Legato skrev:Zalman3 skrev:Tesla kanske skickar en S med drivlina från nya Roadster.
Och slår Porsche med stor marginal.
Och säger att 2020 finns en så snabb Tesla att köpa.
Skulle inte ge Porsche någon ro.
Tesla Roadster
402m 8,8s
Toppfart +400km/h
Porsche Taycan
402m 10,7s
Toppfart 260km/h
Grejen är att det ställer till det för Porsche.
Utgår ifrån att Taycans nuvarande motorer och batterier inte klarar att slå Teslas Roadster. Utan det krävs helt nya grejor.
Vilket Porsche säkert kan skaka fram om de riktigt vill.
Vilket tar tid och kostar pengar.
Problemet är då bara att Porsches "Tesladödare" blir i praktiken en Porsche fossilbilsdödare, för deras fossilbilar blir då så pinsamt mycket sämre.
Klarar Taycan 0-100 på 2s, då finns ingen fossil Porsche som ens är i närheten.
Tror inte Tesla har en Roadster redo för ringen redo ännu. Men drömma kan man ju, som Tesla-älskare hade jag såklart älskat det scenario du presenterar och jag håller med om de övriga slutsatserna.
Ur elmotor synpunkt har ju Tesla Roadster redan visat att man klarar 0-100 på runt 2s.
Den stora frågan är batteriet. Men med ett 200kWh batteri istället för 100kWh batteri, blir väldigt många saker dubbelt så bra.
Parametrar som antal ampere man kan ta ut, kylningsmöjligheter, laddhastighet mm.
100kWh batteri:
1500A
200kW laddhastighet
200kWh batteri
3000A
400kW laddhastighet
Tyvärr blir ju vikten rejält högre på ett 200kWh batteri.
Kul vore om man kommer med en helt ny lösning med Maxwell teknik.
En hybridlösning med superkondensatorer(för snabb acceleration och motorbromsning, ger dessutom mindre värmebelastning på batterierna) och solidstate batterier.
Om vanliga litiumbatterier trivs bäst i 10-40 grader, så kanske solidstate klarar -30 till +200 grader utan problem.
Behovet av kylning minskar dramatiskt.
Och därmed blir det en betydligt lättare lösning.
EDIT:
I vanlig Elon style, så kan han säga att anledningen till att S slår Taycan på ringen är att de har nästa generations batterier från Maxwell. Inte något mera, bara en grymt bra varvid.
Retar gallfeber på Porsche.