd svart asfalt.
OSÄKER:
När man möter typ långtradare, husbilar och andra stora fordon på någon E-väg så verkar den testa bromsen, ibland lite svagt, och ibland ganska tydligt, urk!
Vid tvåfilig väg och den svänger svagt vänster om man vill köra om ett större fordon så tror den ofta att den måste bromsa.
BRA:
Fantastisk på de flesta vägar och ger mig som förare en mycket mer avslappnande bilfärd.
Visst håller jag alltid händerna på ratten, men jag kan vid många tillfällen minska fokus på bilfärden.
Känns som om jag kommer fram mer utvilad än med en traditionell bil.
Nu ska bilen in på service på måndag för drive unit och jag hopper jag får en uppdaterad FW då.
Västerås -> Rovaniemi -> Trondheim -> Atlantvägen -> Trollstigen -> Geiranger -> Hafjell -> Arvika -> Västerås
FW: 17.17.4
FARLIG:
Lite överallt
Svänger till rejält när vägen går ner i en "dal". Har nog svårt med perspektiven då?
Några gånger har den trots bra vägmarkeringar tyckt att bilen ska svänga kraftigt. Hände oftast på nylagd svart asfalt.
OSÄKER:
När man möter typ långtradare, husbilar och andra stora fordon på någon E-väg så verkar den testa bromsen, ibland lite svagt, och ibland ganska tydligt, urk!
Vid tvåfilig väg och den svänger svagt vänster om man vill köra om ett större fordon så tror den ofta att den måste bromsa.
BRA:
Fantastisk på de flesta vägar och ger mig som förare en mycket mer avslappnande bilfärd.
Visst håller jag alltid händerna på ratten, men jag kan vid många tillfällen minska fokus på bilfärden.
Känns som om jag kommer fram mer utvilad än med en traditionell bil.
Nu ska bilen in på service på måndag för drive unit och jag hopper jag får en uppdaterad FW då.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
- takarlsson
- Teslaägare
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
- Ort: Malmö
Re: AP2
Någon som har en ledskylt med texten 'autopilot på'?
Motorväg: skulle behöva en på passagerar sidan.
Får ilskna blickar från folk som kommer på påfarten och vill på motorvägen. AP tuffar oberört på i innerfil, det finns ju plats framför och bakom:-)
Landsväg: skulle behöva en i bakrutan.
Har många avsnitt till jobb med 90-70-90. Tvärnitar vid 70 skylten från 90 och tar 'väldigt' lång tid innan AP ökar hastigheten efter passerat 90 skylten.
Men AP håller fartgränsen
Motorväg: skulle behöva en på passagerar sidan.
Får ilskna blickar från folk som kommer på påfarten och vill på motorvägen. AP tuffar oberört på i innerfil, det finns ju plats framför och bakom:-)
Landsväg: skulle behöva en i bakrutan.
Har många avsnitt till jobb med 90-70-90. Tvärnitar vid 70 skylten från 90 och tar 'väldigt' lång tid innan AP ökar hastigheten efter passerat 90 skylten.
Men AP håller fartgränsen
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Re: AP2
+1takarlsson skrev:Någon som har en ledskylt med texten 'autopilot på'?
Motorväg: skulle behöva en på passagerar sidan.
Får ilskna blickar från folk som kommer på påfarten och vill på motorvägen. AP tuffar oberört på i innerfil, det finns ju plats framför och bakom:-)
Landsväg: skulle behöva en i bakrutan.
Har många avsnitt till jobb med 90-70-90. Tvärnitar vid 70 skylten från 90 och tar 'väldigt' lång tid innan AP ökar hastigheten efter passerat 90 skylten.
Men AP håller fartgränsen