Jag tror att detta är lika dödsdömt som de serviceställen som erbjöd häst-byte för snabbare transport ett tag efter att de första bilarna hade kommit.
Eventuellt kan det finnas tillämpningar, kanske taxiflottor som behöver rulla stora delar av dygnet. Som jag förstår det behövs specialbyggda fordon för detta så det hänger nog på att det blir tillräckligt stor efterfrågan för att få ekonomi i det.
Ser inte att det skulle behövas ens då. Tesloop kör med Tesla och där klarar de av strax under 3000 mil per månad med två bilar, dvs 1 500 mil per månad och bil eller 50 mil per dag och bil. https://techcrunch.com/2016/05/17/teslo ... n-a-tesla/
Hur långt kör avgastaxibilar per dag eller år?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vet inte om specialombyggda elbilar från andra tillverkare än Tesla blir mycket billigare än Tesla. Model S/X behöver ju inte byggas om för batteribyte men vilka andra bilar kan ens byggas om så att batteribyte kan göras enkelt på 3 minuter?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det betyder väl i så fall en Tesla dvs en bil som kan köra 50 mil om dagen. Finns väl ingen annan bil som är byggd för att snabbt kunna byta batteriet på?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min tanke är att med batteribytesstationer för taxi i en storstad så kan batteristorleken per fordon vara rätt liten och därmed få ner kostnaden.
Men antalet batterier måste vara större än antalet bilar. Snabbladdning måste man ha ändå för att på ett enkelt sätt kunna köra i områden som inte täcks av bytesstationer.
Min tanke är att med batteribytesstationer för taxi i en storstad så kan batteristorleken per fordon vara rätt liten och därmed få ner kostnaden.
Men antalet batterier måste vara större än antalet bilar. Snabbladdning måste man ha ändå för att på ett enkelt sätt kunna köra i områden som inte täcks av bytesstationer.
Det betyder väl i så fall en Tesla dvs en bil som kan köra 50 mil om dagen. Finns väl ingen annan bil som är byggd för att snabbt kunna byta batteriet på?
Trodde det framgått av mina inlägg att jag menar en bil som ska konstrueras för konceptet.
Om taxibolaget hade egna Superchargers skulle de kunna ha en bil "extra" istället. Säg att man har 5 bilar och 4 förare igång under en dag, när man har tomt batteri åker man tillbaka till sin egna SuC och kopplar in bilen och tar en ny bil som är fulladdad. Tror detta skulle vara billigare i längden än att byta batteri i varje bil, det lär bli ganska dyrt vid varje byte..! Visserligen behöver förarna ändå rast...
Skulle i alla fall gå snabbt då det bara är att byta bil.
Så om jag fattar detta rätt så ska kundbasen vara taxibolag vars bilar går längre än 50 mil per dag och som inte vill leasa en bil. Alternativet är istället att köpa en bil utan batterier för att kunna leasa batteriet till en högre peng.
Lösningen på detta är att ta fram en egen bilmodell där batteriet kan bytas ut enkelt och bygga upp en laddinfrastruktur för detta där batterier kan bytas ut och laddas. För att detta ska fungera så måste även fler batterier än bilar tillverkas och betalas eftersom batterierna ska ligga och långsamladda på stationerna.
Allt detta för att slippa behöva ladda när man tar rast.
Känns som resursslöseri och dyrt men jag kanske har missat någon sak? Jag vet i alla fall att taxibolag som har tillgång till snabbladdare gärna köper in elbilar redan idag, det är ekonomiskt fördelaktigt och fungerar idag utan batteribyten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag är också extremt skeptisk, konceptet har testats och förkastats/misslyckats tidigare, det finns inget egentligen som talar för att det skall lyckas denna gång.
Problemet som konceptet skall lösa finns ju i praktiken inte längre, och infrastrukturen som krävs för att "lösningen" skall fungera smidigt är enorm.
Detta kommer inte att hända.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Med den snabbladdning som redan finns idag, VARFÖR? Kör du t.ex. en Ioniq 5 och kan ladda på < 20 minuter, är du verkligen i sån panik att du behöver spara en kvart var 4e timme på en långresa?
Så som utvecklingen ser ut (Med utveckling menar jag menar teslas nya batteripack tabless) blir batteripacken en mer integrerad del av bilen, och kommer inte att kunna swappas alls, inte medan bilen står på hjulen i alla fall.
Med det här konceptet blir det för stora kompromisser i design av både batteripack och bil, så för personbilar har tåget redan gått. Kanske andra fordon? Långtradare?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Så som utvecklingen ser ut (Med utveckling menar jag menar teslas nya batteripack tabless) blir batteripacken en mer integrerad del av bilen, och kommer inte att kunna swappas alls, inte medan bilen står på hjulen i alla fall.
Med det här konceptet blir det för stora kompromisser i design av både batteripack och bil, så för personbilar har tåget redan gått. Kanske andra fordon? Långtradare?
Kan tänkta mig att kanske små budbilar som körs lokalt och har mindre batterier kunde vara kandidater för ett sånt system.
Så som utvecklingen ser ut (Med utveckling menar jag menar teslas nya batteripack tabless) blir batteripacken en mer integrerad del av bilen, och kommer inte att kunna swappas alls, inte medan bilen står på hjulen i alla fall.
Med det här konceptet blir det för stora kompromisser i design av både batteripack och bil, så för personbilar har tåget redan gått. Kanske andra fordon? Långtradare?
Kan tänkta mig att kanske små budbilar som körs lokalt och har mindre batterier kunde vara kandidater för ett sånt system.
Själva budbilen exklusive batteriet är så liten del av totalkostnaden, att det kan vara rimligare att man byter till en annan bil när man kommer in till terminalen med tom bil, om inte batteriet räcker till ett helt arbetspass. Vet inte hur många mil en budbilsförare hinner med på ett arbetspass, och de har väl rätt att stanna och äta lunch kanske?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -