Köpes: Facelift S P90D
Moderator: Redaktion
Köpes: Facelift S P90D
Efter att tyvärr fått inse att Jaguar sabbade specen på i-Pace måste jag se mig om efter nåt annat. Kan inte fortsätta åka diesel. Söker därför en Model S P90D el värre.
Krav:
Facelift
Hifi-högtalare
Skadefri
Bra:
Vit, silver, mc röd
Svart interiör
Vinterpaket
Taklucka
21” grå fälgar
Kontant privatköp. PM vad ni har.
Krav:
Facelift
Hifi-högtalare
Skadefri
Bra:
Vit, silver, mc röd
Svart interiör
Vinterpaket
Taklucka
21” grå fälgar
Kontant privatköp. PM vad ni har.
Re: Köpes: Facelift S P90D
kontant privatköp? verkar som du behöver en P100D kompis!
nä men en P85D är nog det mest prisvärda du hittar.
https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJSA7 ... edirect=no
71 100 € = 698k
om du ska ha en som är innanför garanti-ramen, så du får ny 8000mil/4års garanti, så har du denna:
https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJSA7 ... edirect=no
86 100 € = 845k
Då får du 0-100 på 3.3sek.
Finns inga vänsterstyrda P100D ute hos Tesla just nu, men dom brukar ligga på 1.2-1.3M. Då får du 0.6sek för 600k till. Du väljer själv vad som är mest värt
nä men en P85D är nog det mest prisvärda du hittar.
https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJSA7 ... edirect=no
71 100 € = 698k
om du ska ha en som är innanför garanti-ramen, så du får ny 8000mil/4års garanti, så har du denna:
https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJSA7 ... edirect=no
86 100 € = 845k
Då får du 0-100 på 3.3sek.
Finns inga vänsterstyrda P100D ute hos Tesla just nu, men dom brukar ligga på 1.2-1.3M. Då får du 0.6sek för 600k till. Du väljer själv vad som är mest värt
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Köpes: Facelift S P90D
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
Den har allt utom 21" fälgar. Jättebra skick. Kan sänka till 920' vid snabb affär.
Den har allt utom 21" fälgar. Jättebra skick. Kan sänka till 920' vid snabb affär.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Köpes: Facelift S P90D
Ett krav är ett krav. Faceliften gjorde tyvärr att de äldre ser riktigt gamla ut. Dessutom är 90-storlek på batteriet absolut minimum. Märk väl att det stod 90 el värre, P100D är inte alls otänkbart men känns inte lika ”prisvärt” som en ett år äldre P90D.tehjimos skrev:kontant privatköp? verkar som du behöver en P100D kompis!
nä men en P85D är nog det mest prisvärda du hittar.
Re: Köpes: Facelift S P90D
En faceliftad P90D kanske förresten är ovanlig iom att P100D kom senare på hösten??
Köpes: Facelift S P90D
Faceliftad P90D såldes väl i nått halvår åtminstone. P100D har sålts i mer än ett år, så borde finnas fler av dem.
Tror inte det är så våldsamt stor prisskillnad på dem faktiskt.
Med tanke på att 100 batteriet faktiskt är ca 100kwh, medan 90 batteriet bara är ca 80kwh så skulle jag lätt välja P100D framför P90D.
Kom också ihåg att alla P100D har ludicrous, medan inte alla P90D har det. Dvs prestandaskillnaden mellan olika P90D kan vara rätt stor.
100 batteriet laddar också betydligt snabbare än 90 batteriet..
Sent from my iPad using Tapatalk
Tror inte det är så våldsamt stor prisskillnad på dem faktiskt.
Med tanke på att 100 batteriet faktiskt är ca 100kwh, medan 90 batteriet bara är ca 80kwh så skulle jag lätt välja P100D framför P90D.
Kom också ihåg att alla P100D har ludicrous, medan inte alla P90D har det. Dvs prestandaskillnaden mellan olika P90D kan vara rätt stor.
100 batteriet laddar också betydligt snabbare än 90 batteriet..
Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Köpes: Facelift S P90D
Från 100 batteriet kan man som mest få ut 98,6kwh och från 90 batteriet 81,8 kWh. Antar att det är inkl zero mile buffer.
Re: Köpes: Facelift S P90D
Oj! Det var stor skillnad. Försöker nu lura mig själv att köp av en ny P100D är en bra idé.apkungen skrev:Från 100 batteriet kan man som mest få ut 98,6kwh och från 90 batteriet 81,8 kWh. Antar att det är inkl zero mile buffer.
Re: Köpes: Facelift S P90D
Klart du ska ha en ny P100D nybilsdoften är underbar!erbo73 skrev:Oj! Det var stor skillnad. Försöker nu lura mig själv att köp av en ny P100D är en bra idé.apkungen skrev:Från 100 batteriet kan man som mest få ut 98,6kwh och från 90 batteriet 81,8 kWh. Antar att det är inkl zero mile buffer.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Köpes: Facelift S P90D
Hade en P85D i två år som kördes drygt 6500 mil, nu sedan i våras en P100D som körts över 3000 mil så här långt. Jag upplever stor skillnad i "byggkvalitet" mellan bilarna, den senare är det i stort sett inga bekymmer med alls. Räckvidden är mkt bättre och den laddar mkt snabbare även när batteriet är halvfullt.
Re: Köpes: Facelift S P90D
Jag har haft en P100D och nu en P85DL och upplever den senare som en bättre bil, ffa med tanke på styvare fjädring, bättre styrning, AP1 och fungerande regnsensorer. Kostade dessutom hälften så mycket.
Skiljer 0,3 s mellan 0-100-tiderna.
90-batteriet skulle jag hålla mig borta från pga snabbare degradering, kommer sannolikt få sämre räckvidd än 85-batterierna.
Skiljer 0,3 s mellan 0-100-tiderna.
90-batteriet skulle jag hålla mig borta från pga snabbare degradering, kommer sannolikt få sämre räckvidd än 85-batterierna.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Köpes: Facelift S P90D
Är detta ett faktum ? Vilka batterier sitter då i 100 D modellen ? Knappast samma kemi som i 70/85:an väl. Skulle de äldre batterierna vara bättre ? Verkar ologiskt. Dock laddar de gamla betydligt snabbare när de nästan är urladdade, så skillnader finns.Niclas skrev:Jag har haft en P100D och nu en P85DL och upplever den senare som en bättre bil, ffa med tanke på styvare fjädring, bättre styrning, AP1 och fungerande regnsensorer. Kostade dessutom hälften så mycket.
Skiljer 0,3 s mellan 0-100-tiderna.
90-batteriet skulle jag hålla mig borta från pga snabbare degradering, kommer sannolikt få sämre räckvidd än 85-batterierna.
Diskussionen är speciellt intressant för mig då jag överväger att uppgradera till ny bil med 100-batteri.
Jag ser väldigt låg degradering av mitt 70-batteri, men samtidigt finns uppgifter om att nya tillsatser till batterierna ger bättre långtidsegenskaper än tidigare, så vad ska man tro ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Köpes: Facelift S P90D
Man kanske skulle kunna säga så här? 90:an är ett pressat 85 batteri till max, med samma grundkonstruktion. Dessutom med hyfsat låg användbar kapacitet i förhållande till siffrorna.
100:an är tekniskt aningens annorlunda konstruerat, i och för sig väldigt pressat till det yttersta också enligt Tesla själva. Här får man däremot riktigt bra användbar kapacitet i förhållande till siffrorna. Dessutom är det just nu "top of the line" hos Tesla på S/X modellerna.
Sen finns det lite skriverier om att 90:an ska vara lite "sämre" men det kanske mer handlar om "besvikelse"? På räckvidd i förhållande till siffror, att en P90D aldrig? gick att uppgradera till L, att det snabbt ersattes av 100:an osv. Dvs en massa psykologiska faktorer som skribenterna väger in också.
Det pratas om större degradering på 90:an men det är svårt att mäta på ett korrekt sett som kan anses statistiskt säkerställt. Där många läser av "Typical/rated" i bilen någon enstaka gång och jämför med någon annan gång och tar den förändrade siffran som ett tecken på degradering. Där det kan finnas många andra förklaringar/orsaker. Så jag är personligen inte övertygad att 90:an är så värst annorlunda än de andra batteristorlekarna i det avseendet.
100:an är tekniskt aningens annorlunda konstruerat, i och för sig väldigt pressat till det yttersta också enligt Tesla själva. Här får man däremot riktigt bra användbar kapacitet i förhållande till siffrorna. Dessutom är det just nu "top of the line" hos Tesla på S/X modellerna.
Sen finns det lite skriverier om att 90:an ska vara lite "sämre" men det kanske mer handlar om "besvikelse"? På räckvidd i förhållande till siffror, att en P90D aldrig? gick att uppgradera till L, att det snabbt ersattes av 100:an osv. Dvs en massa psykologiska faktorer som skribenterna väger in också.
Det pratas om större degradering på 90:an men det är svårt att mäta på ett korrekt sett som kan anses statistiskt säkerställt. Där många läser av "Typical/rated" i bilen någon enstaka gång och jämför med någon annan gång och tar den förändrade siffran som ett tecken på degradering. Där det kan finnas många andra förklaringar/orsaker. Så jag är personligen inte övertygad att 90:an är så värst annorlunda än de andra batteristorlekarna i det avseendet.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Köpes: Facelift S P90D
Leo skrev:Man kanske skulle kunna säga så här? 90:an är ett pressat 85 batteri till max, med samma grundkonstruktion. Dessutom med hyfsat låg användbar kapacitet i förhållande till siffrorna.
100:an är tekniskt aningens annorlunda konstruerat, i och för sig väldigt pressat till det yttersta också enligt Tesla själva. Här får man däremot riktigt bra användbar kapacitet i förhållande till siffrorna. Dessutom är det just nu "top of the line" hos Tesla på S/X modellerna.
Sen finns det lite skriverier om att 90:an ska vara lite "sämre" men det kanske mer handlar om "besvikelse"? På räckvidd i förhållande till siffror, att en P90D aldrig? gick att uppgradera till L, att det snabbt ersattes av 100:an osv. Dvs en massa psykologiska faktorer som skribenterna väger in också.
Nej, enligt datainsamlingen som blincoln gjort så ser det ut så här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2431852
75 kWh
85kWh
90 kWh
100 kWh
Som ni kan se så ser laddkurvan väldigt annorlunda ut för 85 kWh och 90 kWh. Däremot så verkar 75 kWh och 90 kWh vara ungefär likadana. 100-batteriet är ju överlägset men sen kommer ju 75/90 klart före 85 som jag ser det.
Vad gäller tillgänglig kapacitet så är det rätt ointressant. Det som är intressant är väl ändå räckvidden?
EPA-siffror
S 75D: 417 km
S 85D: 438 km
S 90D: 473 km
S 100D: 540 km
Jämfört med 100D:s räckvidd så ligger 90D på 87,6%, 85D på 81,1% och 75D på 77,2%.
Finns det några bra siffror på batteridegradering där man kan jämföra olika batterier?
Re: Köpes: Facelift S P90D
Finns mycket skrivet om detta på TMC, den batterikemi som används i 90-batterierna verkar degrderas mycket snabbare än 85 och 100.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Köpes: Facelift S P90D
Med 21" och en liten prutning hade den ev varit intressant! Synd. Ser fin ut!EnTraktor skrev:https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
Den har allt utom 21" fälgar. Jättebra skick. Kan sänka till 920' vid snabb affär.
Läser alltför mycket om ev uppdatering av Model S interiör (och nya batteripack med 2170-batterier!) för att våga köpa en ny. Nöjer mig med en beg så länge.