Och som vanligt är budskapet köp inte elbil/Tesla nu, det kommer snart betydligt bättre bilar. Ta en diesel-stock medan du väntar.
Ja, det är anmärkningsvärt att det är ganska ofta tyska företag och forskningsinstitutioner som kommer på en massa smarta grejer (om det nu är så bra som de säger) men tekniken tillämpas inte av industrin.
Det är nog inte många som vet, men MP3 togs fram på 90-talet av tyska Fraunhofer. Ingen inom industrin såg möjligheterna i detta fantastiska sätt att paketera musikfiler, och det hamnade i skrivbordslådan. Vi lekte lite med tekniken på universitetet men det var det. Några år senare kunde man plötsligt köpa mp3-spelare överallt, men det var inte tyska företag som byggde dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är nog inte många som vet, men MP3 togs fram på 90-talet av tyska Fraunhofer. Ingen inom industrin såg möjligheterna i detta fantastiska sätt att paketera musikfiler, och det hamnade i skrivbordslådan. Vi lekte lite med tekniken på universitetet men det var det. Några år senare kunde man plötsligt köpa mp3-spelare överallt, men det var inte tyska företag som byggde dem.
Vad jag minns så var Fraunhofer en bromskloss i början pga licenshantering av MP3. Nu är väl det ett minne blott.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vad jag minns så var Fraunhofer en bromskloss i början pga licenshantering av MP3. Nu är väl det ett minne blott.
Det kan vara så, det är mer än vad jag vet. Det jag ville säga var att det inte var tyska företag som sålde de första mp3-spelarna när de kom ut på marknaden. De missade tåget helt. Precis likadant kommer det att bli med elbilar. I värsta fall är det tyskar som utvecklar framtidens batterier och sen är det andra (kineser?) som bygger bilarna. Tyskarna kan om de vill, oftast mycket bättre än andra, men de vill inte. Det är ett otroligt konservativt folk. Jag har bott där i över 30 år och bankat huvudet i väggen mer än en gång pga detta "vi-kör-som-vi-alltid-har-gjort"-tänket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad jag minns så var Fraunhofer en bromskloss i början pga licenshantering av MP3. Nu är väl det ett minne blott.
Det kan vara så, det är mer än vad jag vet. Det jag ville säga var att det inte var tyska företag som sålde de första mp3-spelarna när de kom ut på marknaden. De missade tåget helt. Precis likadant kommer det att bli med elbilar. I värsta fall är det tyskar som utvecklar framtidens batterier och sen är det andra (kineser?) som bygger bilarna. Tyskarna kan om de vill, oftast mycket bättre än andra, men de vill inte. Det är ett otroligt konservativt folk. Jag har bott där i över 30 år och bankat huvudet i väggen mer än en gång pga detta "vi-kör-som-vi-alltid-har-gjort"-tänket.
I Tyskland byggdes den första dieselmotorn. Kanske kommer den sista att byggas där också.
Snart poppar det väl upp liknande artiklar lite här och där, men grannlandet Norge skulle mkt väl kunna bli ett av dom länder som faktiskt slår till sas
Vet inte om tidsplanen känns så imponerande dock.
Snart poppar det väl upp liknande artiklar lite här och där, men grannlandet Norge skulle mkt väl kunna bli ett av dom länder som faktiskt slår till sas
Vet inte om tidsplanen känns så imponerande dock.
Tycker det inte går mer än nån dag mellan skapligt stora nyheter som visar att det är något på gång... och att vissa beslutsfattare verkar börja förstå, på samma sätt som investerare och vissa tillverkare sakta börjar fatta...
Varje sån här liten sak gör så det känns som att vi är ett steg närmre den där disruptiva förändringen som snart bör komma!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tycker det inte går mer än nån dag mellan skapligt stora nyheter som visar att det är något på gång... och att vissa beslutsfattare verkar börja förstå, på samma sätt som investerare och vissa tillverkare sakta börjar fatta...
Varje sån här liten sak gör så det känns som att vi är ett steg närmre den där disruptiva förändringen som snart bör komma!
Jag undrar om det är Volvo som vill ha statliga pengar för att få hjälp med utvecklingen av elbilar (och kanske koll på konkurrenter utan att betala för det själva helt och hållet).
Vad är det som är så specifikt för just eldriften som behöver ett stort testcenter egentligen? Handlar det om alla varianter till energibärare som det ska "testas" (tex fulceller och annan framtida
kommande teknik).
För mig är det väldigt enkelt eg. man stoppar in ett batteri och en elmotor samt drivkretsar och vips så har man en eldrift, det är lixom inte några enorma miljöfarliga utsläpp vid själva driften att "testa"
som jag kan komma på.
Energiproduktion och lagring däremot är en helt annan femma, men där finns det massor med forskning redan lixom...
Håller med. För mig känns det som att de vill förhala omställningen till eldrift så länge det går. Det ska testas och "utvecklas" och det ska forskas osv. Ju längre de håller på med det där isället för att de facto bygga en elbil desto mer kommer de att halka efter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tycker det inte går mer än nån dag mellan skapligt stora nyheter som visar att det är något på gång... och att vissa beslutsfattare verkar börja förstå, på samma sätt som investerare och vissa tillverkare sakta börjar fatta...
Varje sån här liten sak gör så det känns som att vi är ett steg närmre den där disruptiva förändringen som snart bör komma!
Jag undrar om det är Volvo som vill ha statliga pengar för att få hjälp med utvecklingen av elbilar (och kanske koll på konkurrenter utan att betala för det själva helt och hållet). Vad är det som är så specifikt för just eldriften som behöver ett stort testcenter egentligen? Handlar det om alla varianter till energibärare som det ska "testas" (tex fulceller och annan framtida
kommande teknik).
...
Nu står inte detta i artikeln från SVT, men jag lyssnade på Mikael Damberg på Ekonomiekot i P1 (170522, spola fram till 04:30) En av anledningarna till att man gör den här satsningen är att Geely letar efter ställen att lägga sitt europakontor och staten vill påverka dem till att lägga kontoret i Göteborg.
Det värsta med såna insändare är att det skulle behövas utrymmet i en hel tidning för att besvara den. Det finns aldrig några enkla svar på svåra frågor. Han levererar ett enkelt påstående och för att förklara alla beståndsdelar i hans svepande anklagelser krävs betydligt mer text.
Det värsta med såna insändare är att det skulle behövas utrymmet i en hel tidning för att besvara den. Det finns aldrig några enkla svar på svåra frågor. Han levererar ett enkelt påstående och för att förklara alla beståndsdelar i hans svepande anklagelser krävs betydligt mer text.
Att det krävs så mycket mer elproduktion för att klara av en elektrisk bilflotta är inte sant. 2 reaktorer räcker och blir över, särskilt som majoriteten av laddningen sker nattetid. Dessutom så planeras det för 20-40 års ytterligare drift av de kvarvarande reaktorerna.
Det där med jordartsmetaller vet jag dock ingenting om. Är det ett problem?
Allt det där har väl redan besvarats på Tibors sida om elbilsmyter.
Elen, åtminstone i Sverige, räcker gott och väl, även om alla bilar skulle gå på el. Överskottet på el är högre än vad som krävs för att driva alla bilar. Vi skulle fortfarande ha el över för export. Att det krävs en massa kolkraft från kontinenten är en av standardmyterna från fossilkramarna.
Sällsynta jordartsmetaller används väl främst för permanentmagneterna som sitter i motorerna. När det gäller Tesla så sitter det asynkronmotorer i bilarna och de har inga magneter i sig. Således går det inte åt några jordartsmetaller heller.
Andra tillverkare använder synkronmotorer och där sitter det faktiskt permanentmagneter i. Hur och på vilket sätt det används jordartsmetaller eller inte kan jag inte svara på, men jag har för mig att Toyota hade kommit på ett sätt att tillverka magneter utan en massa jordartsmetaller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Allt det där har väl redan besvarats på Tibors sida om elbilsmyter.
Elen, åtminstone i Sverige, räcker gott och väl, även om alla bilar skulle gå på el. Överskottet på el är högre än vad som krävs för att driva alla bilar. Vi skulle fortfarande ha el över för export. Att det krävs en massa kolkraft från kontinenten är en av standardmyterna från fossilkramarna.
Det ingår väl kobolt i batterierna och det är en sällsynt jordartsmetall. Så det är en sanning i det. men forskningen pågår ju intensivt på att ersätta dessa och jag tror att det bara är en tidsfråga innan man kan fasa ut dem.
Enda lösningen på Puckens problem är ju att sluta köra bil och transporter... Att förflytta saker eller sig själv tar energi och enda lösningen på att det inte ska ta energi är att sluta med detta...
Nu är det nog inte detta som skribenten är ute efter utan snarare att han vill hålla kvar huvudet under sanden ett tag till och inte bli störd med att vi kan minska på många problem lite förändringar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det som alla dessa insändare och artiklar från diverse "journalister" har gemensamt är att de säger att elbilen inte är så ren som alla tror. Det är ju i och för sig sant, men vart vill de komma med detta? Nä, visst, det är fortfarande bättre för miljön att sitta hemma och pilla sig i naveln istället för att köra elbil. Men vad har dessa förståsigpåare för alternativ att komma med? Bortsett från navelpillandet. Att vi ska fortsätta använda diesel och bensin är väl ingen som på allvar tror att det fungerar i längden. Eller tror de verkligen det? Ska vi fortsätta med det sämsta vi har, bara för att alternativet inte är perfekt? Konstig logik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det ingår väl kobolt i batterierna och det är en sällsynt jordartsmetall. Så det är en sanning i det. men forskningen pågår ju intensivt på att ersätta dessa och jag tror att det bara är en tidsfråga innan man kan fasa ut dem.
Det som alla dessa insändare och artiklar från diverse "journalister" har gemensamt är att de säger att elbilen inte är så ren som alla tror. Det är ju i och för sig sant, men vart vill de komma med detta? Nä, visst, det är fortfarande bättre för miljön att sitta hemma och pilla sig i naveln istället för att köra elbil. Men vad har dessa förståsigpåare för alternativ att komma med? Bortsett från navelpillandet. Att vi ska fortsätta använda diesel och bensin är väl ingen som på allvar tror att det fungerar i längden. Eller tror de verkligen det? Ska vi fortsätta med det sämsta vi har, bara för att alternativet inte är perfekt? Konstig logik.
Efter vad jag hörde på P1 idag så ville fundamentalist gruppen i miljöpartiet inte ge bonus till elbilar eftersom de trots allt var bilar och därmed av ondo. Då föreslog den mer moderata delen att de kunde ge bidrag till elcyklar, fast det var tydligen inte heller okej eftersom det var bättre att cykla själv. Som tur är kommer nog det här partiet försvinna ut neråt vänster så slipper vi dem.
Det som alla dessa insändare och artiklar från diverse "journalister" har gemensamt är att de säger att elbilen inte är så ren som alla tror. Det är ju i och för sig sant, men vart vill de komma med detta? Nä, visst, det är fortfarande bättre för miljön att sitta hemma och pilla sig i naveln istället för att köra elbil. Men vad har dessa förståsigpåare för alternativ att komma med? Bortsett från navelpillandet. Att vi ska fortsätta använda diesel och bensin är väl ingen som på allvar tror att det fungerar i längden. Eller tror de verkligen det? Ska vi fortsätta med det sämsta vi har, bara för att alternativet inte är perfekt? Konstig logik.
Efter vad jag hörde på P1 idag så ville fundamentalist gruppen i miljöpartiet inte ge bonus till elbilar eftersom de trots allt var bilar och därmed av ondo. Då föreslog den mer moderata delen att de kunde ge bidrag till elcyklar, fast det var tydligen inte heller okej eftersom det var bättre att cykla själv. Som tur är kommer nog det här partiet försvinna ut neråt vänster så slipper vi dem.
Haha, har de kongress?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Det ingår väl kobolt i batterierna och det är en sällsynt jordartsmetall. Så det är en sanning i det. men forskningen pågår ju intensivt på att ersätta dessa och jag tror att det bara är en tidsfråga innan man kan fasa ut dem.
Nej, sorry, jag halkade fel där, det jag skulle ha skrivit var att användandet av den metallen får kritik eftersom det innebär smutsig gruvbrytning. Vad jag minns brukar kritiken gå ut på att det är värre med kobolten än med litiumet.