Miljöpartivinkel på SVT? Nä, du skämtar det kan väl aldrig hända!AGCF skrev:Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.Torkel skrev:Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta...mati skrev:...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Kul!
Ska bli intressant att se vilka som får leverera själva bussarna och hur snabbt de får fram de.
Hybricon är väl de som levererat till Umeå men de har det väl lite tungt ekonomiskt?
Sen finns väl div utländska leverantörer då varken Scania eller Volvo har några färdiga el-bussar att leverera? Det är väl bara projekt och försök de håller på med än så länge?
Ska bli intressant att se vilka som får leverera själva bussarna och hur snabbt de får fram de.
Hybricon är väl de som levererat till Umeå men de har det väl lite tungt ekonomiskt?
Sen finns väl div utländska leverantörer då varken Scania eller Volvo har några färdiga el-bussar att leverera? Det är väl bara projekt och försök de håller på med än så länge?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster. Best BMW i3X
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Artikel i media
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster. Best BMW i3X
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Artikel i media
De kör dessutom depåladdning (vilket man hänvisade till som en kostnadsbesparing), vilket innebär att bussarna har sisådär20 mils ur och skur räckvidd. BYD tar 4 timmar 0-90% enligt de siffror som finns. De håller på att ansluta till OPPCHARGE också vilket innebär att de får pantograf (planerad ladd effekt för BYD var omkring 200kw tydligen). Det här är rätt approach! BYD har ju några tusen bussar i drift och räknar med 10.5kw/mil i snitt.Leo skrev:Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
MVH
Re: Artikel i media
Nya rykten ang. Porsche dyker upp i tysk media. Enligt flera artiklar kommer varannan Porsche som rullar av produktionsbandet år 2023 vara en elbil (inte hybrid). Porsches lilla SUV, Macan, kommer endast erbjudas med elektrisk drivlina när nästa generation kommer på marknaden år 2022.
https://www.wired.de/collection/busines ... autos-2023
https://www.wired.de/collection/busines ... autos-2023
Re: Artikel i media
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Re: Artikel i media
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).LarsL skrev:Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge!Laban skrev:Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Re: Artikel i media
Nja att bilen börjar rulla lite när man släpper bromsen kan vara bra. Jag hade en bil där växellådan var automatisk med automatisk koppling. Den var lite hopplös när man skulle backa i motlut eftersom den inte började dra förän man tryckte på gasen. Man såg ut som om man inte kunde köra för fem öre... fick sätta vänsterfoten på bromsen och balansera iväg bilen.bylund skrev:Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).LarsL skrev:Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Vad jag menade var att bilen simulerar en automatlåda när den är igång. Alltså lite ryckighet i accelerationen.
Re: Artikel i media
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.Jerker skrev:Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge!Laban skrev:Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.
Skönt dock att de blev lite motreaktion från utlandet på den där rapporten från svenskar (var de ILV de heter?) om hur "farliga" batterier är.
Skönt dock att de blev lite motreaktion från utlandet på den där rapporten från svenskar (var de ILV de heter?) om hur "farliga" batterier är.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5934
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Jag tycker det är lite mysigt att åka ångdrivet tåg, det luktar, pyser å låter! Stor känsla ! Köper inte biljetter till sådana längre dock...föredrar X2000 varje dag i veckan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Samma här. Det känns som att det har eskalerat senaste tiden. En konspirationsteoretiker skulle kunna hävda att Model 3's förestående release börjat röra om i grytan på allvar och att man nu börjar ta till lite mer desperata åtgärder.chaffis75 skrev:Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Något som ändå är att se fram emot är att ju snabbade vi går bort från fossila bränslen, desto snabbare slipper vi scener som denna med 150 döda efter att en tankbil vält i Pakistan (och folk varit framme för att få tag i bränslet varpå någon tyckte det var en bra idé att ställa sig och röka i närheten)
http://www.dn.se/nyheter/varlden/150-do ... -pakistan/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/150-do ... -pakistan/
Model S85D -15, "Voltaire"
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Tänkte ungefär detsamma när jag såg det...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Drevet går vidare...
http://omni.se/kritisk-rapport-stoppar- ... e_id=4POoa
http://omni.se/ar-eran-for-nytankande-f ... e_id=4POoa
http://omni.se/kritisk-rapport-stoppar- ... e_id=4POoa
http://omni.se/ar-eran-for-nytankande-f ... e_id=4POoa
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Totalt intelligensbefriat skrivet helt enkelt...mati skrev:Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.Jerker skrev:Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge!Laban skrev:Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Om kunderna skulle råka tycka något sådant så låt dom få som faktiskt tycker det göra det då, men det lär inte vara många,
men att hävda det i en artikel? Om det var den gamla (hederliga hehe) tidningen MAD som skrev det skulle jag
åtminstone skratta gott
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Den ansvarige för Telas AP program slutar efter 6 månader och det innebär att de gamla tillverkarna snart tar över styrspakarna. Briljant slutsats. Det kan förstås också vara intressant att hänvisa till personen som tar över tjänsten, är den eventuellt mer lämpad för uppdraget ? Det är ny teknik vi pratar om, då är det kanske inte så konstigt att det blir en viss rörlighet inom området. Dessutom finns det ingenting som tyder på att de gamla tillverkarna har någon speciell kompetens inom mjukvaruutveckling (AP är väl 99% mjukvara). Det är inte direkt deras område om man så säger..bonath skrev:
Men god journalistik är inte så vanligt i dessa dagar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Jo, självklart kommer man även i framtiden tycka att det är fascinerande med fossilmotorer. Ungefär som det är med ångmaskiner och hästar. Och en liten grupp kommer fortsätta att köpa den här typen av utrustning tex en Königsegg.
Re: Artikel i media
Bättre laddinfrastruktur i Västerbotten på g. Den i Ånäset täpper igen ett rätt så stort snabbladdningshål.
http://norran.se/affarsliv/anaset-kan-f ... bil-844441
http://norran.se/affarsliv/anaset-kan-f ... bil-844441
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Artikel i media
VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor...LarsL skrev:Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
Re: Artikel i media
Idiotpåfund följer de men fuskar med miljöinställningar! Kallas det dubbelmoral......eller..!lator skrev:VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor...LarsL skrev:Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.Hur man kan tillåta EU att ta ett slikt beslut övergår min fattningsförmåga. En lågnivåtuta skulle jag omfamna på alla bilar!
Model S P85D,