Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Saxat fr Omni:
● UTVECKLINGEN AV ELBILAR Under namnet Northvolt vill den tidigare logistikchefen på Tesla, Peter Carlsson, bygga en batterifabrik i Norden. Målet är att utmana de asiatiska tillverkarna när det gäller att leverera batterier till elbilar, rapporterar Financial Times. Nu söker man efter en lämplig plats att anlägga fabriken i Norden, i första hand Sverige.
Carlsson säger till tidningen att om ingen gör någonting så kommer Europa att bli helt beroende av en asiatisk leveranskedja.
– Det är nu eller aldrig.
Till DI säger Carlsson att fabriken ska etableras i Sverige, och att man fått positiv respons från politiker och tjänstemän när man sonderat terrängen.
Kan Elon o Peter ha en agenda ?
● UTVECKLINGEN AV ELBILAR Under namnet Northvolt vill den tidigare logistikchefen på Tesla, Peter Carlsson, bygga en batterifabrik i Norden. Målet är att utmana de asiatiska tillverkarna när det gäller att leverera batterier till elbilar, rapporterar Financial Times. Nu söker man efter en lämplig plats att anlägga fabriken i Norden, i första hand Sverige.
Carlsson säger till tidningen att om ingen gör någonting så kommer Europa att bli helt beroende av en asiatisk leveranskedja.
– Det är nu eller aldrig.
Till DI säger Carlsson att fabriken ska etableras i Sverige, och att man fått positiv respons från politiker och tjänstemän när man sonderat terrängen.
Kan Elon o Peter ha en agenda ?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
Re: Artikel i media
Härligt, fast det är väl inte mycket som är nytt i det där? Att det finns ett namn är väl det nya. Eller har han lyckats säkra finansiärer?Guldis-54 skrev:Saxat fr Omni:
● UTVECKLINGEN AV ELBILAR Under namnet Northvolt vill den tidigare logistikchefen på Tesla, Peter Carlsson, bygga en batterifabrik i Norden. Målet är att utmana de asiatiska tillverkarna när det gäller att leverera batterier till elbilar, rapporterar Financial Times. Nu söker man efter en lämplig plats att anlägga fabriken i Norden, i första hand Sverige.
Carlsson säger till tidningen att om ingen gör någonting så kommer Europa att bli helt beroende av en asiatisk leveranskedja.
– Det är nu eller aldrig.
Till DI säger Carlsson att fabriken ska etableras i Sverige, och att man fått positiv respons från politiker och tjänstemän när man sonderat terrängen.
Kan Elon o Peter ha en agenda ?
Tror inte Elon och Peter har någon agenda. Men kan Peter förstår ju med sina erfarenheter att efterfrågan på batterier kommer vara enorm. Och finns en batterifabrik i Sverige så får Volvo kanske tummen ur.

Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Artikel i media
http://www.breakit.se/artikel/6777/tesl ... terifabrik
http://www.breakit.se/artikel/6773/fina ... terifabrik
Ok, verkar ha framkommit lite intressant info idag! Spännande, färdigt 2023, hoppas man kan börja producera batterier tidigare än så (lex Teslas Giggafabrik) dvs att den byggs upp successivt.
https://www.ft.com/content/29e1e89e-027 ... e02ef0def9
Och i Financial times fick jag svar på min fråga. Man börjar producera 2020 om allt klaffar, och beräknas bli lika stora som Teslas Giggafabrik i Nevada.
Hoppas de får tillräckligt med finansiärer.
http://www.breakit.se/artikel/6773/fina ... terifabrik
Ok, verkar ha framkommit lite intressant info idag! Spännande, färdigt 2023, hoppas man kan börja producera batterier tidigare än så (lex Teslas Giggafabrik) dvs att den byggs upp successivt.
https://www.ft.com/content/29e1e89e-027 ... e02ef0def9
Och i Financial times fick jag svar på min fråga. Man börjar producera 2020 om allt klaffar, och beräknas bli lika stora som Teslas Giggafabrik i Nevada.
Hoppas de får tillräckligt med finansiärer.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Lite mer än bara en massa fina ord och önsketänkande verkar det vara nu iaf 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Vi får hålla alla tummar att han lyckas. Det kan bli riktigt riktigt stort. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Tesla toppar listan med mest nöjda ägare enligt denna SIFO-undersökning publicerad i Expressen.
Någon här som kanske var med och blev intervjuad?
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... re--lista/
Någon här som kanske var med och blev intervjuad?
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... re--lista/
Re: Artikel i media
Vet inte om Elon och Peter har agendor tillsammans längre, Peter har ju sagt upp sig från Tesla. Men Peter har ju sett hur det funkar och vet vad som kommer hända. I det läget vill han så klart göra vad han kan för Europa, Sverige och sig själv.Guldis-54 skrev:...
Kan Elon o Peter ha en agenda ?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3688
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Artikel i media
Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/

Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Visserligen bra, men... Nu står vi inför Model 3 och VW håller på och jämför emot Model S, en bil som lanserades 2012? Kommer dom verkligen bli helt överrumplade en gång till?Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Ja, det är ju positivt att det finns en gnutta vett även inom VW. Det var ju lite som Elon hoppades, dvs att etablerade tillverkare får upp ögonen för eldrift när de ser att det går att tillverka och sälja riktiga elbilar.Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Tyvärr tror jag att de är helt fel ute när de pratar enbart om lyxsegmentet. Även vanliga halvdödliga måste ju ha möjlighet att skaffa elbil, vilket Tesla så småningom möjliggör med Model 3. Det hjälper föga att VW kommer med en Model S-utmanare om tidigast tre år. Bygg riktiga elbilar som folk har råd med. Och gör det nu!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det där är ju diskussionen vi haft i andra trådar förut, måste alla biltillverkare gå igenom samma process som Tesla, först en häftig sportbil, sen en premiumbil och sist en bil för den breda massan? Fast både Renault och Nissan har ju börjat i mittsegmentet, och VW gjorde ju det med e-golfen...Teslaspolen skrev:Visserligen bra, men... Nu står vi inför Model 3 och VW håller på och jämför emot Model S, en bil som lanserades 2012? Kommer dom verkligen bli helt överrumplade en gång till?Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Re: Artikel i media
Fast jag tycker inte det är konstigt om de vill börja med mindre serier medan de lär sig detta. Det är ju ändå nytt för dem. Så att de börjar med något dyrare är väl ok. Bara de inte stannar där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Nja, VW har byggt elbilar sedan 70-talet. Inget vettigt iofs och inget de har sålt, men de borde ju ha lärt sig nånting under alla dessa år. Eller var det bara lite lekstuga för några förvirrade ingenjörer som tyckte det var roligt med radiostyrda bilar i skala 1:1? Dessutom har de ju numera några vanliga bilar som har batterier, dvs e-Golf och GTE-modellerna. Nej, jag köper inte det argumentet. De borde kunna detta, de vill bara inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag kan inte se varför alla biltillverkare skulle behöva göra det. Tesla startade från 0 och då ser det lite annorlunda ut. De stora tillverkarna har helt andra problem, ex:Jerker skrev:Det där är ju diskussionen vi haft i andra trådar förut, måste alla biltillverkare gå igenom samma process som Tesla, först en häftig sportbil, sen en premiumbil och sist en bil för den breda massan? Fast både Renault och Nissan har ju börjat i mittsegmentet, och VW gjorde ju det med e-golfen...
http://gas2.org/2016/11/02/volkswagen-e ... cost-jobs/
In September, Michael Brecht — head of the labor unions at Mercedes-Benz — said that internal combustion engines require roughly 10 times the amount of workers that electric motors do. That means companies will require fewer workers in the future as electric car production ramps up.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Det där är bara ett skenargument som de flesta tyska företag kör med som default-ursäkt varför man inte kan göra si och så. Det har fungerat i årtionden och är naturligtvis ett bra sätt att få tyst på politiker och media. Så fort de hör detta klämmer de in svansen som små hundvalpar. Vem vågar att argumentera emot liksom? När det gäller vinstmaximering är biltillverkarna inte alls lika måna om arbetsplasterna.Laban skrev:In September, Michael Brecht — head of the labor unions at Mercedes-Benz — said that internal combustion engines require roughly 10 times the amount of workers that electric motors do. That means companies will require fewer workers in the future as electric car production ramps up.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Helt rätt. Detdär kommer marknaden=efterfrågan att ta hand om.mati skrev:Det där är bara ett skenargument som de flesta tyska företag kör med som default-ursäkt varför man inte kan göra si och så. Det har fungerat i årtionden och är naturligtvis ett bra sätt att få tyst på politiker och media. Så fort de hör detta klämmer de in svansen som små hundvalpar. Vem vågar att argumentera emot liksom? När det gäller vinstmaximering är biltillverkarna inte alls lika måna om arbetsplasterna.Laban skrev:In September, Michael Brecht — head of the labor unions at Mercedes-Benz — said that internal combustion engines require roughly 10 times the amount of workers that electric motors do. That means companies will require fewer workers in the future as electric car production ramps up.
X100 lev.14/8-18.
Re: Artikel i media
Nu kan de inte sälja lyxsedaner längre, så då kommer det en om 3-4 år.
Om 3-4 år kan de inte sälja familjebilar, så då utvecklar de en sådan. De har hamnat i en reaktiv process som inte är bra.
Om 3-4 år kan de inte sälja familjebilar, så då utvecklar de en sådan. De har hamnat i en reaktiv process som inte är bra.
Re: Artikel i media
Häftigt, Elon är grym, han förändrar bilindustrin, vw tvärstoppar utveckling av oljebrännare. Mycket bra.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3688
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Det kan man undra, men det är ju bra att de åtminstone inte tycker att det går bra att stå kvar bakom startlinjen trots att racet redan är i full gång.Teslaspolen skrev:Visserligen bra, men... Nu står vi inför Model 3 och VW håller på och jämför emot Model S, en bil som lanserades 2012? Kommer dom verkligen bli helt överrumplade en gång till?Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Artikel i media
Få använder stolpar för laddning
http://www.barometern.se/kalmar/fa-anva ... -laddning/
Laddat möte om laddstationer
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/
http://www.barometern.se/kalmar/fa-anva ... -laddning/
Laddat möte om laddstationer
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/
Kanske är läge att några entusiastiska och kunniga sekterister anmäler sitt intresse också.Anna Karlsson menar att det finns många intressanta lösningar och att hon nu vill ha en referensgrupp för att diskutera hur man kan underlätta elbilsanvändandet.
– Kan inte ni två vara med. Ni verkar väldigt entusiastiska och kunniga, säger hon.
Re: Artikel i media
De flesta laddarna kom upp efter sommaren. Om de tror att lokala elbilsägare kommer använda snabbladdarna ungefär som avgasbilägare använder bensinmacken så tror de fel vilket statistiken också visar. Det intressanta är att se hur användningen av dessa blir under sommaren då turisterna kommer och besöker Kalmar och Öland.Hammar skrev:Få använder stolpar för laddning
http://www.barometern.se/kalmar/fa-anva ... -laddning/
Laddat möte om laddstationer
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/Kanske är läge att några entusiastiska och kunniga sekterister anmäler sitt intresse också.Anna Karlsson menar att det finns många intressanta lösningar och att hon nu vill ha en referensgrupp för att diskutera hur man kan underlätta elbilsanvändandet.
– Kan inte ni två vara med. Ni verkar väldigt entusiastiska och kunniga, säger hon.
PS. Jag har anmält mitt intresse, var ju Tesla Club Swedens representant på Kalmar Energis möte på Scandic när elbilsmacken och satsningen presenterades så jag får fortsätta med detta. Ser gärna att någon mer anmäler intresse.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
100 elbilar i KalmarSvenssons skrev:De flesta laddarna kom upp efter sommaren. Om de tror att lokala elbilsägare kommer använda snabbladdarna ungefär som avgasbilägare använder bensinmacken så tror de fel vilket statistiken också visar. Det intressanta är att se hur användningen av dessa blir under sommaren då turisterna kommer och besöker Kalmar och Öland.Hammar skrev:Få använder stolpar för laddning
http://www.barometern.se/kalmar/fa-anva ... -laddning/
Laddat möte om laddstationer
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/Kanske är läge att några entusiastiska och kunniga sekterister anmäler sitt intresse också.Anna Karlsson menar att det finns många intressanta lösningar och att hon nu vill ha en referensgrupp för att diskutera hur man kan underlätta elbilsanvändandet.
– Kan inte ni två vara med. Ni verkar väldigt entusiastiska och kunniga, säger hon.
24 stolpar, lediga 94% av tiden -> 36 timmar per dag utnyttjande.
Skulle nog säga att den sifran är bra med tanke på att de flesta av stolparna inte är skyltade som laddplats. Blir ju svårt att ladda när platserna är fyllda med ICE.
Sen är ju faktiskt inte priset på laddning speciellt dyrt på Clever. Antingen 5kr/KWh eller 99kr/mån + 2,50/KWh. Laddar du mer än 40KWh/månad så blir det billigare med abonnemanget.
Om man då har en hybrid, utan möjlighet att ladda hemma, så laddar du nog 100KWh/mån = 99+2,50*100=349kr -> 3.49kr/KWh.
Re: Artikel i media
Håller med, jag har fått återkoppling och är nu med i referensgruppen, första mötet är den 28:e och syftet med det mötet är att mejsla fram ett erbjudande till laddning för fastighetsägare och arbetsgivare. Skapar ny tråd om detta. Finns en del trådar om detta på forumet redan som kan komma till nytta.Hammar skrev:100 elbilar i KalmarSvenssons skrev:De flesta laddarna kom upp efter sommaren. Om de tror att lokala elbilsägare kommer använda snabbladdarna ungefär som avgasbilägare använder bensinmacken så tror de fel vilket statistiken också visar. Det intressanta är att se hur användningen av dessa blir under sommaren då turisterna kommer och besöker Kalmar och Öland.Hammar skrev:Få använder stolpar för laddning
http://www.barometern.se/kalmar/fa-anva ... -laddning/
Laddat möte om laddstationer
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/Kanske är läge att några entusiastiska och kunniga sekterister anmäler sitt intresse också.Anna Karlsson menar att det finns många intressanta lösningar och att hon nu vill ha en referensgrupp för att diskutera hur man kan underlätta elbilsanvändandet.
– Kan inte ni två vara med. Ni verkar väldigt entusiastiska och kunniga, säger hon.
24 stolpar, lediga 94% av tiden -> 36 timmar per dag utnyttjande.
Skulle nog säga att den sifran är bra med tanke på att de flesta av stolparna inte är skyltade som laddplats. Blir ju svårt att ladda när platserna är fyllda med ICE.
Sen är ju faktiskt inte priset på laddning speciellt dyrt på Clever. Antingen 5kr/KWh eller 99kr/mån + 2,50/KWh. Laddar du mer än 40KWh/månad så blir det billigare med abonnemanget.
Om man då har en hybrid, utan möjlighet att ladda hemma, så laddar du nog 100KWh/mån = 99+2,50*100=349kr -> 3.49kr/KWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Största problemet i dagsläget tror jag är att folk inte orkar med själva mecket det innebär att ladda på några enstaka mil, speciellt inte när det kostar mer än att ladda hemma, vilket Clever gör med råge. Installera app, skapa abonnemang, kolla nummer på laddplats, initiera laddning, baxa ut kabel ur bilen, plugga in kabel, kolla laddning är ok, stänga luckan, osv osv. Allt detta för att addera några enstaka dyrare mil när man troligtvis inte behöver det eftersom man med god marginal kör hem efteråt och laddar billigare hemma istället.Hammar skrev:100 elbilar i KalmarSvenssons skrev:De flesta laddarna kom upp efter sommaren. Om de tror att lokala elbilsägare kommer använda snabbladdarna ungefär som avgasbilägare använder bensinmacken så tror de fel vilket statistiken också visar. Det intressanta är att se hur användningen av dessa blir under sommaren då turisterna kommer och besöker Kalmar och Öland.Hammar skrev:Få använder stolpar för laddning
http://www.barometern.se/kalmar/fa-anva ... -laddning/
Laddat möte om laddstationer
http://www.barometern.se/kalmar/laddat- ... stationer/Kanske är läge att några entusiastiska och kunniga sekterister anmäler sitt intresse också.Anna Karlsson menar att det finns många intressanta lösningar och att hon nu vill ha en referensgrupp för att diskutera hur man kan underlätta elbilsanvändandet.
– Kan inte ni två vara med. Ni verkar väldigt entusiastiska och kunniga, säger hon.
24 stolpar, lediga 94% av tiden -> 36 timmar per dag utnyttjande.
Skulle nog säga att den sifran är bra med tanke på att de flesta av stolparna inte är skyltade som laddplats. Blir ju svårt att ladda när platserna är fyllda med ICE.
Sen är ju faktiskt inte priset på laddning speciellt dyrt på Clever. Antingen 5kr/KWh eller 99kr/mån + 2,50/KWh. Laddar du mer än 40KWh/månad så blir det billigare med abonnemanget.
Om man då har en hybrid, utan möjlighet att ladda hemma, så laddar du nog 100KWh/mån = 99+2,50*100=349kr -> 3.49kr/KWh.
För destinationsladdning och folk som kört långt för att komma till målet är det en annan femma, men i fallet Kalmar och jämföra elbilar i stan med hur mkt som stolparna används är bara en löjlig jämförelse. Skulle jag vara en av de 100 elbilsägarna i Kalmar skulle jag ALDRIG ladda på de där Clever-stolparna
