21” mörkgråa arachnid

Här köper du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av NEO »

S100D fungerar bäst med 19" slipstream, 21" turbine/twin turbine är riktiga strömslukare.

Jag snittar omkring:

205 Wh/km med 19" slipstream
220 Wh/km med 21" Arachnid
230/235 Wh/km med 21" turbine/twin turbine

Har du 100kWh och är beroende av minimalt minskande range sommar/vinter skulle jag inte köra annat än 19" slipstream, sjukt snygga men ändå mycket mer aerodynamiska än allt annat (förutom Tesla aero wheels som är hemska)
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av johan_w »

Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Verdi

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av Verdi »

johan_w skrev:
Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Fast 10% ökning på 245 blir ju typ 270...
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av NEO »

johan_w skrev:
Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Samma här, struntar egentligen i vad bilen drar, superchargers är det fullt av. Mina siffror är för en bakhjulsdriven P85+ körd i alla möjliga lägen, meskörning, stadskörning, långkörning på AP och vilddjur utan traction control. Tänkte mest de kunde vara infogivade i form av % ökning.

Fördelen med arachnid är att styrrespons ökar och bilen känns tightare än att köra på tunga 21" turbin. S100D eller P100D på turbinhjul är för mig no no. Jag övergav turbinhjul efter övergång till arachnid och ångrar inte en sekund valet. Dessutom är jag sjukt petig när det gäller designmissar som att turbinbladen enbart är vinklade för korrekt bromskylning på en sida av bilen, för mig är det rusta på en premium bil, man skulle haft vänster och höger hjul inte fyra lika, äkta billiga jorma.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av johan_w »

Verdi skrev:
johan_w skrev:
Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Fast 10% ökning på 245 blir ju typ 270...
Du har rätt. Skulle varit 230-235wh/km och då är det runt mer 15-20%.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: 21” mörkgråa arachnid

Inlägg av johan_w »

MDurante skrev:
johan_w skrev:
Det är kanske 3% mer förbrukning på S100D från början, sedan kommer fälgarna till. Har inte helt landat vad min förbrukning ligger på men körde snabbt 30 mil i 135km/h igår. Då låg jag på ca 270Wh/km, med min S90D på 19" Slip Stream låg jag nog runt 240-245 Wh/km med samma körsätt. Samma skillnad ungefär när jag kört 50 mil till Sälen sommartid med lite trafik, med S90D låg jag på kanske 210-220Wh/km och med 21" 240-250Wh/km. Då låg jag kanske runt 95-120km/h och en hel del omkörningar.

Tycker 21" är skitsnygga och kommer inte byta men trodde kanske inte jag skulle ha de sista 10-15Wh/km. Men som sagt det jag jämfört är rätt snabb körning och inte inriktat på snålast körning :D

Snitten du skriver - är det på all typ av körning?
Samma här, struntar egentligen i vad bilen drar, superchargers är det fullt av. Mina siffror är för en bakhjulsdriven P85+ körd i alla möjliga lägen, meskörning, stadskörning, långkörning på AP och vilddjur utan traction control. Tänkte mest de kunde vara infogivade i form av % ökning.

Fördelen med arachnid är att styrrespons ökar och bilen känns tightare än att köra på tunga 21" turbin. S100D eller P100D på turbinhjul är för mig no no. Jag övergav turbinhjul efter övergång till arachnid och ångrar inte en sekund valet. Dessutom är jag sjukt petig när det gäller designmissar som att turbinbladen enbart är vinklade för korrekt bromskylning på en sida av bilen, för mig är det rusta på en premium bil, man skulle haft vänster och höger hjul inte fyra lika, äkta billiga jorma.
Du har en poäng! Skulle vara kul att testa Arachnid.
Skriv svar