Tack för largörande av ytterligare endel.fakta om sonos sion.Jerker skrev:Det utvecklar inte mycket själva. Drivlinan kommer att vara en som redan finns på hyllan att köpa från nån av de stora underleverantörerna till bilindustrin. Både Bosch, Continental och andra har redan färdigutvecklade eldrivlinor som är skalbara för olika storlekar från personbilar upp till små lastbilar. Batteriet köps från den etablerade batteritillverkaren ElringKlinger. Bilen i sin helhet ska byggas av en legotillverkare som redan idag bygger bilar på uppdrag av andra tillverkare. De har alltså vana av att bygga bilar. Vem detta blir har inte presenterats än eftersom inte alla detaljer i samarbetet är färdigförhandlade, men det är en centraleuropeisk tillverkare.Klintan skrev:Verkar som att senaste tidens många positiva artiklar och youtubeklipp drivit upp antalet beställningar rejält. Samtidigt har de fortfarande inte bestämt sig om det ska vara fram- eller bakhjulsdrift. Prototyperna har ju vad jag kan förstå helt överflyttad teknik från BMW i3, vilket är helt orealistiskt i en färdig bil. Trots detta låter de journalister och bloggare provköra bilarna som att det vore något de själva utvecklat.
Vore intressant att veta hur långt de kommit med utvecklingen av en egen bil? Hur ser kalkylen ut, hur långt räcker pengarna för utvecklingen?
Enligt dem själva är ekonomi och tidslinje inga problem. Allt går enligt plan.
Hur är det med dacia, är de med på den kartan? Har varit vid deras fabrik utanför pietesti i rumänien och det var en rejält stor fabrik. De har förmodligen iaf rätt löneläge för att vara intressanta...
och så nästa undring... finska valmet (som ju bla gjort saabcabbarna samt endel porsche genom åren... är de också med på den kartan? Finnarna har ju kvaliteten iaf om jag fattat rätt.
Hmmm fast tar man centraleuropa på allvar så e väl iaf finnarna helt fel-lokaliserade. Rumänerna kanske bara halvt fel. Hmmm
Mvh PP