Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav lator » 13 jan 2018 16:37

Kraftverksdoktorn skrev:Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...:)

Det finns ju ganska många affärer inom gångavstånd numera... Annars får du väl ha en extrabil parkerad där.
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 3243
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare TeslaX Anders » 14 jan 2018 12:06

Jensa skrev:Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.

Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21! :?


Nej precis, inte en bra kombo med biltvätt och sedan -21 grader!! Problemet kan nog inte tillskrivas Tesla. Vatten som fryser snabbt blir ju otroligt starkt och "klistrar" ihop det mesta.

På tal om vinterväder har jag testat kommersiell Silikonlösning på gummilister. Tycker det ger för dålig effekt mot fastfrysning då lösningen verkar väldigt tunn(mkt vatten troligen). Testade istället vanlig Glycerol(Glycerin) på flaska inköpt på Ica. Gned in samtliga lister med detta mha fingrarna. MKT nöjd med detta. Även bra till andra gummidetaljer och gummistövlar. En ren naturprodukt. Glycerol är en trevärd alkohol och används i många hudkrämer.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 09 nov 2016 22:27
Ort: Mölndal

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Legato » 14 jan 2018 12:13

Kraftverksdoktorn skrev:Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.


Blir nyfiken på vad det är du egentligen kritiserar här. Anser du att Teslan inte borde rapportera en så pass "liten" avvikelse? Förstår ärligt talat inte problemet, optimalt är ju att fylla upp med luft men du måste ju inte göra det även om bilen rekommenderar det?
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
Tesla Model P3D Reserverad
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2588
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare bylund » 14 jan 2018 12:28

Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Legato » 14 jan 2018 12:44

bylund skrev:Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.


Vill minnas att just 2,8 är gränsen. Dvs i praktiken att den varnar för 2,79 och neråt.

Hur menar du med inte kan göra något åt? Det är ju bara att fylla på däcken? Har man rätt tryck från början så krävs det ju ett rejält temperaturfall för att varningen ska aktiveras. Ska temperaturen fortsätta vara låg är det väl vettigt att fylla på. Ska temperaturen vända upp så är det ju bara att ignorera varningen den korta tiden?
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
Tesla Model P3D Reserverad
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2588
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare bylund » 14 jan 2018 12:59

Jag skrev vill eller kan. Jag tolkade det som att Kraftverksdoktorn inte ville göra något åt det. Då är det ju en irriterande varning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 7321
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Kraftverksdoktorn » 14 jan 2018 14:28

Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Legato » 14 jan 2018 15:22

Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.


OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
Tesla Model P3D Reserverad
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2588
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav nek0 » 14 jan 2018 15:49

Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.


OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...

Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
nek0
 
Inlägg: 862
Blev medlem: 08 nov 2017 15:10
Ort: Huskvarna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inläggav Teslaägare Legato » 14 jan 2018 16:25

nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.


OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...

Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.


Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
Tesla Model P3D Reserverad
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2588
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

FöregåendeNästa

Återgå till Model X

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster