E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Ja, det kan man undra. E-golf är nån slags underdog som ingen pratar om. Den har kanske fått en tråkstämpel, eller så har det att göra med VW:s totalkvaddade trovärdighet när det gäller miljöfrågor. Jag vet inte. Faktum är att det är en jättefin bil som helt klart konkurrerar med Leaf2, Ampera-e m fl. Och VW-handlaren var den första som verkligen har visat intresse och som har ansträngt sig att få fram en bil för oss at testa. Alla andra (Nissan, Renault, Hyundai) fick man i princip jaga, och så satt de och gömde sig nånstans med huvudet i sanden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Den nya har 2-fas som den kan ladda med =7,4kW ungefär. (19mils versionen hade dock 1-fas.)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E-Golf test

Inlägg av Swede1 »

Vad kostar bilen?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hur ligger nya Golfen prismässigt i jämförelse med Nissan, Renault och Hyundai?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Den nya har 2-fas som den kan ladda med =7,4kW ungefär. (19mils versionen hade dock 1-fas.)
Jaså? Coolt. Det visste jag inte. Det står inte riktigt nånstans.
Swede1 skrev:
Vad kostar bilen?
395000kr i grundutförande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: E-Golf test

Inlägg av Ampera »

Säker på att det är 2-fas 16A och inte 1-fas 32A? Det ger samma kW men poppar säkringarna hemma för en fas enda gången men har nytta av detta är stan. Är det 2-fas så är det klart bättre, men då kunde lika gärna satt i 3-fas!
Och sedan kunde de tagit Keisel batteri på 55kwh!
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Den klarar både 2-fas 16A och 1-fas 32A men den prioriterar 2-fas om den är matad på flera faser ;)

Finns i princip inget behov av starkare laddare för de flesta då batteriet inte är större än det är. Klarar ladda fullt på dryga 5 timmar. Så man kan sänka strömmen och köra på lägre och den hinner ändå ladda fullt på natten.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Räknade på en bil.
Lade till bra ljud, ledbelysning, backkamera och de flesta säkerhetsfunktioner jag kunde hitta utan att ha full koll än. Standard kulör och klädsel.
Förar-assistanspaket, Pluspaket och stöldlarm var tre större poster.
455 000 där grundpriset var 399 900.

Ett alternativ som 2:a bil är en begagnad av första typen men jag tror det bara finns ca 200 registrerade så utbudet är litet.
Följer testen med intresse.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Monark 1954: Min nuvarande e-Golf finns till salu under säljtrådar om du är intresserad.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: E-Golf test

Inlägg av bylund »

Leo skrev:
Den klarar både 2-fas 16A och 1-fas 32A men den prioriterar 2-fas om den är matad på flera faser ;)

Finns i princip inget behov av starkare laddare för de flesta då batteriet inte är större än det är. Klarar ladda fullt på dryga 5 timmar. Så man kan sänka strömmen och köra på lägre och den hinner ändå ladda fullt på natten.
Bara via typ 2-kabel då, eller får man med en UMC som går att koppla in i 16 A trefas, även om den bara utnyttjar två av dem?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Medföljande std-kabel (typ UMC) är en schucko 10A 1-fas som även går att ställa ner till 6A.

Sen får man även med en typ2-typ2 kabel som klarar upp till 20A 3-fas. Vill du kunna ansluts till specifikt 32A 1-fas (tex i Norge?) behövs dock en grövre som klarar det. Tex Teslas 3-fas 32A typ2-typ2.

Sen ingår det gratis en 3-fas 16A Wallbox (Keba?) inklusive montering via Clever i köpet sen i somras. Om man beställer en ny. Tror det är skrivet att det gäller året ut i alla fall.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: E-Golf test

Inlägg av Torkel »

Nicke Nyfiken skrev:
Hur ligger nya Golfen prismässigt i jämförelse med Nissan, Renault och Hyundai?
Från-priser:
Renault 325
Nissan 337
Hyundai 372
Golf 400

En ungefärligt jämnspeccad Golf med Hyundai och Nissan för 414.000:-. Men då får du 6-8 kWh större batteri än dem.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E-Golf test

Inlägg av Swede1 »

En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.

150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Vi ska ha den som förmånsbil på firman i så fall. Och jämfört med vår 2 år gamla privatägda Mazda CX3 tjänar vi nästan en tusenlapp i månaden med e-Golfen. Och så slipper man åka till macken. Och man förpestar inte luften. En ganska bra deal.
Men visst är den dyr. Det går inte att komma ifrån. Men en Tesla är ännu dyrare. Så vad ska man säga liksom. Elbilar är dyra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

400000 för en bil av ett så skadat märke som Volkswagen och 40000 i miljöbilspremie

Eller vänta på M3 samma pris 60000kr miljöbilspremie och högre restvärde
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: E-Golf test

Inlägg av Henrik Torphammar »

Frågor som jag tycker är viktiga.

Timer till klimatorn? I så fall hur många per dag kan du ställa? Aktiveras klimatorn även utan laddsladden insatt? (På Leaf gör den inte det nämligen)
Laddningstimer - kan man välja när den skall starta i klockslag? och hur långt den skall ladda i klockslag?! hur långt den skall ladda i procent? (ja, denna timer kan jag förstå om den bara funkar med laddsladden inkopplad haha)
Angiven kapaciet är det det användbara eller totala kapaciteten? Ingen gissning här utan test att ladda från noll på tex DC-laddare.
Laddhastighet på DC - vissa bilar med CCS får betänkligt lägre effekt än CHAdeMO på samma laddare. Hur ter sig golfen? laddeffekt vid 90%?


Tacksam för svar :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: E-Golf test

Inlägg av Kulingen »

Swede1 skrev:
En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.

150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.

Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

Kulingen skrev:
Swede1 skrev:
En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.

150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.

Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.
Du har säkert rätt att dom försvinner men skatter på elbilar kommer nog efter slopat ränteavdrag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: E-Golf test

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Kulingen skrev:
Swede1 skrev:
En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.

150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.

Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.
Du har säkert rätt att dom försvinner men skatter på elbilar kommer nog efter slopat ränteavdrag
Efter vägskatter så kommer nog kilometerskatter på elbilar typ gamla dieslar hade.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Verdi

Re: E-Golf test

Inlägg av Verdi »

iAkita skrev:
Ska bli spännande att höra mer om den! Tycker det är konstigt att det inte snackas mer om den uppdaterade e-Golfen faktiskt. Nästan 36 kWh användbart i batteriet, och jag skulle gissa i princip garanterad räckvidd över 20 mil även vintertid och delvis motorvägsfart. Det är en ganska rejäl förbättring mot första generationens elbilar från Nissan, Renault, BMW, VW, med flera. Trots det har både Ionic (med kortare räckvidd och försenade leveranser) och nya Leaf och Zoe (med endast 5 kWh större batteri) fått väldigt mycket mer uppmärksamhet. Undrar varför? I Norge är den ju redan på väg att bli en stor succé.

Den är tysk? :D ;)
Verdi

Re: E-Golf test

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
400000 för en bil av ett så skadat märke som Volkswagen och 40000 i miljöbilspremie

Eller vänta på M3 samma pris 60000kr miljöbilspremie och högre restvärde

Är det verkligen bara jag som är så cynisk att jag inte tror att de andra tillverkarna är ett dugg bättre? Att VW var de som hade otur att åka fast. Lite som när det gäller Lance Armstrong. Han var dopad när han vann Tour de France? No shit. Nu fick de lika dopade tvåorna titlarna istället. Rättvisa?

För övrigt så gäller skandalen hela VAG. D v s Skoda, Seat, Volkswagen, Audi och till och med Porsches dieselmodeller.

För övrigt så var VW "klimatsmarta". Deras bilar drog ju mindre soppa tack vare deras fuling. Iofs på bekostnad av lokala giftigheter men...
Verdi

Re: E-Golf test

Inlägg av Verdi »

Kulingen skrev:
Swede1 skrev:
En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.

150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.

Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.

Det är en rätt liten del av inkomsterna och borde kunna skatteväxlas bort. Alternativt höjd skatt på el vilket slår brett och inte bara på bilister.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: E-Golf test

Inlägg av Kulingen »

Verdi skrev:
Kulingen skrev:
Swede1 skrev:
En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.

150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.

Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.

Det är en rätt liten del av inkomsterna och borde kunna skatteväxlas bort. Alternativt höjd skatt på el vilket slår brett och inte bara på bilister.
Om diesel/bensin försvinner behöver staten få in 80 miljarder (80.000.000.000) kr jag tror inte dom höjer elpriset för det slår mot bostäder utan just kilometeskatt för att få in dessa pengar.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: E-Golf test

Inlägg av Limbster »

Verdi skrev:


För övrigt så var VW "klimatsmarta". Deras bilar drog ju mindre soppa tack vare deras fuling. Iofs på bekostnad av lokala giftigheter men...
Nej, det är total lögn. Bilarna drog mer och förgiftade miljön mer.
De fuskade genom att motorn gjordes om bara när du kör den enligt den amerikanska testcykeln.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-Golf test

Inlägg av Smutt »

Blir det en tjocktv effekt så kommer det ju in enorma mängder moms sen höjer man skatten på fossilabränslen sen när festen är slut och alla kör på el då blir det säkert nya skatter
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar