Bra fråga som jag har ställt mig själv också. Det är ju precis som e5m1r skriver egentligen bara bra för korta resor. I övriga fall märker man ingen större skillnad. Men det motsäger ju sig självt, för då behöver man ju sällan köra snålt, eftersom man troligen har laddat bilen innan.Foluke skrev:Varför har man på Range mode, egentligen! För att främre motorn är lite effektivare?
Ett tänkbart scenario är att man har kört nästan slut på batteriet och parkerar bilen över natten utan möjlighet till laddning. På morgonen är bilen kall och man ska åka vidare. Man klarar sig med nöd och näppe till närmaste SuC som ligger 5 mil längre bort. Då kör man med range mode för att få lite marginal. Under tiden som bilen står och laddar måste man dock fylla på med ett antal koppar varmt kaffe eftersom man har fått iskalla fötter i bilen.
När jag hade skaffat min första Tesla begrep jag såklart inte detta och trodde att range mode gör att man helt enkelt alltid kommer lite längre per laddning. Ungefär som ECO-läge i en Zoe som gör att bilen blir seg som en bensinbil, men energiförbrukningen sjunker kraftigt.
Så jag slog på range mode och tyckte att jag var jättesmart och -ekonomisk. Snart glömde jag bort det och så körde jag med range mode hela tiden. Tills vintern kom. Jag frös som en gris, stängde av RM, slutade frysa, märkte ingen som helst försämring av räckvidden. Och sedan dess har jag aldrig använt range mode mer.