Går att köra snålt, men man får vara envis. Har lyckats komma ner på 193 kWh/km över 50km som bäst. Blandat 50/70/90/100-väg. 22" fälgar, ca 15 grader utetemp, ingen rangemode, AC på 20gr.
Går att komma ner än mer men då blir det inte mycket körning över 100 km/h...
Model X P90D med 22" i Polen och samma förhållanden som ovan:
DSC_0634.JPG
Såg på Facebook en som slipstreamade bakom lastbil med sin Model X på 22". Han hade 220 Wh/mile dvs 137 Wh/km!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
22" model X här, ca 190wh/km när jag låg och slipstreama bakom en mindre lastbil i ca 85-95km/h... med fullastad bil, både människor och väskor proppade till max.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Går att köra snålt, men man får vara envis. Har lyckats komma ner på 193 kWh/km över 50km som bäst. Blandat 50/70/90/100-väg. 22" fälgar, ca 15 grader utetemp, ingen rangemode, AC på 20gr.
Går att komma ner än mer men då blir det inte mycket körning över 100 km/h...
Model X P90D med 22" i Polen och samma förhållanden som ovan:
DSC_0634.JPG
Såg på Facebook en som slipstreamade bakom lastbil med sin Model X på 22". Han hade 220 Wh/mile dvs 137 Wh/km!
Vet inte hur kvalitén på vägarna är i Polen, men asfaltens beskaffenhet spelar också stor roll. Har upplevt väsentligt lägre förbrukning på långresa med min ModS genom Tyskland än i Sverige, trots högre hastigheter.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Jag har haft både 22" och nu 20" på X:ens sommardäck och för mig drog 22" mellan 10-25% mer beroende på hastighet/omständigheter.
För att du ska få 35 mils räckvidd men en 75a så skulle du behöva snitta 210 kWh/km vilket är möjligt, dock kanske inte realistiskt och garanterat inte med 22":are.
Personligen vill jag köra min bil som jag gjorde när jag hade ICE.
Kom just från en längre resa och snittade 231 kWh/km, men då slökörde jag inte utan låg lagom över gränsen på lands/motorväg =)
Om jag minns rätt så snittade jag 268 kWh/km medans jag hade vinterdäcken på, där gör väglaget mer än kyla enligt min uppfattning.
Lägsta förbrukning jag sett på min är 146kWh över 25 km, men antar att det var mer nerför än uppför.
Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen.
Det beror ju så extremt mycket på hur man kör. I vanliga fall ligger jag över 190wh/km, men på sommaren när jag tuffar runt på Gotland i 70km/h (med mycket roliga stoppskyltar!) är 140wh/km över 50km vanligt. Skulle ge mig en räckvidd på närmare 60mil med min 85d. Två varv runt öjn nästan om man någonsin använde bilen på det sättet?
I framtiden kommer superchargers att vara mycket mer vanliga. Se Tyskland. Då är det bara att trycka på.
Orkade inte ladda i förrgår eftersom jag bara skulle köra 7mil. Sedan råkade vi igår morse komma på att vi skulle dra till Ullared. Hade 140km på mätaren och 157km att köra där motorväg klart dominerar. Låg exakt på skyltad hastighet hela vägen Alingsås - Ullared och kom fram med 5% (19km) kvar. Detta med 20" på X90D.
Laddade 7.2kW i två timmar på gekås och åkte sedan till Alingsås via Falkenberg.
Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen.
Värme/kyla har i princip ingen betydelse, skillnaden är bara några km per körd timme.
Hastighet betyder mest sedan väglaget, så enkelt är det.
Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen.
Värme/kyla har i princip ingen betydelse, skillnaden är bara några km per körd timme.
Hastighet betyder mest sedan väglaget, så enkelt är det.
Kyla värme har enorm betydelse första 5-10 mil speciellt kyla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen.
Värme/kyla har i princip ingen betydelse, skillnaden är bara några km per körd timme.
Hastighet betyder mest sedan väglaget, så enkelt är det.
Kyla värme har enorm betydelse första 5-10 mil speciellt kyla
På batteriet, ja, inte i kupén. Förvärm batterierna och kupén innan du åker på vintern så känner du ingen skillnad på förbrukning förutom väglaget och hastighetens inverkan.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos