Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Ang biltvätt med fönsterproblem efter så har jag aldrig haft en bil där rutorna alltid är blöta om man kör ner och sedan upp. Det är vatten i dörren där rutanbor när den är neddragen.
Det är ett problem som fanns på min farfars Saab, men den var gammal och rostade igenom plåten. Min tesla är bara 9mån
Det är ett problem som fanns på min farfars Saab, men den var gammal och rostade igenom plåten. Min tesla är bara 9mån
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
tror inte detKraftverksdoktorn skrev:Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
Åkte från sverige på 3.1ish till 40 graders kroatien kollade till en gång och då la de på 3.8 ingen varning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorerLegato skrev:Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.nek0 skrev:Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.Legato skrev:OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Då är det inte TPMS utan TMS bättre än inget men märker typ inget på RFTnek0 skrev:Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorerLegato skrev:Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.nek0 skrev:Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.Legato skrev:OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...Kraftverksdoktorn skrev:Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Det larmar för låg tryck men visar inte vilket däck eller vad det är för tryck i däcken.
Som du sa bättre än inget och billigt
Som du sa bättre än inget och billigt
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Mycket möjligt men vattnet stannar i dörren. Min ruta har varit blöt varje gång jag kör ner och upp den sedan första tvättningGustafsson skrev:Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Gustafsson skrev:Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.
Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Tänk på att det är inte bara gummi i listen kring rutan utan även nåt tygliknande material kanske bara den som är blöt ?Remuz skrev:Gustafsson skrev:Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.
Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Det kallaste jag hittills kört bilen i. Därför en liten hyllning:
Innan jag köpte bilen var jag lite orolig för värmen i X:en då det är riktigt kallt. Bla några olyckskorpar som kraxade om att Tesla har värdelös värme..
Jag har aldrig haft en bil med så bra värme som denna, kan sitta i t-shirt i bilen fast det är -30 utanför. Blir dessutom varm direkt, innan man hunnit spänna på sig bältet nästan
Var häromveckan på en långstyrning och passade på att prova sova i bilen på riktigt. Lade en plastback mellan mittensätena och sedan en tillklippt madrass bakåt. Sov perfekt i behaglig värme fast det var 17-25 grader kallt hela svängen.
Innan jag köpte bilen var jag lite orolig för värmen i X:en då det är riktigt kallt. Bla några olyckskorpar som kraxade om att Tesla har värdelös värme..
Jag har aldrig haft en bil med så bra värme som denna, kan sitta i t-shirt i bilen fast det är -30 utanför. Blir dessutom varm direkt, innan man hunnit spänna på sig bältet nästan
Var häromveckan på en långstyrning och passade på att prova sova i bilen på riktigt. Lade en plastback mellan mittensätena och sedan en tillklippt madrass bakåt. Sov perfekt i behaglig värme fast det var 17-25 grader kallt hela svängen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Det har sagts förut och tål att upprepas, vintertid är elbilar helt suveräna!
Ofta får man frågor om hur det funkar på vintern och det är alltid lika kula att få svara att det på vintern är ÄNNU bättre än fossilare
(kul ord förresten, långstyrning )
Ofta får man frågor om hur det funkar på vintern och det är alltid lika kula att få svara att det på vintern är ÄNNU bättre än fossilare
(kul ord förresten, långstyrning )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Vid minus 8 grader blir det kallt i bilen då får man sätta Range Mode till OFF, då blir det vaaaaarmt
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Jag har alltid Range mode off...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Ja, värmen är verkligen inget fel på. Jag kör oftast med range mode påslagen eftersom jag tycker att det blir alldeles för varmt i bilen annars. Har den inställd på 19-20 grader nånstans. Så var det inte förr, då frös jag om benen om jag körde med range mode på. Har det ändrats i nån uppdatering tro? Sätter man dessutom rumpgrillen på 3 så får man verkligen klä av sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Försöker spara på elen för jag inte har någon hemmaladdning ännu. Laddar på jobbet varje dag då minskar batteriet ca 4% per dag när jag åkt fram och tillbaka. Sedan laddar jag vid sjukhuset ca 200m från mig när den kommer ner lite i %.Bjelke skrev:Jag har alltid Range mode off...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Kör också med rangemode på. För mycket korta sträckor för att det ska vara värt för bilen att värma batteriet. Dessutom helt ok värme ändå.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Ner till minus 8 så är värmen braYxel skrev:Kör också med rangemode på. För mycket korta sträckor för att det ska vara värt för bilen att värma batteriet. Dessutom helt ok värme ändå.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Ja vid den typen av användning av bilen så är det logisktKulingen skrev:Försöker spara på elen för jag inte har någon hemmaladdning ännu. Laddar på jobbet varje dag då minskar batteriet ca 4% per dag när jag åkt fram och tillbaka. Sedan laddar jag vid sjukhuset ca 200m från mig när den kommer ner lite i %.Bjelke skrev:Jag har alltid Range mode off...
Jag har ju 10 mil till jobbet plus möjlighet till laddning i båda ändar sas, så för mig blir det ingen större nytta av funktionen däremot...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
så du kör 20 mil per dag inte illa. Jag ligger ju på ca 13 milBjelke skrev:Ja vid den typen av användning av bilen så är det logisktKulingen skrev:Försöker spara på elen för jag inte har någon hemmaladdning ännu. Laddar på jobbet varje dag då minskar batteriet ca 4% per dag när jag åkt fram och tillbaka. Sedan laddar jag vid sjukhuset ca 200m från mig när den kommer ner lite i %.Bjelke skrev:Jag har alltid Range mode off...
Jag har ju 10 mil till jobbet plus möjlighet till laddning i båda ändar sas, så för mig blir det ingen större nytta av funktionen däremot...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Och klarar mig nästan på ett vanligt 220 uttag på jobbet det tycker jag är bra, hade jag haft Tesla 3 så hade det gått plusBjelke skrev:13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Både jag å frun kör ganska mycket men tänk om man haft 8-10 mil till jobbet, underbart, då hade man ju fått ha Teslan varje dag.Bjelke skrev:13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller
Måste leta jobb längre bort..
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Hade jag bara haft nån mil kortare så hade jag nog fortsatt åka Leaf...brrrr hemska tanke.... (att inte köpa en Tesla alltså, Leafen funkar bra den med, på sitt sätt)SAB skrev:Både jag å frun kör ganska mycket men tänk om man haft 8-10 mil till jobbet, underbart, då hade man ju fått ha Teslan varje dag.Bjelke skrev:13 mil per dag är inte så illa pinkat det heller
Måste leta jobb längre bort..
Eller så hade jag iaf väntat längre innan Teslaköpet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19