E-Golf test

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av iAkita »

oscfor skrev:
Min infallsvinkel är mestadels professionell. På en skala över total funktionalitet för AP1 och VWs autonoma funktioner är VW en 6 och Tesla en 9 på en tiogradig skala. Det är INTE min bedömning utan en vetenskaplig bedömning.
Kan du inte ange källa eller länka till den vetenskapliga bedömningen som du lutar dig mot ovan? Det hade varit intressant att läsa.
oscfor skrev:
Efter att ha kört VW i fem år har jag hyfsad koll på deras grejor. Det mest som skrivs ovan trodde jag folk hade koll på
Är det alltså så att du kör en fem år gammal VW och utgår från att det inte skett någon utveckling under de fem åren? Eller missförstår jag?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Är ganska stor skillnad på de "bästa" systemen hos VW idag jämfört med hur de var för 5år sen.

Ta fotgängarvarning. Finns tom på Polo som lanseras i dagarna. Där Tesla bytte radar 21/8 för 1 månad sen till Continental som ska klara det så att de först nu får det som jag förstått det.

VW införde Park Assist (parkera själv utan att hålla i ratten) i Touran 2005 ungefär. Lane Assist och adaptiv farhållare kom 2009 i bland annat CC. E-up har haft City Emergency Brake" (Bromsa för stillastående bilar i stadstrafik) sen starten 2011. Fotgängarkrockskydd kom 2014 i Passat osv. Sen har det självklart kommit nya/förfinade generationer av dessa genom åren också. Man är dock dålig på att "lyfta fram" det eftersom "namnet" har varit samma genom pren.

Däremot har det inte kommit samtidigt i alla bilar utan man har fört in det i "nya" bilmodeller (ny hårdvara) allt eftersom. Där Tesla kan uppdatera mjukvaran så att det kommer till äldre bilar (med rätt hårdvara vill säga)

Sen att man programmerat systemen mer "defensivt/försiktigt" gör ofta lite skillnad. Dvs man måste ta i ratten oftare, vissa hastighetsintervall osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Off topic eller relevant?
Beställer man en E-Golf med preliminär leverans i maj. Väntar man med registreringen till 1 Juli är man berättigad till 10.000 mer i miljöpremie om jag fattar det rätt.
Har i denna fråga inte hört att man gör som med elcyklar att den gäller retroaktivt från ca nu.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Tror du får 20000kr mer i premie då förslaget är höjt till 60000 för rena elbilar.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Jag kan försöka att göra en högst subjektiv beskrivning varför jag anser att VWs system är bättre än Teslas AP.
Båda är assistanssystem som ska hjälpa föraren att hålla bilen på vägen. Teslas AP förespeglar dock att vara nånting annat. Man slår på den och bilen tar aktivt över ratten med ett pling. Man kan släppa ratten för korta stunder och bilen kör till synes helt själv. Även om man med intellektet förstår att man aldrig får lita på systemet så tenderar hjärnan ändå till att slappna av. Åtminstone min hjärna gör så. När AP gör tokigheter (vilket den förr eller senare gör) måste man snabbt och med relativt mycket kraft begära kontrollen tillbaka. Och bilen släpper ratten med ytterligare ett pling. Detta resulterar inte sällan i att hela bilen rycker till ganska kraftigt. Eventuella passagerare i bilen kan uppleva detta som högst obehagligt och osäkert. Just på landsvägar kan det bli så jobbigt att man struntar i att använda AP, åtminstone när man har folk i bilen. På motorvägen fungerar det bättre och är därför mindre problematiskt.
VWs lane assist förespeglar inte att vara nånting mer än bara en assistent. Den är hela tiden aktiv, men den tar inte över på samma påtagliga sätt som AP gör. Den utövar bara en svag kraft på ratten som går att övervinna utan minsta lilla ansträngning. Skulle bilen få för sig några dumheter så behöver föraren bara inte gå med på det. Helt odramatiskt. Ingen märker nånting, bilen släpper styret utan större motstånd och allting är lungt. Föraren kan slappna av men aldrig till den grad att det blir farligt.
I dagsläget är inte AP tillräckligt bra för att den ska gå att använda på ett säkert sätt på annat än motorvägar. Detta gör att jag i princip inte använder den alls, förutom för att testa den. Jag kör nämligen aldrig på motorvägar. VWs lane assist går att använda även på landsvägar, trots att den förmodligen styr sämre än vad AP gör. Det är därför den är mycket mer användbar för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: E-Golf test

Inlägg av Viper »

Mycket intressant läsning, tack Mati.

E-Golf känns som största konkurrenten till M3 just nu. En vanlig bil (som funkar) helt enkelt ... och som råkar gå på el. Det är ju det folk vill ha tror jag iallafall. Det enda Tesla har är laddnätverket. Men hur länge till?

Dieselskandalen är i praktiken redan glömd ... tror ingen i min närhet överhuvudtaget brytt sig egentligen, folk fortsätter att köpa VAG-bilar ändå. Som redan sagts, det är cyniskt ... "alla har fuskat" är nog den gängse inställningen.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Sista dagen med e-Golfen. Trots skitvädret gjorde vi en utflykt till Hjo, 13 mil t o r, snittförbrukning blev 1,4kWh/mil. Landsvägskörning, på 80 och 90-vägar, samt 2 mil på motorväg.
Vad ska man säga mer? Golfen rullade på och gjorde det den är gjord för. Inga konstigheter, en angenäm resa i en tyst bil med fina stolar. Provat även CCS-laddaren i Skövde när man ändå var där. Vi hade inte behövt ladda, men jag ville ändå prova. Jag kollade ärligt talat inte hur fort det gick. Vi började ladda vid 38%, tog en kort promenad och när vi kom tillbaka var den laddad till 79%. Funkar alltså. Mer ville jag inte veta. Förutom att det inte kostade nånting hittade vi en 20-kronors sedel bredvid laddaren. Snacka om att det är billigt att köra elbil. Kanske ett tecken? :lol:
På hemvägen tänkte jag utmana bilen genom att ta grusvägen genom skogen. Den är i fruktansvärt bedrövligt skick, hål efter hål och tvättbräda och sånt. Jag brukar i största möjliga mån undvika den vägen i vanliga fall eftersom Teslan skramlar och vibrerar så att man tror att den går sönder, vilket den kanske till och med gör om man kör för fort. Ingen aning. Jag vågar helt enkelt inte.
Golfen är mycket mjukare i fjädringen och svalde grusvägen utan minsta lilla knarr. Vägen kändes inte alls lika dålig längre. Det är tydligt att Teslan trivs allra bäst på motorvägen på långfärd, medan Golfen är mer en allround-bil.
Nu ska vi åka till Lidköping och kasta nyckeln i brevlådan hos VW-handlaren. Imorgon får sambon ta sin bensinbil till jobbet. Hon kommer sakna Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

iAkita skrev:
oscfor skrev:
Min infallsvinkel är mestadels professionell. På en skala över total funktionalitet för AP1 och VWs autonoma funktioner är VW en 6 och Tesla en 9 på en tiogradig skala. Det är INTE min bedömning utan en vetenskaplig bedömning.
Kan du inte ange källa eller länka till den vetenskapliga bedömningen som du lutar dig mot ovan? Det hade varit intressant att läsa.
oscfor skrev:
Efter att ha kört VW i fem år har jag hyfsad koll på deras grejor. Det mest som skrivs ovan trodde jag folk hade koll på
Är det alltså så att du kör en fem år gammal VW och utgår från att det inte skett någon utveckling under de fem åren? Eller missförstår jag?
Tyvärr kan jag inte dela med mig av den rapporten. Den är gjord hos en kund.


Nej, och jag ljög. Jag har faktiskt kört VW i 7 år. Den ena från 2010, den andra från 2016. Så ja, det var senast möjliga teknik från VW avseende ”självkörande bil.”
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

Leo skrev:
Är ganska stor skillnad på de "bästa" systemen hos VW idag jämfört med hur de var för 5år sen.

Ta fotgängarvarning. Finns tom på Polo som lanseras i dagarna. Där Tesla bytte radar 21/8 för 1 månad sen till Continental som ska klara det så att de först nu får det som jag förstått det.

VW införde Park Assist (parkera själv utan att hålla i ratten) i Touran 2005 ungefär. Lane Assist och adaptiv farhållare kom 2009 i bland annat CC. E-up har haft City Emergency Brake" (Bromsa för stillastående bilar i stadstrafik) sen starten 2011. Fotgängarkrockskydd kom 2014 i Passat osv. Sen har det självklart kommit nya/förfinade generationer av dessa genom åren också. Man är dock dålig på att "lyfta fram" det eftersom "namnet" har varit samma genom pren.

Däremot har det inte kommit samtidigt i alla bilar utan man har fört in det i "nya" bilmodeller (ny hårdvara) allt eftersom. Där Tesla kan uppdatera mjukvaran så att det kommer till äldre bilar (med rätt hårdvara vill säga)

Sen att man programmerat systemen mer "defensivt/försiktigt" gör ofta lite skillnad. Dvs man måste ta i ratten oftare, vissa hastighetsintervall osv.
JAg har aldrig sagt att det var en 5 år gamla VW. Det var en från årsmodell 2016 (och en från 2017...).

Och när jag är inte på det. VWs parkeringsassistansen är totalt bättre än Teslans, även om Teslans är MYCKET bekvämare då den parkerar automatiskt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: E-Golf test

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
oscfor skrev:
Min infallsvinkel är mestadels professionell. På en skala över total funktionalitet för AP1 och VWs autonoma funktioner är VW en 6 och Tesla en 9 på en tiogradig skala. Det är INTE min bedömning utan en vetenskaplig bedömning.

VW system är dessutom fyllt av buggar. ...
Aha, då är det ju bra att Teslas AP är buggfri och väl testad. Som all mjukvara som Tesla producerar. :lol:
Jag kan som sagt bara jämföra med min Tesla för jag har bara den att utgå ifrån. Och då tycker jag att VWs system känns tryggare och är behagligare att använda. Det är min professionella syn på saken. Att Tesla tar tio gånger så mycket betalt för AP2 gör inte saken bättre.
Fast det blir en väldigt konstig jämförelse och det är det jag opponerar mig mot. Du beskriver VWs Lane Assist och jämför den med AP, trots att det är helt olika system. För oss som har en fungerande version av AP så är den milsvida gånger bättre, klarar fler situationer och med större tillförlitlighet. Dessutom är det en beta-version. Att du inte uppskattar, vill ha den så eller inte vill bedöma den så är självklart helt ok, men det rimmar lite illa när du ställer dem mot varandra. Ungefär som att jag skulle säga att min cykel har lägre elförbrukning än en elbil och därmed är mycket bättre. Ja, för att ta mig till stan på fem minuter så är den mycket bättre, men som transportmedel för mig och min familj är den i det närmaste oanvändbar.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

VW har väl aldrig hävdat att deras bilar är självkörande? Inte än i alla fall. Det kan man verkligen inte beskylla dem för. Däremot så tror jag att den dagen de säger att bilarna är självkörande så är de det. Men de kommer inte att släppa funktionen innan det verkligen fungerar. De skulle få så mycket kritik annars att de inte vågar nåt annat.
Sen finns det de som hävdar att de bygger bilar som är "nästan" autonoma. Till den grad att man till och med vågar ta betalt för det. Bara lite mjukvara som fattas, men i princip så... det är ju bara en fråga hur ettorna och nollorna placeras i minnet. Hur svårt kan det va? Om två veckor funkar det. Det står ju på Twitter, och då är det sant.
Jag tror alla förstår vart jag vill komma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
Fast det blir en väldigt konstig jämförelse och det är det jag opponerar mig mot. Du beskriver VWs Lane Assist och jämför den med AP, trots att det är helt olika system. För oss som har en fungerande version av AP så är den milsvida gånger bättre, klarar fler situationer och med större tillförlitlighet. Dessutom är det en beta-version. Att du inte uppskattar, vill ha den så eller inte vill bedöma den så är självklart helt ok, men det rimmar lite illa när du ställer dem mot varandra. Ungefär som att jag skulle säga att min cykel har lägre elförbrukning än en elbil och därmed är mycket bättre. Ja, för att ta mig till stan på fem minuter så är den mycket bättre, men som transportmedel för mig och min familj är den i det närmaste oanvändbar.
Har du ens läst vad jag har skrivit ovan? Jag har försökt att förklara varför jag anser att lane assist fungerar bättre för mina behov än vad AP gör. Det är knappast så stor skillnad som mellan elcykel och elbil. Kanske elcykel och elmoppe, och då väljer jag elcykeln för att jag vill trampa lite själv. Prisskillnaden däremot är som mellan elcykel och elbil och det rimmar dåligt tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

2016 hade Tesla en fullvuxen och väl fungerande AP1. Bara ett halvår senare hade de en dreglande bebis som inte kunde stå på egna ben. Ytterligare ett halvår senare har bebisen lärt sig att inte kissa på sig. Saker förändras extremt snabbt.
VW lär under de månaderna/åren inte ha sovit. De har naturligtvis jobbat stenhårt och vidareutvecklat sitt system, utan att börja om från början som Tesla gjorde. Dessutom har VW i motsats till Tesla inte tappat drösvis med duktiga utvecklare, inte vad jag har hört i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Tack Mati för din testrapport .
Mycket mer givande än E-Golf artikeln i senaste numret av "elbilen".
Många av de E-golf funktioner i den bil du provat är garanterat bättre än andra elbilar i samma prisklass och jämfört med din Tesla referens. Just jämförelsen med din Tesla har kanske vi Teslaägare läggare att förstå och värdera de olika prisklasserna bilarna ligger i.

Nu verkar det ta nästan ett halvår innan jag kan jämföra E-Golf med vår AP1. Som Tesla ägare har jag full förståelse för din beskrivning att olika biltillverkare har olika filosofi hur färdiga produkterna är när de släpps. Men med Teslas kontinuerliga uppdateringar så kan det väl accepteras.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf test

Inlägg av Monark1954 »

Ja, vi nuvarande Teslaägare är mycket förlåtande. Vi är entusiaster som uppskattar det som är bra till den grad att vi överser lite väl mycket med det som krånglar.

Men det som nyss var nästan rätt blir fel när jag lite sent lyssnar på dagens Tesla podd.
Har inte läst in mej på nya Leaf, självkörande funktioner mm. Lyssna själva på dagens podd.
Jag jämför E-golf med min 30 kWh Leaf, så fel det blir så fort. ;)

Väljer nog denna gång något som är provkört och finns, det kommer alltid något annat som kanske är bättre sen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Håller med. Vi är mycket förlåtande. Men jag har varit betydligt mer förlåtande med min första Model S som var en tidig 2014 än med min nuvarande som är en sen 2016. Alldeles för lite har hänt under tiden. Nya bilen känns i många punkter sämre än den gamla och det svider faktiskt ganska rejält. Det är inget som direkt går sönder oftare eller så, men bilen känns sämre ihopsatt, den skamlar, den låter mer, och man upplever den som "billigare" trots att den var dyrare. Man är inte hur förlåtande hur länge som helst.
Jag är inte så säker att 400.000 Model 3 beställare är lika förlåtande när de inser att deras efterlängtade drömbil kanske inte riktigt lever upp till de skyhöga förväntningarna. Jag hoppas jag har fel, men risken finns där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: E-Golf test

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Håller med. Vi är mycket förlåtande. Men jag har varit betydligt mer förlåtande med min första Model S som var en tidig 2014 än med min nuvarande som är en sen 2016. Alldeles för lite har hänt under tiden. Nya bilen känns i många punkter sämre än den gamla och det svider faktiskt ganska rejält. Det är inget som direkt går sönder oftare eller så, men bilen känns sämre ihopsatt, den skamlar, den låter mer, och man upplever den som "billigare" trots att den var dyrare. Man är inte hur förlåtande hur länge som helst.
Jag är inte så säker att 400.000 Model 3 beställare är lika förlåtande när de inser att deras efterlängtade drömbil kanske inte riktigt lever upp till de skyhöga förväntningarna. Jag hoppas jag har fel, men risken finns där.
Jag tror och hoppas att du har fel. Många av de som köper Model 3 är nog förstagångselbilsköpare, och jag tror att enbart det faktum att de kommer upptäcka att det faktiskt fungerar utmärkt att köra på el, och dessutom är roligt enkelt och bekvämt, är nog för att även de kommer vara överdrivet förlåtande. Se bara på en sådan som mig, jag sitter allt som oftast på ett Teslaforum och skriver om hur oerhört nöjd jag är med min Renault Zoe, trots att den har det lilla batteriet och egentligen inte är en särskilt imponerande bil på något som helst sätt.

Men enbart det faktum att jag numera kan köra mina drygt 2500 mil om året utan att tanka en droppe fossilbränsle, och det dessutom funkar så vansinnigt mycket smidigare än vad jag någonsin kunde drömma om, har resulterat i en ”aha”-upplevelse som är svår att släppa och gör en väldigt förlåtande mot bilens eventuella brister. Jag tror det gäller de flesta som tar steget över till el, oavsett vilken bil de köper.

Så de som kommer vara minst förlåtande mot Model 3 är nog de som kört elbil tidigare, men de lär inte höras i bruset av alla nya ”fanboys” som kommer bli resultatet av att att några hundra tusen tar steget från fossildrivet till Model 3. Många av dem kommer dessutom ha lagt ner mer pengar än vad de normalt gör på en bil, och då är det mänskligt att rättfärdiga det för sig själv genom att förminska bilens brister och överdriva dess förtjänster. Ingen vill erkänna för sig själv eller andra att man gjort en dålig affär.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf test

Inlägg av mati »

Du har nog rätt. Hoppas jag. Så är det säkert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: E-Golf test

Inlägg av +46 »

nek0 skrev:
Jag har svårt acceptera att betala extra för något som jag inte kommer att ha nytta av.
Jag byter bil efter 10 000 mil och med Teslas uppdaterings tempo skulle jag aldrig få bilen färdig
Säljer man något och påstår något då tycker jag att det skall stämma.
Tycker att ni Tesla ägare accepterar alldeles för mycket.
Jag har inte provkört en e-golf så därför har jag inga kommentarer om hur bra eller dålig den är. Det enda jag vet att jag blev totalt grundlurad när jag köpte en ny miljödeklarerad VW år 2011.
Att du uttalar dig om Teslas teknikutveckling utan att ens ha provkört en Tesla tycker jag är lite av att sätta sig på höga hästar.
Men upplysningsvis så betalar du bara för det du köper. Teslas AP är ett tillval som kan väljas bort men som också, kan aktiveras senare för den som vill vänta på att tekniken är mer fulländad.
Mati kunde ha valt att köpa en ny Tesla utan aktiverad AP men valde att leasa en lager/demobil som redan hade AP aktiverad.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E-Golf test

Inlägg av Leo »

Kollar man på Facebook på olika märkesgrupper för olika elbilar. Alla är så där löjligt nyförälskade oavsett om det är Zoe, Ioniq, Tesla eller laddhybrider som Passat GTE, Kia Optima osv.

Så med lite EL ibilen så blir man tydligen väldigt lycklig bilägare oavsett märke eller modell! :D

Så det kommer nog finnas mååååånga lyckliga Model 3 ägare alldeles oavsett hur bra den är jämfört med andra.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Vid varje service uppdateras bilarna .
Bug fixes eller nya funktioner?

Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: E-Golf test

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicke Nyfiken skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Nu tycker jag att många glömmer att en Tesla uppdateras hela tiden. Ungefär som en IPhone blir den hela tiden bättre eller åtm8nstone annorlunda med tiden. En e-Golf kommer aldrig att bli mer än vad den var när du hämtade ut den från handlaren.
Vid varje service uppdateras bilarna .
Bug fixes eller nya funktioner?

Under de åren jag kört Audi och VW har jag aldrig fått några nya eller förfinade funktioner trotts alla "uppdateringar" som gjorts vid service.
Kan tillägga att jag avsagt mig "uppdateringen" VW vill göra på torsdag när bilen ska in på reparation.
Jag är inte i behov av att bilen blir ännu slöare och tar ännu mer diesel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-Golf test

Inlägg av LarsL »

Det enda uppdateringar jag hört talas om för VW är för att återställa fusk. Har inte hört att någon fått ny layout eller nya funktioner.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: E-Golf test

Inlägg av +46 »

Fick min fuskdiesel uppdaterad när den var inne på service. Nu förbränner den ännu mer diesel och sexans växel kan man lika gärna plugga igen. Totalt orkeslös!
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar