Det går fortfarande att boka (köpa) en av de tusen första i "Founders Series". Är inte det märkligt? Superdyra specialversioner i begränsad upplaga från Porsche och Ferrari brukar ju sälja slut på nolltid.
Jo, det är mycket märkligt, har en känsla av att det är mycket fler än 1 000 st bokade.
Är väl ett enkelt sätt för Tesla att låna pengar med 0% ränta.
Och vem lånar ut 2 mille till 0 % till ett företag som faktiskt har en viss konkursrisk? Jag har inte reserverat någon av den orsaken.
Fast rent EV-mässigt är det ingen lätt ekvation. Risken för konkurs före leverans är väl någonstans runt 5%. 5% av 2 mille är 100.000:-. (Ska man göra det riktigt komplicerat måste man även räkna "recovery rate" vid en eventuell konkurs).
Skulle det visa sig att Tesla bara producerar ett begränsat antal Roadsters (och om det ej beror på låg efterfrågan) så kan ju andrahandspriserna bli extremt höga. Svårt att uppskatta, men jag skulle gissa att den optionen är värd mer än de där 100.000:- + ränta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fast porshes riktiga specialare , iaf i min värld, 959an, den gjorde dom i endast 337 exemplar. Totalt inklusive prototyper etc. Svindyr då men betydligt dyrare nu såklart. Hmm jo man satte ihop 8 st på tidigt 90tal också av kvarvarande reservdelar. Iaf en wiki.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skillnaden är väl att beställningar av specialmodeller från andra märken oftast är trovärdiga leveranser. När det gäller Roadster 2.0 känns det hittills som en massa drömmar men ingen verklighet (tyvärr). Lite för mycket "Tesla" för att fler än en handfull (om ens det) kan tänka sig att boka ett ex till en kostnad av knappt 2,1 millar. Men oj vilken dröm å andra sidan.
Jag är sjukt sugen på en Roadster 2.0 och kan absolut tänka mig ett litet lån på huset för att skaffa en ny pendlar- o banbil. Men inte en krona förrän den går att ta på oavsett om det blir lång kö eller ej...
Skillnaden är väl att beställningar av specialmodeller från andra märken oftast är trovärdiga leveranser. När det gäller Roadster 2.0 känns det hittills som en massa drömmar men ingen verklighet (tyvärr). Lite för mycket "Tesla" för att fler än en handfull (om ens det) kan tänka sig att boka ett ex till en kostnad av knappt 2,1 millar. Men oj vilken dröm å andra sidan.
Jag är sjukt sugen på en Roadster 2.0 och kan absolut tänka mig ett litet lån på huset för att skaffa en ny pendlar- o banbil. Men inte en krona förrän den går att ta på oavsett om det blir lång kö eller ej...
På vilket sätt känns det som drömmar? Väldigt många trodde att originalroadstern aldrig skulle byggas... Sen Model S... Sen X... Sen $35k 3an...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
På vilket sätt känns det som drömmar? Väldigt många trodde att originalroadstern aldrig skulle byggas... Sen Model S... Sen X... Sen $35k 3an...
Jag förutsätter att du egentligen förstår vad jag menar, men du har en tendens att i de flesta inlägg jag läst från dig gilla att gå i polemik.
Jag har sett massor av siffror, några helt otroliga (1/4 mile under 8 sek alternativt 8,8 sek beroende på var jag läst det, lr 100 mil räckvidd) som nästan är för bra för att vara sanna. Dessutom har Herr Musk en tendens att lova något som sen kommer rejält mycket senare (eller aldrig... Beroende på ens tidsperspektiv) så 2020 känns inte direkt garanterat.
Därför känns det mer som drömmar än verklighet innan jag ser mer konkreta bevis. Andra har självklart en möjlighet att tänka annorlunda.
Jag vill väldigt gärna tro på allt för det vore en game changer för sportbilar.
På vilket sätt känns det som drömmar? Väldigt många trodde att originalroadstern aldrig skulle byggas... Sen Model S... Sen X... Sen $35k 3an...
Jag förutsätter att du egentligen förstår vad jag menar, men du har en tendens att i de flesta inlägg jag läst från dig gilla att gå i polemik.
Jag har sett massor av siffror, några helt otroliga (1/4 mile under 8 sek alternativt 8,8 sek beroende på var jag läst det, lr 100 mil räckvidd) som nästan är för bra för att vara sanna. Dessutom har Herr Musk en tendens att lova något som sen kommer rejält mycket senare (eller aldrig... Beroende på ens tidsperspektiv) så 2020 känns inte direkt garanterat.
Därför känns det mer som drömmar än verklighet innan jag ser mer konkreta bevis. Andra har självklart en möjlighet att tänka annorlunda.
Jag vill väldigt gärna tro på allt för det vore en game changer för sportbilar.
Då har du fel. Jag var uppriktigt nyfiken.
Håller inte alls med om att siffrorna är orimliga, exempelvis har både Rimac och Pininfarina presenterat bilar med liknande specs. Vad man än anser om Tesla så har de ju uppenbarligen mer erfarenhet än dessa två.
När du skrev att du ser det som drömmar utan verklighet så tolkade jag det inte som det du sen skrev om försenad leverans. Det tror jag absolut kan bli fallet, men för mig är det något helt annat än att kalla det orealistiska drömmar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
På vilket sätt känns det som drömmar? Väldigt många trodde att originalroadstern aldrig skulle byggas... Sen Model S... Sen X... Sen $35k 3an...
Jag förutsätter att du egentligen förstår vad jag menar, men du har en tendens att i de flesta inlägg jag läst från dig gilla att gå i polemik.
Jag har sett massor av siffror, några helt otroliga (1/4 mile under 8 sek alternativt 8,8 sek beroende på var jag läst det, lr 100 mil räckvidd) som nästan är för bra för att vara sanna. Dessutom har Herr Musk en tendens att lova något som sen kommer rejält mycket senare (eller aldrig... Beroende på ens tidsperspektiv) så 2020 känns inte direkt garanterat.
Därför känns det mer som drömmar än verklighet innan jag ser mer konkreta bevis. Andra har självklart en möjlighet att tänka annorlunda.
Jag vill väldigt gärna tro på allt för det vore en game changer för sportbilar.
Då har du fel. Jag var uppriktigt nyfiken.
Håller inte alls med om att siffrorna är orimliga, exempelvis har både Rimac och Pininfarina presenterat bilar med liknande specs. Vad man än anser om Tesla så har de ju uppenbarligen mer erfarenhet än dessa två.
När du skrev att du ser det som drömmar utan verklighet så tolkade jag det inte som det du sen skrev om försenad leverans. Det tror jag absolut kan bli fallet, men för mig är det något helt annat än att kalla det orealistiska drömmar.
För mig är det räckvidden som känns mest tveksam och där har väl inte de andra heller något som motsvarar vad Roadster 2 ska ha?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Roadster priset oförändrat sedan 2017, undra om dom är schyssta och man får behålla nuvarande pris som tack för gratis utlån av handpenning 419.000kr några år.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Roadster priset oförändrat sedan 2017, undra om dom är schyssta och man får behålla nuvarande pris som tack för gratis utlån av handpenning 419.000kr några år.
Undrar hur stor sannolikhet det är att Tesla fortsätter skjuta den på framtiden i oändlighet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik