Ladda-hemma-stöd
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ladda-hemma-stöd
Skatteverket som har sina grisiga fingrar med i spelet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ladda-hemma-stöd
Fick vi någon klarhet gällande detta?Mojje skrev:Den 28 dec kommer fler detaljer om bidraget. Förordningen som publiceras då och kommer förhoppningsvis att svara på frågan varför detta är ett krav, från faq på Naturvårdsverket.
"Vilken typ av laddningspunkter omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad,
och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2,
som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i
standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker
på om dessa krav uppfylls."
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
Kör man dessutom en Sono Sion så får man lite extra solel som lär vara svår för Skatteverket att beskatta. Så man kanske skulle köpa en bara för att kunna utöva lite civil olydnad...mati skrev:"Debitering av elkostnad..."
Jag anade det. Det är bara en tidsfråga att man får betala extra för elen som används för hemmaladdning. Vad händer då när jag använder min egen solel? Den kan jag producera hemligt utan att centralkommittén någonsin får reda på det. Då blir det nog dags att gå offgrid.
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag tycker man gjort det för komplicerat. Vi har haft blå handske/röd handske i 11 år nu och kört som mest fyra elbilar samtidigt. Det behövs normalt INGEN DJÄVLA LADDBOX till elbil!!! Vi har kört mer än 16000 elbilsmil.
Man har haft motorvärmare i fyrtio år utan problem! Att man överkomplicerar gör mig irriterad. Att man vill ha separat mätning på kör-el och hushålls-el gör att vi snart har typ dieselkmräknare som på den gamla goda tiden!!!!
PS
Hur länge håller Tesla UMC kablarna? På marechal brukade kabeln knäckas vid laddhandsken mot bilen efter 1-3år.
DS
Man har haft motorvärmare i fyrtio år utan problem! Att man överkomplicerar gör mig irriterad. Att man vill ha separat mätning på kör-el och hushålls-el gör att vi snart har typ dieselkmräknare som på den gamla goda tiden!!!!
PS
Hur länge håller Tesla UMC kablarna? På marechal brukade kabeln knäckas vid laddhandsken mot bilen efter 1-3år.
DS
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag har kört röd 3-fashandske och en laddsladd som medger 1- eller 3-fasladdning 6-16A i 2 år. Flexibelt och bra! Man kan ta med sig sladden och ladda var som helst. Det enda som talar emot det är att min fru inte kan hantera 3-fashandsken. Den sitter alldeles för hårt, så hennes handleder klara inte av att ta isär eller sätta ihop 3-fashandskar. Hon skulle inte acceptera att vara hänvisad till att hantera den typen av laddsladdar. Nu är det bara jag som kör elbil, än så länge, men den dagen hon ska köra sin egen elbil så måste vi ha en laddbox hemma med fast kabel. Alternativt har vi en likadan laddsladd till men som aldrig tas bort. Men då är en Tesla laddbox mycket billigare.lem skrev:Jag tycker man gjort det för komplicerat. Vi har haft blå handske/röd handske i 11 år nu och kört som mest fyra elbilar samtidigt. Det behövs normalt INGEN DJÄVLA LADDBOX till elbil!!! Vi har kört mer än 16000 elbilsmil.
Re: Ladda-hemma-stöd
Men varför inte bara låta kabeln sitta kvar i hemma? Jag har i princip aldrig använt laddkabeln utanför hemmet, förutom någon semester tripp till en sommarstuga då. Totalt under två år så har jag dragit ur Schuko uttaget kanske 10 ggr. Jag ser inget som helst behov av att ha en box på något sätt, defenetivt inte med betalningsmöjlighet.
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag håller med. Laddbox är ett konstigt krav som gör det bara krångligt och som bidrar till att folk tror att man måste ha laddbox för att kunna ladda en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ladda-hemma-stöd
Har satt upp en wc i sommarstugan, så enda gången jag använder umc nu är i mina föräldrar stuga. Annars är det wc, suc, typ2 som gäller, i den ordningen.
Mätare till wc verkar bara dumt. Teslafi håller koll på exakt hur mycket jag laddar ändå
Mätare till wc verkar bara dumt. Teslafi håller koll på exakt hur mycket jag laddar ändå
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ladda-hemma-stöd
Enda anledningen till att jag gick från UMC till wallbox är att UMCn har visat sig vara känslig för fukt och jag vill inte riskera att den går sönder igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ladda-hemma-stöd
Även skönt att ha UMC alltid i bilen samt ska man ha två Tesla är WC grymtmati skrev:Enda anledningen till att jag gick från UMC till wallbox är att UMCn har visat sig vara känslig för fukt och jag vill inte riskera att den går sönder igen.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ladda-hemma-stöd
Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
Re: Ladda-hemma-stöd
Finns en som balanserar mellan två faser:Sofie skrev:Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
http://pureelectric.se/laddbox/
Elbilist sedan 2014
Re: Ladda-hemma-stöd
Verkar vara en trevlig box, men varför bara två faser och inte tre? Är den CE godkänd? Vad blir priset med det nya stödet?Klintan skrev:Finns en som balanserar mellan två faser:Sofie skrev:Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
http://pureelectric.se/laddbox/
Re: Ladda-hemma-stöd
Vet inte hur det är med godkännande, den är framtagen i liten skala av http://evtun.comSofie skrev:Verkar vara en trevlig box, men varför bara två faser och inte tre? Är den CE godkänd? Vad blir priset med det nya stödet?Klintan skrev:Finns en som balanserar mellan två faser:Sofie skrev:Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
http://pureelectric.se/laddbox/
Intressant produkt iaf, jag har dock inte testat den själv. Borde vara berättigad till stöd.
Elbilist sedan 2014
Re: Ladda-hemma-stöd
Täcks Tesla Wallcharger av detta stöd tro? Jag har frågat Tesla och Naturvårdsverket men inget svar ännu.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag har också skickat fråga till naturvårdsverket om vad "förberedd för debitering" innebär. Inte fått svar ännu. Någon annan som fått klarhet i frågan?
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Ladda-hemma-stöd
Här har du produkten du frågade efter.Sofie skrev:Verkar vara en trevlig box, men varför bara två faser och inte tre? Är den CE godkänd? Vad blir priset med det nya stödet?Klintan skrev:Finns en som balanserar mellan två faser:Sofie skrev:Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
http://pureelectric.se/laddbox/
http://www.ferroamp.com/adaptive-current-equalization
Re: Ladda-hemma-stöd
"Förberedad för debitering" tror jag är en skrivning för att det i Klimatklivets villkor var att laddboxen skulle ha MÖJLIGHET att användas publikt.
Då skulle man också behöva kunna avläsa den på distans osv. Tidigare var det väl heller inte tillåtet att "sälja vidare" el utan att vara företag eller något sådant. Så det fanns säkert någon rimlig tanke/anledning.
Eller så är det förberedelser/registrering för att i framtiden kunna beskatt el som elbilar laddas med...
Då skulle man också behöva kunna avläsa den på distans osv. Tidigare var det väl heller inte tillåtet att "sälja vidare" el utan att vara företag eller något sådant. Så det fanns säkert någon rimlig tanke/anledning.
Eller så är det förberedelser/registrering för att i framtiden kunna beskatt el som elbilar laddas med...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ladda-hemma-stöd
Fick detta svar av en på Tesla via mail.
"En liten update!
Jag pratade med vår laddansvarige och allt är inte riktigt klart ännu med våra wall connectors då det står i nya förslaget att laddplatsen måste vara förberedd med elmätare för att bli godkänd för bidraget. Våra wall connectors har ej inbyggd elmätare så våra laddansvariga diskuterar med ansvariga för bidraget om det är godkänt att sätta upp en extern mätare bredvid laddaren."
Fick svar av Naturvårdsverket att jag skulle kolla med leverantören, dvs Tesla...
"En liten update!
Jag pratade med vår laddansvarige och allt är inte riktigt klart ännu med våra wall connectors då det står i nya förslaget att laddplatsen måste vara förberedd med elmätare för att bli godkänd för bidraget. Våra wall connectors har ej inbyggd elmätare så våra laddansvariga diskuterar med ansvariga för bidraget om det är godkänt att sätta upp en extern mätare bredvid laddaren."
Fick svar av Naturvårdsverket att jag skulle kolla med leverantören, dvs Tesla...
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
Står "förberedd för elmätare" eller "förberedd med elmätare" i kravspecen? Förberedd för elmätare är ju alla aktiva elanslutningar, om man tolka orden lite löjligt
Re: Ladda-hemma-stöd
"Vilken typ av laddningspunkter omfattas av bidraget?"lobbin skrev:Står "förberedd för elmätare" eller "förberedd med elmätare" i kravspecen? Förberedd för elmätare är ju alla aktiva elanslutningar, om man tolka orden lite löjligt
"Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2, som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker på om dessa krav uppfylls.”
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
Naturvårdsverket svarade nu på min fråga om vad motiveringen till att dessa två krav finns är.
"Vi har pratat med regeringen som skrivit förordningen och vi ligger lite i moment22.
Det är förordningen som gäller sedan är det sakkunnig personal på naturvårdsverket som tar ställning till sakfrågor. Vilka kommer att bli anställda from 1/2-18.
Tyvärr kan vi inte ge dig något svar på din fråga."
Ser ut som att vi får vänta till första februari innan vi får några konkreta svar. Lite märkligt kan tyckas att man har ett bidrag som man kan ansöka från och med 1:a januari, men de som ska svara på sakfrågorna anställs inte förrän 1:a februari. Folk vill nog inte chansa med en investering på upp till 20 000kr innan man vet om man får bidrag på 50%.
"Vi har pratat med regeringen som skrivit förordningen och vi ligger lite i moment22.
Det är förordningen som gäller sedan är det sakkunnig personal på naturvårdsverket som tar ställning till sakfrågor. Vilka kommer att bli anställda from 1/2-18.
Tyvärr kan vi inte ge dig något svar på din fråga."
Ser ut som att vi får vänta till första februari innan vi får några konkreta svar. Lite märkligt kan tyckas att man har ett bidrag som man kan ansöka från och med 1:a januari, men de som ska svara på sakfrågorna anställs inte förrän 1:a februari. Folk vill nog inte chansa med en investering på upp till 20 000kr innan man vet om man får bidrag på 50%.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
En kanske inte så vild gissning är att den som skrev förordningen klippte och klistrade och inte hade så mycket koll. Väntar spänt på nästa version.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Ladda-hemma-stöd
Skrämmande nog så är det förmodligen sant. Men vad tusan är ett par miljoner skattepengar... kör med klipp och klistra.perkabolo skrev:En kanske inte så vild gissning är att den som skrev förordningen klippte och klistrade och inte hade så mycket koll. Väntar spänt på nästa version.
Det här förstår jag inte heller.
På frågor-och-svar-sidan står det:
Däremot hittar jag inget som skulle tyda på det i Miljö- och energidepartementets förordning. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -2017-1318
Det måste väl vara förordningen som bestämmer hur det är, och den andra sidan ska väl bara förtydliga?
Och att det inte skulle bli några bidrag till exempelvis en laddbox med två typ 2-uttag låter ju extra korkat.
Källa: http://www.naturvardsverket.se/upload/s ... 171219.pdfNaturvårdsverket skrev:Vissa laddstolpar har flera uttag/laddpunkter. Finns det någon begränsning i hur många laddpunkter man kan få bidrag för?
Du kan endast få stöd för en laddpunkt, alltså utrustning där ett elfordon i taget kan laddas.
Däremot hittar jag inget som skulle tyda på det i Miljö- och energidepartementets förordning. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -2017-1318
Det måste väl vara förordningen som bestämmer hur det är, och den andra sidan ska väl bara förtydliga?
Och att det inte skulle bli några bidrag till exempelvis en laddbox med två typ 2-uttag låter ju extra korkat.