Tesla Roadster 2.0

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Skrev även detta i lastbils forumet men det är intressant att fundera på vad priset på Semin innebär:
Screen Shot 2017-11-23 at 08.54.59.png
Estimatet på 1000 kWh (12 kWh/mil) för 80 mils versionen ger 400 kWh för $30k. Det innebär 75$/kWh ut till slutkund.

Lägger man ihop det och Roadsterns 200 kWh batteripack så börjar åtminstone jag fundera på om det inte är en ny kemi vi ser.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
Skrev även detta i lastbils forumet men det är intressant att fundera på vad priset på Semin innebär:
Screen Shot 2017-11-23 at 08.54.59.png
Estimatet på 1000 kWh (12 kWh/mil) för 80 mils versionen ger 400 kWh för $30k. Det innebär 75$/kWh ut till slutkund.

Lägger man ihop det och Roadsterns 200 kWh batteripack så börjar åtminstone jag fundera på om det inte är en ny kemi vi ser.
Och jag undra ännu mer varför Tesla tar $19k för 25 kWh på Model S och X.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av bylund »

För att de kan?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
För att de kan?
Antagligen
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

Affarna skrev:
Hej!

Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?

Mvh/Micke
Stämmer, det ska gå. Sverige är ett av de länder du kan välja på när du reserverar bilen på sidan: https://livestream.tesla.com/

Slutpriset vet vi inget om men går att göra uppskattningar på vad det blir jämfört med vad t.ex. en Model X fullt utrustad kostar. Skulle det vara så att du har betalat in men ångrar dig senare så får du tillbaka pengarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Kan det verkligen vara möjligt att Tesla har fått ner priserna på batteripreiserna så mycket? Jag vet att det verkligen kommer handla om massproduktion i Gigafactory men snart bör väll materialkostnaderna självs stå för hela kostnaden om de inte redan gör det vid $75/kWh.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av helix »

Svenssons skrev:
Affarna skrev:
Hej!

Kan man som svensk förboka roadstern för 50 000$ ?, och är de pengarna isåf återbetalningsbara som på modell 3?

Mvh/Micke
Stämmer, det ska gå. Sverige är ett av de länder du kan välja på när du reserverar bilen på sidan: https://livestream.tesla.com/

Slutpriset vet vi inget om men går att göra uppskattningar på vad det blir jämfört med vad t.ex. en Model X fullt utrustad kostar. Skulle det vara så att du har betalat in men ångrar dig senare så får du tillbaka pengarna.
Intressant ang prissättningen. Väljer man Sverige och reserverar en Roadster Founders så kostar den alltså 42.000kr + 2.050.000kr = 2.092.000kr totalt. För jag antar att om man reserverar en Roadster Founders så betalar man hela beloppet redan vid reservation. 2,1 msek för en Roadster Founders känns riktigt "prisvärt"?

Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

helix skrev:

Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Intressant! Visst är det lite knäppt att ligga ute med så mycket pengar under så lång tid. Själv låg jag ute med 260k under 2 år. Vill man lura sig själv kan man se det som hedging mot börsfall och konkurs av banker... Vem vill ha pengar på bank eller börs då? Man kan spara mycket pengar på att ha dem hos Tesla istället...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
helix skrev:

Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Intressant! Visst är det lite knäppt att ligga ute med så mycket pengar under så lång tid. Själv låg jag ute med 260k under 2 år. Vill man lura sig själv kan man se det som hedging mot börsfall och konkurs av banker... Vem vill ha pengar på bank eller börs då? Man kan spara mycket pengar på att ha dem hos Tesla istället...
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av EnTraktor »

Svenssons skrev:
helix skrev:

Edit: Iofs är det ganska galet att ligga ute med 2 msek utan ränta 3 år innan man får bilen även för de som har de ekonomiska förutsättningarna. Men "Tesla dollarn" i detta fallet är gynsam för en Svensk som beställer jämfört någon i USA som får betala 250.000 USD.
Intressant! Visst är det lite knäppt att ligga ute med så mycket pengar under så lång tid. Själv låg jag ute med 260k under 2 år. Vill man lura sig själv kan man se det som hedging mot börsfall och konkurs av banker... Vem vill ha pengar på bank eller börs då? Man kan spara mycket pengar på att ha dem hos Tesla istället...
Även om jag gillar Tesla så måste jag säga att jag hellre har pengarna på Handelsbanken än att Elon ska använda dom till att betala Model 3 fabriker.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Även om jag gillar Tesla så måste jag säga att jag hellre har pengarna på Handelsbanken än att Elon ska använda dom till att betala Model 3 fabriker.
Men då kan du inte få en Roadster Founders Edition! Du måste kunna lura dig själv för att ha möjlighet till det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Kirre »

Ni som har varit med ett tag, har Founders Series av S och X levererats till Sverige och isf samtidigt som i USA, eller?
Känns trist att ligga ute med 250kusd och ändå inte få den förrän långt efter...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

Kirre skrev:
Ni som har varit med ett tag, har Founders Series av S och X levererats till Sverige och isf samtidigt som i USA, eller?
Känns trist att ligga ute med 250kusd och ändå inte få den förrän långt efter...
Nej, europeiska Founders (för Model S finns nog inga i Europa förutom om någon har exporterats efteråt) och Signatures levereras senare när bilen har godkänts för Europeiska marknaden. Founders lär vara de första som får bilen för sin marknad, Signatures kommer efter men behöver inte levereras före en del General edition.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sabbe
Inlägg: 1336
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Sabbe »

872160D8-C3B2-4A23-847D-B64185A9C182.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Bjelke »

Ja den jämförelsen är najs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Surfaren »

VAG hade nog inte väntat sig sån utklassning i det segmentet riktigt ännu. Nån som blir sugen på Bugatti:n? "För mycket pengar på kontot" känns som enda tänkbara skäl...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av dstr »

Surfaren skrev:
VAG hade nog inte väntat sig sån utklassning i det segmentet riktigt ännu. Nån som blir sugen på Bugatti:n? "För mycket pengar på kontot" känns som enda tänkbara skäl...
Skillnaden mellan en supersportbil och en hypersportbil är att supern kan man använda på räserbanor i praktiken. Jag träffade en Veryon-ägare som svor över vilket skit det var när det kom till att köra på bana - dom är för extrema, så materialet håller inte.

De som köper bilar i det segmentet vill helst att bilen ska vara dyrast, inte snabbast.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Surfaren »

dstr skrev:
De som köper bilar i det segmentet vill helst att bilen ska vara dyrast, inte snabbast.
Det var det jag menade med "för mycket pengar på kontot". Känns inte som det finns någon annan anledning. Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av LarsL »

Det är väl det största felet med Roadstern, den är för billig.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Hittade en artikel från 2014 som påstår att den genomsnittliga Bugattiägaren har 84 bilar, 3 jetplan och en lyxjakt, tror de siffrorna kommer vara helt annorlunda för den genomsnittliga Tesla Roadster ägaren. ;)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Remuz »

Roadster 2020 kan man ju ha som familjebil i princip, den är ju mer praktisk än de flesta sportbilar. Eller är det jag som försöker hitta anledningar till att sälja allt jag äger och har?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Crappy »

Japp
Den kommer funka som familjebil, och som vinterbil ska det väl inte vara några problem här i västsverige?
Man behöver inget bagageutrymme. Mat beställer man hem, hundarna kan man sela i plastinklätt baksäte.
Vad mer behöver man?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av bylund »

Crappy skrev:
Japp
Den kommer funka som familjebil, och som vinterbil ska det väl inte vara några problem här i västsverige?
Man behöver inget bagageutrymme. Mat beställer man hem, hundarna kan man sela i plastinklätt baksäte.
Vad mer behöver man?
Dragkrok?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Roadster 2020 kan man ju ha som familjebil i princip, den är ju mer praktisk än de flesta sportbilar. Eller är det jag som försöker hitta anledningar till att sälja allt jag äger och har?
Det är klart man ska tänka så!
Hur tror du annars jag redan nu har fått ok från frun att köpa en? Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
Remuz skrev:
Roadster 2020 kan man ju ha som familjebil i princip, den är ju mer praktisk än de flesta sportbilar. Eller är det jag som försöker hitta anledningar till att sälja allt jag äger och har?
Det är klart man ska tänka så!
Hur tror du annars jag redan nu har fått ok från frun att köpa en? Bild
Whoop whoop! :)
Min tycker oxo att det skulle vara en utmärkt idé :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar