Kritik är bra!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Kritik är bra!

Inlägg av lator »

Några ord från en köpare som inte riktigt kom överens med konceptet Tesla... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kritik är bra!

Inlägg av mati »

Han ska nog fortsätta köra bensinbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Kritik är bra!

Inlägg av bat »

Perfekt individ att intervjua för journalist-Håkan för att få lite vatten på sin kvarn i någon sådär helobjektiv artikel som han brukar vara duktig på att skriva ihop.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Jerker »

Gnällspik! Sämst är ju att sälja bilen så snart. Gör man det ska man inte beklaga sig över värdeförlusten.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kritik är bra!

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Gnällspik! Sämst är ju att sälja bilen så snart. Gör man det ska man inte beklaga sig över värdeförlusten.
Lär ju inte vara mkt bättre att sälja en BMW 750 efter 3 mån, säkert samma förlust.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Gnällspik! Sämst är ju att sälja bilen så snart. Gör man det ska man inte beklaga sig över värdeförlusten.
Lär ju inte vara mkt bättre att sälja en BMW 750 efter 3 mån, säkert samma förlust.
Typ.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Kritik är bra!

Inlägg av hanty »

Fake? Det tar inte 1,5 t att ladda vid Supercharger...
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Kritik är bra!

Inlägg av kangru »

hanty skrev:
Fake? Det tar inte 1,5 t att ladda vid Supercharger...
Om han har otur och hamnar bredvid någon annan som skall ladda ifrån tomt till 100%.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Bjelke »

kangru skrev:
hanty skrev:
Fake? Det tar inte 1,5 t att ladda vid Supercharger...
Om han har otur och hamnar bredvid någon annan som skall ladda ifrån tomt till 100%.
Stämmer bra, jag har stått 1h25min som längst. (cellbalanseringen kan även lägga på ganska många minuter men det sker ju inte superofta lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kritik är bra!

Inlägg av mati »

Han människan är nog släkt med Håkan M och tror att man alltid måste ladda fullt vid en supercharger-mack. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Bjelke »

Orkade inte kolla på hela men känner iaf igen en hel del av det han klagar på (inte batteri/laddning/räckvidd och sånt dock)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kritik är bra!

Inlägg av LarsL »

hanty skrev:
Fake? Det tar inte 1,5 t att ladda vid Supercharger...
Jo, om man räknar in tiden för resan dit och hem igen... och att du laddar till 100%
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Swede1 »

lator skrev:
Några ord från en köpare som inte riktigt kom överens med konceptet Tesla... :o
En av de 3-5% så som inte skulle köpa elbil igen. Hade han haft en Rex på 34 hk så kunde han åkt som vanligt.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kritik är bra!

Inlägg av MangeT »

Klippet är pinsamt för honom inte för Tesla.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kritik är bra!

Inlägg av bylund »

Swede1 skrev:
lator skrev:
Några ord från en köpare som inte riktigt kom överens med konceptet Tesla... :o
En av de 3-5% så som inte skulle köpa elbil igen. Hade han haft en Rex på 34 hk så kunde han åkt som vanligt.
Fast en poäng med elbil är ju att slippa åka som vanligt. Alltså slippa fossilmotorn. Har man en räckviddsförlängare har man inte en elbil utan en hybrid, låt vara med större andel batteri än de flesta laddhybrider.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Swede1 skrev:
lator skrev:
Några ord från en köpare som inte riktigt kom överens med konceptet Tesla... :o
En av de 3-5% så som inte skulle köpa elbil igen. Hade han haft en Rex på 34 hk så kunde han åkt som vanligt.
Fast en poäng med elbil är ju att slippa åka som vanligt. Alltså slippa fossilmotorn. Har man en räckviddsförlängare har man inte en elbil utan en hybrid, låt vara med större andel batteri än de flesta laddhybrider.
Det är ju inte enbart fördelar att lägga till en REX eller med hybrid. Avgasmotorn kostar extra, tar inte så lite utrymme, kräver mer (dyrare) underhåll och service, bensinen man tankar måste förbrännas då den blir dålig med tiden och sedan får den inte gå igång hur som helst. Skulle inte vilja ha avgasmotorn igång på färjan, i garage eller längre tid i staden. Enda fördelen är att du kan få längre räckvidd som snabbt kan fyllas på med flytande bränsle.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kritik är bra!

Inlägg av lator »

MangeT skrev:
Klippet är pinsamt för honom inte för Tesla.
Fast nog får ni erkänna att vissa saker har han lite rätt i? Materialval och inpassning? Premiumkänsla? Dock bör man nog jämföra med andra Amerikanska bilar... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Mickep »

orkar inte lyssna men av reaktionerna av vad jag tro han sa, så var han inte helt fel.

*för en bil på 1 miljon borde det vara mer premiumkänsla min kommentar: kan det nog vara, det är fler recensenter som är van vid hummersås som sagt likadant, tror att tesla snart kommer få bättre känsla interiörtmässigt i kommande versioner. (en från volvo har ju hoppat på, jag menar vad kan gå fel då...)
*det tar lång tid att ladda (1 .5 h) min kommentar: möjligt, 45 minuter är ändå lång tid. Tror dock att vi snart kommer se betydligt snabbare stationer. hoppas på tider på 15 minuter inom en snar framtid

sades det något mer? håller med om att kritik är bra om det tas emot på rätt sätt. skall man börja tjafsa emot och dumförklara kunder så tycker jag man är illa ute som företag. Då är det bättre att tacka och ta emot synpunkterna och hålla god min (kunden har alltid rätt, även är den är en idiot).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
orkar inte lyssna men av reaktionerna av vad jag tro han sa, så var han inte helt fel.

*för en bil på 1 miljon borde det vara mer premiumkänsla min kommentar: kan det nog vara, det är fler recensenter som är van vid hummersås som sagt likadant, tror att tesla snart kommer få bättre känsla interiörtmässigt i kommande versioner. (en från volvo har ju hoppat på, jag menar vad kan gå fel då...)
*det tar lång tid att ladda (1 .5 h) min kommentar: möjligt, 45 minuter är ändå lång tid. Tror dock att vi snart kommer se betydligt snabbare stationer. hoppas på tider på 15 minuter inom en snar framtid

sades det något mer? håller med om att kritik är bra om det tas emot på rätt sätt. skall man börja tjafsa emot och dumförklara kunder så tycker jag man är illa ute som företag. Då är det bättre att tacka och ta emot synpunkterna och hålla god min (kunden har alltid rätt, även är den är en idiot).
Att det skulle ta 1,5 timme att ladda på Supercharger för att ta sig 17 mil är ju en ren lögn om det inte är så att han ligger på mer än 530Wh per kilometer i snittförbrukning och då är han bra mycket värre än mig vilket jag tror är svårt i en 90D jämfört med P90D...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
fredacler
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 jun 2016 13:38
Ort: Örebro

Re: Kritik är bra!

Inlägg av fredacler »

Känns som om glaset väldigt ofta är halvtomt i hans värld!
Undrar just varför han har stängt ned kommentarsfältet ;)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Mickep »

fredacler skrev:
Känns som om glaset väldigt ofta är halvtomt i hans värld!
Undrar just varför han har stängt ned kommentarsfältet ;)
Hehe, och vad för gulliga saker skulle du skrivit?

Tycker att han har helt rätt i sina upplevelser (han har lurats till trasiga laddare , på vissa laddare tog det lång tid. (flera här har tom verfierat det att i vissa förutsättningar kan det ta över timmen att ladda, så han ljuger definitivt inte. Har har helt enkelt haft otur på otur. Han tycker sig inte sparat något på det utan han känner sig ha fått sin frihet inskränkt med att behöva pyssla om batteriet. Och självklart så ogillar han att han två veckor senare så släpps en mycket bättre version, (osis!) att en bil värde sjunker som en sten så fort man kör ut den från handlaren är ju allmän vetskap. Så jag tycker att han har sin fulla rätt i sina egna erfarenheter, tycker också att han förklarar varför och ger exempel på saker som ogillas. saker som jag tror kommer åtgärdas i kommande faceliftar (eller inte, det någon ogillar kan en annan gilla så det är en avvägning, det kan man acceptera utan att kalla någon för lögnare). är säker på att priset kommer gå ned på alternativen ganska snart och då måste tesla se till att öka pris-kvalitet-känslan (vilket jag tror att de redan börjat med det arbetet). Sedan för att återigen säga det någon tycker något är dåligt behöver en annan inte tycka det. elbilar är ännu inte lika frihetliga som ice bilar, men den tiden kommer. tycker det är bra att folk är kritiska, det är så förbättringar görs, skulle alla stämma in i lovpriskören skulle den förbättringen ske mycket långsammare.
fredacler
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 jun 2016 13:38
Ort: Örebro

Re: Kritik är bra!

Inlägg av fredacler »

Mickep skrev:
fredacler skrev:
Känns som om glaset väldigt ofta är halvtomt i hans värld!
Undrar just varför han har stängt ned kommentarsfältet ;)
Hehe, och vad för gulliga saker skulle du skrivit?

Tycker att han har helt rätt i sina upplevelser (han har lurats till trasiga laddare , på vissa laddare tog det lång tid. (flera här har tom verfierat det att i vissa förutsättningar kan det ta över timmen att ladda, så han ljuger definitivt inte. Har har helt enkelt haft otur på otur. Han tycker sig inte sparat något på det utan han känner sig ha fått sin frihet inskränkt med att behöva pyssla om batteriet. Och självklart så ogillar han att han två veckor senare så släpps en mycket bättre version, (osis!) att en bil värde sjunker som en sten så fort man kör ut den från handlaren är ju allmän vetskap. Så jag tycker att han har sin fulla rätt i sina egna erfarenheter, tycker också att han förklarar varför och ger exempel på saker som ogillas. saker som jag tror kommer åtgärdas i kommande faceliftar (eller inte, det någon ogillar kan en annan gilla så det är en avvägning, det kan man acceptera utan att kalla någon för lögnare). är säker på att priset kommer gå ned på alternativen ganska snart och då måste tesla se till att öka pris-kvalitet-känslan (vilket jag tror att de redan börjat med det arbetet). Sedan för att återigen säga det någon tycker något är dåligt behöver en annan inte tycka det. elbilar är ännu inte lika frihetliga som ice bilar, men den tiden kommer. tycker det är bra att folk är kritiska, det är så förbättringar görs, skulle alla stämma in i lovpriskören skulle den förbättringen ske mycket långsammare.
Oj jag skulle skriva en massa gulliga saker då haha, t ex skulle jag vilja ha svar på varför han var tvungen att köpa pizza för över 400:- när han laddade? Såna mycket viktiga frågor ;)

Absolut ska man vara kritisk, annars blir det ju som sagt ingen utveckling :)
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Torkel »

Mickep skrev:
...

sades det något mer? håller med om att kritik är bra om det tas emot på rätt sätt. skall man börja tjafsa emot och dumförklara kunder så tycker jag man är illa ute som företag. Då är det bättre att tacka och ta emot synpunkterna och hålla god min (kunden har alltid rätt, även är den är en idiot).
Kunden har inte alls alltid rätt. Men den är alltid kund.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kritik är bra!

Inlägg av HelectriC »

Torkel skrev:
Mickep skrev:
...

sades det något mer? håller med om att kritik är bra om det tas emot på rätt sätt. skall man börja tjafsa emot och dumförklara kunder så tycker jag man är illa ute som företag. Då är det bättre att tacka och ta emot synpunkterna och hålla god min (kunden har alltid rätt, även är den är en idiot).
Kunden har inte alls alltid rätt. Men den är alltid kund.
Ibland beter sig dock kunden, som en hund, då är det inte ok!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Kritik är bra!

Inlägg av Foluke »

lator skrev:
Några ord från en köpare som inte riktigt kom överens med konceptet Tesla... :o
Jag kollade med Abetterrouteplanner.com.se och fann att åka från San Diego till Santana Barbara i en X90D skulle ta 4 timmar inklusive ett laddstopp på 24 minuter! Det rimmar illa med erfarenheterna i videon.
Jag misstänker att han som gjort videon, om han vore i Sverige, skulle vara kompis med han som kör Stocholm-Rivieran tur och retur under helgerna i 250km/h i snittfart. Han skall heller inte ha elbil.
Troll!
Model S P85D,
Skriv svar