Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Moderator: Redaktion
Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Jag undrar om detta är möjligt? Jag har försökt Googla men inte hittat något tydligt svar.
Jag vill alltså använda klimatanläggningen när bilen är inkopplad för laddning till att värma kupén så att den är varm när jag ska åka till jobbet...
Jag vill alltså använda klimatanläggningen när bilen är inkopplad för laddning till att värma kupén så att den är varm när jag ska åka till jobbet...
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Ionic och Kia saknar värmare vad jag förstår. För att få värme måste bränslemotorn startas...
Model S P85DL+
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Jag som hade tänkt köra utan bränsle i bränsletanken och bara på elmans71 skrev:Ionic och Kia saknar värmare vad jag förstår. För att få värme måste bränslemotorn startas...
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Jag fick i alla fall bekräftat av Hyundai att Plug-in hybriden inte går att förvärma och ladda med samma kabel. Förslaget från bilhandlaren är då att installera separat kupé och motorvärmare från Defa och helt enkelt välja vid varje tillfälle om man vill ha en laddad bil eller en varm bil. Det går inte att få båda.
Så ett varningens finger till alla som funderar på en Hyundai IONIQ Plug-in om du bor i kallt klimat. Välj hellre Hyundai IONIQ electric i så fall, den kan förstås både värma kupén och ladda med en och samma kabel och schemalägga detta ifrån bilens bildskärm.
Så ett varningens finger till alla som funderar på en Hyundai IONIQ Plug-in om du bor i kallt klimat. Välj hellre Hyundai IONIQ electric i så fall, den kan förstås både värma kupén och ladda med en och samma kabel och schemalägga detta ifrån bilens bildskärm.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Vad otroligt... Dumt...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Det går inte att köra båda ens med två kablar och två uttag?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Jo det hade varit möjligt förstås....bylund skrev:Det går inte att köra båda ens med två kablar och två uttag?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Har Optiman samma lösning?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.MSO skrev:Har Optiman samma lösning?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Med tanke på att Kia och Hyundai har samma "ursprung" är nog risken överhängande att det är samma sak vad gäller Optiman. Har för mig att jag läste ett test någonstans som dock inte gällde Optima utan Niro Plug-In och jag är rätt säker på att den hade samma begränsning - i alla fall att den saknar värmepump och startar fossilmotorn titt som tätt för att hålla uppe kupévärmen under färd.strejf skrev:Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.MSO skrev:Har Optiman samma lösning?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Förtydligande då jag inte är hundra på vad som avses med vad Outlander PHEV inte har.strejf skrev:Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.MSO skrev:Har Optiman samma lösning?
Outlander PHEV -17 har 5 timer tider för schemaläggning av värme eller kyla. För varje tid kan valfria veckodagar väljas 0-7st. Värmen/kylan fungerar oavsett om bilen är ansluten till 230v eller ej förutsatt att det finns laddning i det stora batteriet.
Outlander PHEV före faceliften har inte timer funktionen. Timerfunktionen kom med den senaste navigatorn med carplay m.m.
Jag har haft/har båda varianterna -14 & -17 så jag talar av egen erfarenhet och ej googlad erfarenhet.
Tesla Model Y
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.strejf skrev:
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Exakt lika för mig på min Leaf, så jag satte in ett kupévärmaruttag som jag kör med om det är så att jag verkligen behöver precis hela batteriets räckvidd (har man 10 mil till jobbet och 24kWh-batteri så blir det så).Daniel R skrev:Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.strejf skrev:
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
EVSE:n (UMC) till Leaf är på 10A, vet inte med Outlander PHEV men troligen samma där pga elsäkerhet, därav problemet.
Har man en laddbox som är kopplad mot en 16A säkring så borde det problemet försvinna.
Har man en laddbox som är kopplad mot en 16A säkring så borde det problemet försvinna.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Daniel R skrev:Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.strejf skrev:
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Notera också att bilen bara kommer att dra max runt 14A även med en 16A laddare eftersom den interna laddaren i bilen är begränsad till 3,3kw.
Tesla Model Y
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Vi ska dock pendla kortare sträckor endast, så att det inte är fulladdat när man ska åka är inget problem för oss. Vi kommer också ha 10 A uttag.Daniel R skrev:Ja, Outlander kan förvärmas på el, men i praktiken oanvändbart för mig. Problemet är att värmaren tillåts dra mer ström än vad laddkabeln ger. Den drar istället ur batteriet, så att det inte är fulladdat man ska åka.strejf skrev:
Jag vet att Mitsubishi Outlander Plug-in-hybrid inte har det i alla fall. Där går det fint att värma bilen med laddkabeln så att säga. Jag gissar/hoppas att det bara är Hyundai som har gjort det så här dumt.
Jag använde ett vanligt 10 A uttag. Fungerar kanske bättre om man har ett 16 A uttag. Outlander tar max 230 x 16 = 3,7 kW.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Hyundai IONIQ Plug-In schemalagd uppvärmning av kupé?
Japp. Min far tröttnade på att vänta på en model 3 och beställde en optima. Han har nu tilläggsbeställt MoK värmare. Ok, två sladdar, men löser ju problemet vid vardagligt pendlande. Inte så tokigt ändå, bättre än ICE för hela slanten iaf.MSO skrev:Har Optiman samma lösning?
Model S P85DL+