VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Men åter till I.D, hur stor är denna bil? Är de en Golf rakt av i storlek eller kommer de bli något större? Svårt att uppfatta på bilderna men de finns kanske fakta någonstans?
Den är faktiskt mindre än en Golf. 20cm kortare ungefär. Men hjulbasen är större. Den blir alltså större invändigt, om man nu bortser från bagaget som inte verkar vara större än i en Golf.
ok.. Jo yttermåtten kan jag tänka mig blir ganska små med tanke på den korta motorhuven (???) men de viktiga är ju innermåtten. Låter ju tråkigt om bagaget blir lite litet som på en vanlig golf för när jag var och tittade på den häromdagen så blev jag faktiskt lite förvånad över att bagaget var så litet, jag upplever ju inte golfen som en så pytteliten bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Så kan det ju vara, men utan en frunk så blir det inte lika roligt. Det är ju oerhört praktiskt att kunna förvara tex laddsladden där, istället för UNDER bagagegolvet.
Absolut. Jag måste alltid flytta på vovven först, därför ligger laddsladden oftast i baksätet så man når den utan problem. En frunk är såklart mycket bättre.
Jag funderar på att ha mina sladdar i medföljande tygpåse i den stora håligheten bredvid elmotorn fram. Se bara till att påsens snören inte kan sugas in i kylarfläkten!
Ja faktiskt. E-Golfen har ju gott med ledigt utrymme där framme. Hade de bara placerat prylarna lite vettigare så hade det funnit plats för en frunk där också.
Jag gillar DIY lösningar och kan ordna fram vaccumformade frunkar att montera in. Problemet är dock att jag måste ha en bil först :-) Jag har en hel del till Leaf, bland annat kit som avlastar ryggen i de kassa stolarna, men eftersom jag bara Leasade Leaf så blev det aldrig speciellt avancerade saker gjorda så som sänkningssatser eller så.
Vaccumformad frunk... jag är på!
Vad kan en sådan betinga i värde?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Walker skrev:
Vaccumformad frunk... jag är på!
Vad kan en sådan betinga i värde?
Jag ska undersöka lite vad som behövs. Ser själv ingen poäng i att göra saker som blir svindyra. Betalar man 5000kr för någonting så har man ju 5kr milen i 1000mil som bagage att beta av haha.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061

Intressant artikel om MEB plattformen... Återstå och se hur snabbt de går i praktiken...

En intressant sak, på bilderna ser de ut som de är RWD som gäller, varför? Nästan alla fossil bilar och jag tror alla VW bilar är idag FWD (eller AWD såklart) men plötsligt börjar man bygga RWD när de gäller elbilar, varför är de så? Finns de någon bra förklaring?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Men frågan är om inte VW är för dyr.
Honda kommer med en som kostar från ca 18.000 dollar.

"A new partnership between Honda Motor and Chinese battery conglomerate Contemporary Amperex Technology (aka CATL) to develop a next-generation electric vehicle for the motor company with at least 300 kilometers (186 miles) of range*. The car would hit the market at just over $18,000.
https://cleantechnica.com/2018/05/25/ho ... price-tag/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: VW I.D

Inlägg av Ric »

chaffis75 skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061

Intressant artikel om MEB plattformen... Återstå och se hur snabbt de går i praktiken...

En intressant sak, på bilderna ser de ut som de är RWD som gäller, varför? Nästan alla fossil bilar och jag tror alla VW bilar är idag FWD (eller AWD såklart) men plötsligt börjar man bygga RWD när de gäller elbilar, varför är de så? Finns de någon bra förklaring?
Med en tvärställd förbränningsmotor så får man en utrymmesoptimerad konstruktion. En elbil kan konstrueras friare och med drift bak borde vänddiametern bli kortare. Tror jag.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW I.D

Inlägg av Surfaren »

chaffis75 skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061

Intressant artikel om MEB plattformen... Återstå och se hur snabbt de går i praktiken...
Grymt!
Intressant att få lite siffror också. Initialt 48 kWh och 62 kWh batterier. Räckvidd från 330 km (får hoppas det är WLTP). Initialt snabbladdning 100 kW, men plattformen klarar 125 kW.
"Under 25 000 euro" för en vettig elbil i Golf-storlek, med 48 kWh batteri. Produktionsstart slutet av 2019.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Min nästa firmabil:
B1FC03B3-6F70-4753-89FE-70753AB9E3C1.jpeg
33862DDD-4D00-4376-823F-16838E59F349.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Surfaren skrev:
Grymt!
Intressant att få lite siffror också. Initialt 48 kWh och 62 kWh batterier. Räckvidd från 330 km (får hoppas det är WLTP). Initialt snabbladdning 100 kW, men plattformen klarar 125 kW.
"Under 25 000 euro" för en vettig elbil i Golf-storlek, med 48 kWh batteri. Produktionsstart slutet av 2019.
Får de ner I.D klart under 25 000 euro så har de kommit en bra bit på väg till förlåtelse från min sida. 48 kWh/100kW snabbladdning räcker långt i en bil av den typen.

Produktionsmålen är dock inte superambitiösa med tanke på VW's kapacitet:
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.

Produktionsmål 2025: 1 000 000 elbilar om året från Volkswagen
Räcker 1 miljon bilar om året till 2025 ? Jag skulle säga nej.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

Laban skrev:
Surfaren skrev:
Grymt!
Intressant att få lite siffror också. Initialt 48 kWh och 62 kWh batterier. Räckvidd från 330 km (får hoppas det är WLTP). Initialt snabbladdning 100 kW, men plattformen klarar 125 kW.
"Under 25 000 euro" för en vettig elbil i Golf-storlek, med 48 kWh batteri. Produktionsstart slutet av 2019.
Får de ner I.D klart under 25 000 euro så har de kommit en bra bit på väg till förlåtelse från min sida. 48 kWh/100kW snabbladdning räcker långt i en bil av den typen.

Produktionsmålen är dock inte superambitiösa med tanke på VW's kapacitet:
Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.

Produktionsmål 2025: 1 000 000 elbilar om året från Volkswagen

Räcker 1 miljon bilar om året till 2025 ? Jag skulle säga nej.
Frågetecknen kring batterileveranserna kvarstår?

Vilka batteri-leverantörer finns idag?
Är det någon som seriöst tittat närmare på den biten?

Mycket är dolt i leverantörernas interna data men det vore hög-intressant att veta hur de största ligger till?

Hepp!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

En miljon kan vara skapligt från en tillverkare men om dom når så långt, har inte resten av sortimentet av fossiler typ dött då?
Lyckas dom med en miljon så borde det totalt bland alla märken tillverkas flera miljoner liksom...
Dvs typ hela marknaden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
En miljon kan vara skapligt från en tillverkare men om dom når så långt, har inte resten av sortimentet av fossiler typ dött då?
Lyckas dom med en miljon så borde det totalt bland alla märken tillverkas flera miljoner liksom...
Dvs typ hela marknaden...
När man når en viss punkt så borde det bli som med platt-tv vs tjock-tv, dvs, går i princip inte att sälja. Och av det jag sett hittills av I.D (Neo) så kommer den att sälja som smör om man får ner priset till <= 250 000 kr som det spekulerades. Är många i min bekantskapskrets som har blivit intresserade efter att vi har köpt Zoe'n, det faller lite på räckvidd i vissa fall samt att det finns så få begagnade elbilar häruppe. Men för 190k efter subvention och betydligt längre räckvidd så vet jag flera som skulle köpa nytt direkt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

...så ni drömmer fortfarande om kommande elbilar för 250”....
Lycka till.
(Gick inte VW ut härom dagen med info om att det skulle bli dyrare än de trodde eftersom konkurenterna hunnit så långt?)
Historiskt sett har jag nog aldrig upplevt att bilpriser sjunker.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
...så ni drömmer fortfarande om kommande elbilar för 250”....
Lycka till.
(Gick inte VW ut härom dagen med info om att det skulle bli dyrare än de trodde eftersom konkurenterna hunnit så långt?)
Historiskt sett har jag nog aldrig upplevt att bilpriser sjunker.
Att drömma kostar inget, så varför inte? :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Speciellt när det är så billigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Walker skrev:
...så ni drömmer fortfarande om kommande elbilar för 250”....
Lycka till.
(Gick inte VW ut härom dagen med info om att det skulle bli dyrare än de trodde eftersom konkurenterna hunnit så långt?)
Historiskt sett har jag nog aldrig upplevt att bilpriser sjunker.
När verkligheten bara är skit och elände måste man ju kunna få drömma lite. Och när förståndet säger att elbilspriserna troligen aldrig kommer att sjunka så måste man helt enkelt skapa en egen verklighet runt det hela. Det kallas för religion i visaa kretsar. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Walker skrev:
...så ni drömmer fortfarande om kommande elbilar för 250”....
Lycka till.
(Gick inte VW ut härom dagen med info om att det skulle bli dyrare än de trodde eftersom konkurenterna hunnit så långt?)
Historiskt sett har jag nog aldrig upplevt att bilpriser sjunker.
När verkligheten bara är skit och elände måste man ju kunna få drömma lite. Och när förståndet säger att elbilspriserna troligen aldrig kommer att sjunka så måste man helt enkelt skapa en egen verklighet runt det hela. Det kallas för religion i visaa kretsar. ;)
Tänkte inte på de’.... :roll:
Då kanske jag inte ska peka på VW’s nya eCrafter.... som i dieselversion kostar 399”+moms och likvärdigt utrustad men med eldrift och räckvidd upp till 17(!) mil kostar 699”+moms!!!
Vad gör den i botten fördigutvecklade kärran så mycket dyrare? (De har ju bara kastat in drivlinan från eGolfen)
....men, men... inte ett ord från mig. :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Walker skrev:
...så ni drömmer fortfarande om kommande elbilar för 250”....
Lycka till.
(Gick inte VW ut härom dagen med info om att det skulle bli dyrare än de trodde eftersom konkurenterna hunnit så långt?)
Historiskt sett har jag nog aldrig upplevt att bilpriser sjunker.
Det är antagligen en utopi ja. Inte för att jag tror att det är omöjligt rent produktionskostnadsmässigt, kan man sälja en Renault Clio för 132k så nog går det att sälja en I.D med ett lite mindre batteri för 250k och tjäna pengar. Elbilar ska ju vara billiga att tillverka, 70% mindre personal osv. När det sedan inträffar är en annan femma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag tror inte att tillverkarna vill sälja elbilar så billigt. Det måste fortfarande löna sig för kunderna att köpa en fossilbil. Och de kommer sannolikt att tillverkas många år till, troligen i långt större volymer än elbilar, ett bra tag framöver. Skulle elbilar bli så billiga och lika bra eller rentav bättre än fossilbilar skulle ingen människa med någorlunda vett i huvudet fortsätta köpa fossilbilar. Det har bilindustrin inte råd med. Då får man prissätta elbilarna så att det blir en lagom balans i försäljningssiffrorna mellan fossil- och elbilar. Och det innebär i sin tur att elbilar kommer att vara avsevärt dyrare än fossilerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: VW I.D

Inlägg av Toja »

mati skrev:
Jag tror inte att tillverkarna vill sälja elbilar så billigt. Det måste fortfarande löna sig för kunderna att köpa en fossilbil. Och de kommer sannolikt att tillverkas många år till, troligen i långt större volymer än elbilar, ett bra tag framöver. Skulle elbilar bli så billiga och lika bra eller rentav bättre än fossilbilar skulle ingen människa med någorlunda vett i huvudet fortsätta köpa fossilbilar. Det har bilindustrin inte råd med. Då får man prissätta elbilarna så att det blir en lagom balans i försäljningssiffrorna mellan fossil- och elbilar. Och det innebär i sin tur att elbilar kommer att vara avsevärt dyrare än fossilerna.
Just detta kommer göra att Tesla samt kinesiska elbilstillverkare kommer växa dig ordentligt stora. Samt att ett flera euoropesika och amerikanska fosilbilstillverkare kommer gå i graven
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Det går att få en KIA Soul idag för 256600kr efter stöd på 60000kr. Jag tror vi snart kommer få se bilar med räckvidd på typ 20 mil under 250kkr efter bonus ganska snart. Fler och fler kommer upptäcka att det funkar bra med en sådan elbil och det blir ju bara lättare ju fler snabbladdare som kommer upp.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/soul-ev-elbil/upptack/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Men hur länge ska staten subentionera varje bil med 60k kr? Vi är ganska bortskämda i Sverige på den punkten. I många andra länder måste elbilar konkurrera med fossilbilarna på samma villkor, utan subventioner eller skattelättnader. Samtidigt har vi extremt låga elpriser och ganska höga bensinpriser jämfört med andra länder runtom i Europa. Det blir mycket svårare att räkna hem en elbil när elen kostar 3-4 gånger så mycket som i Sverige, samtidigt som diesel är mycket billigare än här.
Elbilar måste komma ner till samma prisnivå som fossilbilar, helt utan statliga subventioner eller skattelättnader. Annars fortsätter folk att köpa fossiler eftersom de är billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Nu bor jag ju i Sverige... inte i Norge eller USA där ekonomin ser annorlunda ut.

I Sverige är det väldigt bra att köpa elbils versionen, redan vid 1500mil/år
A33186B4-431A-4866-AD44-35E670D2EDE8.jpeg
https://www.teslakalkylen.com/

Utan bonus går brytpunkten vid 2000 mil ungefär.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jo jag vet. Här i Sverige är det inte omöjligt att räkna hem privatköp av en elbil. Jag har ju tidigare räknat ut att även en relativt dyr e-Golf går att motivera med att den är billigare i längden.
Men visst hade det varit trevligt om det hade funkat även utan statlig hjälp. Jag har nu efter ett halvår fortfarande inte sett röken av 40k-supermiljöbilspremien för vår Golf. Den är alltså 10% dyrare än vad jag hade räknat med vilket gör kalkylen mindre bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Även om bonusen bara skulle vara 20000kr så skulle KIA Soul vara billigare för den som kör 1500mil. Skulle KIA kunna sälja bilen för strax under 300kkr, typ 290000kr så skulle den vara billigare helt utan bonus. Detta för folk som inte kör några längre sträckor. För mig ligger gränsen betydligt högre.
När folk i allmänhet fattar detta kommer det blir svårt att sälja fossilvarianterna. ”Folk” brukar ligga så där 5 år efter.
Skriv svar