Okej, jag förstod dig i ditt sista inlägg - bra formulerat. Jag håller med.TiborBlomhall skrev:Om nånting så är det det som framkom under debatten här: att det finns olika slags bostadsföreningar med olika nivå av välvilja mot elbilar - som kräver olika approach för att lösas.
Kort sagt kan man då ge två rekommendationer beroende på situation:
A) Om din bostadsrättsförening är progressiv och gärna vill tillrättalägga för att de boende skaffar elbilar, är rekommendationen att föreningen införskaffar några laddboxar av Typ 2-modell, med elmätning och autentisering. Därigenom är det möjligt för föreningen att både hålla koll på vilka som förbrukar energin och debitera de boende för strömmen om man önskar detta. Elektroniken i denna lösning kostar ca. 10 000kr per plats och installationskostnaden varierar beroende på avstånd till elskåp etc. - se till att placera de parkeringsplatser som får laddelektronik så nära elcentralen som möjligt för att hålla nere kostnaderna. Initialt räcker det med ett fåtal boxar även i ett större flerbilsgarage (se till att det är lätt att bygga ut lösningen så att fler platser senare kan få laddare).
Gör ingen stor investering med en gång - priserna på Typ 2-boxarna kommer gå ner kraftigt i takt med att fler skaffar elbil eller laddhybrid. Säkra upp varje laddplats med 32A så att det går att ladda med 22kW. Det är absolut inte nödvändigt att köpa en "totallösning" med installation av en specialist - att koppla in en Typ 2-box kan vilken elektriker som helst göra. Sverige har en liten elbilsmarknad, så man kan med fördel titta på att införskaffa boxarna från Norge (exempelvis http://www.salto.no/produkter, http://www.garo.no/media/wysiwyg/GARO_L ... 2014_1.pdf, http://products.ensto.com/catalog/19425 ... _NOR1.html eller http://www.proxll.no/veggmontert-ladestasjon/).
Typ 2-boxarna har styrelektronik vilket gör att det bara är att koppla kabeln rakt in i de flesta elbilarna på marknaden, medan några modeller behöver en adapter emellan. Laddkablarna är ergonomiska och avsedda för elbil - det blir både enkelt och bekvämt för de boende att koppla in sin bil på kvällen och koppla ur den på morgonen. Kostnad för installation tar föreningen, medan den boende betalar för ström och visst årligt underhåll (sätt av 500kr per år och box).
Detta är den rekommendation som Norsk Elbilförening ger norska bostadsrättsföreningar som planerar att erbjuda laddplatser. Läs mer i deras broschyr här: http://www.elbil.no/index.php?option=co ... 27&catid=8
B) Om det är du själv som har behov av laddning, men har en snål, fossilblodad bostadsrättsförening som inte vill tillrättalägga för rena och miljövänliga elbilar i det gemensamma parkeringsgaraget, kan du föreslå en billigare lösning som du möjligen själv betalar (om det är omöjligt för dig att få föreningen att se värdet med att tillrättalägga för elbilsladdning trots att du visat till de argument som finns i den norska broschyren ovan samt förklarat att luften blir så mycket bättre i parkeringsgaraget och resten av huset om det inte eldas så mycket raffinerad råolja i garaget).
Med ett vanligt 3-fasuttag kan du använda din egen laddelektronik (den box som följer med bilen). Installationskostnaden och kostnad för kablage blir ungefär motsvarande som den i A-varianten ovan, men elektroniken är billigare. Med denna variant kostar elektroniken ca. 2000kr (säkring, uttag, jordfelsbrytare, mätare), men det är mindre enkelt att koppla in och ur de bilar som ska laddas eftersom du alltid måste plocka fram din egen laddbox och koppla in denna i 3-fasuttaget.
Med denna lösning kan du själv mäta den konsumerade energin och betala din förening för det du använder. Mätning kan göras med en enkel mätare, i stil med denna: http://www.energibutiken.se/sv/elmatare ... skena.html och din lokala elektriker kan göra installationen åt dig/föreningen.