Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Den har 7,5 kvm solceller. De uppger att de räknar med en genomsnittlig förbrukning på 140 Wh. De uppger ju att dessa 30 km/dygn är i München. Jag hörde nyss på en video att 30 km/dag är ett genomsnitt, för den kan ge över 40 km i bästa fall men det är sällan, men vi pratar ändå om bra soliga dagar.

Jag ser ett scenario där man kan ha praktiskt nytta av solcellerna och det är om man campar ute i skogen. Om inte vädret är för dåligt så är man självförsörjande med ström till campinglivet eftersom bilen har 230V uttag.
Med 7,5 kvm solceller och 140 Wh/km så kan det stämma med 30 km per dag om det är riktigt soligt. Det är inte helt fel i alla fall. Breddgraden spelar mindre roll i detta sammanhang. Förutsättningen var ju att det var en solig dag och jag antar på sommaren, dvs bästa förhållanden. Dock lär det inte bli mer än någon enstaka km eller några hundra meter på vintern under en solig dag i Sverige.
Precis. I snitt några få km/dag i realiteten och några få hundralappar/år. Mycket skrik för lite ull som bonden sa när han klippte grisen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Men det kanske säljer mer i södra Europa där elen är dyr och solen lyser mer?

Det jag tycker är jobbigast med sånt där överdrivet ”tjafs” är att man ska förklara för folk hela tiden precis som om man valt bilen pga det. Lite som utseendet på Leafen, ”nej, jag köpte den inte för att den var snygg” ”nej, jag försöker inte göra ett statment med en ful bil” osv. När man köper Leaf och Sono för att de är de enda alternativen... liksom.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Men det kanske säljer mer i södra Europa där elen är dyr och solen lyser mer?

Det jag tycker är jobbigast med sånt där överdrivet ”tjafs” är att man ska förklara för folk hela tiden precis som om man valt bilen pga det. Lite som utseendet på Leafen, ”nej, jag köpte den inte för att den var snygg” ”nej, jag försöker inte göra ett statment med en ful bil” osv. När man köper Leaf och Sono för att de är de enda alternativen... liksom.
Ja, man får inte glömma att elen är billig här.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Men det kanske säljer mer i södra Europa där elen är dyr och solen lyser mer?

Det jag tycker är jobbigast med sånt där överdrivet ”tjafs” är att man ska förklara för folk hela tiden precis som om man valt bilen pga det. Lite som utseendet på Leafen, ”nej, jag köpte den inte för att den var snygg” ”nej, jag försöker inte göra ett statment med en ful bil” osv. När man köper Leaf och Sono för att de är de enda alternativen... liksom.
I södra Europa kan det nog som mest röra sig om en till tvåtusen kronor per år i sparad el förutsatt att elen kostar runt 2 kr per kWh. Mest troligt rör det sig om hundralappar eftersom bilen säkert kommer stå i skugga lite då och då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Vill inte stöta mig med någon här på detta eminenta forum... men av några av de senare inläggen i denna tråden så får iaf jag intrycket av att man inte vill ha exempelvis solcellerna på bilen.
Ok,att det kan och kanske i de flesta fall och situationer är onödiga, kanske mest lite av en gimmick typ.

MEN då har man ju kvar en vanlig jävla svennebil (ursäkta svordomen) fast utan de vanliga logotypen i frontens grill och på ratten. Kollade just upp och såg att en VW Golf elbil går på hutlösa 400000 så visserligen kommer Sonobilen vara avsevärt billigare. Men förutom priset så känns det iaf som om det är en vanlig bil som efterfrågas, fast med eldrift. En vanlig VW eller Volvokombi helt enkelt.

Nu står ju Sono, Liksom Tesla, för nånting nytt.

Tesla står för accelerationssnabba elbilar med acceptabel räckvidd samt ett eget, FUNGERANDE, laddnätverk. Som exempel. Dyrt men bäst.

Sono står för det miljövänliga, vardagliga, praktiska elbilsalternativet. Dessutom har man toppat upp med att låta ett globalt laddnätverk ingå där den fria laddningen är överallt i solen och helt fri från taggar/kreditkort/koder/kontaktutformningars möjlighet att krångla till det. Söligt men fungerar alltid om solen belyser bilen!

Sonos bil kanske man sommartid kan ladda fullt på en vecka. Kan dom sen få till det för rekordbilliga 20000€ så är de ensamma i en egen liga sett till ekonomin och storleken på bilen.

Och ja, jag är medveten om att man på "solens nätverk" inte åker på en europasemestertur, det sköter den till CCS bundna snabbladdningen om, men att få några tiotals km extra räckvidd per dag kan ju inte vara helt fel. Väl?

MVH PP

Edit stavfningsfel samt att de har nu 5347 st ordrar lagda. Jag har inte lagt någon order men funderar på det då m3 verkar bli för dyr för mig.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jag vill bara att man ska vara medveten om vad man får och hur det fungerar. Jag bryr mig inte om någon väljer solceller eller ej som tillval men om man ska prata ekonomi och miljövänligt så är det helt klart bättre att satsa pengarna för solceller till bilen till fast installerade solceller istället. Detta kan man göra även ifall man inte har någon mark. Pengarna kommer då leda till fler solceller, mer genererad solcellsel och avkastning på ens pengar vilket man kan satsa på än mer solceller eller på elbilar.

30 km en solig dag under optimala förhållanden med 7,5 kvm solceller på bilen låter rimligt. Det är mycket bättre information än vad många andra biltillverkare som pratat om solceller på bilen har gett. Oftast har det då rört sig om någon kvadratmeter med solceller och ändå uppgifter som att man skulle kunna köra dagligen med solcellerna. Man ska dock vara på det klara att det inte är soligt varje dag och på vintern är solcellerna i princip meningslösa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sono Motors

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Men det kanske säljer mer i södra Europa där elen är dyr och solen lyser mer?

Det jag tycker är jobbigast med sånt där överdrivet ”tjafs” är att man ska förklara för folk hela tiden precis som om man valt bilen pga det. Lite som utseendet på Leafen, ”nej, jag köpte den inte för att den var snygg” ”nej, jag försöker inte göra ett statment med en ful bil” osv. När man köper Leaf och Sono för att de är de enda alternativen... liksom.
Ja, man får inte glömma att elen är billig här.
Vi har mycket gynnsamma förhållanden för elbilar här i Sverige. Elen är billig, fossilbränsle är dyrt. Det ger elbilen en rejäl kostnadsfördel. Nästan så att den kan konkurrera med fossilbilen.
När jag försöker argumentera för elbilar i Tyskland inser jag snabbt att elbilen är chanslös idag. Och mina argument som fungerar bra i Sverige fungerar inte i Tyskland. Elen kostar minst tre gånger så mycket som här. Diesel däremot kostar runt 11-12 kronor litern. Folk kör (pendlar) dessutom inte så långa sträckor som gemene Svenne gör. Då blir kalkylen genast ganska dålig för elbilen. Solceller hjälper kanske till att få ner driftskostnaderna en del så att det blir mer lönsamt att ha elbil. Max 30km pendling per dag är väl ungefär det som är brukligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Bara så att jag inte uppfattas fel av nån nytillkommen läsare i tråden som inte läst den i sin helhet: Personligen är jag en av Sono Motors största förespråkare i Sverige. Jag startade och driver Facebookgruppen Sono Motors Sverige och jag skriver ofta i den här tråden för att informera om bilen. Jag tycker att det de gör är fantastiskt och ser verkligen framemot och hoppas på att bilen kommer i produktion. En sån elbil till det priset är revolutionerande! Jag har reserverat en bil i oktober i fjol.

Solcellerna är väl det enda på bilen som jag tycker är ett tveksamt val och tycker att den kostnaden kunde ha lagts på nåt vettigare. Svensson sammanfattade det bra: Det rör sig bara om att belysa (haha) fakta kring solcellerna.

Vid sidan om Tesla anser jag att Sono Motors är en av få [kommande] tillverkare som tar oss konsumenter på allvar. Dessutom satsar de, till skillnad från Tesla, på en kundkrets som inte är välbeställd. De har tagit fram ett koncept som möter vanligt folks behov. Bilen är genomtänkt med praktiska lösningar, stor flexibilitet, rejält tilltaget lastutrymme, individuellt fällbara baksäten (har nån annan bil haft det?) och som ger ett plant golv i lastutrymmet, 230V-uttag både i bagaget och i fronten. Och den får dragkrok! Fokus ligger inte på höga prestanda utan på sånt som de flesta bilköpare efterfrågar och det ger också ett lågt pris.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Men det är ju precis en vanlig j@vla bil jag vill ha! Jag vill ha dragkrok, jag vill ha kombi, jag vill ha plats för hela familjen och jag vill betala vettiga pengar. Allt det har faktiskt Sono, vilket gör bilen intressant. Att den har plastsäcken(som Tesla?), mossa och solceller lockar inte mig direkt och gör inte bilen bättre.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Men det är ju precis en vanlig j@vla bil jag vill ha! Jag vill ha dragkrok, jag vill ha kombi, jag vill ha plats för hela familjen och jag vill betala vettiga pengar. Allt det har faktiskt Sono, vilket gör bilen intressant. Att den har plastsäcken(som Tesla?), mossa och solceller lockar inte mig direkt och gör inte bilen bättre.
Håller med. Sion är den mest intressanta bilen just nu. Den är inte sexig och häftig som Teslas bilar utan bara helt enkelt en praktisk bil och det är det jag också vill ha. Jag vill ha en bil som jag har råd med. Även om 3:an kommer med dragkrok till slut så är det inte särskilt troligt att jag vill betala så mycket.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sono Motors

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Jag ser ett scenario där man kan ha praktiskt nytta av solcellerna och det är om man campar ute i skogen. Om inte vädret är för dåligt så är man självförsörjande med ström till campinglivet eftersom bilen har 230V uttag.
Det blir ju faktiskt nästan en optimal camping-/glamping-bil, kombinera med ett SUV-tält (en typ av tält som man kopplar ihop med bilen via bakluckan, se bild) så har man ett off-grid fritidsboende med AC och 230V-uttag :)

/fth
tent.jpeg
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag kanske missförstod litegrann innan, och kanske blev jag själv missförstådd litefrann också.

Om jag fattar bättre numså.är det alltså kanske inte en VW eller Volvo som man önskar finnas med ren eldrift, utan iaf prismässigt, en Dachia då den är betydligt mer ekonomiskt inriktad.

Jag håller med i sak att investering i solceller ger dåligt utbyte när de är fordonsmonterade. De ger mer effekt monterade på marken eller hustak. Men solcellerna kan ju bara ge bilen laddning via ett elnätverk. Jag ser det unika i att man slipper tanka sin bil i vissa situationer.
Om man står utomhus på en oskuggad plats förutsätter jag att man minst vår, sommar och höst KAN lämna bilen utan att den självurladdar.

Jag kan även tänka mig att den som bor i södra Tyskland eller ännu längre söderut (hela medelhavsregionen...!) KAN låta sin bil minimera betald laddning och istället köra sina ca max 30 km per dag utan bränslekostnad.

Tänk vilken grymm endagiveckanbil detta skulle kunna vara för pressade pensionärer. Inte mycket åka, men gratis.

MVH PP

Justja, vill tacka Jerker för sitt engagemang här på detta forum, speciellt då jag inte har facebook själv så uppskattas allt som skrivs i detta forum desto mera. För annars så finns väl inget Sono-forum antar jag? På svenska alltså.

Sen lite seriös fråga, eller 5 st snarast..

1 Hur stor chans bedöms detta projekt att det så att säga går i hamn?
2 Och just hamn... så är det väl i hamnstaden Bremerhafen (stavning?) Som all gratisleverans kommer ske. Finns det redan nu tanke på organiserat gruppfrakt till sverige, och vad kostar en plats på bilsläp till exempelvis gbg resp stockholm?
3 kommer alla nödvändiga tillstånd mm dyligt göra att det bara är att betala, skriva köpekontrakt, skaffa vanlig bilförsäkring etc här i sverige?
4 samma som ovan men anpassat för leverans i Bremerhaven och körning hem med bilen.?
5 Kommer nya supermiljöbiĺepremien a 60kkr även gälla Sono?
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

1 Hur stor chans bedöms detta projekt att det så att säga går i hamn? Kan väl ingen svara på, men de hävdar att allt går planenligt. I höst ska förproduktion komma igång och bilen ska krocktestas. Man har skrivit avtal med batteritillverkaren ElringKlinger och ett avtal om utveckling av speciella LED-strålkastare just för Sion. Vem som ska sköta legotillverkningen av själva bilen är väl inte klart än, eller iaf är inte alla detaljer i avtalet klara eftersom de ännu inte avslöjat vem det blir. Jag tror att detta sköts med tysk noggrannhet (och jag tror också att alla skottar är snåla ;) ) och har rätt goda förutsättningar att lyckas.

2 Och just hamn... så är det väl i hamnstaden Bremerhafen (stavning?) Som all gratisleverans kommer ske. Finns det redan nu tanke på organiserat gruppfrakt till sverige, och vad kostar en plats på bilsläp till exempelvis gbg resp stockholm? Ja, det stämmer med Bremerhaven. Vet inte vad det kostar med frakt, och ja, i FB-gruppen diskuteras det gruppfrakt, men det kan nog bli svårt med tanke på skilda leveranstider och leveransplatser i landet. De säger ju att de kan ordna med frakt och kanske innebär det att de kan köpa in sig på andra tillverkares bilfrakter?

3 kommer alla nödvändiga tillstånd mm dyligt göra att det bara är att betala, skriva köpekontrakt, skaffa vanlig bilförsäkring etc här i sverige? Man får antagligen hantera det som privatimport med registreringsbesiktning osv. Det kostar några få tusenlappar. Försäkring återstår väl att se. Bara att kontakta sitt försäkringsbolag; de har säkert lösningar.

4 samma som ovan men anpassat för leverans i Bremerhaven och körning hem med bilen.? Har inte hört talas om nån sån lösning.

5 Kommer nya supermiljöbiĺepremien a 60kkr även gälla Sono? Det ska den göra. När bilen väl finns att köpa får vi väl se till att uppmärksamma Transportstyrelsen på att den finns så att de kan lägga in den i sin lista över godkända bilar. Det lär bara vara en formalitet eftersom den tillverkas inom EU och därför per automatik är godkänd i Sverige när den är godkänd i Tyskland. Viktigt är att bilen inte registreras på nån annan ägare utan att man själv är första ägare efter tillverkaren.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Kanske inte några svar eftersom de som har lovat en riktigt pangpris är de enda som kan svara.
Skall försöka att inte sprida FUD men det är svårt då det är mycket osäkerhet, fast jag hoppas givetvis att de lyckas då projektet är lovvärt och skulle verkligen ställa de andra tillverkarna i skamvrån (ink tesla) om de lyckas till det priset de sagt.
Det är ju ett crowdfound-at projekt så några garantier att det går i lås har man inte, de har inte ens krocktestat så att få köra den på motorväg har de inte gjort.
Antar att man får göra en gråimport (eller vad det heter) och jag tror knappast de har gjort ett typgodkännande för sverige (ifall det behövs för dragkroken). Vet inte vilka säkerhetsaspekter som finns med i bilen (var finns krockkudden??). Vad den skulle kosta efter alla avgifter att få till sverige är alltså en stor fråga. tveksam till om supermiljöpremien gäller.
Det enda vi vet att de nått sitt mål om 5000 reservationer för att börja förproduktionen.(vad det innebär överlåter jag åt de som är mer insatt).
Om solcell är ekonomiskt försvarbart återstår att se om man tänker att de flesta bilar står i gassande sol på parkeringar och förutom när det snöar så kan de få en del km även på vintern då snön reflekterar ljus bättre.
Hoppas att jerker får sin bil.(verkar vara exakt en sådan som han vill ha)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Antar att man får göra en gråimport (eller vad det heter) och jag tror knappast de har gjort ett typgodkännande för sverige (ifall det behövs för dragkroken).
Den ska ju typas för dragkrok inom EU och då gäller det också Sverige. De ska inte ha nåt eget ÅF-upplägg utan man får privatimportera. Alltså ingen gråimport eftersom det är att importera vid sidan om en generalagent.
Mickep skrev:
Vet inte vilka säkerhetsaspekter som finns med i bilen (var finns krockkudden??).
Det blir naturligtvis krockkuddar!
Mickep skrev:
tveksam till om supermiljöpremien gäller.
Jag har frågat Transportstyrelsen. Bara den uppfyller kriterierna så kommer den att vara berättigad till premien.
Mickep skrev:
Hoppas att jerker får sin bil.(verkar vara exakt en sådan som han vill ha)
Tack! :)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Får tacka Mickep för svaren och det blev dubbla svar från Jerkers håll får jag väl tacka dubbelt för med. Hehe. ;-)

om vi nu tror, vilket jag gör, att detta går i hamn, så borde alltså det gå bra att hämta upp bilen direkt fråm Bremerhaven. Kanske,nåm extra försäkringsgrejj då den ejmännu har svensk regplåt etc. Men imövrigt så kan man förhoppningsvis notara att frihandeln inom eu gäller. Iaf när den väl är eu-typad vilket ju görs innan leveranserna startar.

Biltransportalternativet tänkte jag exemplifiera med de 2 största städerna för att få ett humm om kostnad som kan gälla många köpare. Typ jag själv tar pendelbussen till gbg och Sono hem efter lite papperspyssel.

Vansklig fråga men Jerker tar förhoppningsvis ej illa vid sig och behöver såklart inte svara... hur många är det som beställt en Sono härifrån sverige, är väl inte bara du map fb gruppen du nämnde innan, och är det någon el några som talar om att backa ur?

Om man beställer nu i denna månad så ges fortfarande 1-4% rabatt på bilens pris, kommer man tror du/ni att kunna få bonusmaluspremien på batteriet också om man köper det? Går ju inte att betala batteriet nu.

Kommer SEK stiga eller sjunka gentemot Euron närmaste året?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.

Vet inte alls hur många som har beställt bilen i Sverige. Inte jättemånga än, skulle jag tro. Men när de kommer hit med provkörningarna så lär det bli fler.

Om du reserverar nu så har det ingen påverkan på premien, så vitt jag kan se. Det är inte ett köp, bara en reservation.

Kommer SEK stiga eller sjunka gentemot Euron närmaste året? Vill du att jag ska svara på det? ;)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja får kollas upp mer detaljer, helt klart! Beställer jag en Sono så kan jag nog inte med att försöka få en annan bil istället som kanske är bättre och eller som kanske kommer tidigare till kund. Har nu en m3 beställning men den får vara kvar, dollarn KAN ju rasa.
Uniti har intressant koncept, men första modellen ut är för lite bil och för mycket mopedbil, iaf när det rör sig i samma ekonominivå som Sono. Och Sono blir en stor bil, eller iaf en riktig bil.typ. haah
Kvar är nissans env200. Intressanr med mycket stor bil och ändå bara dyr som de andra vanliga (Leaf, ZOE, Ionic etc.)

Renault är ute ur leken då de envisats med den där förbannade batterihyran i åratal. Samt att Zoe verkar störa ut laddstolparna på nått konstigt sätt.
IOnic... nja så.överprisad känns den som.
Leaf... för liten bakom ratten, jag är för lång med mina 2 meter.


Haha ja ge du 3 svar på den om euron..... vad du tror, önskar och så slutligen hur det kommer bli. ;-)

MvhPP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Man kan köpa batteriet till Zoen nu. Men de har fortfarande ingen snabbladdning - och naturligtvis ingen dragkrok.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag har inte kollat detaljer, men nog får man väl inte köra bilen alls i Sverige före registreringsbesiktning? För att den ska vara godkänd för premie får den väl inte ha varit inregistrerad i nåt annat land tidigare och får därmed inte heller köras på vägarna. Detta måste kollas upp bättre. Det har ju stor betydelse för hur krångligt det är att få den inregistrerad här i Sverige.
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Sion-TeslaX.PNG
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sono Motors

Inlägg av bylund »

Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Om den får tyska exportplåtar direkt, räknas den då som att den varit registrerad och i trafik i Tyskland? Annars är det nog som sagt släp eller biltransport som gäller.
Vet inte. Det är sånt som måste redas ut.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Borde man inte valt att köra på bilen med fronten fram med tanke på luftmotståndet? Bilen kommer ju backa i 80 km/h...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sono Motors

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Med tanke på detta kan det vara av intresse vad bilen kommer att väga. Verkar som den kommer att väga ca 1400 kg vilket betyder att man lär kunna dra den med bilsläp efter en Model X :)
Det är så man gör på turnéerna med provkörningar!
Borde man inte valt att köra på bilen med fronten fram med tanke på luftmotståndet? Bilen kommer ju backa i 80 km/h...
Den kanske har bättre luftmotståndsvärden baklänges... (vattendroppe). ;)
Kan ju ha att göra med viktfördelningen. Är den tyngre bak så är det att föredra att backa på den.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar