Aircondition AC

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Aircondition AC

Inlägg av Tars »

Någon som har en och sälja?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aircondition AC

Inlägg av Smutt »

mina 2 är döda, men jag ska satsa på två såna här till nästa sommar https://www.electrolux.se/homecare/air- ... p26v578hw/
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Aircondition AC

Inlägg av e5m1r »

Portabla är enligt min erfarenhet skit
Hålla på men slangar ha öppet fönster mm mm
Lika bra att satsa rätt
Jag kokar denna sommar men till nästa år kommer det sitta en ac på varje plan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Aircondition AC

Inlägg av Tars »

Ok.
Funderar på en inne och en utedel.
Får så vad jag gör...
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aircondition AC

Inlägg av Jerker »

Hahaha... Då måste jag dela med mig av min historia denna hemskt varma sommar!

För ett par veckor sedan, när temperaturerna hade överstigit 30 grader flera dagar i rad och temperaturen inomhus började tangera 28 så drabbades jag av panik. Jag tyckte inte att jag kunde andas. Jag satte mig och googlade efter portabla AC. Det visade sig snabbt att det fanns väldigt få och att de var slut i de flesta varuhus. Men jag hittade 6 st på K-Rauta i Järfälla och ringde dit. De ställde undan en åt mig och jag anträdde min 2½ timme långa resa. När jag kom fram fanns naturligtvis ingen AC; de var alla sålda! Samtidigt kom en annan man dit och frågade efter sin AC som han hade ställt undan. Han hade t.o.m. varit inne i varuhuset nån timme tidigare och ställt undan den och sen gett sig iväg för att hämta sin bil för att kunna ta hem den. Även den var såld till nån annan. Den stackars personalen på K-Rauta fick sig en rejäl avhyvling och jag gav mig av.

För att kunna tänka klart satte jag mig i bilen med full AC på. En sån fördel det är med elbilar när man slipper spy ut en massa avgaser för att få kallt i bilen! :D Så vad skulle jag göra? Så slog mig en sak. Jag har på min villa en veranda där jag har en AC. Den ger ju inte nåt in i själva huset, men jag tänkte att det kanske skulle gå att åtgärda. På vägen hem så tänkte jag ut den ena mer avancerade konstruktionen efter den andra. Väl hemma ställde jag mig och tittade.

Lösningen blev enkel och billig: AC:ns utblås är bara 1½ meter från altandörren in i huset och dörren öppnas mot AC:n. Jag hittade lite byggplast och vips var lösningen i hamn. Redan samma kväll var temperaturen inomhus nere i 24 grader och dagen därpå 21. 8-)
AC till huset.jpg
Erxon
elbilist
Inlägg: 405
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Aircondition AC

Inlägg av Erxon »

Jerker skrev:
Hahaha... Då måste jag dela med mig av min historia denna hemskt varma sommar!

För ett par veckor sedan, när temperaturerna hade överstigit 30 grader flera dagar i rad och temperaturen inomhus började tangera 28 så drabbades jag av panik. Jag tyckte inte att jag kunde andas. Jag satte mig och googlade efter portabla AC. Det visade sig snabbt att det fanns väldigt få och att de var slut i de flesta varuhus. Men jag hittade 6 st på K-Rauta i Järfälla och ringde dit. De ställde undan en åt mig och jag anträdde min 2½ timme långa resa. När jag kom fram fanns naturligtvis ingen AC; de var alla sålda! Samtidigt kom en annan man dit och frågade efter sin AC som han hade ställt undan. Han hade t.o.m. varit inne i varuhuset nån timme tidigare och ställt undan den och sen gett sig iväg för att hämta sin bil för att kunna ta hem den. Även den var såld till nån annan. Den stackars personalen på K-Rauta fick sig en rejäl avhyvling och jag gav mig av.

För att kunna tänka klart satte jag mig i bilen med full AC på. En sån fördel det är med elbilar när man slipper spy ut en massa avgaser för att få kallt i bilen! :D Så vad skulle jag göra? Så slog mig en sak. Jag har på min villa en veranda där jag har en AC. Den ger ju inte nåt in i själva huset, men jag tänkte att det kanske skulle gå att åtgärda. På vägen hem så tänkte jag ut den ena mer avancerade konstruktionen efter den andra. Väl hemma ställde jag mig och tittade.

Lösningen blev enkel och billig: AC:ns utblås är bara 1½ meter från altandörren in i huset och dörren öppnas mot AC:n. Jag hittade lite byggplast och vips var lösningen i hamn. Redan samma kväll var temperaturen inomhus nere i 24 grader och dagen därpå 21. 8-)

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aircondition AC

Inlägg av Bjelke »

Snacka om "keep it simple " ! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aircondition AC

Inlägg av Jerker »

Jula brukar rea ut sina AC-anläggningar på höstkanten, så då får det bli en stationär luft-luft till själva lägenheten i huset så vi har säkrat kylan inomhus till nästa år.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Aircondition AC

Inlägg av Niklas Z »

Slut överallt, men jag hittade en portabel på blocket. Den har fungerat bra. Slang ut genom fönstret som står på glänt på övervåningen. Jag skaffade ett par frigolitskivor. I en av dem skar jag upp ett hål för slangen och kunde därefter enkelt täppa till fönstret så inte varmluften kom in.
Nästa år blir det dock installation av fast AC. Jag har satt ett larm på datorn i april, så hoppas jag att det inte är slutsålt då, men det lär det inte vara.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 3 gång.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Aircondition AC

Inlägg av OlleBack »

Är det en luftvärmepump man behöver då om man vill ha nån fast installation? Känns onödigt köpa nått som kan värma också i och med att vi redan har en frånluftsvärmepump (som tyvärr inte kan göra kyla) :/

Vi har en portabel idag men känns som att i och med att man pumpar ut varmluft genom fönstret så borde den väl också dra in varmluft genom ventilationen? Annars hade det ju blivit undertryck?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Aircondition AC

Inlägg av Niklas Z »

OlleBack skrev:
Vi har en portabel idag men känns som att i och med att man pumpar ut varmluft genom fönstret så borde den väl också dra in varmluft genom ventilationen? Annars hade det ju blivit undertryck?
Ja, det lär den göra. Jag har dragit ner frånluftsfläkten av just det skälet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aircondition AC

Inlägg av mati »

En finurlig, enkel och genial lösning Jerker. Sånt gillas. :)
Själv har jag luftvärmepump i huset, samt två på mitt kontor. I sovrummet sliter en portabel AC som väsnas mer än den ger nytta. Öppet fönster är obra när det är 34 grader ute. Jag har stoppat en massa kuddar i fönsteröppningen för att täta lite mot bastuvärmen utanför.

Tacka solcellsgudarna att elen är gratis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Aircondition AC

Inlägg av Kevork »

Den här sommaren har man verkligen varit glad över att ha inredd källare i huset. Riktigt skönt att gå ner på kvällen och mötas av 22-23°C.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Aircondition AC

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
En finurlig, enkel och genial lösning Jerker. Sånt gillas. :)
Själv har jag luftvärmepump i huset, samt två på mitt kontor. I sovrummet sliter en portabel AC som väsnas mer än den ger nytta. Öppet fönster är obra när det är 34 grader ute. Jag har stoppat en massa kuddar i fönsteröppningen för att täta lite mot bastuvärmen utanför.

Tacka solcellsgudarna att elen är gratis.
Jag har borrat hål till mina då funkar dom mycket bättre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aircondition AC

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
mati skrev:
En finurlig, enkel och genial lösning Jerker. Sånt gillas. :)
Själv har jag luftvärmepump i huset, samt två på mitt kontor. I sovrummet sliter en portabel AC som väsnas mer än den ger nytta. Öppet fönster är obra när det är 34 grader ute. Jag har stoppat en massa kuddar i fönsteröppningen för att täta lite mot bastuvärmen utanför.

Tacka solcellsgudarna att elen är gratis.
Jag har borrat hål till mina då funkar dom mycket bättre
Hål i vad? Solcellerna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aircondition AC

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Smutt skrev:
mati skrev:
En finurlig, enkel och genial lösning Jerker. Sånt gillas. :)
Själv har jag luftvärmepump i huset, samt två på mitt kontor. I sovrummet sliter en portabel AC som väsnas mer än den ger nytta. Öppet fönster är obra när det är 34 grader ute. Jag har stoppat en massa kuddar i fönsteröppningen för att täta lite mot bastuvärmen utanför.

Tacka solcellsgudarna att elen är gratis.
Jag har borrat hål till mina då funkar dom mycket bättre
Hål i vad? Solcellerna?
Slangarna till portabla AC?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aircondition AC

Inlägg av Teslaspolen »

Som mati redan var inne på; glöm inte att kompletera era AC anläggningar med solceller!!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aircondition AC

Inlägg av 12man »

En luftluft värmepump är en AC, 100% av dem tillverkas i AC fabriker, 10-20% av dem blir llvp med ev. annan mjukvara + värmeslinga i utedelen.
Bättre garantier, effektivare, mindre hål 5cm i ytterväggen , bättre hantering av kondens vatten, inte mycket dyrare. Och mycket effektivare än en frånluftsvp för värme.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aircondition AC

Inlägg av OfarligTesla »

Kan säga att det är ganska slut på portabla enheter, jag lyckades knipa en av Elgiganten för 1.5 vecka sen, den sista vettiga de hade då enligt hemsidan. Lite synd att jag bor i lägenhet så jag behöver en portabel enhet, bor man i hus kan man ju installera riktiga enheter på alla plan.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Aircondition AC

Inlägg av MSO »

Jag rullar ut min portabla istället, och sätter avledningsslangen på den kalla sidan. Sen den slangen in genom fönsterglipa. Det blir tyst och fint. Visserligen missar jag ju då lite recirkulationsvinster, men men. Det blir ändå rejält svalt inne.

Tycker portabel ändå funkar bra. Inte helt ofta man behöver rulla fram den. Jag har haft den i bortåt tio år nu och den tuffar på.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar