Inte så konstigt. Och förståeligt. Själv är jag (denna gången) inte förbannad eftersom jag förväntade mig detta. Besviken, ja, eftersom den lilla gnuttan av hoppet ändå fanns kvar. Men Model 3 har allt mer visat sig vara ganska oanvändbar. Som Jerker säger, först är det en sedan och inte en hatchback, vilket redan första dagen var en rejäl besvikelse. Sen blev den allt mer avskalad, men dragkroken som fanns där nånstans var ändå en ljusglimt.LarsL skrev:... ja, jag är förbannad om någon undrar.
Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Moderator: Redaktion
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Jag som kört Leaf ser det med andra ögon. Model 3 överträffar alla förväntningar jag har även som insteg. Där emot håller jag med till 100% om att det pratats mycket om olika saker kring Tesla som sedan backas på. Allt från fri SC till mjukvaror osv. Men som sagt med ögonen från Leafens synvinkel så gör den ALLT rejält mycket bättre även om många löften gått upp i rök.mati skrev:Inte så konstigt. Och förståeligt. Själv är jag (denna gången) inte förbannad eftersom jag förväntade mig detta. Besviken, ja, eftersom den lilla gnuttan av hoppet ändå fanns kvar. Men Model 3 har allt mer visat sig vara ganska oanvändbar. Som Jerker säger, först är det en sedan och inte en hatchback, vilket redan första dagen var en rejäl besvikelse. Sen blev den allt mer avskalad, men dragkroken som fanns där nånstans var ändå en ljusglimt.LarsL skrev:... ja, jag är förbannad om någon undrar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Jag är kanske en lite udda fågel här också eftersom jag inte är intresserad av mycket av det som är Teslas signum. Jag är ointresserad av snabba bilar; jag vill helt enkelt bara ha praktiska bilar. Men med praktisk menar jag också att de ska ha bra räckvidd och kunna snabbladdas vid behov, och det är endast Tesla som hittills har kunnat visa upp det. Men när de har valt bort bort de få övriga riktigt praktiska sakerna med en bil (dragkrok och kombi) så lackar jag ur.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Det är klart att M3 blir bättre än en Leaf. Det ligger flera år emellan dessa två bilar. Men den blir inte bättre än en Ampera-e eller Leaf2 eller e-Golf osv. Visst, räckviden och SuC, men för min del kvittar det fullständigt. Jag klarar mig med 20 mil verklig räckvidd när jag i gengäld får en bil som är praktisk och testad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Intressant att man kan tycka så olika. För mig är Model 3 i en helt annan liga. Utseende, körglädje (enligt testerna), autonomi, OTA-updates, sucs, prestanda mm mm.mati skrev:Det är klart att M3 blir bättre än en Leaf. Det ligger flera år emellan dessa två bilar. Men den blir inte bättre än en Ampera-e eller Leaf2 eller e-Golf osv. Visst, räckviden och SuC, men för min del kvittar det fullständigt. Jag klarar mig med 20 mil verklig räckvidd när jag i gengäld får en bil som är praktisk och testad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Ja, vi har olika preferenser såklart. Jag kan hålla med om SuC, men iom att det inte är gratis för M3 och med tanke på i vilken rasande fart det ploppar upp andra snabbladdare överallt så blir den fördelen mindre och mindre. Och för alla som ändå bara hade kunnat tänka sig en M3 som andrabil spelar det ännu mindre roll.Legato skrev:Intressant att man kan tycka så olika. För mig är Model 3 i en helt annan liga. Utseende, körglädje (enligt testerna), autonomi, OTA-updates, sucs, prestanda mm mm.mati skrev:Det är klart att M3 blir bättre än en Leaf. Det ligger flera år emellan dessa två bilar. Men den blir inte bättre än en Ampera-e eller Leaf2 eller e-Golf osv. Visst, räckviden och SuC, men för min del kvittar det fullständigt. Jag klarar mig med 20 mil verklig räckvidd när jag i gengäld får en bil som är praktisk och testad.
Utseendet. Ja, alltså M3 är i mina ögon ingen läckerbit att titta på. Men det är ren smaksak såklart.
Autonomi? Är M3 mer autonom än Leaf2? Skulle inte tro det. M3 är lika icke-autonom som min Model S. Man betalar för en drös med kameror som inte gör nånting.
Prestanda, visst, M3 blir en raket jämfört med de andra bilarna. Men det är ingenting jag skulle betala för om det fanns ett motorsvagare alternativ. Jag tror att jag inte är ensam om det.
Angående OTA så är det i princip en bra grej. Men Tesla missbrukar den möjligheten alltför ofta och lever efter mottot "it compiles, ship it". Färre uppdateringar men med högre kvalitet hade många gånger inte gjort nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Och en EGolf för över 300.000 kr i grundpris, WW är väldigt dyra med sina tillbehör. Jag tror fortfarande på T3Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Nä, Nissan leaf 2 förväntas börja strax över 300 000 kr, Model 3 kommer nog kosta en bra bit över 400 000 kr med dagens dollarkurs.Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
35.000 dollarkurs 8.1 plus 32% moms mm så blir priset 370.000 kr på T3vigge50 skrev:Nä, Nissan leaf 2 förväntas börja strax över 300 000 kr, Model 3 kommer nog kosta en bra bit över 400 000 kr med dagens dollarkurs.Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Nice att få frakt, montering och tull gratis, undra varför Model S 75D i så fall inte kostar 790 000 kr?Kulingen skrev:35.000 dollarkurs 8.1 plus 32% moms mm så blir priset 370.000 kr på T3vigge50 skrev:Nä, Nissan leaf 2 förväntas börja strax över 300 000 kr, Model 3 kommer nog kosta en bra bit över 400 000 kr med dagens dollarkurs.Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Då har Leaf en fungerande autopilot variant i form av ProPilot. Och den kostar inte 50000kr!!!
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Hoppas bara alla som gnäller nu skiter i M3 även när de inser att det inte finns nåt vettigare för samma peng
Så snälla sluta beklaga er ta avboka och gå vidare
Så snälla sluta beklaga er ta avboka och gå vidare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Jag har beslutat mig för att inte avboka i hopp om att Elon vrider rätt huvudet och släpper en EU version med drag. När jag definitivt vet att det är kört eller om det kommer ett alternativ med drag så kommer jag kräva pengarna tillbaka.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Nissan Leaf kan du beställa nu för 375,000kr.vigge50 skrev:Nä, Nissan leaf 2 förväntas börja strax över 300 000 kr, Model 3 kommer nog kosta en bra bit över 400 000 kr med dagens dollarkurs.Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Ja, men de är ju en fullutrustad version och de ska släppa en billigare senare.Basunen skrev:Nissan Leaf kan du beställa nu för 375,000kr.vigge50 skrev:Nä, Nissan leaf 2 förväntas börja strax över 300 000 kr, Model 3 kommer nog kosta en bra bit över 400 000 kr med dagens dollarkurs.Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Nice att få frakt, montering och tull gratis, undra varför Model S 75D i så fall inte kostar 790 000 kr?LarsL skrev:Jag har beslutat mig för att inte avboka i hopp om att Elon vrider rätt huvudet och släpper en EU version med drag. När jag definitivt vet att det är kört eller om det kommer ett alternativ med drag så kommer jag kräva pengarna tillbaka.
Modell kostar 820.000 kr med gamla växelkursen
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Jag tror att drag kommer med D-modellerna, om dom kommer öht.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Ja, men nu kostar den över 900 000 kr så det tillkommer en hel del i frakt, tull mm.Kulingen skrev:Nice att få frakt, montering och tull gratis, undra varför Model S 75D i så fall inte kostar 790 000 kr?LarsL skrev:Jag har beslutat mig för att inte avboka i hopp om att Elon vrider rätt huvudet och släpper en EU version med drag. När jag definitivt vet att det är kört eller om det kommer ett alternativ med drag så kommer jag kräva pengarna tillbaka.
Modell kostar 820.000 kr med gamla växelkursen
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Och det är ändå instegsmodellen på en 8år gammal bil med facelift. Leaf60 om den kommer lär kosta mer. Annars jämför mot e-upBasunen skrev:Nissan Leaf kan du beställa nu för 375,000kr.vigge50 skrev:Nä, Nissan leaf 2 förväntas börja strax över 300 000 kr, Model 3 kommer nog kosta en bra bit över 400 000 kr med dagens dollarkurs.Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Tror Leaf 60kWh kommer kosta lika mycket som dagens 30kWh och gårdagens 24kWh version har gjort om några år. Nissan ökar prestandan för samma kostnad helt enkelt.
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
Besvikelsen är stor. Men kanske det kommer en krok till slut?
Oavsett krok eller ej, en Tesla med dess datorsystem som uppdateras löpande, en bil som förbättras över tid, ingen annan tillverkare är i närheten eller ens uppvisar ambitioner i samma riktning. Faktiskt känns alla andra tillverkare som dom tillhör stenåldern i jämförelse.
Jag är fast. Det blir en Tesla till så fort ekonomin tillåter istället för VW även om den i vissa stycken är bättre.
Oavsett krok eller ej, en Tesla med dess datorsystem som uppdateras löpande, en bil som förbättras över tid, ingen annan tillverkare är i närheten eller ens uppvisar ambitioner i samma riktning. Faktiskt känns alla andra tillverkare som dom tillhör stenåldern i jämförelse.
Jag är fast. Det blir en Tesla till så fort ekonomin tillåter istället för VW även om den i vissa stycken är bättre.
Model S P85DL+
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Alternativ till 3:an nu när den inte får drag.
eGolfen kostar 399.900 kr i basutförande utan några tillval. Med lite tillval så är man snabbt över 450.000 kr.Kulingen skrev:Och en EGolf för över 300.000 kr i grundpris, WW är väldigt dyra med sina tillbehör. Jag tror fortfarande på T3Henrik Torphammar skrev:Eller en Leaf 2 för samma pengar som en Model 3 vad vi vet idag. Då har model 3 fördel på väldigt många punkter. Sen att man kan välja till prylar på Model 3 som gör den extrem är ju inte riktigt relevant. Det är ju frivilligt.LarsL skrev:Man får väl nästan två Leaf 2 för en Model 3 med autopilot, AWD och stora batteriet. Då blir ju Leafen ett betydligt bättre val faktiskt.
Model Y P
Model S P
Model S P