Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).
Nja att bilen börjar rulla lite när man släpper bromsen kan vara bra. Jag hade en bil där växellådan var automatisk med automatisk koppling. Den var lite hopplös när man skulle backa i motlut eftersom den inte började dra förän man tryckte på gasen. Man såg ut som om man inte kunde köra för fem öre... fick sätta vänsterfoten på bromsen och balansera iväg bilen.

Vad jag menade var att bilen simulerar en automatlåda när den är igång. Alltså lite ryckighet i accelerationen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge! :shock:
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.

Skönt dock att de blev lite motreaktion från utlandet på den där rapporten från svenskar (var de ILV de heter?) om hur "farliga" batterier är.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker det är lite mysigt att åka ångdrivet tåg, det luktar, pyser å låter! Stor känsla ! Köper inte biljetter till sådana längre dock...föredrar X2000 varje dag i veckan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.
Samma här. Det känns som att det har eskalerat senaste tiden. En konspirationsteoretiker skulle kunna hävda att Model 3's förestående release börjat röra om i grytan på allvar och att man nu börjar ta till lite mer desperata åtgärder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av Seregon »

Något som ändå är att se fram emot är att ju snabbade vi går bort från fossila bränslen, desto snabbare slipper vi scener som denna med 150 döda efter att en tankbil vält i Pakistan (och folk varit framme för att få tag i bränslet varpå någon tyckte det var en bra idé att ställa sig och röka i närheten)
http://www.dn.se/nyheter/varlden/150-do ... -pakistan/
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Tänkte ungefär detsamma när jag såg det...
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge! :shock:
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.
Totalt intelligensbefriat skrivet helt enkelt...
Om kunderna skulle råka tycka något sådant så låt dom få som faktiskt tycker det göra det då, men det lär inte vara många,
men att hävda det i en artikel? Om det var den gamla (hederliga hehe) tidningen MAD som skrev det skulle jag
åtminstone skratta gott ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Den ansvarige för Telas AP program slutar efter 6 månader och det innebär att de gamla tillverkarna snart tar över styrspakarna. Briljant slutsats. Det kan förstås också vara intressant att hänvisa till personen som tar över tjänsten, är den eventuellt mer lämpad för uppdraget ? Det är ny teknik vi pratar om, då är det kanske inte så konstigt att det blir en viss rörlighet inom området. Dessutom finns det ingenting som tyder på att de gamla tillverkarna har någon speciell kompetens inom mjukvaruutveckling (AP är väl 99% mjukvara). Det är inte direkt deras område om man så säger..

Men god journalistik är inte så vanligt i dessa dagar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jo, självklart kommer man även i framtiden tycka att det är fascinerande med fossilmotorer. Ungefär som det är med ångmaskiner och hästar. Och en liten grupp kommer fortsätta att köpa den här typen av utrustning tex en Königsegg.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Bättre laddinfrastruktur i Västerbotten på g. Den i Ånäset täpper igen ett rätt så stort snabbladdningshål.

http://norran.se/affarsliv/anaset-kan-f ... bil-844441
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor... :( Hur man kan tillåta EU att ta ett slikt beslut övergår min fattningsförmåga. En lågnivåtuta skulle jag omfamna på alla bilar!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

lator skrev:
LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor... :( Hur man kan tillåta EU att ta ett slikt beslut övergår min fattningsförmåga. En lågnivåtuta skulle jag omfamna på alla bilar!
Idiotpåfund följer de men fuskar med miljöinställningar! Kallas det dubbelmoral......eller..!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Trump försöker stoppa fejkljud. Heja Trump :D :shock: :roll:

http://www.greencarreports.com/news/111 ... ?fbfanpage
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Alla tysta bilar bör i så fall ha ett varningsljud, även en del av dagens bensinbilar kan ju gå riktigt tyst i låga hastigheter.
Jag tycker förstås att det här är helnipprigt som förslaget ser ut.
Dock skulle det vara bra om man kunde "tuta lite tyst" för att få samma effekt som ringklockan på en cykel när folk inte hör att man kommer. I cykelfallet är det väl ingen som ifrågasätter ringklockan, men att den skulle behöva höras hela tiden känns ju totalfel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Trump försöker stoppa fejkljud. Heja Trump :D :shock: :roll:

http://www.greencarreports.com/news/111 ... ?fbfanpage
De första vettiga jag hört Trump jobba för men även en blind höna kan ibland träffa rätt. :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Trump försöker stoppa fejkljud. Heja Trump :D :shock: :roll:

http://www.greencarreports.com/news/111 ... ?fbfanpage
De första vettiga jag hört Trump jobba för men även en blind höna kan ibland träffa rätt. :D
Språkpolisen inom mig vann kampen så jag bara måste: "Även en blind höna kan hitta ett korn"...

Sorry! :?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i media

Inlägg av Legato »

Suck, någon mer som såg Robert Collin på nyhetsmorgon just? Alla myterna om elbilar och några till. Programledare som leende instämde i dumheter som att andrahandsvärdet kommer vara "inget alls" för att utvecklingen går så snabbt osv, osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Collin... Var jobbar han.........

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Kan inte Tibor bli intervjuad i någon TV-kanal?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 976
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Artikel i media

Inlägg av Toja »

Man blir trött på Collin (fickorna fulla med hummersås)
Men han hade inte mycket att komma med. Han var heller inte övertygande.

Snart får han leva på Hummersås som han sparat genom åren med utgånget "Bäst före datum"
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

FUD!
Andrahandsvärdet ingenstans? Jag skulle säga tvärtom att med en elbil har du ett garanterat andrahandsvärde. Till skillnad emot en fossilbil så är driftkostnaderna små vilket gör att man även som begagnat kan lägga mycket mer pengar på inköpet.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Såg Collin när jag åt hotellfrukost. Inget ljud, men fattade direkt vad det handlade om. Tyckte han såg besvärad ut, typ "jag måste säga detta, men"...

Varför intervjuar dom inte Peter Karlsson? Han som vill satsa miljarder på "miljöförstörande verksamhet".
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i media

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
FUD!
Andrahandsvärdet ingenstans? Jag skulle säga tvärtom att med en elbil har du ett garanterat andrahandsvärde. Till skillnad emot en fossilbil så är driftkostnaderna små vilket gör att man även som begagnat kan lägga mycket mer pengar på inköpet.
Såklart! Både verkligheten och seriösa analytiker visar ju motsatsen. En Tesla håller sig ju dessutom uppdaterad och blir därmed inte "begagnad" på samma sätt som en fossilbil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar