Laddning av elbil i gemensamt garage

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav TiborBlomhall » 09 feb 2015 22:23

Jo, tyvärr stämmer det.

Typ 2 kontakten kan leverera upp till 140 A 500 V DC ström utan de extra pinnarna som ingår i CCS:
Bild

Läs även sidan 7 på http://www.mennekes.de/uploads/media/Ty ... ter_01.pdf

Det är sant att laddaren och bilen kommunicerar med varandra för att hitta lämplig laddström.
Problemet är att alla laddare implementerar inte alla möjliga laddströmmar som Typ 2 kontakten klarar överföra - och alla elbilar klarar inte av att ta emot alla typer av laddströmmar heller.

Har du tur hittar bilen en gemensam strömtyp som både din bil och laddaren klarar. Har du otur så kan du inte ladda - trots att kontakten passar.
Jag har hört om skräckexempel på allt ifrån Typ 2 kontakter som var direktkopplade på 240V 10A utan någon kontrollsignal, till sådana som endast levererade DC ström.

Så går det när man tar fram en standard som är för mångsidig - alla stödjer den inte till fullo och då blir det pannkaka.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 mar 2014 23:03
Ort: Stockholm

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav Hammar » 09 feb 2015 23:00

Håller med om att ett "Combined CEE 400V 16A and Schuko" uttag är bästa lösningen på grund av priset.
Du får ett sådant uttag för 149 kr på jula. Ett 3-fas Type-2 uttag kostar runt 15 000. Elektrikern tar nog lika mycket för att koppla in dem.
Om ett par år när ni behöver sätta upp fler uttag, så är det ju bara att byta uttaget, och då bör ju Type-2 uttag ha gått ned i pris.
Man kan ju fundera över livslängden och tillförlitligheten på Type-2 uttag som måste aktiveras med rdif.

Lite att fundera på är om: Kabeln fram skall klara 32A. Om det finns billiga 16A 3-fas säkringsboxar som kan monteras bredvid uttaget. I så fall kan man ju mata 2 16A uttag från en 32A kabel.
Ytterligare en fördel är att de kan användas som motorvärmaruttag fram till dess att fler skaffar elbil.
Användarvisningsbild
Hammar
 
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 feb 2015 02:35
Ort: Kalmar

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav Teslaägare Herr X » 09 feb 2015 23:33

Alright, jag har nu lagt mycket tid på att lusläsa materialet från Norsk elbilförening – de har massor av information för bostadsrättsföreningar som är i exakt samma situation som trådstartaren.

Eftersom jag vet av erfarenhet att många svenskar tycker att det kan vara jobbigt att läsa norska, har jag översatt de viktigaste bitarna nedan. För er som själva vill plöja materialet så finns källan här: http://www.elbil.no/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=148&view=finish&cid=27&catid=8
Trådstartarens bostadsrättsförening har ju redan bestämt sig för att skapa laddplatser för elbilar, men för andra som bor i BRF där styrelsen inte ännu bestämt sig för att göra detta, tog jag med några starka argument för varför BRF kan förväntas se till att det finns möjlighet till ordentligt dimensionerad laddning av elbil.

Erbjudande till boende med elbil
Bostadsrättsföreningar som erbjuder parkeringsplats för traditionella bilar bör också ha ett erbjudande för boende med elbil. Alla elbilister är beroende av tillgång till laddning för att kunna använda sin elbil i vardagen.
Mestadelen av elbilens laddbehov täcks över natten när elbilen står parkerad. I bostadsrättsföreningar är parkeringsplatser och parkeringshus gemensam egendom, och de boende kan inte på egen hand etablera laddplatser för sin elbil. Därför måste styrelsen ta ansvar och tillrättalägga för elbilar och andra laddbara bilar.

Enkelt och billigt
Att etablera en laddplats för elbil är i de flesta situationer både enkelt och billigt. En elektriker kan kontrollera den existerande gemensamma elanläggningen och ge pris på installation av laddutrustning. I vissa kommuner kan man också ansöka om bidrag för att få täckt delar av etableringskostnaden. Användarna av laddplatser kan täcka strömkostnader och underhåll genom en månatlig betalning. För de flesta är det tal om maximalt ett par hundralappar i månaden för att täcka de driftskostnader som bostadsrättsföreningen har.

Hur gör man?
Här följer en kort lista över vad styrelsen i BRF kan göra för att etablera laddplatser. Hela processen tar mellan tre och sex månader.

Kartlägg behovet
Genomför gärna en liten undersökning bland de boende om hur många som skulle kunna tänka sig att skaffa elbil om det etablerades en laddstation. En bra början, beroende på bostadsrättsföreningens storlek, kan vara att etablera 2-4 laddplatser. Samtidigt kan man planera för en framtida utökning av platser. Fler boende kommer att överväga elbil när de ser att det fungerar bra för grannen.

Kontrollera existerande elanläggning
Ta kontakt med en lokal el-installatör och få en bedömning av den existerande el-anläggningen samt en beskrivning över vilken typ av arbete som måste göras. Placera laddplatserna så nära ett elskåp som möjligt för att reducera installationskostnaderna.

Be om offert
Skapa en kravspecifikation och be eventuellt om offert från flera leverantörer. Förslag till kravspecifikation finner du längst bak i denna broschyr (Herr X anm.: se länk till broschyren ovanför).

Sök bidrag
Undersök om din kommun eller län har ett bidragssystem för etablering av laddplatser.

Genomför installationen
Se alternativa tekniska lösningar i separat stycke nedan.

Uppdatera föreningens stadgar
Se till att få in regler för fördelning av laddplatser och betalningslösning i föreningens stadgar. Förslag till text finner du längst bak i denna broschyr (Herr X anm.: se länk till broschyren ovanför).

Informera de boende
Ge de boende information om laddplatserna och kom ihåg att sätta upp skyltar som visar att laddplatserna är reserverade för elbilar. Uppmana alla att överväga att införskaffa en elbil - det är både behagligt för den globala och lokala miljön.

Registrera laddplatserna
Registrera laddplatserna i laddstation-databasen NOBIL med tillgänglighet begränsad till boende. Potentiella lägenhetsköpare kan då se att bostadsrättsföreningen erbjuder laddplats för elbil (Herr X anm.: Detta är en sär-norsk sajt där alla norska laddplatser finns redovisade, men det kan nog vara smart att få med laddplatserna i någon annan form av svensk databas så att de dyker upp när folk säljer sina lägenheter. Det är inte otänkbart att man får betydligt fler spekulanter på BRF:s lägenheter om man erbjuder laddplats för elbil med tanke på att möjligheterna för personer med elbil än så länge är förhållandevis begränsat i Sverige. Att lägenheterna potentiellt ökar i värde kan vara ytterligare en anledning för BRF att installera laddplatser.)

Användarbetalning för etablering och drift
Det är upp till bostadsrättsföreningen att själv bestämma om användarna måste betala för etablering och drift av laddplatserna, eller om det ska ingå i de gemensamma utgifterna. Med användarbetalning kommer det enklaste vara att komma överens om en fast månatlig summa för betalning av strömförbrukning och underhåll. Med en separat elmätare på laddplatsen kan man beräkna den faktiska strömanvändningen och eventuellt justera det fasta månadsbeloppet. Förändrat strömpris eller användning kan vara anledningar till att justera beloppet.

Strömanvändningen hos en elbil utgör inte mycket under ett år. Den elektriska motorn är väldigt effektiv och merparten av energin används till framdrift i stället för värme som hos en förbränningsmotor. En elbil som kör 1000 mil per år använder exempelvis omkring 2000 kilowattimmar per år. Detta motsvarar ca. 10 procent av strömförbrukningen hos en mellanstor lägenhet och utgör ca. 15-20 öre per körd kilometer. Normalt kommer en elbil också laddas delvis hos arbetsgivaren eller på offentliga laddstationer. Som det tydligt framgår är strömanvändningen hos en elbil på inget sätt avskräckande. Krav på eget strömabonnemang på en laddplats kommer ge oproportionerligt höga fasta kostnader.

Laddutrustningen kräver inte mycket underhåll. Men det kan vara tryggt att ha en årlig kontroll av anläggningen och beräkna ca. 500kr per år i underhållskostnader. En fast månatlig betalning på exempelvis 200kr per laddplats kommer i de flesta situationer med god marginal täcka både ström- och underhållskostnader. Strömförbrukning kommer vara beroende av hur långt användarna kör och om dessa laddar på flera platser, som exempelvis på arbetsplatsen.

Regler för användarbetalning bör skrivas in i stadgarna och i kontrakt med de boende. Se förslag till text i stadgarna och kontrakt längst bak i denna broschyr (Herr X anm.: se länk till broschyren ovanför). Det är bostadsrättsföreningen som måste stå som ansvariga för laddplatserna eftersom dessa är kopplade till gemensamma utrymmen och den gemensamma elektriska anläggningen.

Teknisk information
Som minimumkrav måste varje laddplats för elbil ha en dedikerad 16A-säkring och en stickkontakt av hög kvalitet. Detta är tillräckligt för att fylla upp batterierna hos de flesta elbilarna på marknaden medan de är parkerade nattetid. Se till att el-anläggningen är dimensionerad för belastningen. Er lokala elektriker kan bedöma den existerande anläggningen och installera laddplatser. Men styrelsen måste ta några val runt tekniska lösningar som kommer ha betydelse för pris och vilka elbilar som supporteras.

Hushållskontakten (Schuko) kan användas av alla elbilar, både äldre och nyare bilar. Detta är den stickkontakt som du har hemma. Emellertid är den inte avsedd för snabbare laddhastigheter och är utsatt för belastningsskador på grund av tungt laddkablage. Den är på väg ut som standard för laddkontakt till elbilar. Om ni väljer att montera denna stickkontakten, måste ni sätta upp en krok eller en hylla vid sidan av kontakten för att avlasta vikten hos laddkabeln.

Den nya elbilskontakten (Typ 2) kan användas av alla nya elbilar. I Norge blir denna kontakt mer och mer vanlig för varje dag. De flesta nya elbilar på marknaden levereras med laddkabel som passar till denna kontakt. Norsk Elektroteknisk kommitté rekommenderar den nya elbilskontakten framför hushållskontakten. Enligt ett förslag till nytt EU-direktiv ska denna kontakt vara standard hos elbilar i Europa innan slutet av 2015. Den nya elbilkontakten är en robust lösning som ger både säkrare laddning, snabbare hastighet och mindre underhåll.

Fastmonterad kabel kan användas på de flesta nya elbilar (Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV mfl). Precis som hos den nya elbilskontakten, reducerar den risken för överbelastning, överhettning och slitage samt ger något snabbare laddning än med hushållskontakten. Dessa måste som regel hängas på väggen, men de finns också som laddstolpar med fastmonterad kabel.

För bostadsrättsföreningar är det förnuftigt att tänka långsiktigt och välja en flexibel laddlösning som inte binder sig till en typ av teknik eller bilmodell.
Den Norska elbilföreningen rekommenderar:
En laddplats (väggbox eller stolpe) som har två kontakttyper. En vanlig hushållskontakt för att supportera äldre elbilar och den nya elbilkontakten, också kallad Type 2. (Herr X anm.: i Sverige är det mycket tveksamt om man behöver supportera den gamla hushållskontakten, Schuko. Sverige har i stort sett inga gamla elbilar som saknar Typ 2-stöd, medan norrmännen sitter med en stor elbilsflotta där en liten grupp bilar är så gamla att de inte stödjer Typ 2. Jag hade valt att se på rena Typ 2-lösningar för svenska BRF – norska erfarenheterna som beskrivits ovan är att vanliga Schukokontakter går sönder av tyngden från laddkabeln, och underhållskostnaden kommer att öka för BRF om man har laddplatser med trasiga Schuko för att enskilda boende inte orkat införskaffa en Typ 2-kabel.)

Det står en del ytterligare i broschyren, men nu orkar jag inte översätta mer. Hoppas att huvudbitarna gick fram i alla fall – den norska BRF-vägledningen borde fungera alldeles strålande som vägledning till svenska BRF också. Svenska bostadsrättsföreningar behöver absolut inte uppfinna hjulet på nytt när norrmännen redan har så mycket erfarenhet av laddning, både av äldre och nyare elbilar i gemensamma garage och parkeringsplatser.
Senast redigerad av Herr X 26 feb 2015 11:52, redigerad totalt 1 gång.
Model X 90D

Lyssna på Teslapodden! http://www.teslapodden.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
 
Inlägg: 3896
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Ski, Norge

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav Teslaägare Sofie » 10 feb 2015 00:06

Jag menar att man har strömmen framtagen och klar med precis en sådan kontakt som visats på bild, efter hand som elbilar införskaffats så sätter man upp typ-2 boxar där dessa behövs. För det var väl fråga om att alla har fasta platser och man ej ännu vet var kommande elbilar skall stå. Nästa problem blir hur många A som garaget skall ha i kabeln in, och om man behöver ett program så att inte alla laddar samtidigt.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
 
Inlägg: 318
Blev medlem: 05 mar 2014 06:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav Teslaägare Herr X » 10 feb 2015 00:17

TiborBlomhall skrev:Jo, tyvärr stämmer det.

Det är första gången jag hör detta. Kan det vara så att Mennekes också tänkte sig att Type 2 skulle kunna användas för DC-laddning när kontakten designades? Har du någon annan källa än den bilden som du klistrat in? Kan du hänvisa till någon existerande anläggning som levererar DC via Type 2? Är du säker på att den bild som du länkat in beskriver den nu gällande standarden för Type 2?

TiborBlomhall skrev:Läs även sidan 7 på http://www.mennekes.de/uploads/media/Ty ... ter_01.pdf

Jag har lusläst den sidan och det står inget om DC-laddning där, däremot står det att Type 2 är gjord för 1- eller 3-fas AC-laddning (för forumläsare som inte är elektriker så innebär detta växelström som man har i hemmet, antingen i vanlig 1-fas stickuttagstandard som man kopplar brödrosten, i eller som trefaslösning som motsvarar de röda uttagen som man kopplar vedklyv eller industrimaskiner i - samtliga elbilar på marknaden klarar båda dessa varianter, förutom några gamla rosthögar från 80-talet som i stort sett inte existerar i Sverige över huvud taget). Däremot står det i dokumentet att "Type 2 copes with all relevant performance classes around the world: from single phase AC in the private home to high performance three phase connections with 63A.". Detta är ju det som är bra med Type 2 - det är en kombinerad 1-fas Schuko och 3-fas IEC 60309-kontakt men med ett signalprotokoll så att bilen vet hur laddningen ska tas emot - så att det inte ska bli fel om man inte vet exakt vad man gör. Man behöver alltså inte fundera på att mecka med adaptrar eller inställningar i bilen - kontakten berättar för bilen hur den levererar ström och ser till att den laddar bilen på rätt sätt. För elbils-nerdar kan det vara roligt att hålla på att justera ampere-tal på elbilens skärm utifrån kabeldimension och uppsäkring i den elanläggning som man kopplat sig mot, men om elbilar ska bli utbredda så ska man inte behöva tänka på detta. Man vill ha en kontakt som kan pluggas in i alla bilar och alltid fungerar utan att man riskerar att förstöra något. Type 2 är precis detta - det är därför den är standard för elbilar i Europa. Jag menar att det är direkt kontraproduktivt att rekommendera en lösning som inte gör det jättelätt att ladda en elbil - hur ska andra boende i trådstartarens BRF bli övertygade om elbilars förträfflighet, när det röda trefasuttaget riskerar att fritera batteriet hos en billig elbil om man glömt att justera någon inställning på en obskyrt placerad panel bakom det vänstra baksätet.

TiborBlomhall skrev:Har du tur hittar bilen en gemensam strömtyp som både din bil och laddaren klarar. Har du otur så kan du inte ladda - trots att kontakten passar.

Du målar upp ett skräckscenario som inte är förankrat i verkligheten. Du vet mycket väl att Tesla Motors själva menade att Type 2-kontakten var så utbredd i Europa att de valde att inte leverera Tesla Model S med den proprietära Tesla-kontakten i Europa, utan istället förse Europeiska Tesla Model S med en modifierad variant av Type 2-kontakten som fungerar i publika laddstationer.
Jag respekterar att du har en avvikande mening, men när bostadsrättsföreningar över hela Europa, EU och biltillverkarna bestämt att Type 2-kontakten är den gemensamma europeiska standarden för laddning av elbilar så kan det vara läge att överväga att ändra åsikt i frågan.

Edit: Tibor - jag menar absolut inte att bråka med dig - jag beundrar och respekterar det arbete du gör med detta forum och Tesla Club Sweden. Vi kommer garanterat mötas fysiskt i framtiden och då kommer vi såklart ha en god samtalston (när du inte skriker av skräckblandad förtjusning av att åka med i min P85D). Men jag menar verkligen att du bör fundera en extra vända kring om din aversion mot Type 2 verkligen är motiverad.
Model X 90D

Lyssna på Teslapodden! http://www.teslapodden.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
 
Inlägg: 3896
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Ski, Norge

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav TiborBlomhall » 10 feb 2015 11:12

Nä nu blir jag ledsen: får man inte bråka med mig bara för att jag driver forumet? Så klart man får! :mrgreen:

Jag sov också på saken och insåg att bara för att det finns idioter som inte kopplat Typ 2 rätt behöver det inte betyda att alla behöver göra det. Installerar man Typ 2 (eller råder folk att installera det) får man se till och speca att den ska leverera... ja vaddå? 16A enfas och 16A trefas? Man ska väl speca att den måste kunna leverera både en och trefas eller hur?

Kan man få igenom kostnaden på minst 8 000:- per laddplats som Typ 2 laddare kostar så visst, fine. Många bostadsföreningar drar dock nog öronen åt sig för sådana investeringar (tänk gånger 50 platser). Då är det enklare att sälja in trefas-schuko-kombouttaget för 149:-
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ag-400708/

Jag förstår att Norska elbilsföreningen förespråkar Typ 2 iom att de inte har samma fina trefasnät i Norge som vi har i Sverige. Då måste man ju gå på Typ 2 linjen. Jag anser att i Sverige kan vi välja.

Extrakostnaden på 8 000:- ser jag inte ge något extra. Ut kommer ändå bara en- och trefas. Med nackdelen att alla elbilar har inte Typ 2 kontakt. Tex Sveriges vanligaste elbil, Nissan Leaf har bara Typ 1 kontakt, så då får man köpa adapter till den - istället för att använda laddaren man fick med bilen när man köpte den. Och laddaren man fick med bilen friterar ju inga batterier.

Alla elbilar levereras med laddare med antingen röd trefas eller vanlig schuko vägguttag. Alla levereras däremot inte med typ 2 sladd.

Har bostadsföreningen snålat och installerat trefasuttag kan de alltid i framtiden ansluta en Typ 2 laddare till den - folk kan tom köpa en egen och koppla den till trefasuttaget om de vill ha en. Och kommer det nån annan laddstandard om 10 år kan man ansluta en sån laddare till trefasuttaget då.

Så jag lutar åt att ska man rekommendera så kan man rekommendera båda:
Vill du installera elbilsplatser så kan du antingen:
A) skaffa Typ 2 laddboxar,
eller
B) montera trefas- och vägguttag.

A) fördelar:
- många elbilar (BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model S, VW e-Up, VW e-Golf, etc) kan anslutas direkt.
- bilen själv väljer rätt laddström
- laddboxen brukar/kan/bör ha inbyggd säkring och jordfelsbrytare
- det finns laddboxar som kan utrustas med elmätare och debitering för förbrukad ström
nackdelar:
- passar inte alla elbilar, vissa (tex Nissan Leaf, Kia Soul EV) behöver ha adapter, vissa (tex Mitsibishi i-Miev, Renault Twizy) kan inte ladda öht
- högre prisnivå, kostnad mellan 8 000 - 20 000:- per laddplats

B) fördelar:
- passar alla elbilar på marknaden, utan undantag
- billigt, från 149:- per laddplats
- det går att ansluta en Typ 2 laddbox till trefasuttaget i framtiden om så önskas
nackdelar:
- bilens laddare måste användas (krångligare anslutning)
- kräver extern säkring och jordfelsbrytare
- kan ej debitera förbrukad ström

Vad sägs om ovanstående rekommendationsförslag?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 mar 2014 23:03
Ort: Stockholm

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav Teslaägare Bengt » 10 feb 2015 11:18

Håller med dej Tibor.
MC Red 85D
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback under renovering
Honda NT700 Dauville
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
 
Inlägg: 420
Blev medlem: 05 mar 2014 10:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav TiborBlomhall » 10 feb 2015 11:27

Hur är det med Typ 2 kontakten?

Ska vi rekommendera fast sladd eller kontakt?

Fast sladd har fördelen att det blir löjligt enkelt att koppla in Tesla, VW, BMW etc. Bara ta sladden å plugga in.

Nackdelen är att jag vet att det finns Typ 1 - Typ 2 sladd (med Typ 1 hane kontakt i ena ändan och Typ 2 hane i andra ändan) som man kan ansluta en Leaf med till en laddbox med Typ 2 kontakt. Men jag har aldrig sett nån Typ 2 hona till Typ 1 hane adapter som skulle behövas för att kunna ansluta en laddbox med fast Typ 2 kabel till tex Nissan Leafs Type 1 kontakt. Fast jag har aldrig letat efter en sån heller, så det är kanske bara därför jag inte vet om nån sån?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 mar 2014 23:03
Ort: Stockholm

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav Teslaägare Herr X » 10 feb 2015 12:39

TiborBlomhall skrev:Hur är det med Typ 2 kontakten?

Ska vi rekommendera fast sladd eller kontakt?

Fast sladd har fördelen att det blir löjligt enkelt att koppla in Tesla, VW, BMW etc. Bara ta sladden å plugga in.

Nackdelen är att jag vet att det finns Typ 1 - Typ 2 sladd (med Typ 1 hane kontakt i ena ändan och Typ 2 hane i andra ändan) som man kan ansluta en Leaf med till en laddbox med Typ 2 kontakt. Men jag har aldrig sett nån Typ 2 hona till Typ 1 hane adapter som skulle behövas för att kunna ansluta en laddbox med fast Typ 2 kabel till tex Nissan Leafs Type 1 kontakt. Fast jag har aldrig letat efter en sån heller, så det är kanske bara därför jag inte vet om nån sån?

Jag menar att elbilsägaren själv bör stå för sladden i gemensamma parkeringshus (detta är också rekommendationen från norska elbilsföreningen). Sladdar kan få kabelbrott, kontakterna bli smutsiga, överkörda, tappade etc., och BRF drar på sig onödigt stort ansvar om man ska se till att sladdar och kontakter är hela, rena och säkra. De som har privata garage monterar naturligtvis upp en box med sladd så att laddningen går så smidigt och snabbt som möjligt.

TiborBlomhall skrev:Jag förstår att Norska elbilsföreningen förespråkar Typ 2 iom att de inte har samma fina trefasnät i Norge som vi har i Sverige. Då måste man ju gå på Typ 2 linjen. Jag anser att i Sverige kan vi välja.

Här är du ute på lite tunn is igen :o - Norge har två olika elnät och i båda kan man få tillgång till tre faser. Också norska bönder har vedklyvar, kapsågar och annan trefasutrustning, men de pluggarna ger bara 3x230V och ser ut så här:
Bild
Det finns absolut ingen anledning till att norrmännen skulle välja Typ 2 på grund av någon form av påstådd elnätsproblematik - någon sådan problematik finns inte. De norrmän med IT-nät har blå trefaskontakt eller blå tvåfaskontakt istället för den röda trefaskontakten. Det fungerar på samma sätt som i Sverige.
Hemma väljer många att sätta in en blå tvåfas eller röd trefaskontakt i sitt garage, men BRF väljer i regel Typ 2-uttag.

TiborBlomhall skrev:Kan man få igenom kostnaden på minst 8 000:- per laddplats som Typ 2 laddare kostar så visst, fine. Många bostadsföreningar drar dock nog öronen åt sig för sådana investeringar (tänk gånger 50 platser). Då är det enklare att sälja in trefas-schuko-kombouttaget för 149:-

Det räcker nog med en eller två laddplatser till att börja med - det finns så få elbilar i Sverige att det vore vanvett att göra en jätteinvestering och sätta upp en Typ 2-box på varje parkeringsplats.
Det finns en tydlig poäng i att man kan lätt kan debitera de som använder boxen - i Sverige är elbilar inte särskilt utbredda och som alla på detta forumet har upptäckt finns det en stor tveksamhet i Sverige mot elbilar. Det kan lätt bli konflikter i en BRF om man sätter upp uttag för elbilsladdning där samtliga boende förväntas betala för det fåtal som laddar sina elbilar. Det är garanterat lättare för en boende med elbil om den lösning som rekommenderas inte innebär någon nettokostnad för föreningen - detta är säkerligen anledningen till att Norska elbilsföreningen rekommenderar Typ 2-boxar med låg månatlig debitering (200 kr) för de som använder laddaren.
Model X 90D

Lyssna på Teslapodden! http://www.teslapodden.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
 
Inlägg: 3896
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Ski, Norge

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inläggav Teslaägare Herr X » 10 feb 2015 13:18

TiborBlomhall skrev:Vad sägs om ovanstående rekommendationsförslag?

Har uppdaterat lite:

Vill ni installera elbilsplatser i er bostadsrättsförening, kan ni antingen:
A) Skaffa Typ 2 laddboxar,
eller
B) Montera trefas- och vägguttag.

A) Fördelar:
  • Många elbilar (BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model S, VW e-Up, VW e-Golf, etc) kan anslutas direkt.
  • Bilen själv väljer rätt laddström.
  • Typ2-boxen har inbyggd säkring och jordfelsbrytare.
  • De flesta Typ2-boxarna kan utrustas med elmätare och RFID-autentisering som kan användas för att debitera för användning. Att de som använder enheten också betalar för strömmen gör det lättare för BRF att motivera installationen till de boende.
  • Lätt att ansluta och koppla loss – standarden är utvecklad just för elbilsladdning och kontakterna är ergonomiska och lätta att använda.
  • Standarden, kommunikationsprotokollet och boxarna är konstruerade för laddning av just elbil.
  • Är den europeiska kontaktstandarden för elbilar och rekommenderas av branschorgan, biltillverkare och EU. Kontakten har också valts som svensk standard för elbilsladdning.

Nackdelar:
  • Anslutningen passar inte direkt i ladduttaget på alla elbilar. Några bilar, tex Nissan Leaf, Kia Soul EV, behöver ha adapter, medan andra, tex Mitsibishi i-Miev, Renault Twizy, kan inte ladda över huvud taget. (Tibor: är du säker på detta? Googlar man så verkar det finnas adaptrar till Renault Twizy, och i-MiEV verkar ha Typ2 som anslutningsport vilket gör det lika lätt att ansluta den till Typ 2 som en Tesla eller annan bil med Typ 2-port (http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV))
  • Högre prisnivå: kostnad mellan 5 000 - 20 000:- per laddplats exklusive installation, (beroende på hur avancerad teknisk lösning som önskas).

B) Fördelar:
  • Kan med adapter användas av alla elbilar på marknaden.
  • Billig kontakttyp, från 149:- per laddplats exklusive installation.
  • Det går att ansluta en Typ 2 laddbox till trefasuttaget i framtiden om så önskas.
  • Uttagen kan användas till annat än elbilsladdning, exempelvis städtantens dammsugare, eller kupévärmare till fossilbilar.

Nackdelar:
  • Alla bilar som ansluts måste ha adapter och egen laddelektronik.
  • Bilens egen elektronik för laddstyrning måste användas (krångligare och mer tidskrävande anslutning).
  • Innehåller ingen intelligens för att kontrollera laddningen, utan är bara ett standardiserat plast-uttag.
  • Kräver extern säkring och jordfelsbrytare.
  • Kan inte debitera för förbrukad ström eller begränsa obehörig användning.
  • Krångliga att ansluta, kan vara trögt och tungt att koppla in eftersom kontakten är utvecklad för industriell användning och inte för att kopplas in och ut regelbundet.
Model X 90D

Lyssna på Teslapodden! http://www.teslapodden.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
 
Inlägg: 3896
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Ski, Norge

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pertan och 5 gäster