VW e-Crafter

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

VW e-Crafter

Inlägg av Elbilisten »

http://www.newspress.co.uk/public/ViewP ... _ref=38651

Det verkar som att de har stoppat in drivlinan och ett batteripack från en liten Golf i en stor skåpbil. Två batteripack var väl inte för mycket. Eller åtminstone ge kunden möjlighet att välja det. När den presenterades september 2016 hade den 43 kWh batteripack. Men VW har beslutat att det var för bra och krympt till endast 35.8 kWh. Positivt att den iaf fick ha kvar CCS-kontakten. Sverige är ett av de fyra länder där denna testserie ska köras. Jag undrar om de har byggt fler än de åtta man ser på bilden.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: VW e-Crafter

Inlägg av Tars »

På en crafter??? Det fattas ca 100 kWh. Finns hur mycket plats som helst! Hatar VW för detta då jag vet att de har musklerna för det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: VW e-Crafter

Inlägg av Elbilisten »

Nu har de gått ut med priset i Norge: 630.000 NOK.

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=50383
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW e-Crafter

Inlägg av TeslaTissel »

Elbilisten skrev:
Nu har de gått ut med priset i Norge: 630.000 NOK.

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=50383
Ja det är ett stort behov av mindre transport-fordon då allt fler städer vill ha bort diesel-trafiken.
Bra du snappade upp detta.

Officiell lansering ser jag i artikeln sker lite senare.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: VW e-Crafter

Inlägg av Elbilisten »

Det måste ju finnas lämpliga leveransklara elfordon om man ska kräva det i en upphandling. Färdtjänst med plats för rullstol + ledsagare och möjlighet till längre turer utan fordonsbyte eller laddpaus blir svårt med dagens fordon. Med t ex en e-Crafter med två eller tre batteripack från e-Golf skulle det funka med lite planering.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW e-Crafter

Inlägg av TeslaTissel »

Elbilisten skrev:
Det måste ju finnas lämpliga leveransklara elfordon om man ska kräva det i en upphandling. Färdtjänst med plats för rullstol + ledsagare och möjlighet till längre turer utan fordonsbyte eller laddpaus blir svårt med dagens fordon. Med t ex en e-Crafter med två eller tre batteripack från e-Golf skulle det funka med lite planering.
Färdtjänst skulle det passa utmärkt. Till det praktiska hör att ”de som transporteras” slipper att stå i avgaser vid uppehåll.
Har själv sett att vid lämning och upphämtining kan det bildas små köer av ”kunder” som tvingas stå i avgaserna.

Eldrift ger ytterligare fördelar och kanske ge plats för smarta lösningar som en vinsch/släde att dra in rullstolar och permobiler.
Permobiler är otäckt tunga och det har hänt trista olyckor när man låter dementa själva köra upp på lastbryggorna. Kan sluta riktigt illa både för förare och permobilens förare.

Hepp!
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: VW e-Crafter

Inlägg av Elbilisten »

Priset för e-Crafter i Sverige blir 699 000 kronor plus moms.

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... branschen/

"Jag tycker framför allt att VW lyckats med den svåra balansgången att göra e-Crafter mjuk och smidig att köra, det finns ingen risk att körningen blir för ryckig." Ehh, hade han räknat med att gaspedalen hade kanske sex fasta lägen som en växellåda i en avgasbil? En växellådsfri drivlina blir liksom automagiskt mjuk och smidig. Men det var kanske första gången han körde en elbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW e-Crafter

Inlägg av Jerker »

Skulle den här sakna regenerering? Det tror jag inte. Han fattade väl bara inte att det sker automatiskt.
Däremot saknar jag ett system för effektivare energiåtervinning, något som vi bland annat hittar i flera nya elbilar. På personbilar är det vanligt med någon form av reglering av energiåtervinningen med paddlar eller olika körprogram. Det saknas i e-Crafter.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: VW e-Crafter

Inlägg av Tars »

Är helt förvånad över taktiken de kör med.
Blir ärligt talat irriterad när de medvetet kör med ett pyttebatteri när efterfrågan på just arbetsfordon med stort batteri är det som vi hantverkare vill ha.
För dessa 300.000 extra finns det utrymme att lägga in ett 120 kWh batteri.
Ursäkta uttrycket, men jävla pajaser.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW e-Crafter

Inlägg av Walker »

Det är ju uppenbart att elfordon är den fula ankungen i familjen fossilbil.
De stora drakarna vill verkligen inte satsa på eldrift, utan känner sig bara tvugna och presenterar knappt halvt genomtänkta produkter. MB EQC och här Craftern. På Golfen går det knapt att beställa hälften av utrustningen som till en vanlig Golf. Varför? Ointresse av produkten? (”Om en kund är så korkad att han väljer den här modellen behöver hen inte ha så många alternativ att välja på, idioten köper ju bilen ändå”)
Mvh ”Idioten som går och väntar på sin svindyra och dåligt utrustade eGolf”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW e-Crafter

Inlägg av TeslaTissel »

Tars skrev:
Är helt förvånad över taktiken de kör med.
Blir ärligt talat irriterad när de medvetet kör med ett pyttebatteri när efterfrågan på just arbetsfordon med stort batteri är det som vi hantverkare vill ha.
För dessa 300.000 extra finns det utrymme att lägga in ett 120 kWh batteri.
Ursäkta uttrycket, men jävla pajaser.


Nu tar vi det lite lugnt här - hihi. ;) Men jämför med Mercedes Vito kanske?

Skrev det här i länken (http://vuef.se/helelektriska-transportb ... ppdaterad/) i kväll faktiskt, Det finns flera länkar där.

Hepp!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: VW e-Crafter

Inlägg av Tars »

TeslaTissel skrev:
Tars skrev:
Är helt förvånad över taktiken de kör med.
Blir ärligt talat irriterad när de medvetet kör med ett pyttebatteri när efterfrågan på just arbetsfordon med stort batteri är det som vi hantverkare vill ha.
För dessa 300.000 extra finns det utrymme att lägga in ett 120 kWh batteri.
Ursäkta uttrycket, men jävla pajaser.


Nu tar vi det lite lugnt här - hihi. ;) Men jämför med Mercedes Vito kanske?

Skrev det här i länken (http://vuef.se/helelektriska-transportb ... ppdaterad/) i kväll faktiskt, Det finns flera länkar där.

Hepp!

Jojo, visst visst, ska väl inte brusa upp mig i onödan, men tycker det är bara att lägga ner denna produktion. De har säkert bara denna i sitt sortiment för att jämna ut sina utsläpp och ta igen dieselgate.

Hepp på dig med. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW e-Crafter

Inlägg av mans71 »

En Crafter med dryga 100kw batteri skulle ju ha varit en utmärkt bas för en husbil. Om VW hade tänkt den tanken kunde dom ha tagit sig in på en niche som Fiat helt dominerar.
Model S P85DL+
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW e-Crafter

Inlägg av 12man »

Är inte tanken som fattas utan viljan, om jag kan men inte vill slipper jag inte då..
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: VW e-Crafter

Inlägg av ermase »

Walker skrev:
Det är ju uppenbart att elfordon är den fula ankungen i familjen fossilbil.
De stora drakarna vill verkligen inte satsa på eldrift, utan känner sig bara tvugna och presenterar knappt halvt genomtänkta produkter. MB EQC och här Craftern. På Golfen går det knapt att beställa hälften av utrustningen som till en vanlig Golf. Varför? Ointresse av produkten? (”Om en kund är så korkad att han väljer den här modellen behöver hen inte ha så många alternativ att välja på, idioten köper ju bilen ändå”)
Mvh ”Idioten som går och väntar på sin svindyra och dåligt utrustade eGolf”
Så är det!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW e-Crafter

Inlägg av mati »

Jag snackade lite med vår VW-åf igår och så pekade han plötsligt mot en stor vit klump som stod mitt i utställningshallen med en sladd inkopplad. Det var en e-Crafter. Säljaren tyckte iofs att det var en magisk känsla att ljudlöst kunna glida omkring i en i vanliga fall ganska bullrig skåpbil. Men å andra sidan sa han med en gång att han inte tror att någon kommer att köpa den.
- Det är en stockholmsbil, sa han.
Det han menade är såklart att den duger som t.ex. budbil som kör omkring i gågator och så. Men här på landsbygden med ganska långa avstånd kommer den inte att funka särskilt bra. Och det stämmer säkert. Lite pats för ett större batteri hade man väl kunnat hitta nånstans, menade han.

Men jag kom på en annan sak i det sammanhanget. E-Craftern är ju sannerligen ingen lätt bil, men den har samma drivlina som en e-Golf. Varför i hela friden säger då VW att det inte går att skruva en dragkrok på en e-Golf? Drivlinan är ju uppenbarligen kapabel till att driva en jävligt stor skåpbil som kan lasta massor. Men ett litet släp på 750kg går inte?
Förklaring tack!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW e-Crafter

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Jag snackade lite med vår VW-åf igår och så pekade han plötsligt mot en stor vit klump som stod mitt i utställningshallen med en sladd inkopplad. Det var en e-Crafter. Säljaren tyckte iofs att det var en magisk känsla att ljudlöst kunna glida omkring i en i vanliga fall ganska bullrig skåpbil. Men å andra sidan sa han med en gång att han inte tror att någon kommer att köpa den.
- Det är en stockholmsbil, sa han.
Det han menade är såklart att den duger som t.ex. budbil som kör omkring i gågator och så. Men här på landsbygden med ganska långa avstånd kommer den inte att funka särskilt bra. Och det stämmer säkert. Lite pats för ett större batteri hade man väl kunnat hitta nånstans, menade han.

Men jag kom på en annan sak i det sammanhanget. E-Craftern är ju sannerligen ingen lätt bil, men den har samma drivlina som en e-Golf. Varför i hela friden säger då VW att det inte går att skruva en dragkrok på en e-Golf? Drivlinan är ju uppenbarligen kapabel till att driva en jävligt stor skåpbil som kan lasta massor. Men ett litet släp på 750kg går inte?
Förklaring tack!

Bra observation.
Det kan man undra?
”Batteriet på 35,8 kWh är placerat under lastgolvet.
Lastvolymen är densamma som i en fossil-Crafter med totalt fyra EU-pallar på golvet. Lastvikten varierar mellan 970 till 1 720 kg. Toppfarten har begränsats till 90 km/tim och effektuttaget är 100 kW med ett vridmoment på 290 Nm”.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW e-Crafter

Inlägg av Walker »

Mati: för de VILL inte!
tesla tissel: nope, endast ett batteri.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW e-Crafter

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Mati: för de VILL inte!
Du har nog rätt. Tyvärr, får jag ändå säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW e-Crafter

Inlägg av LarsL »

Egentligen värst för dem eftersom det kommer någon som vill och kan snart och då är de som inte ville rökta.
Skriv svar