Ja precis som att du väljer att inte ens läsa vad jag skriver, Kia och inprincip alla elbilar saknar något, är det inte storlek och kvalitet så är det något annat. Tyvärr måste jag säga men så är det. Hellre 600-700 och få det jag betalar för istället för ja, plast och en gammal pioneer stereo. Model X eller S hade kunnat varit alternativ men dom sista hundra upp får prioriteras på nybygge istället. Nästa hoppas jag kunna byta till ren elbil men just nu finns ju bara E-tron och Mx,MS att välja på. Kanske EQC men den har jag inte provkört eller klämt på.iAkita skrev:Om man år 2019 har 600-700 tusen att lägga på en bil, och ändå väljer att köpa något annat än en elbil, det är för mig obegripligt. Jag blir lika förvånad hur daterat och omodernt det känns varje gång jag sätter mig i en bil med förbränningsmotor, oavsett vad det är för bil, och jag kan för mitt liv inte begripa hur någon med tillräckliga ekonomiska resurser frivilligt kan välja en sån framför en elbil. Men alla är vi olika.Stevvee skrev:Nej jag glömmer inte det men det väger inte upp resten för mig. Lägger hellre 600-700 tusen på en hybrid som ger mig det jag vill ha och den känslan som jag önskar när jag kör en bil än att köpa en liten dyr gammal Kia. Dom har en jättebra drivlina och kapacitet. Men det väger verkligen inte upp resten.iAkita skrev:Du tycks glömma att det är en elbil med 64 kWh användbar batterikapacitet när du gör din värdering. Hellre en inredning från början av 2000-talet än en drivlina från början av 1900- talet. Personligen har jag snarare svårt att förstå att någon är beredd att betala e-Niro pengar för en bil med fossilmotor. Snacka om föråldrad teknik, det går inte uppväga med högupplösta skärmar, träinlägg och dylika moderniteter.
Och att den funkar för familjen är jag extremt tveksam till, funkar inte som en förstabil för oss.
Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Re: Kia Niro EV
Re: Kia Niro EV
Jag läser vad du skriver. Det förändrar inte att jag omöjligt kan förstå hur någon frivilligt är beredd att betala 600-700 tusen för en fossilbil, oavsett hur fin inredningen är. Jag kompromissar tusen gånger hellre med inredningen för att få en modern och miljövänlig drivlina än tvärt om, medan du tydligen är beredd att acceptera en sunkig förorenande förbränningsmotor så länge du får en fin inredning. Jag säger inte att det är fel (förutom att man frivilligt väljer det miljöovänliga alternativet), bara att jag inte förstår det. Det finns för övrigt gott om Model S på marknaden för just 600-700 tusen.Stevvee skrev:Ja precis som att du väljer att inte ens läsa vad jag skriver, Kia och inprincip alla elbilar saknar något, är det inte storlek och kvalitet så är det något annat. Tyvärr måste jag säga men så är det. Hellre 600-700 och få det jag betalar för istället för ja, plast och en gammal pioneer stereo. Model X eller S hade kunnat varit alternativ men dom sista hundra upp får prioriteras på nybygge istället. Nästa hoppas jag kunna byta till ren elbil men just nu finns ju bara E-tron och Mx,MS att välja på. Kanske EQC men den har jag inte provkört eller klämt på.iAkita skrev:Om man år 2019 har 600-700 tusen att lägga på en bil, och ändå väljer att köpa något annat än en elbil, det är för mig obegripligt. Jag blir lika förvånad hur daterat och omodernt det känns varje gång jag sätter mig i en bil med förbränningsmotor, oavsett vad det är för bil, och jag kan för mitt liv inte begripa hur någon med tillräckliga ekonomiska resurser frivilligt kan välja en sån framför en elbil. Men alla är vi olika.Stevvee skrev:Nej jag glömmer inte det men det väger inte upp resten för mig. Lägger hellre 600-700 tusen på en hybrid som ger mig det jag vill ha och den känslan som jag önskar när jag kör en bil än att köpa en liten dyr gammal Kia. Dom har en jättebra drivlina och kapacitet. Men det väger verkligen inte upp resten.iAkita skrev:Du tycks glömma att det är en elbil med 64 kWh användbar batterikapacitet när du gör din värdering. Hellre en inredning från början av 2000-talet än en drivlina från början av 1900- talet. Personligen har jag snarare svårt att förstå att någon är beredd att betala e-Niro pengar för en bil med fossilmotor. Snacka om föråldrad teknik, det går inte uppväga med högupplösta skärmar, träinlägg och dylika moderniteter.
Och att den funkar för familjen är jag extremt tveksam till, funkar inte som en förstabil för oss.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
Bara för att jag tycker något är rätt så behöver det inte vara rätt för andra.
Den intressanta frågan är om jag är ensam i min ståndpunkt eller inte...
Det jag undrar över är varför det är så viktigt att med alla medel förklara varför det ena eller andra är "rätt".
Kan vi snacka eNiro kanske?
Den intressanta frågan är om jag är ensam i min ståndpunkt eller inte...
Det jag undrar över är varför det är så viktigt att med alla medel förklara varför det ena eller andra är "rätt".
Kan vi snacka eNiro kanske?
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Kia Niro EV
Alltså.. Många här har värdesatt eldrift så högt att dom köpt bil för över en miljon.. Säkert dubbelt så mycket som många tidigare betalat för bil.. Och man kan få betydligt lyxigare inredning för 5-600k om man köper med en föråldrad drivlina.
Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kia Niro EV
Ja, iallafall nu när Model 3 är så nära i pris, men har Kia verkligen många köpare?joel80 skrev:Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Kia Niro EV
Model 3 är inte samma slags bil, helt olika målgrupper. Många vill inte ha en sedan, eller en bil med bara en skärm i mitten, eller en bil med så få servicecenter.Tellus skrev:Ja, iallafall nu när Model 3 är så nära i pris, men har Kia verkligen många köpare?joel80 skrev:Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
Kia har tillräckligt många köpare för att dom inte ska kunna leverera i vettig tid. Dom har alltså i nuläget svårt att få fram tillräckligt med bilar, så finns väl inte så stort incitament från Kia att sänka priset när efterfrågan nu är större än vad dom kan skrapa fram.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Kia Niro EV
Är det en tävlig i killgissning eller vad vinner man?Tellus skrev:Ja, iallafall nu när Model 3 är så nära i pris, men har Kia verkligen många köpare?joel80 skrev:Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
Är det verkligen så många som köper Model 3? Vad är "nära i pris"?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias det är vi alla drabbade av, mer eller mindre.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Kia Niro EV
Vilken målgrupp har Kia? Det är den man måste jämföra med om man vill göra en rättvis bedömning.
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")
Re: Kia Niro EV
Så, nu är det nog dags att starta upp en tråd som heter "Intresseklubben - vilka bilar tycker du (inte) är värd pengarna" - så släpper vi det i denna tråden.Mickep skrev:Vilken målgrupp har Kia? Det är den man måste jämföra med om man vill göra en rättvis bedömning.
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Kia Niro EV
lolTechNerd skrev:Så, nu är det nog dags att starta upp en tråd som heter "Intresseklubben - vilka bilar tycker du (inte) är värd pengarna" - så släpper vi det i denna tråden.Mickep skrev:Vilken målgrupp har Kia? Det är den man måste jämföra med om man vill göra en rättvis bedömning.
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")
Re: Kia Niro EV
Snart leveransdags för min pappas Kia e-Niro, men kan inte guida i vad han behöver för set-up av kablar för att kunna ladda på bästa vis vid långresor. Inser hur bortskämd man är med Teslas superchargers "plug n play"
Vad är bästa kablar att investera i med en Kia e-Niro, och finns det något särskilt laddnätverk att rekommendera?
Tacksam för input!
Vad är bästa kablar att investera i med en Kia e-Niro, och finns det något särskilt laddnätverk att rekommendera?
Tacksam för input!
Model S90D -16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kia Niro EV
Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").
En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.
För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.
För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kia Niro EV
Super - tack! Då vet jag vad han behöver!Teslaspolen skrev:Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").
En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.
För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Model S90D -16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kia Niro EV
Inga problem. Jag ska förtydliga med att det jag menade med EVSE är en "kombokabel" så som man kan byta mellan olika kontakter på emot väggen. Finns till exempel en av märket ELON (Elements of Norway) som jag använder, men finns även dyrare i form av JuiceBooster till exempel som också lär vara riktigt bra.P_EL skrev:Super - tack! Då vet jag vad han behöver!Teslaspolen skrev:Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").
En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.
För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kia Niro EV
Hur ofta laddar folk via CEE husvagnskontakt?? En sån sladd känns lite onödig. Bättre då att ha en "vanlig" för 230v-stickpropp och skaffa en CEE - Shucko som man ju brukar ha till husvagnen.. För de få gånger man hittar en blå CEE.
En Trefas (röd CEE) till shucko-koppling är också bra att ha att ligga i bilen.
Utöver det en typ2-kabel för att ladda på destinationsladdare t.ex u parkeringshus eller så.
Snabbladdare har som sagt ovan alltid kabel.
Liten överblick över laddstandarder och "mode":
En Trefas (röd CEE) till shucko-koppling är också bra att ha att ligga i bilen.
Utöver det en typ2-kabel för att ladda på destinationsladdare t.ex u parkeringshus eller så.
Snabbladdare har som sagt ovan alltid kabel.
Liten överblick över laddstandarder och "mode":
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Kia Niro EV
Jag saknade ett fack för mynt/tvättpoletter till e-Niro så jag gjorde en liten låda som funkar ihop med drickahållarna.
https://www.thingiverse.com/thing:3448273
Kanske är det någon mer som saknat det.
Finns att hämta för utskrift här:https://www.thingiverse.com/thing:3448273
Kanske är det någon mer som saknat det.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Kia Niro EV
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Re: Kia Niro EV
Det där känns ju helt omöjligt för oss att svara på.Mp73 skrev:Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Kia Niro EV
Detta är ju ett Teslaforum. Dvs självklart skall du beställa en Model 3 istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
Beställde och avbeställde I Feb också.. Känner de är tur jag avbeställde för de hade skapat problem om den är så försenad.. De är ju inte lite.. Tråkigt för dig.Mp73 skrev:Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Om du verkligen vill ha bilen så hade jag ändå väntat. Jag hoppas du har någon annan bil att köra sålänge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kia Niro EV
Vad ska vi säga? Köp en Model 3 istället.Mp73 skrev:Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Re: Kia Niro EV
Vecka 50 är länge att vänta. Kan du tänka dig lätt begagnad eller är det nytt som gäller? Kommer nog ut lite 6-mån bilar nu efter sommaren.Mp73 skrev:Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Re: Kia Niro EV
Om man väntar kanske du får nästa version där de gjort förbättringar. Om du skall vänta eller ej beror på behov och ekonomi. Det finns en mängd kona tillgänliga på blocket. Men antar att det är praktiska bilar för runt 400 000 du vill ha. Och då faller teslas bilar bort, om de de inte börjar rea ut model3 till halva priset.
Re: Kia Niro EV
Om du tror det kommer vara möjligt att få tag på en annan elbil med lika bra kombination av räckvidd, storlek/lastutrymme och pris innan vecka 50 så kan du ju avbeställa, annars är det bara att vänta. e-Niro var först ut av den senaste generationen elbilar och kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kia Niro EV
Har den fått app stöd?iAkita skrev:kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler