Tesla buss bygger på Model X plattform
Moderator: Redaktion
Tesla buss bygger på Model X plattform
Nu har Elon delat på Twitter att den kommande bussen de ska bygga ska byggas från Model X:ens plattform. Han skrev för ett tag sedan att de även har hämtat inspiration från VM combi. Vi får väll se hur den kommer se ut när den presenteras nästa år
Re: Tesla buss bygger på Model X plattform
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Tesla buss bygger på Model X plattform
Att bygga minibussar, skåpbilar mm på model S bottenplatta är logiskt. Kan helt klart tänka mig att de även kommer göra det på model 3:s bottenplatta.
MX är ju orelevant att jämföra med eftersom det är en S bottenplatta.
Så tittar vi lite på storlekar och vad de kan jämföras med. Nu vet vi ju med att bottenplattan är mindre än bilens storlek. Karossen kan ju enkelt sticka ut åt alla håll och kanter med. Typ X är större än S, trots samma bottenplatta.
Tesla Model S,
Längd 498
Bredd 196
Mercedes Vito
Längd 514
Bredd 193
Nissan Primastar
Längd 478-518
Bredd 190
Ford Transit
Längd 486
Bredd 197
Det var några mått jag hittade nu, tog de flesta från Teknikens värld. Som ni enkelt ser så är storleken inte problemet. Det går enkelt att bygga på S bottenplatta.
Dessa bilar kostar från 240k-400k+ Bygger man minibuss så är det enkelt att göra skåpbil, eller tvärtom. Att Elon i framtiden vill göra dem självkörande är en sak, men segmentet finns, och det saknas som vanligt el varianter. Idag finns Nissan e-NV200, den har en bottenplatta och storlek som om man byggt den på model 3:s bottenplatta kan man jämföra. Alltså kortare och smalare. Den klarar 10-15 mil idag.
Är övertygad om att skulle det komma varianter i dessa två olika storlekar och som ligger bra i pris och klarar 30 mil i grundutförande, ja då kommer de sälja.
Det är även lättare att bygga minibussar och transportbilar på en redan befintlig plattform än att börja göra pickups.
MX är ju orelevant att jämföra med eftersom det är en S bottenplatta.
Så tittar vi lite på storlekar och vad de kan jämföras med. Nu vet vi ju med att bottenplattan är mindre än bilens storlek. Karossen kan ju enkelt sticka ut åt alla håll och kanter med. Typ X är större än S, trots samma bottenplatta.
Tesla Model S,
Längd 498
Bredd 196
Mercedes Vito
Längd 514
Bredd 193
Nissan Primastar
Längd 478-518
Bredd 190
Ford Transit
Längd 486
Bredd 197
Det var några mått jag hittade nu, tog de flesta från Teknikens värld. Som ni enkelt ser så är storleken inte problemet. Det går enkelt att bygga på S bottenplatta.
Dessa bilar kostar från 240k-400k+ Bygger man minibuss så är det enkelt att göra skåpbil, eller tvärtom. Att Elon i framtiden vill göra dem självkörande är en sak, men segmentet finns, och det saknas som vanligt el varianter. Idag finns Nissan e-NV200, den har en bottenplatta och storlek som om man byggt den på model 3:s bottenplatta kan man jämföra. Alltså kortare och smalare. Den klarar 10-15 mil idag.
Är övertygad om att skulle det komma varianter i dessa två olika storlekar och som ligger bra i pris och klarar 30 mil i grundutförande, ja då kommer de sälja.
Det är även lättare att bygga minibussar och transportbilar på en redan befintlig plattform än att börja göra pickups.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tesla buss bygger på Model X plattform
korta folkabussen har en hjulbas på bara 300cm, 4cm mer än S/X
ms 76132 "Eleamore"