Att räddas utifrån?
Moderator: Redaktion
Att räddas utifrån?
Jag frågade Tesla hur personer utanför min bil skulle göra för att rädda ev. skadade och eller medvetslösa människor inuti bilen, nu när det inte finns några handtag att dra i.
Fick som svar bifogade pdf med många fina tekniska sprängskisser. Men enda sättet att utifrån öppna måsvingedörrarna (givet att 12 V-batteriet inte funkar) verkar vara med en kraftig hydraulisk sax och goda kunskaper om var man inte får klippa (i högspänningskomponenter). Så även om det brinner får man tålmodigt invänta räddningstjänsten.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ide_en.pdf
Fick som svar bifogade pdf med många fina tekniska sprängskisser. Men enda sättet att utifrån öppna måsvingedörrarna (givet att 12 V-batteriet inte funkar) verkar vara med en kraftig hydraulisk sax och goda kunskaper om var man inte får klippa (i högspänningskomponenter). Så även om det brinner får man tålmodigt invänta räddningstjänsten.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ide_en.pdf
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Att räddas utifrån?
Detta har alltid varit min huvudsakliga invändning mot elektriska lås osv. Det finns ju gott om exempel på människor som blivit instängda i bilar vid olyckor där dörrarna inte gått att låsa upp eller öppna inifrån. Jag ser ju t.ex. alltid till att avaktivera automatisk låsning vid färd i de bilar jag kör. Jag vill inte sitta i en låst bil om nåt skulle hända. Det finns inga garantier för att dörrlåsen ska fungera som det är tänkt vid ett haveri. Då är det åtminstone bättre att dörrarna är olåsta. Visst kan ett haveri också orsaka nån kortslutning så dörrarna låses, men oddsen känns iaf lite bättre om de inte är låsta från början.okjhum skrev:Jag frågade Tesla hur personer utanför min bil skulle göra för att rädda ev. skadade och eller medvetslösa människor inuti bilen, nu när det inte finns några handtag att dra i.
Fick som svar bifogade pdf med många fina tekniska sprängskisser. Men enda sättet att utifrån öppna måsvingedörrarna (givet att 12 V-batteriet inte funkar) verkar vara med en kraftig hydraulisk sax och goda kunskaper om var man inte får klippa (i högspänningskomponenter). Så även om det brinner får man tålmodigt invänta räddningstjänsten.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ide_en.pdf
Re: Att räddas utifrån?
Man får hoppas att Tesla bygger in i sin programvara att när bilen detetekterar att "nu kommer det att smälla" låser upp dörrarna iaf
Model S P85DL+
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Att räddas utifrån?
Ha krossaglashantag i bilen. Sånt som sitter i bussar. Det borde väl lugna en och annan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Att räddas utifrån?
Kul med lite bilder som inte bara visar en snyggt lackad bil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Att räddas utifrån?
Min sambo jobbar i räddningstjänsten och de har aldrig lärt sig eller ens diskuterat hur man gör med en elbil vid en ev olycka..! Nu har jag gett henne den information som finns på tesla.com om hur man hanterar en Tesla vid olyckor. Hoppas att hon kan lära sina kollegor!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Att räddas utifrån?
icreate skrev:Min sambo jobbar i räddningstjänsten och de har aldrig lärt sig eller ens diskuterat hur man gör med en elbil vid en ev olycka..! ...
Tesla Model Y
Re: Att räddas utifrån?
Var får man tag på ett sådant?Tars skrev:Ha krossaglashantag i bilen. Sånt som sitter i bussar. Det borde väl lugna en och annan.
Re: Att räddas utifrån?
Biltema, Jula etc. eller Kjell & Co: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p48467tias skrev:Var får man tag på ett sådant?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Att räddas utifrån?
Eller i alla fall efter det har smällt/bilen utsätts för visst krockkvåldmans71 skrev:Man får hoppas att Tesla bygger in i sin programvara att när bilen detetekterar att "nu kommer det att smälla" låser upp dörrarna iaf
Skulle tro det är krav på biltillverkare att ev låsta dörrar låses upp vid en olycka, det är nog mer eller mindre standard på alla bilar från 90-talet och framåt (från det man började med krocksensorer)
Sen kan det ju vara lite problematiskt om det inte finns något fysiskt handtag att dra i utifrån.
Re: Att räddas utifrån?
Men hur ska man kunna lita på det? Det är ju en krock man råkar ut för och då ingår det ju liksom i definitionen att saker går sönder och inte fungerar längre, så varför skulle man kunna lita på att den funktionen är intakt efter en krock?widell skrev:Skulle tro det är krav på biltillverkare att ev låsta dörrar låses upp vid en olycka, det är nog mer eller mindre standard på alla bilar från 90-talet och framåt (från det man började med krocksensorer).
Re: Att räddas utifrån?
Så är det naturligtvis. Vid en ogynnsam krocksituation kan man inte utgå från att det bilen är programmerad för verkligen sker.
Re: Att räddas utifrån?
För att ta ett talande exempel: Här utanför Nyköping hände det en vårdag när det smälte väldigt mycket och det blev stående vatten under en bro. En bil körde ner i vattnet - föraren uppfattade inte hur djupt det var - och bilen stannade och började fyllas med vatten. Då slogs dessutom elsystemet i bilen ut och kvinnan som satt i kunde inte ta sig ur bilen. Dörrarna gick inte att låsa upp och vindrutorna gick inte att hissa ner. Som tur var kom det andra till undsättning så de fick upp bilen ur vattnet igen.
Jag ska nog köpa mig en glashammare på en gång och ha i bilen, trots att dörrarna på våra bilar inte låses under färd - det motsatta kan ju kanske inträffa när elsystemet för spel!
Jag ska nog köpa mig en glashammare på en gång och ha i bilen, trots att dörrarna på våra bilar inte låses under färd - det motsatta kan ju kanske inträffa när elsystemet för spel!
Re: Att räddas utifrån?
Jag har glashammare i mina bilar.. Problemet med låsta dörrar är ju om man är fast i bilen avsvimmad och nån försöker rädda en. Jag har autolåsningen avstängd.. Glashammare är bra ändå om man hamnar under vatten och inte får upp dörrarna p.g.a trycket.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Att räddas utifrån?
Oj! Verkligen hög tid då! Även om vi teslister inte krockar självmant kan vi ju drabbas av andra. Vältande tankbilar eller vad som helst.icreate skrev:Min sambo jobbar i räddningstjänsten och de har aldrig lärt sig eller ens diskuterat hur man gör med en elbil vid en ev olycka..! Nu har jag gett henne den information som finns på tesla.com om hur man hanterar en Tesla vid olyckor. Hoppas att hon kan lära sina kollegor!
Risker med högspänningskomponenter måste ju finnas i alla elbilar. Dags att räddningstjänstens ledning tar tag i detta och utbildar sin personal på alla förekommande! De riskerar ju att skada sig själva också!
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Att räddas utifrån?
Tack, beställde på en gång!boreno skrev:Biltema, Jula etc. eller Kjell & Co: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p48467tias skrev:Var får man tag på ett sådant?
Re: Att räddas utifrån?
Har sett en utbildningsvideo (tror det var räddningstjänsten, el motsvarande) (kanske var den engelsk, osäker) där de talar om hur räddningspersonal skall göra när de skall klippa upp en modell X. så det finns gäller bara att personalen får ta del av dem. tyvärr är elbilar en så liten del och det är inte meningen att blåljuspersonal skall hålla reda på vilken som är en elbil och inte. annars kanske tesla kan bistå med en gammal som brandkåren får öva på?