Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

TeslaTissel skrev:
Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Samma prisklass i varftall :) Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Limbster skrev:
TeslaTissel skrev:
Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Samma prisklass i varftall :) Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.
Ja dragkrok dessutom,- Klockrent här i Norden!
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Sono Motors

Inlägg av perkabolo »

TeslaTissel skrev:
Limbster skrev:
TeslaTissel skrev:
Verkar jättespännande med Sono.
Då får Uniti lite konkurrens i samma klass, typ.
Samma prisklass i varftall :) Sion har fem säten, registreras som bil, 650 liters bagage och dragkrok. Sion blir en bra familjebil med gott om utrymme.
Ja dragkrok dessutom,- Klockrent här i Norden!
Och individuellt fällbara ryggstöd i baksätet!
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Den har mycket som talar för sig framför allt en bra prisklass. Skall bli intressant hur krocktesterna går.
Det är ju väldigt enkel, vet inte hur mycket extra kostnad det skulle bli om de försökte få 5 stjärnor (antar att det är självstopp som saknas)
Det jag saknar är adaptiv farthållare (men det kanske inte är aktuellt för den nischen).
Vet inte hur kvalitetskänslan är men kan en dacia få köpare så kommer sono också.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Jag är fortfarande skeptisk. Väntar tills de presenterar en riktig prototyp, den nuvarande osar alltför mycket i3 trots att de ihärdigt hävdar att den har 80kW motor. Med motorstyrning från en i3 anar jag ugglor i mossen... Chassit är eget, men resten...
De har fortfarande inte bestämt sig för fram eller bakhjulsdrift, inte någon leverantör av solceller, inte någon presenterad produktionspartner trots att de låst sig till pris sedan länge. Vore ju kul om de lyckades, men de känns väl optimistiska.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Hade varit bra om de kunde komma upp till elbilsmässan i höst.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av G F »

Jerker, det är bra jobbat med den här tråden!

Jag har inte hoppat in tidigare men det är lika bra att erkänna att jag med beställt en. :D

Har följt bolaget länge och de är helrätt på det. Största osäkerheten ligger i batteripriset som jag ser det. För ett vätskekylt 35KWh skulle det motsvara endast 132USD / KWh (på packnivå) och det tror jag Tesla ligger på med sin Gigafabrik idag. så att det ska gå att få till det priset i en liten specialbyggd serie redan om ett år (dessutom till slutkund) låter fantastiskt. Men alla sådana här prisspekulationer löser ju sej om bilen görs "lite" senare än planerat. :idea:
Skulle vara toppen om du lägger ut om det framkommer något nytt i den svenska FB gruppen (eftersom jag vågar vägra FB). :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

G F skrev:
Jerker, det är bra jobbat med den här tråden!

Jag har inte hoppat in tidigare men det är lika bra att erkänna att jag med beställt en. :D

Har följt bolaget länge och de är helrätt på det. Största osäkerheten ligger i batteripriset som jag ser det. För ett vätskekylt 35KWh skulle det motsvara endast 132USD / KWh (på packnivå) och det tror jag Tesla ligger på med sin Gigafabrik idag. så att det ska gå att få till det priset i en liten specialbyggd serie redan om ett år (dessutom till slutkund) låter fantastiskt. Men alla sådana här prisspekulationer löser ju sej om bilen görs "lite" senare än planerat. :idea:
Skulle vara toppen om du lägger ut om det framkommer något nytt i den svenska FB gruppen (eftersom jag vågar vägra FB). :lol:
När det händer nåt väsentligt med Sion så skriver jag det här, även om de flesta här antingen inte är intresserade eller är väldigt skeptiska. ;)

Angående batteripriset: Det är ju många som ifrågasätter det. Då har Sono Motors uttalat något i stil med att alla som har ett beställningsnummer under 5000 är garanterade det priset. Om det innebär att man kommer att höja priset på batterierna senare vet jag inte. Men jag ska försöka hitta den texten och läsa den lite noggrannare så jag inte oroar någon i onödan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors åker Europa runt och erbjuder testkörningar av Sion. Då görs det också en och annan video av testkörarna. Detta är en kanal som heter TeslaMarcus som har gjort en video:

Den är helt på tyska utan engelska undertexter, och min tyska är inte alltför god även om jag bitvis hängde med rätt bra, men det jag verkligen slogs av är hur stort bagageutrymmet är i Sion. Vid 5:50 i videon kryper en av dem in och lägger sig i bagaget och då inser man hur stort det är. I jämförelse med detta ter sig bagageutrymmet i min Zoe som direkt skrattretande!
SonoSionBagage.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Den duger helt klart för transport av hund modell större gånger två. Och så får den dragkrok. Och allt till ett mycket intressant pris. På nåt vis känns det nästan lite för bra för att vara sant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Arild »

När den väl börjar produceras och om den håller sitt pris runt €20.000 kommer även jag att lägga en beställning.

Billigare och mer allsidig transport än så här har ingen annan tillverkare aviserat.

(Nästan för bra för att kunna bli ...) :roll:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Håller med. Det vore ju nästan rentav dumt att inte lägga en beställning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Den duger helt klart för transport av hund modell större gånger två. Och så får den dragkrok. Och allt till ett mycket intressant pris. På nåt vis känns det nästan lite för bra för att vara sant.
Och det som låter för bra för att vara sant är oftast det.

Nu kan man ju verkligen hoppas att de lyckas och då är det så klart intressant att köpa en. Vore en fördel om de tog bort lite av galenskaperna, tex solceller och mossa på instrumentpanelens(?!?!).
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Mossa är ett mycket effektivt sätt att rena diselpartiklar, såg en lång dokumentär om detta och hur landskapsarkitekter i vissa Engelska städer planerade noga med växtligheten för att förbättra luften.

Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Mossa är ett mycket effektivt sätt att rena diselpartiklar, såg en lång dokumentär om detta och hur landskapsarkitekter i vissa Engelska städer planerade noga med växtligheten för att förbättra luften.

Varför inte solceller på bilen? Gissningsvis för att en viss Elon tyckte det var dåligt. Räkna på det själv.
De säger att deras solceller ger c:a 30 km räckvidd en solig dag. På presentationen av prototyperna som de nu är ute och visar upp så sa Laurin att hans pappa åkte c:a 15 km ToR varje dag till jobbet och lite till vissa dagar. Så han skulle aldrig behövt ladda bilen från nätet utan klarat sig med det som solcellerna ger.

Jag tror att de med solcellerna har hittat nåt som appellerar till vissa målgrupper och gör bilen attraktiv hos dessa. Utvecklingen av den har ju skett i kommunikation med kommande kunder och solceller är nåt som dessa har tyckt varit en viktig sak. Man ska nog se det mer symboliskt än praktiskt. För att kunna dra maximal nytta av solcellerna ska bilen alltid stå i perfekt soligt läge, helst mot en vit vägg eftersom solcellerna de använder även kan dra nytta av reflekterat ljus och då kan de solceller som är på skuggsidan även bli till nytta. Men i Sverige, med bra och dåliga soldagar, korta dagar på vintern etc. Vad kan det bli? I snitt 10 km/dag? Det är 3650 km/år, motsvarar 400-500:- om man laddar hemma. Är det värt merkostnaden för solcellerna? Jag skulle nog hellre lagt pengarna för solceller på annan utrustning på bilen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
De säger att deras solceller ger c:a 30 km räckvidd en solig dag.
Låt oss anta att bilen drar 100 Wh/km, har supereffektiva solceller med en verkningsgrad på 20%, solen lyser med 1 000 W per kvadratmeter, att i alla fall halva bilen har optimal vinkel mot solen under dygnets soliga timmar och att det är 10 timmar optimal sol under dagen. Bilen får inte heller stå i skugga under denna tid.

30 km med 100 Wh blir 3000 Wh.

I snitt måste alltså bilen samla in 3000Wh/10 h = 300 W.

Varje kvadratmeter ger alltså 1000W*20%=200 W och bilen måste alltså ha 1,5 kvadratmeter i rätt vinkel eller alltså 3 kvadratmeter solceller.


Detta var ett överslag, i verkligheten lär solcellern inte ligga optimalt mot solen, troligen behövs ca 30% mer solceller för att solcellerna inte är optimalt vinklade mot solen. Dvs krävs det ca 4 kvm solceller på en bil som drar 100 Wh/km för att solen skall ge 30 km i räckvidd över en solig dag. Nu har jag inte kollat hur mycket bilen drar eller hur mycket solceller som finns på bilen men detta ger en fingervisning på hur mycket solceller som krävs. Jag har inte heller räknat med laddförluster eller att AC:n behöver gå lite extra pga att bilen står i solen i stället för i skugga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Den har 7,5 kvm solceller. De uppger att de räknar med en genomsnittlig förbrukning på 140 Wh. De uppger ju att dessa 30 km/dygn är i München. Jag hörde nyss på en video att 30 km/dag är ett genomsnitt, för den kan ge över 40 km i bästa fall men det är sällan, men vi pratar ändå om bra soliga dagar.

Jag ser ett scenario där man kan ha praktiskt nytta av solcellerna och det är om man campar ute i skogen. Om inte vädret är för dåligt så är man självförsörjande med ström till campinglivet eftersom bilen har 230V uttag.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Den har 7,5 kvm solceller. De uppger att de räknar med en genomsnittlig förbrukning på 140 Wh. De uppger ju att dessa 30 km/dygn är i München. Jag hörde nyss på en video att 30 km/dag är ett genomsnitt, för den kan ge över 40 km i bästa fall men det är sällan, men vi pratar ändå om bra soliga dagar.

Jag ser ett scenario där man kan ha praktiskt nytta av solcellerna och det är om man campar ute i skogen. Om inte vädret är för dåligt så är man självförsörjande med ström till campinglivet eftersom bilen har 230V uttag.
Med 7,5 kvm solceller och 140 Wh/km så kan det stämma med 30 km per dag om det är riktigt soligt. Det är inte helt fel i alla fall. Breddgraden spelar mindre roll i detta sammanhang. Förutsättningen var ju att det var en solig dag och jag antar på sommaren, dvs bästa förhållanden. Dock lär det inte bli mer än någon enstaka km eller några hundra meter på vintern under en solig dag i Sverige.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Jag hade hellre sett att de använde de där pengarna till att skaffa en adaptivfarthållare tex. Och kanske de elektroniskakollisionsskyden som idag krävs för 5 stjärnor.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jag hade hellre sett att de använde de där pengarna till att skaffa en adaptivfarthållare tex. Och kanske de elektroniskakollisionsskyden som idag krävs för 5 stjärnor.
Håller helt med.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Den har 7,5 kvm solceller. De uppger att de räknar med en genomsnittlig förbrukning på 140 Wh. De uppger ju att dessa 30 km/dygn är i München. Jag hörde nyss på en video att 30 km/dag är ett genomsnitt, för den kan ge över 40 km i bästa fall men det är sällan, men vi pratar ändå om bra soliga dagar.

Jag ser ett scenario där man kan ha praktiskt nytta av solcellerna och det är om man campar ute i skogen. Om inte vädret är för dåligt så är man självförsörjande med ström till campinglivet eftersom bilen har 230V uttag.
Med 7,5 kvm solceller och 140 Wh/km så kan det stämma med 30 km per dag om det är riktigt soligt. Det är inte helt fel i alla fall. Breddgraden spelar mindre roll i detta sammanhang. Förutsättningen var ju att det var en solig dag och jag antar på sommaren, dvs bästa förhållanden. Dock lär det inte bli mer än någon enstaka km eller några hundra meter på vintern under en solig dag i Sverige.
Precis. I snitt några få km/dag i realiteten och några få hundralappar/år. Mycket skrik för lite ull som bonden sa när han klippte grisen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Men det kanske säljer mer i södra Europa där elen är dyr och solen lyser mer?

Det jag tycker är jobbigast med sånt där överdrivet ”tjafs” är att man ska förklara för folk hela tiden precis som om man valt bilen pga det. Lite som utseendet på Leafen, ”nej, jag köpte den inte för att den var snygg” ”nej, jag försöker inte göra ett statment med en ful bil” osv. När man köper Leaf och Sono för att de är de enda alternativen... liksom.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Men det kanske säljer mer i södra Europa där elen är dyr och solen lyser mer?

Det jag tycker är jobbigast med sånt där överdrivet ”tjafs” är att man ska förklara för folk hela tiden precis som om man valt bilen pga det. Lite som utseendet på Leafen, ”nej, jag köpte den inte för att den var snygg” ”nej, jag försöker inte göra ett statment med en ful bil” osv. När man köper Leaf och Sono för att de är de enda alternativen... liksom.
Ja, man får inte glömma att elen är billig här.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Men det kanske säljer mer i södra Europa där elen är dyr och solen lyser mer?

Det jag tycker är jobbigast med sånt där överdrivet ”tjafs” är att man ska förklara för folk hela tiden precis som om man valt bilen pga det. Lite som utseendet på Leafen, ”nej, jag köpte den inte för att den var snygg” ”nej, jag försöker inte göra ett statment med en ful bil” osv. När man köper Leaf och Sono för att de är de enda alternativen... liksom.
I södra Europa kan det nog som mest röra sig om en till tvåtusen kronor per år i sparad el förutsatt att elen kostar runt 2 kr per kWh. Mest troligt rör det sig om hundralappar eftersom bilen säkert kommer stå i skugga lite då och då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Vill inte stöta mig med någon här på detta eminenta forum... men av några av de senare inläggen i denna tråden så får iaf jag intrycket av att man inte vill ha exempelvis solcellerna på bilen.
Ok,att det kan och kanske i de flesta fall och situationer är onödiga, kanske mest lite av en gimmick typ.

MEN då har man ju kvar en vanlig jävla svennebil (ursäkta svordomen) fast utan de vanliga logotypen i frontens grill och på ratten. Kollade just upp och såg att en VW Golf elbil går på hutlösa 400000 så visserligen kommer Sonobilen vara avsevärt billigare. Men förutom priset så känns det iaf som om det är en vanlig bil som efterfrågas, fast med eldrift. En vanlig VW eller Volvokombi helt enkelt.

Nu står ju Sono, Liksom Tesla, för nånting nytt.

Tesla står för accelerationssnabba elbilar med acceptabel räckvidd samt ett eget, FUNGERANDE, laddnätverk. Som exempel. Dyrt men bäst.

Sono står för det miljövänliga, vardagliga, praktiska elbilsalternativet. Dessutom har man toppat upp med att låta ett globalt laddnätverk ingå där den fria laddningen är överallt i solen och helt fri från taggar/kreditkort/koder/kontaktutformningars möjlighet att krångla till det. Söligt men fungerar alltid om solen belyser bilen!

Sonos bil kanske man sommartid kan ladda fullt på en vecka. Kan dom sen få till det för rekordbilliga 20000€ så är de ensamma i en egen liga sett till ekonomin och storleken på bilen.

Och ja, jag är medveten om att man på "solens nätverk" inte åker på en europasemestertur, det sköter den till CCS bundna snabbladdningen om, men att få några tiotals km extra räckvidd per dag kan ju inte vara helt fel. Väl?

MVH PP

Edit stavfningsfel samt att de har nu 5347 st ordrar lagda. Jag har inte lagt någon order men funderar på det då m3 verkar bli för dyr för mig.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar