strejf skrev:Jag ställde denna fråga till Naturvårdsverket:
"Jag har en sista fråga, om laddstationen inte är förberedd för elmätning och debitering, kan den delen sitta utanför laddstationen? Många befintliga laddboxar som finns idag är inte förberedda för elmätning och debitering."
De svarade:
"Nej, laddaren ska vara förberedd för mätning och debitering. Med förberedd menas att man internt i laddboxen (utan modifikation) kan eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte ok välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller ok att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare (utanför boxen)."
Verkar inte bli någon Tesla Wallconnector till mig alltså
Klart intressant.
Vi använde Klimatklivet-stödet (där texterna verkar vara kopierade ifrån) och med min kontakt med Naturvårdsverket då så räckte det med att kunna läsa av det hela separat.
Vi löste det med separata elmätare till varje punkt. Vi fick det godkänt.
Men förvisso har vi ej heller behövt specificera installationen speciellt noggrant och ingen har kommit ut och kikat på det.
Nu sitter elmätarna förvisso i samma "skåp" som Laddboxen (den varienten som sitter inne i ett Motorvärmarhus), så teoretiskt sitter dom ju i samma "skal" så
Men om det fungerar på samma sätt som Klimatklivet så ansöker man FÖRST och får inte påbörja installationen innan det är godkänt.
Så hitta en "bra" lösning, ansök, få godkänt, installera, få pengar, var glad
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.