Laddning av elbil i gemensamt garage

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav Teslaägare Lucidor » 09 feb 2015 19:36

Jag sitter i en arbetsgrupp som ska ta fram ett förslag på laddstolpar / laddkontakter för elbilar i det gemensamma garaget i vår bostadsrättsförening. Lite efterforskning visar att det tyvärr inte tycks finnas någon ensad standard för detta då flera system finns beroende på bilmärke. Jag talade med en säljare på Tesla här i Täby som rekommenderade en vanlig 3-fas kontakt med 64A (!). Nu tror jag att han överdrev strömstyrkan eftersom vi inte behöver snabbladda - det typiska är nog att man lämnar bilen på laddning över natten. Men kontaktstandard är ju ett riktigt problem. Oavsett vilken vi väljer så kommer den inte passa till alla bilar, men jag utgår ifrån att det finns adaptrar för de flesta övergångar.

Frågan är vilken standard som är bäst lämpad för att passa så många bilar som möjligt? Vanlig röd 3-faskontakt, Typ-1, Typ-2, ChaDeMo, två hål i väggen eller något annat? Och ska det vara en kontakt där bilägaren står för kabeln, eller ska kabeln vara en del av installationen?

Jag är själv part i målet då jag hoppas kunna äga en Tesla så småningom (det var därför jag gick med i arbetsgruppen), så jag vill ju att lösningen ska funka bra för detta märke.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav Teslaägare Herr X » 09 feb 2015 19:58

Jag skulle spontant säga Type 2 (Mennekes). Detta är en standard avsedd för elbilsladdning med växelström och supporteras av en mängd elbilsmärken. Jag är lite osäker på huruvida äldre elbilar med adapter kan anslutas mot Type 2-kontakter, men annars kan man sätta upp några röda 16A 400V-industrikontakter om någon skulle ha en gammal bil. Type 2-kontakter klarar upp till 43kW, förutsatt att bilen har laddare som mäktar med detta (som exempelvis Renault Zoe), men det borde räcka fint att säkra upp på 16- eller 32A vilket ger 11 respektive 22kW (Tesla Model S klarar maximalt 22kW). Men om ni har bra med kräm i garaget så skulle jag rekommendera att ni drar fram tillräckligt kraftiga kablar för att kunna öka effekten i framtiden när det blir fler elbilar och större batteripaket.

Om installationen endast är avsedd för elbilsladdning så skulle jag iallafall välja en standard som är avsedd för att ladda just elbilar, och med tanke på hur oändligt få elbilar det finns i Sverige över huvud taget så känns det knasigt att välja en vedklyvs-standard bara för att vara bakåtkompatibel med gamla bilar som sannolikt ändå ingen har (samtidigt som alla användare blir tvungna att mecka med adaptrar). Type 2-elektronik är billig - sätt hellre upp många sådana än ett fåtal dyra ChaDeMo likströmsladdare - det är helt poänglöst att ha likströms snabbladdare i ett parkeringsgarage där bilarna ändå står hela natten.
Model X 90D

Lyssna på Teslapodden! http://www.teslapodden.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Sofie » 09 feb 2015 20:04

Sätt upp CEE 400V 16A med 1fas schuco på, sedan kan dom som köper elbil ansluta tex en Typ2 laddare i befintliga uttag.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inläggav TiborBlomhall » 09 feb 2015 20:08

Enklast, billigast och som passar alla elbilar oavsett märke är att sätta upp ett 16A rött trefas uttag och ett helt vanligt 16A vägguttag bredvid varandra för varje laddplats.

De ger tillräcklig strömstyrka för att ladda bilarna över natten och alla elbilar säljs med passande sladd.

Sofie skrev samma sak, fast med andra ord ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inläggav Teslaägare Herr X » 09 feb 2015 20:12

TiborBlomhall skrev:Sofie skrev samma sak, fast med andra ord ;)

Nej det gjorde hon inte - Sofie föreslog 1-fas Schuko, dvs. vanligt vägguttag medan du föreslog 3-fas vedklyvsstandard (industrikontakt).

Edit: Tibor har rätt - jag läste inte ordentligt.
Senast redigerad av Herr X 10 feb 2015 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Model X 90D

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

Inläggav TiborBlomhall » 09 feb 2015 20:32

"CEE 400V 16A" ÄR röd trefaskontakt.

Man drar fram alla tre faser till CEE-kontakten, och en av dem dessutom till en schuko också.

Combined CEE 400V 16A and Schuko:
Bild
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inläggav LarsL » 09 feb 2015 20:35

Jag skulle också satsa på en röd CEE 3-fas plus Stickpropps uttag, Enkelt, billigt och flexibelt. Alla bilar säljs åtminstone med en av dessa anslutningar eftersom de flesta med villa har de här uttagen.

Hur är det med Type 2 går det göra roligare lösningar där, eller är de bara glorifierade stickproppar? Något man skulle vilja ha i att flerbilsgarage är ju möjlighet att dela på tillgänglig effekt. Tex är det många i garaget har du kanske bara 1-fas 10A ur kabeln, men är det färre som drar ström så kopplas du upp mot hela effekten på 3-Fas, 400V och 32 A.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav TiborBlomhall » 09 feb 2015 20:41

Type 2 uttag är vanskliga.

Uttaget kan teoretiskt leverera enfas, trefas, till och med likström. Men vad du verkligen får beror på laddaren uttaget är ansluten till.
Så bara för att du ser en Type 2 uttag kan du inte veta vad det är för ström i, bara hoppas det är något som din bil klarar ta emot.

Många bilar har dessutom inte Type 2 uttag öht, så redan där får du problem.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inläggav Teslaägare Herr X » 09 feb 2015 20:48

Lucidor skrev:Jag sitter i en arbetsgrupp som ska ta fram ett förslag på laddstolpar / laddkontakter för elbilar i det gemensamma garaget i vår bostadsrättsförening. Lite efterforskning visar att det tyvärr inte tycks finnas någon ensad standard för detta då flera system finns beroende på bilmärke.

Jag gillar ert initiativ och din frågeställning starkt och tycker att vi här på forumet ska hjälpa Tibor att sätta ihop en vägledning just för bostadsrättsföreningar.
Jag har researchat lite - eftersom jag har förmånen att bo i Norge (världens elbils-mecka) så har jag kikat lite på hur man gör här när man är i samma situation, och käckt nog så har norrmännen klara och tydliga riktlinjer och rekommendationer för bostadsrättsföreningar.

Den samlande kraften för elbil i Norge heter Norsk elbilförening (http://www.elbil.no) och har självklart en riktigt kompetent guide just för bostadsrättsföreningar - den finns här: http://www.elbil.no/elbilforeningen/prosjekter/borettslag.
Eftersom det inte finns något liknande i Sverige, rekommenderar jag svenska bostadsrättsföreningar att titta på de norska rekommendationerna - Norge har nu många års erfarenhet inom extensiv elbilism och de lärdomar de har dragit här bör man definitivt ta med sig till Sverige. Det vore dumt att göra något annat än vad norrmännen kommit fram till är bäst.
I huvudsak säger norrmännen att man i bostadsrättsföreningar ska välja Type 2 (Mennekes) med uttag så att den boende använder sin egen kabel. När man tänker efter är det ganska självklart att BRF inte bör tillhandahålla kabeln, eftersom denna behöver vara i gott skick för att vara säker, och därmed kräver tillsyn och underhåll.
Norsk elbilförening rekommenderar ett gäng laddboxar för BRF, och det finns en hel del kul teknik som man kan tänkas vilja aktivera i framtiden (autentisering via ett RFID-kort, betalningslösningar etc.) http://www.elbil.no/elbilforeningen/prosjekter/borettslag/1010-ladeuttak-for-borettslag. Det ser ut som att de flesta boxarna klarar upp till 22kW och priserna börjar på 5000 NOK (ungefär det samma i SEK numera).

Jag skulle gått för ett gäng tandem Type 2-uttag (dvs. två uttag per box så att två kan ladda samtidigt) med kapacitet upp till 22kW. Jag skulle också ha sett till att ha någon form av RFID-autentisering så att det finns möjlighet att ta lite betalt om det blir många elbilar på sikt. Om man inte vill ta betalt från dag 1 så känns RFID-autentisering ändå som ett bra alternativ för att förhindra att uttagen används till något annat än de är avsedda för, eller av någon annan än de är avsedda för. Jag skulle nog undvikit röda trefasuttag och vanliga Schukouttag (stickkontakter för hushållsanvändning) så länge dessa inte är kopplade till samma RFID-autentisering som de övriga uttagen.

Här kommer en liten text som jag översatt till svenska från denna sidan: http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen ... u-en-elbil
Den nya elbilskontakten

På sikt kommer den nya elbilskontakten (Typ 2) bli den standard som alla elbilar använder sig av. Typ 2 är en mer robust kontakt som är specifikt skapad för att ladda elbil. Den nya elbilskontakten ska ersätta användning av vanliga stickuttag när det gäller laddning av elbil. Medan laddning med vanlig stickkontakt är begränsad till ca. 2,5kW (ca. 3,6 i Sverige), kan den nya elbilskontakten ladda upp till 43 kW. Förutsättningen är att ladduttaget klarar att leverera så mycket ström och att elbilen klarar att ta emot den snabba laddningen hos den nya elbilskontakten.

Laddkabel med denna kontakten börjar nu bli levererad som standard på nya elbilar.
Senast redigerad av Herr X 09 feb 2015 21:29, redigerad totalt 1 gång.
Model X 90D

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Herr X » 09 feb 2015 21:06

TiborBlomhall skrev:Uttaget kan teoretiskt leverera enfas, trefas, till och med likström. Men vad du verkligen får beror på laddaren uttaget är ansluten till.
Så bara för att du ser en Type 2 uttag kan du inte veta vad det är för ström i, bara hoppas det är något som din bil klarar ta emot.

Well, här överraskar du Tibor - det du skriver stämmer inte.
Hela poängen med Type 2-uttag är att den innehåller en standard för kommunikation mellan bilen och uttaget - detta innebär att bilarna kan kommunicera med uttaget så att bilen får precis den laddning den tål. Genom detta kan det inte bli fel. Type 2 (Mennekes) är speciellt producerad för att fungera med elbilar på växelström (inte likström!) och elektroniken skulle aldrig släppa på ström om det av någon absurd anledning skulle vara likström i kablarna.
Däremot finns det en variant av Type 2 (CCS/Combo type 2) som också kan skicka likström till bilen, men dessa kontakterna ser helt annorlunda ut och är ägnade som ny gemensam standard för snabbladdning. Dessa är inte aktuellt att montera i ett gemensamt parkeringsgarage om man inte har helt separata krav att kunna hantera likströms snabbladdning (dvs. om exempelvis någon i BRF driver Taxiföretag och avser att använda parkeringsgaraget som bas för denna verksamhet).
Model X 90D

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon