Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Moderator: Redaktion
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Jag hörde det för några år sedan men inget som har bekräftats. Vi får se när den dyker upp för testkörning.
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Pedro Lima har skrivit om det några gånger, så det är bara andrahandsuppgifter. Men Pedro brukar normalt vara välunderrättad och ha bra källor._TonyV skrev:Oj är det så, fantastiskt. Minns du var detta stått?iAkita skrev:Har för mig att Nissan meddelat att de numera gör som Renault och anger användbar batterikapacitet, inte bruttokapaciteten. Det gjorde de inte tidigare, så i realiteten är det nog bortåt 15 kWh som skiljer mellan nya Leaf och gamla 30 kWh Leaf.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Det beror lite på hur du ser det. Nya Leaf är trots allt bara en facelift, inte en ny bil. Den drar fortfarande lika mycket juice per km som den gamla medan konkurrenten Ioniq drar betydligt mindre. Ioniq kommer i princip lika långt med bara 28kWh batteri.vigge50 skrev:Men det är väll betydligt mer än bara batterikapaciteten som skilljer gamla och nya Nissan Leaf, inte helt rättvist att jämför kostnad per kWh när de är så mycket annat som skilljer.
Nya Leaf har passiv kylning av batteriet. Redan Leaf30 överhettar vid normal körning i ganska låga utetemperaturer. Den sägs fortsätta ha relativt långsam DC-laddning och bara 1-fas laddare. Dem har alltså bara suddat ut det akut fula på bilen och mejslat in looken till övriga Nissanmodeller. En Leaf40 och inte en Leaf2 helt enkelt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Jag tycker du är onödigt hård i din kritik, visst de är inte en helt ny bil men jämför du med när VW tex lanserar en ny golf eller passat så är ju detta helt klart en ny bil tycker jag. Även passat återanvänder ofta många delar från föregående generation.Henrik Torphammar skrev:Det beror lite på hur du ser det. Nya Leaf är trots allt bara en facelift, inte en ny bil. Den drar fortfarande lika mycket juice per km som den gamla medan konkurrenten Ioniq drar betydligt mindre. Ioniq kommer i princip lika långt med bara 28kWh batteri.vigge50 skrev:Men det är väll betydligt mer än bara batterikapaciteten som skilljer gamla och nya Nissan Leaf, inte helt rättvist att jämför kostnad per kWh när de är så mycket annat som skilljer.
Nya Leaf har passiv kylning av batteriet. Redan Leaf30 överhettar vid normal körning i ganska låga utetemperaturer. Den sägs fortsätta ha relativt långsam DC-laddning och bara 1-fas laddare. Dem har alltså bara suddat ut det akut fula på bilen och mejslat in looken till övriga Nissanmodeller. En Leaf40 och inte en Leaf2 helt enkelt.
Obs detta är inte unikt för VW utan i princip alla gör så.
Jag ser de som mycket är nytt på nya LEAF med de mest intressant kommer nog om ca 1 år då de sägs komma ett 60KWh batteri.
Sedan är de ju redan ett lyft på 25% mer batteri vilket i praktiken då upplevelse är ännu mer med tanke på att man oavett om man har ett 30 eller 40 batteri vill ha säg 2-4 mil kvar när man kommer fram till laddaren.
Utöver detta så har man lyft in många nya tekniska finesser som inte fanns innan och fått den mer modern, tänker framförallt på adaptiv farthållare men finns en del annat också.
Men som så många andra elbilar så saknar denna också krok... mmm... när ska de börja bli standard att man kan köpa till krok på elbilar precis som på fossil bilar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Undrar om man ska starta ett litet rykte här, kan hända att vi borde kika åt Oslo-hållet på typ Tisdag/Onsdag
nästa vecka
Jag gissar från höften att det ska bli en pressvisning av Leaf:en eller nåt då
nästa vecka
Jag gissar från höften att det ska bli en pressvisning av Leaf:en eller nåt då
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Jag tycker inte det är för hårt. Nissan har hajpat upp sig själva rejält och talar om en ny bil, vilket det inte är. Det är ju samma plåtburk med ny nos och bakdel. Förmodligen samma drivlina med lite mer tillåten ström och samma ombordladdare. Det borde hänt så mycket mer. Nu släpper dem något som på just drivlinebiten är sämre än Ioniq som funnits ett tag nu.chaffis75 skrev:Jag tycker du är onödigt hård i din kritik, visst de är inte en helt ny bil men jämför du med när
Att Golfarna ser likadana ut vet jag om, men det är ju poängen där. Pratar vi elbilar så sker det ju fortfarande enorma kliv, eller borde ske iaf. Titta på Teslas model 3 som fortfarande är en billigare variant av Model S. Den har ju mycket förbättringar med sig på många sätt medan Nissan bara faceliftar sin bil.
Leaf40 är ju inte mer nytt än Zoe 40 egentligen......
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Pratade med en säljare igår och fick veta att det nu inte är så himla superhemligt att det blir en pressvisning i Oslo på Tisdag och det är väl främst
nya Leafen (som kanske inte är så himla ny men lite snyggare och större batteri iaf) som visas upp i Europa-versionen.
Han "hoppades" på dragkrok skulle visas upp då, hoppas att hans "hoppas" betyder att han vet att det blir så (drömma kan man ju iaf)
Jag sa att 3-fas-laddning står högst på min önskelista men det lär nog inte hända (speciellt om Norge är huvudmarknad lixom)...
nya Leafen (som kanske inte är så himla ny men lite snyggare och större batteri iaf) som visas upp i Europa-versionen.
Han "hoppades" på dragkrok skulle visas upp då, hoppas att hans "hoppas" betyder att han vet att det blir så (drömma kan man ju iaf)
Jag sa att 3-fas-laddning står högst på min önskelista men det lär nog inte hända (speciellt om Norge är huvudmarknad lixom)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Ser att flera önskar 3-fas laddning, visst vore det väl bra, men jag tycker att 230V, 16A, 3,7kW är ändå hyfsat, då tar det ca 10 timmar att ladda fullt hemma.Bjelke skrev:Pratade med en säljare igår och fick veta att det nu inte är så himla superhemligt att det blir en pressvisning i Oslo på Tisdag och det är väl främst
nya Leafen (som kanske inte är så himla ny men lite snyggare och större batteri iaf) som visas upp i Europa-versionen.
Han "hoppades" på dragkrok skulle visas upp då, hoppas att hans "hoppas" betyder att han vet att det blir så (drömma kan man ju iaf)
Jag sa att 3-fas-laddning står högst på min önskelista men det lär nog inte hända (speciellt om Norge är huvudmarknad lixom)...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Men hade man trefasladdning kunde man ladda fullt medan man handlade, kunde ladda snabbare hemma utan att behöva säkra upp, kunde ladda gratis och snabbt på en massa "kommunladdare". Särskilt utanför de stora transportstråken blir det en betydligt mer användbar bil.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Och snackar vi 40kWh-batteri och större så är det INTE kul med enfas 16A, och 16A är redan det i största laget för hemmaladdning, det ger huvudsäkringar på minst 20A, och att betala
extra för större säkringar enbart för att en bil inte kan laddas med 3-fas är bara dumt...
Jag kör nu med 10A när jag laddar min gamla Leaf med 24kWh-batteri och då tar det nästan 10 timmar...
Nissans original med std.-laddare går på 14,3A, det kör jag på när jag har tillgång till ett industri-uttag (3-fas 16A röda alltså) och då går det skapligt snabbt men ska man köra på dubbel-laddare så
duger inte dom uttagen heller utan då vill man ha 3-fas även där.
Näe, jag hoppas på 3-fas in i det sista Annars blir det ingen ny Leaf för mig iaf, då blir den gamla kvar.
extra för större säkringar enbart för att en bil inte kan laddas med 3-fas är bara dumt...
Jag kör nu med 10A när jag laddar min gamla Leaf med 24kWh-batteri och då tar det nästan 10 timmar...
Nissans original med std.-laddare går på 14,3A, det kör jag på när jag har tillgång till ett industri-uttag (3-fas 16A röda alltså) och då går det skapligt snabbt men ska man köra på dubbel-laddare så
duger inte dom uttagen heller utan då vill man ha 3-fas även där.
Näe, jag hoppas på 3-fas in i det sista Annars blir det ingen ny Leaf för mig iaf, då blir den gamla kvar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Har man mer än en elbil är inte 3-fas så himla viktigt.
Kör du pendling på totalt 7-8 mil har du ändå fullt på morgonen, oavsett batteri.
Angående ny eller gammal Leaf? Egentligen är det bra att den är gammal med nytt utseende. Då vet vi att den kommer att funka.
Kör du pendling på totalt 7-8 mil har du ändå fullt på morgonen, oavsett batteri.
Angående ny eller gammal Leaf? Egentligen är det bra att den är gammal med nytt utseende. Då vet vi att den kommer att funka.
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Något jag har märkt är att om nedc räckvidden och epa räckvidden är nära varandra så brukar det innebära att det är en bra bil som är väl användbar även I högre farter och därmed på länge resor.
Om man tittar på tesla s 60 så kommer den typ 34 mil i epa och 40 i nedc = en mycket kompetent bil.
Ioniq electric kommer 28 mil nedc och 20 mil epa = nästan lika kompetent räckvidd
Bmw i3 kommer 31 mil nedc och 18 mil epa = sjukt opålitlig räckvidd. Om i3 an skulle ha 20 mil nedc och 18 mil epa skulle den i praktiken ha längre praktisk räckvidd for det skulle innebära att den kommer längre I högre hastigheter.
Så varför skriver jag allt det här? Jo för att nya nissan leaf sägs få 378km nedc och 240km epa och det är för dåligt! Tänk om nya nissan skulle ha samma förhållande mellan nedc och epa som tesla? Då skulle den få 32 mil epa räckvidd och faktiskt skulle kunna komma 32 mil på motorvägen om man håller sig under 110! Eller om den åtminstone skulle få som ioniq så skulle den komma 270km och komma 25 mil i 110. Men nu ligger den sämre till än nuvarande leaf med sina 240km epa och kommer nog snarare som bäst 20 mil om man håller sig under 110, typ som zoe 40kwh... Isf finns risk att folk hellre kör ioniq som är effektivare och därmed laddar snabbare och körs billigare.
Om man tittar på tesla s 60 så kommer den typ 34 mil i epa och 40 i nedc = en mycket kompetent bil.
Ioniq electric kommer 28 mil nedc och 20 mil epa = nästan lika kompetent räckvidd
Bmw i3 kommer 31 mil nedc och 18 mil epa = sjukt opålitlig räckvidd. Om i3 an skulle ha 20 mil nedc och 18 mil epa skulle den i praktiken ha längre praktisk räckvidd for det skulle innebära att den kommer längre I högre hastigheter.
Så varför skriver jag allt det här? Jo för att nya nissan leaf sägs få 378km nedc och 240km epa och det är för dåligt! Tänk om nya nissan skulle ha samma förhållande mellan nedc och epa som tesla? Då skulle den få 32 mil epa räckvidd och faktiskt skulle kunna komma 32 mil på motorvägen om man håller sig under 110! Eller om den åtminstone skulle få som ioniq så skulle den komma 270km och komma 25 mil i 110. Men nu ligger den sämre till än nuvarande leaf med sina 240km epa och kommer nog snarare som bäst 20 mil om man håller sig under 110, typ som zoe 40kwh... Isf finns risk att folk hellre kör ioniq som är effektivare och därmed laddar snabbare och körs billigare.
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Skillnaden mellan nedc och epa är väl bara en funktion av luftmotståndet. En bil med högt luftmotstånd ger större skillnad mellan nedc och epa och därmed en snabbt ökande energiförbrukning i högre hastigheter (luftmotståndet ökar med hastigheten i kvadrat). Vill man veta räckvidden för en bil i högre hastighet tittar man endast på epa helt enkelt!apkungen skrev:Något jag har märkt är att om nedc räckvidden och epa räckvidden är nära varandra så brukar det innebära att det är en bra bil som är väl användbar även I högre farter och därmed på länge resor.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Nja, det är inte riktigt sant heller. Kör man hyfsat lugnt så når man EPA. Kör man som man gör i vilken annan bil som helst så når man inte EPA. Är det vinter så kan man glömma att nå EPA om du inte är en snigel.ochso skrev:Vill man veta räckvidden för en bil i högre hastighet tittar man endast på epa helt enkelt!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
I början av nästa vecka släpps svenska priser och man kan börja beställa nya Nissan Leaf.
De spekulerar att Nya Nissan Leaf blir Norges mest sålda bil 2018.
Och det har börjat bra. Kan den även bli Sveriges mest sålda bil 2018?
"Solgte 1.000 Nissan Leaf på fem dager"
Fem dager etter at nye Nissan Leaf ble vist fram i Tokyo, hadde 1.000 norske kunder skrevet under kontrakt på bilen. Bilen, som får en elektrisk rekkevidde på 400 kilometer, kommer til Norge rett over nyttår."
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter ... li=BBr5MK5
De spekulerar att Nya Nissan Leaf blir Norges mest sålda bil 2018.
Och det har börjat bra. Kan den även bli Sveriges mest sålda bil 2018?
"Solgte 1.000 Nissan Leaf på fem dager"
Fem dager etter at nye Nissan Leaf ble vist fram i Tokyo, hadde 1.000 norske kunder skrevet under kontrakt på bilen. Bilen, som får en elektrisk rekkevidde på 400 kilometer, kommer til Norge rett over nyttår."
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter ... li=BBr5MK5
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Även nya Nissan Leaf kanske får kula.
"Bu tok, på vegne av norske elbilister og kommende kjøpere, også opp det viktige tilhengerfestet. Hvorvidt dette blir tilgjengelig er uklart, men et slikt utstyrsalternativ vil utvilsomt øke markedspotensialet.
– Jeg fikk til svar at det «avhenger av marked», og at de ikke kunne si noe mer om det nå. Og det er ikke bare nordmenn som er opptatt av tilhengerfeste; jeg har snakket med flere nederlandske journalister her som også var veldig opptatt av det, sier Bu."
https://elbil.no/vi-er-pa-verdenslanser ... ssan-leaf/
EDIT:
Specifikationer för Norge versionen.
http://www.cdn.tv2.no/images?imageId=93 ... ression=75
"Bu tok, på vegne av norske elbilister og kommende kjøpere, også opp det viktige tilhengerfestet. Hvorvidt dette blir tilgjengelig er uklart, men et slikt utstyrsalternativ vil utvilsomt øke markedspotensialet.
– Jeg fikk til svar at det «avhenger av marked», og at de ikke kunne si noe mer om det nå. Og det er ikke bare nordmenn som er opptatt av tilhengerfeste; jeg har snakket med flere nederlandske journalister her som også var veldig opptatt av det, sier Bu."
https://elbil.no/vi-er-pa-verdenslanser ... ssan-leaf/
EDIT:
Specifikationer för Norge versionen.
http://www.cdn.tv2.no/images?imageId=93 ... ression=75
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
EPA har högre genomsnittshastighet. Tror också att den körs vid "kallare" temperatur.
Därav skiljer det mellan olika bilar beroende på olika luftmotstånd, och ev olika effektiv uppvärmning.
Effektelektronikens förmåga/verkningsgrad vid olika effektuttag påverkar sannolikt också.
Därav skiljer det mellan olika bilar beroende på olika luftmotstånd, och ev olika effektiv uppvärmning.
Effektelektronikens förmåga/verkningsgrad vid olika effektuttag påverkar sannolikt också.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Apkungens redovisning av NEDC/EPA räckvidd.
Om nya Leaf i praktiken når ca 200 km på landsväg enligt Apkunens prognos. Då kanske kampen med E-Golf 2017 blir mer jämn i Norge.
Har jag omvandlat rätt så har E-golf 200 km EPA vilket enligt mati och tester i tidningar verkar möjligt att nå.
Sen spelar Leaf och Golf i olika divisioner vad gäller säkerhetssystem, app som inte bara fungerar ibland etc. Detta slår förvisso igenom på priset.
Jag tror inte nya Leaf vinner i Norge 2018, tror på E-Golf om de har kapacitet att leverera.
Om nya Leaf i praktiken når ca 200 km på landsväg enligt Apkunens prognos. Då kanske kampen med E-Golf 2017 blir mer jämn i Norge.
Har jag omvandlat rätt så har E-golf 200 km EPA vilket enligt mati och tester i tidningar verkar möjligt att nå.
Sen spelar Leaf och Golf i olika divisioner vad gäller säkerhetssystem, app som inte bara fungerar ibland etc. Detta slår förvisso igenom på priset.
Jag tror inte nya Leaf vinner i Norge 2018, tror på E-Golf om de har kapacitet att leverera.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Enligt mina tester är 20 mil med e-Golfen snarare en underskattning av räckvidden vid blandad körning. 20 mil i motorvägshastighet känns realistiskt. Vi hamnade runt 25 mil vid blandad körning i regn. Och då använde vi inte ens eko-läget. (Glömde testa, det kändes överflödigt)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Monark1954 skrev:Apkungens redovisning av NEDC/EPA räckvidd.
Om nya Leaf i praktiken når ca 200 km på landsväg enligt Apkunens prognos. Då kanske kampen med E-Golf 2017 blir mer jämn i Norge.
Har jag omvandlat rätt så har E-golf 200 km EPA vilket enligt mati och tester i tidningar verkar möjligt att nå.
Sen spelar Leaf och Golf i olika divisioner vad gäller säkerhetssystem, app som inte bara fungerar ibland etc. Detta slår förvisso igenom på priset.
Jag tror inte nya Leaf vinner i Norge 2018, tror på E-Golf om de har kapacitet att leverera.
Har kört både Leaf och e-Golf, ser faktiskt inga fördelar alls för Golfen.
e-Golf
Pris 399.900kr
425cm lång
bagage 341L
134hk
0-100 på 9,6s
räckvidd 300km
vid -10 i stan har den 137km räckvidd enligt VW
http://golf.volkswagen.com/se/sv/integr ... ool.html#/
batteri 35,8kwh
laddhastighet 40kw
Nya Nissan Leaf
Pris under e-Golf, Tyskland e-Golf 35.900€, Nya Nissan Leaf 31.950€
449cm lång
bagage 435L
150hk
0-100 på 8,5s
räckvidd 378km
batteri 40kwh
laddhastighet 50(150kw)
kula?
Tycker e-Golf har konstig körställning och är fulare än nya Leafen, dock personlig åsikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
En jämförelse med EPA räckvidd kommer närmare en Svensk långkörning på landsväg. 200/240 km Golf/Leaf.
Vid kyla har alla elbilar kortare räckvidd, även vår Leaf.
Blir intressant om Leaf åtgärdat sitt överhettningsproblem vid snabbladdning och landsvägskörning.
Enligt en väl insatt källa klara Golfen två snabbladdningar vid landsvägskörning utan att laddhastigheten går ner.
Nya Leafen kommer med många nya säkerhetsfunktioner som hjälp med styrning, autobroms och mer möjligheter att bromsa och återvinna el. Står man inför ett bilval i närtid har nya Golfen en fördel att dess funktioner är testade. Leafens funktioner finns än så länge bara beskrivna i Nissans pressmaterial.
För Svenska hushåll är nya Golfens två-fas laddning en fördel, speciellt om det finns mer än en elbil att ladda.
Listpriset är till Leafens fördel, när vi kan "bygga" nya Leafen får vi se hur stor den fördelen är. En indikation på att priset inte är helt avgörande ser man på E-golf med stor marginal har flest sålda i Norge för augusti.
Vid kyla har alla elbilar kortare räckvidd, även vår Leaf.
Blir intressant om Leaf åtgärdat sitt överhettningsproblem vid snabbladdning och landsvägskörning.
Enligt en väl insatt källa klara Golfen två snabbladdningar vid landsvägskörning utan att laddhastigheten går ner.
Nya Leafen kommer med många nya säkerhetsfunktioner som hjälp med styrning, autobroms och mer möjligheter att bromsa och återvinna el. Står man inför ett bilval i närtid har nya Golfen en fördel att dess funktioner är testade. Leafens funktioner finns än så länge bara beskrivna i Nissans pressmaterial.
För Svenska hushåll är nya Golfens två-fas laddning en fördel, speciellt om det finns mer än en elbil att ladda.
Listpriset är till Leafens fördel, när vi kan "bygga" nya Leafen får vi se hur stor den fördelen är. En indikation på att priset inte är helt avgörande ser man på E-golf med stor marginal har flest sålda i Norge för augusti.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Både Tesla Björn och transportevolved har sagt att nya Nissan Leaf har en annan kemi i batteriet, som skulle ha mindre resistans,Monark1954 skrev:En jämförelse med EPA räckvidd kommer närmare en Svensk långkörning på landsväg. 200/240 km Golf/Leaf.
Vid kyla har alla elbilar kortare räckvidd, även vår Leaf.
Blir intressant om Leaf åtgärdat sitt överhettningsproblem vid snabbladdning och landsvägskörning.
Enligt en väl insatt källa klara Golfen två snabbladdningar vid landsvägskörning utan att laddhastigheten går ner.
Nya Leafen kommer med många nya säkerhetsfunktioner som hjälp med styrning, autobroms och mer möjligheter att bromsa och återvinna el. Står man inför ett bilval i närtid har nya Golfen en fördel att dess funktioner är testade. Leafens funktioner finns än så länge bara beskrivna i Nissans pressmaterial.
För Svenska hushåll är nya Golfens två-fas laddning en fördel, speciellt om det finns mer än en elbil att ladda.
Listpriset är till Leafens fördel, när vi kan "bygga" nya Leafen får vi se hur stor den fördelen är. En indikation på att priset inte är helt avgörande ser man på E-golf med stor marginal har flest sålda i Norge för augusti.
vilket innebär mindre uppvärmning vid laddning och snabbare laddning. Dock återstår att se hur bra det är i praktiken.
Angående Leaf sålda i augusti så fanns det väl knappt nån till salu, och det tar dom igen med råge nu när de sålt 1000st på 5 dagar i september.
Intressant blir att se Leafs försäljning i september i Norge.
Leaf med 60kwh får ett helt nytt batteri med NCM.
"Elbiler vil snart få en ny type batteri som er mye, mye bedre - og billigere
Halverer bruken av svindyrt metall - og øker effektiviteten. "
Blant kjennere kalles det NCM-811.
De kuleste sneakersene som du trenger nå
NCM står for Nikkel-Cobalt-Manganese, og beskriver blandingsforholdet av metaller i katoden.
Mye billigere
Dagens batterier har beskrivelsen 622, noe som betyr at det er 60 prosent nikkel, 20 prosent kobolt og 20 prosent mangan.
Med 811 halverer man bruken av kobolt, noe som er ekstremt viktig. Det er forholdsvis lite av grunnstoffet på kloden, og utvinnes i stor grad i Kongo - hvor det er dokumentert en god del barnearbeid og lite heldige arbeidsforhold."
http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-s ... 71688.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
De är nog reservationer, tror inte de har börjat leverera nya Nissan Leaf än.Zalman3 skrev:Angående Leaf sålda i augusti så fanns det väl knappt nån till salu, och det tar dom igen med råge nu när de sålt 1000st på 5 dagar i september.
Intressant blir att se Leafs försäljning i september i Norge.
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Gamla Leaf faller rejält i pris nu.
Nissan Leaf Acenta 30kwh 6.6kwh Laddare -17, 300 mil
Nypris 377.490kr, nu 259.000kr.
https://www.blocket.se/jamtland/Nissan_ ... m?ca=2&w=3
Nissan Leaf Acenta 30kwh 6.6kwh Laddare -17, 300 mil
Nypris 377.490kr, nu 259.000kr.
https://www.blocket.se/jamtland/Nissan_ ... m?ca=2&w=3
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir nya Leaf Norges mest sålda elbil 2018?
Fast i Norge kostar e-golf ungefär samma som fossilgolf, startpriset är 310k för el, 311k för fossil. Så man får ta det för vad det är. I Sverige skiljer det 200k, något som jag tycker är lite ovärdigt VW med tanke på att de trots allt använder en befintlig plattform och trots allt ännu inte direkt är någon långfärdsbil.Monark1954 skrev:Listpriset är till Leafens fördel, när vi kan "bygga" nya Leafen får vi se hur stor den fördelen är. En indikation på att priset inte är helt avgörande ser man på E-golf med stor marginal har flest sålda i Norge för augusti.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd