Lite tankar som behöver vädras (och ni vet hur det är när man förbrukat sin Elonprat-tid i hushållet)
Först tänker jag lite tidsschema, och att Tesla semi ligger 3-5 år bort i tiden medans Tesla buss ligger snarare 7-10 år framåt. Att tekniskt lösa motorväg är mycket enklare och det kommer att spegla beslutsfattartid i kvadrat. Minst.
Så varför tesla semi nu då när dom har fullt upp med bilar? För att andra gör det, tex Nikola Motor som Tibor skrev om men också http://ot.to/ och andra.
Och missar man shipping-segmentet kommer man att tappa väldigt mycket in-data (miles driven) och man har ett segment som inte alls är lika priskänsligt på sensorer och någorlunda enkelt (dom är stora, tunga, långsamma, syns väl, ingen bråkar med dom, förbestämda rutter, kan konvojköras, spenderar väldigt mycket tid på motorvägar, arbetskraften är en stor procentuell kostnad, stora bolag som lätt skriver av investeringar).
Jag tror helt enkelt att det är en väldigt lågt hängande frukt, som även andra vill plocka. Och Elon gillar frukt.
I början kommen det kanske sitta chaufförer vid infarterna av städerna och skeppa in godset till kaj. Lotsar helt enkelt. VR är ju annars en perfekt tillämpning längre fram när lagstiftarna hunnit ikapp.
Kul intervju med George Hotz i ämnet om ni inte reda sett den:
http://thisweekinstartups.com/george-hotz-commaai/
Han påminer lite om en ännu nerdigare variant av Elon. George är nog inte wallstreet material på samma sätt men han är uppenbarligen rätt klyftig och insatt i ämnet.
Tesla Semi.. Lite hängmattereflektioner
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Semi.. Lite hängmattereflektioner
Hm.. Hur skulle en atonom lastbil som endast kan köra själv vissa sträckor fungera om trafiken t.ex leds om p.g.a olycka eller liknande. Man kan nog inte förutsätta att den väg man "tänkt ta" alltid är farbar.. Undrar hur man tänker kring det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla Semi.. Lite hängmattereflektioner
Lastbilar är idealiska för autonom eldrift. Batterierna måste göras stora, men det är ok för en lastbil är ändå dyr. De två stora kostnaderna är föraren och soppan, och båda dessa försvinner respektive minskas kraftigt med självkörning plus eldrift. Laddtiderna lär kompenseras med råge av att chauffören varken behöver vila eller sova.
Re: Tesla Semi.. Lite hängmattereflektioner
Troligen får någon koppla upp sig och hjälpa den på traven när den ringer på hjälp kamerorna är ju på plats redan och det kan ju både vara situationer som mjukvaran inte lärt sig hantera ännu men även hårdvarufel på själva bilen som kan diagnostiseras.joel80 skrev:Hm.. Hur skulle en atonom lastbil som endast kan köra själv vissa sträckor fungera om trafiken t.ex leds om p.g.a olycka eller liknande. Man kan nog inte förutsätta att den väg man "tänkt ta" alltid är farbar.. Undrar hur man tänker kring det.
Det kommer givevis uppstå situationer som blir lite pinsamma där massa lastbilar står stilla på rad i skogen utan uppkoppling där förare får åka ut och rädda upp situationen. Men jag tror det uppvägs med råge av fördelarna. Och i nästa version klarar dom av samma situation.
Re: Tesla Semi.. Lite hängmattereflektioner
Se hela detta klipp! Underhållning på hög nivå.Daoops skrev:Kul intervju med George Hotz i ämnet om ni inte reda sett den:
http://thisweekinstartups.com/george-hotz-commaai/
Han påminer lite om en ännu nerdigare variant av Elon. George är nog inte wallstreet material på samma sätt men han är uppenbarligen rätt klyftig och insatt i ämnet.
George Hotz är en riktig sköning som inte har nån större brist på hjärnceller, tvärtom.
Tack Daoops!