Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Åker man långt måste man ju ladda lika många kWh oavsett batteristorlek, förbrukning är ju densamma, man förlorar därför inte så mycket tid på att ladda fler gånger med hög effekt. Visst kommer man lite längre första sträckan, men det är ändå tillgängligheten till snabb laddning som avgör mycket. Extremfallet är Roadstern utan snabbladdning men med hygglig batteristorlek, räckvidden har jämförelsevis varit OK, men man måste ta in på hotell för att ladda fullt om man åker långt.
Ser inte det stora värdet i att susa förbi massa möjliga laddstopp om man måste tillbringa lång tid för att ladda när man väl stoppar. Håller dock med om att man har större frihet med stort batteri.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Intressant:

"Viswanathan speculates that the Audi e-tron might perform so much worse on range than the Model X because Tesla has a better thermal-management system for the battery. An electric car’s battery heats up when it’s charged or discharged. The faster the charging or discharging, the more heat is produced. The e-tron supports fast charging up to 150 kW, where as the Model X can support up to 120 kW. If the heat causes the battery’s temperature to rise, it can harm the battery and reduce its range.

Given it is Audi’s first electric car, the company might be playing it safe with its thermal-management system. It might be using up more energy to maintain a tighter temperature range for the batteries, and thus leaving less energy for driving. Tesla has had hundreds or even thousands of its cars driven for more than 100,000 km (or about 60,000 miles), the distance usually covered by an electric-car battery warranty. That means Tesla has had the time to optimize the thermal-management system to use as little energy as possible, while maintaining the battery’s performance.

“It seems all other carmakers are just playing catch up with Tesla,” says Viswanathan."
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Du menar Audi har batterivärmare/kylare på helatiden? Could be.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Du menar Audi har batterivärmare/kylare på helatiden? Could be.
Jag menar inget, men "batteriexperten" som citerades menade väl något ditåt. Inte hela tiden, men avsevärt mer än Tesla pga betydligt tightare "spread" på accepterad batteritemperatur.

Ingen aning om han har rätt, men det låter ju som en tänkbar förklaring iaf. Dock verkade han basera detta i hög grad på EPA-siffrorna och riktigt så extremt som de antyder verkar ju inte verkligheten vara.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Gustafsson skrev:
Ser inte det stora värdet i att susa förbi massa möjliga laddstopp om man måste tillbringa lång tid för att ladda när man väl stoppar. Håller dock med om att man har större frihet med stort batteri.
Men det är väl ett val som man inte behöver göra. Snarare är det så att bilar med längre räckvidd också laddare snabbare. Ta ex Model 3 som inte bara har längst räckvidd utan även laddar snabbast.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Men det är väl ett val som man inte behöver göra. Snarare är det så att bilar med längre räckvidd också laddare snabbare. Ta ex Model 3 som inte bara har längst räckvidd utan även laddar snabbast.
Visst har du rætt, men jag tycker man har ett osunt fokus på ræckvidd, det går alldeles utmærkt att åka långt med en 70D t.ex. Priset ær lite mindre frihet och længre laddtid. Men om 70 D kunde ladda med 120 kW hela laddcykeln ( som Audi) och det fanns ænnu fler snabbladdare, så ser jag inte något starkt behov av 100 D eller LR M3 heller før den delen. Det ær min poæng.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Gustafsson skrev:
Visst har du rætt, men jag tycker man har ett osunt fokus på ræckvidd, det går alldeles utmærkt att åka långt med en 70D t.ex. Priset ær lite mindre frihet och længre laddtid. Men om 70 D kunde ladda med 120 kW hela laddcykeln ( som Audi) och det fanns ænnu fler snabbladdare, så ser jag inte något starkt behov av 100 D eller LR M3 heller før den delen. Det ær min poæng.
Räckvidden får mycket fokus eftersom det (tillsammans med laddnätverk) är det enda som ICE är bättre på. De jag känner som har en Tesla har sagt att nästa bil också blir el och förmodligen en Tesla men då med med ett mindre batteri. När de bytte från av ICE till el var de oroliga för räckvidden men när de väl bytt så var räckvidden inte ett problem. De bor dock alla i förorter runtom Stockholm så deras förutsättningar speglar ju inte hela Sveriges befolkning. För vissa är nog räckvidden helt avgörande för om en elbil klarar vardagen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Oavsett vad andra tycker, jag är nöjd i alla fall. Den toppade vid 154kW, men jag missade precis.
IMG_20190413_140417.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Oavsett vad andra tycker, jag är nöjd i alla fall. Den toppade vid 154kW, men jag missade precis.
IMG_20190413_140417.jpg
Bra tryck! Är det laddaren hos din lokala Audihandlare?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
mati skrev:
IMG_20190413_140417.jpg
Bra tryck! Är det laddaren hos din lokala Audihandlare?
Nej, den är än så länge strypt till 50kW av någon anledning. Det här var Fortum-laddaren i Kristinehamn.
40% påfyllning på 12 minuter eller så. Man hinner inte ens ta en kaffe. Jäkla jobbigt. ;)

Efter den här dunder-laddningen gick förbrukningen märkbart ner, ungefär med 20%. Batteritemperaturen verkar ha större inverkan på förbrukningen än hastigheten. Jag vann 3 mil räckvidd på hemvägen, jämfört med vad bilen trodde innan laddaren. Och då körde jag ändå fortare på hemvägen. Antagligen går en ganska stor andel av förbrukningen på batterivärmarens konto. Snittförbrukningen för hela resan låg runt 24kWh/100km. Helt okej för mig. Räckvidden hamnar alltså enligt bilen runt 36 mil + lite marginal.
Men jag har än så länge för lite underlag för att dra några slutsatser.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

154kW! FI faen va najs asså! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
154kW! FI faen va najs asså! :)
Ja. Jag startade laddningen vid drygt 40% SOC. Den hoppade igång direkt med 104kW. Efter någon minut var den uppe i över 150kW. Vid prick 80% SOC föll den spikrakt ner till 118kW och då började des kännas segt och jag slutade ladda. ;)
Jag fick enligt Plugsurfing-appen 40kWh och det kostade prick 30 SEK. Några kWh utav de 40 gick väl åt för att värma luften i Kristinehamn. Bilen sa nånting runt 35kWh tror jag. Jag glömde ta kort på den exakta siffran.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hehe ja 118kW är ju lite klent å ladda med, det tar ju en sån jäkla tid :lol:
Bra pris fick du också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

IMG_20190413_140841.jpg
IMG_20190413_140930.jpg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Riktigt imponerande laddning
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

En jätteknasig konspiratorisk idé:
Låt säga att Audi ville bräcka Tesla i laddhastighet, men deras batterier kunde inte riktigt ta emot 150kw. Hur maskerar man det? Med en väldigt inexakt GOM samt oväntat hög förbrukning? ;)

(Var skulle dock överflödet vid laddning ta vägen? Värme nånstans?)

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Provade som snabbast en e-tron idag. En kollega hade lånat en över helgen, så jag var tvungen att ta en liten sväng. Oturligt nog hade jag själv en P85D som lånebil över helgen...så den kändes spontant lite trött, men det var väl inte riktigt Audins fel.

Men, förutom det - en riktigt mysig bil! Tyst och fin. Bara att inse att Audi kan det där med att bygga bilar.

Sen var jag lite dum, som inte tog ett par minuter att gå igenom menyer och grejor innan jag körde iväg, så jag förstod mig aldrig på regenereringen - kändes som att den inte tog ett skvatt, men såg sen att den var ställd i manuell. Innebär det att man själv behöver dra i någon spak för att den ska regenerera?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

jeppe_sthlm skrev:
Provade som snabbast en e-tron idag. En kollega hade lånat en över helgen, så jag var tvungen att ta en liten sväng. Oturligt nog hade jag själv en P85D som lånebil över helgen...så den kändes spontant lite trött, men det var väl inte riktigt Audins fel.

Men, förutom det - en riktigt mysig bil! Tyst och fin. Bara att inse att Audi kan det där med att bygga bilar.

Sen var jag lite dum, som inte tog ett par minuter att gå igenom menyer och grejor innan jag körde iväg, så jag förstod mig aldrig på regenereringen - kändes som att den inte tog ett skvatt, men såg sen att den var ställd i manuell. Innebär det att man själv behöver dra i någon spak för att den ska regenerera?
Ja man pillar med paddlarna bakom ratten för att ställa in hur mycket man vill att den ska regenerera, om jag har förstått det rätt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Regenereringen kräver lite inlärning. Man kan dra i vänstra spaken och sätta på regenereringen i två steg. Gör man inte det är bilen default-mässigt alltid i frirullningsläge. Det är inte direkt intuitivt när man är van vid andra elbilar, men för en fossilbilist är det troligen logiskt. Efter ett tag har man dock begripit hur det funkar och tänker inte längre på det. Tyvärr har någon mindre begåvad människa på Audi kommit på idén att regenereringen alltid ska stängas av när man stänger av farthållaren. Det är mindre logiskt. Men även det lär man sig efter ett tag.

Bilen har utöver detta en automatisk regenereringsfunktion som på något magiskt sätt ska gissa när man vill frirulla eller regenerera. Men jag begriper mig inte på den. Jag upplever det som att den inte gör nånting alls, bilen rullar bara. Eller så är det jag som inte fattar hur det är tänkt. Jag har redan vant mig vid den manuella funktionen, och den kommer jag nog köra med framöver.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ok, då var det inte jag som var helt borta. Höll på att krocka i första bästa korsning när bilen inte bromsade, strax efter att jag hade tvättat vindrutan istället för att lägga i backen. Sedan hittade jag bromsen, vilken det var rätt bra bett i. Slutligen missade jag att stänga av bilen när vi skulle ur den. Min kollega undrade om jag verkligen hade körkort.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Så man måste alltså aktivera regen varje gång man skall iväg?
Kan dom tänkas göra det valbart i en OTA? ;)

Har du fixat hundbur förresten?

Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Regenereringen kräver lite inlärning. Man kan dra i vänstra spaken och sätta på regenereringen i två steg. Gör man inte det är bilen default-mässigt alltid i frirullningsläge. Det är inte direkt intuitivt när man är van vid andra elbilar, men för en fossilbilist är det troligen logiskt. Efter ett tag har man dock begripit hur det funkar och tänker inte längre på det. Tyvärr har någon mindre begåvad människa på Audi kommit på idén att regenereringen alltid ska stängas av när man stänger av farthållaren. Det är mindre logiskt. Men även det lär man sig efter ett tag.

Bilen har utöver detta en automatisk regenereringsfunktion som på något magiskt sätt ska gissa när man vill frirulla eller regenerera. Men jag begriper mig inte på den. Jag upplever det som att den inte gör nånting alls, bilen rullar bara. Eller så är det jag som inte fattar hur det är tänkt. Jag har redan vant mig vid den manuella funktionen, och den kommer jag nog köra med framöver.
Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen? Dvs, även om bilen är inställd på frirullning får man regen när man bromsar med bromspedalen. Typ så som många PHEV:s fungerar. Ju hårdare man trycker på bromspedalen ju mer regen får man, tills en viss gräns är nådd (0,3g) och då fyller bilen ut med mekaniska bromsar för att få den inbromsning som föraren begär via bromspedalen.

Paddlarna på ratten används för att kontrollera hur mkt regen man vill ha för one-pedal-drive.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.
Geni87 skrev:
Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen?....
Helt rätt. Bromsen är egentligen inget annat än en regenereringspedal. Såvida man inte bromsar väldigt hårt används de mekaniska bromsarna aldrig. Regenereringen är så jäkla stark att man tror att man bromsar, men när man tittar på energimätaren så ser man att bilen för det mesta inte ens utnyttar all regenereringskapacitet. För one-pedal-driving räcker regen-inställningen med rattpaddlarna oftast till. Det är svårt att kvantificera, men jag skulle gissa att det motsvarar ungefär 80% av det man får i en Tesla. Resten får man sköta med bromspedalen, men det är som sagt också regen. En fossilbilist tror dock att det är en broms. :mrgreen:
En trevlig egenskap är att e-tron härmar regen med skivbromsarna när batteriet är fulladdat eller kallt. Den beter sig alltså alltid likadant, vilket förhindar otrevliga överraskningar en kall morgon. BMW i3 har väl samma funktion om jag minns rätt?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

mati skrev:
taliz skrev:
Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.
Geni87 skrev:
Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen?....
Helt rätt. Bromsen är egentligen inget annat än en regenereringspedal. Såvida man inte bromsar väldigt hårt används de mekaniska bromsarna aldrig. Regenereringen är så jäkla stark att man tror att man bromsar, men när man tittar på energimätaren så ser man att bilen för det mesta inte ens utnyttar all regenereringskapacitet. För one-pedal-driving räcker regen-inställningen med rattpaddlarna oftast till. Det är svårt att kvantificera, men jag skulle gissa att det motsvarar ungefär 80% av det man får i en Tesla. Resten får man sköta med bromspedalen, men det är som sagt också regen. En fossilbilist tror dock att det är en broms. :mrgreen:
En trevlig egenskap är att e-tron härmar regen med skivbromsarna när batteriet är fulladdat eller kallt. Den beter sig alltså alltid likadant, vilket förhindar otrevliga överraskningar en kall morgon. BMW i3 har väl samma funktion om jag minns rätt?
Samma i i3:an ja.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mati skrev:
Det skulle ju Tesla härma, det är ju skitläskigt när man laddat till 100%, det känns ju som bilen accelererar när man släpper gasen :o

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar