Som jag skrev ovan, denna och eGolf har ungefär lika stort batteri enligt Nyteknik, tror inte den drar dubbelt så mycket.
Jag såg inte ditt inlägg förrän nu, men jag är faktiskt inte så säker. Golfen är specad med en NEDC-förbrukning runt 1,2kWh/mil vilket ger den en NEDC-räckvidd på 30 mil, i verklig körning är det runt 1,5kWh (24 mil). Volvos underverk ska då enligt egen utsago ligga på 2,4 kWh/mil (dvs 15 mil med 36kWh). Bara det är galet mycket. Och sen är ju frågan om den siffran stämmer i verkligheten.
Det var det jag menade, 2,4 kWh/mil kan knappast vara enligt NEDC. Om en Model S i verklig körning drar runt 2 kWh/mil och denna är lite tyngre(?) och inte lika strömlinjeformad så är den förbrukningen troligare i verklig körning än enligt NEDC.
Tror knappast Polestar-bilen är tyngre än en Model S. Det vore ju nåt oerhört. En sportbil på 2,5 ton då eller?
Nej, skulle tro att den kommer väga mellan 1500 och 1800 kg. De hade ju sparat över 200 kg på att använda kolfiber och andra lättviktsmaterial.
Men i8 var ju en uttalad Tesla-Roadster-dödare. Problemet med den var bara att det inte fanns någon Roadster kvar att döda, för när i8 äntligen kom ut på marknaden så hade Tesla redan släppt sin Model S som var ännu svårare att få död på. Sen är det en annan femma att BMW försökte "döda" en renodlad elbil med en hybrid. Det är som att vifta med flugsmällan när man ska döda en björn. Samma sak försöker Volvo nu.
(Nu fick jag upp en rolig bild i huvudet där Håkan Samuelsson står med en flugsmälla och viftar mot en skrattande Elon Musk. Usch.. usch.. bort, bort med dig, usch....)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men i8 var ju en uttalad Tesla-Roadster-dödare. Problemet med den var bara att det inte fanns någon Roadster kvar att döda, för när i8 äntligen kom ut på marknaden så hade Tesla redan släppt sin Model S som var ännu svårare att få död på. Sen är det en annan femma att BMW försökte "döda" en renodlad elbil med en hybrid. Det är som att vifta med flugsmällan när man ska döda en björn. Samma sak försöker Volvo nu.
(Nu fick jag upp en rolig bild i huvudet där Håkan Samuelsson står med en flugsmälla och viftar mot en skrattande Elon Musk. Usch.. usch.. bort, bort med dig, usch....)
Det var det? Har jag faktiskt aldrig hört. Tesla Roadster är ju en så udda fågel att den knappast behöver dödas.
Model S och i8 har egentligen ingenting gemensamt som jag ser det. Helt olika typer av bil.
Känns ibland som att fokuset på Tesla är liiiiiiite större här på forumet än i övriga världen. Vilket är logiskt på sätt och vis. Men bilden av Tesla som dominerande gigant och tillverkare som BMW som små uppstickare kunde inte vara mer felaktig.
Men i8 var ju en uttalad Tesla-Roadster-dödare. Problemet med den var bara att det inte fanns någon Roadster kvar att döda, för när i8 äntligen kom ut på marknaden så hade Tesla redan släppt sin Model S som var ännu svårare att få död på. Sen är det en annan femma att BMW försökte "döda" en renodlad elbil med en hybrid. Det är som att vifta med flugsmällan när man ska döda en björn. Samma sak försöker Volvo nu.
(Nu fick jag upp en rolig bild i huvudet där Håkan Samuelsson står med en flugsmälla och viftar mot en skrattande Elon Musk. Usch.. usch.. bort, bort med dig, usch....)
Det var det? Har jag faktiskt aldrig hört. Tesla Roadster är ju en så udda fågel att den knappast behöver dödas.
Model S och i8 har egentligen ingenting gemensamt som jag ser det. Helt olika typer av bil.
Känns ibland som att fokuset på Tesla är liiiiiiite större här på forumet än i övriga världen. Vilket är logiskt på sätt och vis. Men bilden av Tesla som dominerande gigant och tillverkare som BMW som små uppstickare kunde inte vara mer felaktig.
När det gäller just elbilar - ligger inte fokuset just då på Tesla??
De råkar ju faktiskt vara bland de största i det segmentet. Inte bara här på forumet utan också Aftonbladet, biltidningarna, VW och nu senast Volvo referera ju gärna till just Tesla och hur de snart, inom en framtid, om några år, ska få bort den lilla uppkomlingen från Amerikat.
Jo, men i8, eller den här Polestar 1, är inga elbilar på det sättet. De har lika mycket gemensamt med Model S som med Volvo V70.
Kommer säkert att ha en liten inbyggd brumbrum låda så fossilkänslan infinner sig även de första 10- 15 milen.
Fast det kan inte Volvo nåt för. Det är det ju lag på snart. Brumbrum ska det va från 2019 säger EU. Allt för att vi äntligen slutar köra ihjäl en massa folk. Då är det slut med det där roliga dödandet av gångtrafikanter som vi elbilister roar oss med.
Vi som inte har inbyggt brumbrum får i så fall själva stå för det rätta ljudet, så som när man var liten och lekte med bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag ger upp. Är ni så här jäkla inskränkta alltså?
Jag väljer att tolka den typen av kommentarer som humor. (Där man glömt smileyn.)
Det blir så tråkigt annars.
Jo, fast när man har påtalat det absurda i att jämföra med Model S och rena elbilar i flera inlägg och det ändå kommer sånt trams så känns det hopplöst.
Edit: Inser väl dock att en del av tugget är intern jargong också. Man förväntas håna icke-Teslor och jämföra med Facit, Nokia osv.
Kommer säkert att ha en liten inbyggd brumbrum låda så fossilkänslan infinner sig även de första 10- 15 milen.
Jag ger upp. Är ni så här jäkla inskränkta alltså?
BMW i8 har en ASD grej som skapar motorljud inne i bilen och det är i min mening fånigt, denna Volvo/Polestar känns mest som en i8 kopia/konkurrent/dödare men den är redan självdöd, kolla bara på säljsiffrorna, men det ger ju inte lika mycket klicks i sammanhanget, och jag är inte ett smack inskränkt
BMW i8 har en ASD grej som skapar motorljud inne i bilen och det är i min mening fånigt, denna Volvo/Polestar känns mest som en i8 kopia/konkurrent/dödare men den är redan självdöd, kolla bara på säljsiffrorna, men det ger ju inte lika mycket klicks i sammanhanget, och jag är inte ett smack inskränkt
Nya Mustangen med fyrcylindriga miljömotorn har nån "V8-ljud-grej" i bilstereon......................
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Kommer säkert att ha en liten inbyggd brumbrum låda så fossilkänslan infinner sig även de första 10- 15 milen.
Jag ger upp. Är ni så här jäkla inskränkta alltså?
BMW i8 har en ASD grej som skapar motorljud inne i bilen och det är i min mening fånigt, denna Volvo/Polestar känns mest som en i8 kopia/konkurrent/dödare men den är redan självdöd, kolla bara på säljsiffrorna, men det ger ju inte lika mycket klicks i sammanhanget, och jag är inte ett smack inskränkt
Det är fjantigt men rätt vanligt och har inte ett dyft med elmotorn att göra. Den 3-cylindriga bensinmotorn är i stort sett alltid i gång på en i8 ändå. ASD (Active Sound Design) finns på mängder av modeller. Snarare att det är svårt att få till ett bra motorljud om bilen har turbo.
Att i8 inte säljer så bra är väl ingen skräll. Kundgruppen är försvinnande liten. En vanlig M4 (som faktiskt också har ASD) är betydligt snabbare och dessutom billigare och mer praktisk. Det gör dock inte i8 ett dugg mer rimlig att jämföra mot Model S.
Alltså, på min uppfart står det en Model S. Ingen i8. Jag försvarar inte i8 men att säga att den var tänkt att vara en Model S konkurrent är bara fel.
In a strange move today, Polestar, Volvo’s newly rebranded performance electric car brand, unveiled its first vehicle, a plug-in hybrid 2+2 seat Grand Tourer Coupé (PHEV), and quickly made it somehow outdated by announcing that all future Polestar cars will be all-electric (BEV).
RobwithaB: A new spin on the "Osborne effect".
Announce the superior product *at the SAME TIME* that you launch the original (instantaneously obsolete) version.
Something that will come to be known as being "Polestarred".
Skämt åsido, detta är ändå bra. Kanske inte kommer sälja massor men det verkar de inte ha räknat med heller. I vissa länder finns det inga välutbyggda laddnätverk och då kan laddhybrider vara ett bra alternativ. Många fäller också kommentarer om att den är snygg och det är ett bra tecken. Men man får hålla med om att det är en märklig produktpresentation.
Jag ger upp. Är ni så här jäkla inskränkta alltså?
Jag väljer att tolka den typen av kommentarer som humor. (Där man glömt smileyn.)
Det blir så tråkigt annars.
Jo, fast när man har påtalat det absurda i att jämföra med Model S och rena elbilar i flera inlägg och det ändå kommer sånt trams så känns det hopplöst.
Edit: Inser väl dock att en del av tugget är intern jargong också. Man förväntas håna icke-Teslor och jämföra med Facit, Nokia osv.
Hade Volvo/Polestar slängt ut avgasmotorn, bränsletanken och avgassystemet från Polestar 1 och stoppat i ytterligare 40 kWh av batterikapacitet i bilen så hade jag troligen hyllat bilen. Nu är det en hybrid som reklammakarna försöker hylla som en ren elbil, något det inte är. Hade reklammakarna inte hypat denna hybrid hade jag mest varit besviken men inte brytt mig lika mycket som nu när det är en massa bull-shit om denna hybrid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Googlar man lite går det ju att gissa ganska väl vilken bil det handlar om.
För en oinsatt som inte orkar googla - är det XC40?
Nja, har för mig att de har sagt att XC40 BEV blir nr 2 ut. Detta bör vara Polestar 2. De lär ju dock ha mycket gemensamt då båda bygger på CMA-plattformen. Auto Express påstår att P2 ska kosta kring €40.000 och tillverkas i 50.000 ex om året.
Googlar man lite går det ju att gissa ganska väl vilken bil det handlar om.
För en oinsatt som inte orkar googla - är det XC40?
Nja, har för mig att de har sagt att XC40 BEV blir nr 2 ut. Detta bör vara Polestar 2. De lär ju dock ha mycket gemensamt då båda bygger på CMA-plattformen. Auto Express påstår att P2 ska kosta kring €40.000 och tillverkas i 50.000 ex om året.
40000€ för P2 låter väldigt billigt med tanke på att en hyggligt specad ICE-XC40 kostar ungefär det...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Googlar man lite går det ju att gissa ganska väl vilken bil det handlar om.
För en oinsatt som inte orkar googla - är det XC40?
Nja, har för mig att de har sagt att XC40 BEV blir nr 2 ut. Detta bör vara Polestar 2. De lär ju dock ha mycket gemensamt då båda bygger på CMA-plattformen. Auto Express påstår att P2 ska kosta kring €40.000 och tillverkas i 50.000 ex om året.
40000€ för P2 låter väldigt billigt med tanke på att en hyggligt specad ICE-XC40 kostar ungefär det...
Japp, men inte omöjligt. Jag skulle tippa på att den hamnar väääldigt nära Model 3 i pris med motsvarande utrustning, drivlina etc. Och vad M3 kommer att kosta i Europa återstår väl att se, även om det finns många uppskattningar som säkert ligger nära. Det är ju inte heller säkert att billigaste drivlinan/utrustningsnivån finns med från produktionsstart, precis som för M3 (och de flesta andra bilmodeller).
40.000 kanske går att komma ner till om man har väldigt låg standard utrustning. Vore ju intressant om den jostar det med normal utrustning och att man för 10 till får en väldigt bra utrustad bil.
40.000 är ju precis vad det kostar att uppgradera Rolls Royce damen till guld, jag tar hellre en el Volvo som andrabil
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
40.000 kanske går att komma ner till om man har väldigt låg standard utrustning. Vore ju intressant om den jostar det med normal utrustning och att man för 10 till får en väldigt bra utrustad bil.
40.000 är ju precis vad det kostar att uppgradera Rolls Royce damen till guld, jag tar hellre en el Volvo som andrabil
Jao, alternativt om det kommer varianter med olika stora batterier, och att detta pris är för det lilla batteriet... Mycket spekulationer nu iofs och €40.000 var en siffra från Auto Express så jag vet inte hur mycket sanning det ligger i den... Teslas lockpris på $35000 för Model 3 lär ju dröja, verkligheten idag är väl snarare ca 50% högre för de som får beställa en bil i USA.
Kan en Polestar 2 med liknande räckvidd som M3 long range och med AWD hamna kring 500 ksek +-10% (före eventuella subventioner) tror jag att den kommer sälja riktigt bra.
40.000 kanske går att komma ner till om man har väldigt låg standard utrustning. Vore ju intressant om den jostar det med normal utrustning och att man för 10 till får en väldigt bra utrustad bil.
40.000 är ju precis vad det kostar att uppgradera Rolls Royce damen till guld, jag tar hellre en el Volvo som andrabil
Jao, alternativt om det kommer varianter med olika stora batterier, och att detta pris är för det lilla batteriet... Mycket spekulationer nu iofs och €40.000 var en siffra från Auto Express så jag vet inte hur mycket sanning det ligger i den... Teslas lockpris på $35000 för Model 3 lär ju dröja, verkligheten idag är väl snarare ca 50% högre för de som får beställa en bil i USA.
Kan en Polestar 2 med liknande räckvidd som M3 long range och med AWD hamna kring 500 ksek +-10% (före eventuella subventioner) tror jag att den kommer sälja riktigt bra.
Fast har Volvo gått ifrån principen att Polestar ska vara ett prestandamärke - vilket borde betyda att de även blir "dyrare" - för att göra det till ett rent elbilsmärke för alla prisklasser? Man kommer ju att lansera även Volvomodeller i BEV-utförande där vad jag förstår XC40 blir först så jag har antagit att Polestar ska behålla något slags exklusivare stämpel och då är ju 400.000 SEK ett förvånande lågt pris. Men det är klart - är priset exklusive moms precis som Teslas $35.000 springer det ju iväg 100.000 till...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.