Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Re: Kia Niro EV
Snart leveransdags för min pappas Kia e-Niro, men kan inte guida i vad han behöver för set-up av kablar för att kunna ladda på bästa vis vid långresor. Inser hur bortskämd man är med Teslas superchargers "plug n play"
Vad är bästa kablar att investera i med en Kia e-Niro, och finns det något särskilt laddnätverk att rekommendera?
Tacksam för input!
Vad är bästa kablar att investera i med en Kia e-Niro, och finns det något särskilt laddnätverk att rekommendera?
Tacksam för input!
Model S90D -16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kia Niro EV
Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").
En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.
För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.
För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kia Niro EV
Super - tack! Då vet jag vad han behöver!Teslaspolen skrev:Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").
En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.
För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Model S90D -16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kia Niro EV
Inga problem. Jag ska förtydliga med att det jag menade med EVSE är en "kombokabel" så som man kan byta mellan olika kontakter på emot väggen. Finns till exempel en av märket ELON (Elements of Norway) som jag använder, men finns även dyrare i form av JuiceBooster till exempel som också lär vara riktigt bra.P_EL skrev:Super - tack! Då vet jag vad han behöver!Teslaspolen skrev:Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").
En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.
För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kia Niro EV
Hur ofta laddar folk via CEE husvagnskontakt?? En sån sladd känns lite onödig. Bättre då att ha en "vanlig" för 230v-stickpropp och skaffa en CEE - Shucko som man ju brukar ha till husvagnen.. För de få gånger man hittar en blå CEE.
En Trefas (röd CEE) till shucko-koppling är också bra att ha att ligga i bilen.
Utöver det en typ2-kabel för att ladda på destinationsladdare t.ex u parkeringshus eller så.
Snabbladdare har som sagt ovan alltid kabel.
Liten överblick över laddstandarder och "mode":
En Trefas (röd CEE) till shucko-koppling är också bra att ha att ligga i bilen.
Utöver det en typ2-kabel för att ladda på destinationsladdare t.ex u parkeringshus eller så.
Snabbladdare har som sagt ovan alltid kabel.
Liten överblick över laddstandarder och "mode":
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Kia Niro EV
Jag saknade ett fack för mynt/tvättpoletter till e-Niro så jag gjorde en liten låda som funkar ihop med drickahållarna.
https://www.thingiverse.com/thing:3448273
Kanske är det någon mer som saknat det.
Finns att hämta för utskrift här:https://www.thingiverse.com/thing:3448273
Kanske är det någon mer som saknat det.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Kia Niro EV
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Re: Kia Niro EV
Det där känns ju helt omöjligt för oss att svara på.Mp73 skrev:Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Kia Niro EV
Detta är ju ett Teslaforum. Dvs självklart skall du beställa en Model 3 istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
Beställde och avbeställde I Feb också.. Känner de är tur jag avbeställde för de hade skapat problem om den är så försenad.. De är ju inte lite.. Tråkigt för dig.Mp73 skrev:Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Om du verkligen vill ha bilen så hade jag ändå väntat. Jag hoppas du har någon annan bil att köra sålänge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kia Niro EV
Vad ska vi säga? Köp en Model 3 istället.Mp73 skrev:Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Re: Kia Niro EV
Vecka 50 är länge att vänta. Kan du tänka dig lätt begagnad eller är det nytt som gäller? Kommer nog ut lite 6-mån bilar nu efter sommaren.Mp73 skrev:Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Re: Kia Niro EV
Om man väntar kanske du får nästa version där de gjort förbättringar. Om du skall vänta eller ej beror på behov och ekonomi. Det finns en mängd kona tillgänliga på blocket. Men antar att det är praktiska bilar för runt 400 000 du vill ha. Och då faller teslas bilar bort, om de de inte börjar rea ut model3 till halva priset.
Re: Kia Niro EV
Om du tror det kommer vara möjligt att få tag på en annan elbil med lika bra kombination av räckvidd, storlek/lastutrymme och pris innan vecka 50 så kan du ju avbeställa, annars är det bara att vänta. e-Niro var först ut av den senaste generationen elbilar och kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kia Niro EV
Har den fått app stöd?iAkita skrev:kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Kia Niro EV
Nej, men det hade den ju inte när frågeställaren beställde den heller, så det verkar ju inte vara en dealbreaker. Nu börjar dessutom en del laddoperatörer erbjuda appar där man kan följa laddningen och ha koll på om den avbryts, så det känns inte som en lika stor brist längre. Men visst, förvärmning via app hade varit toppen, så man slipper lägga in det i timern bilen i förväg.Tellus skrev:Har den fått app stöd?iAkita skrev:kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
Efter midsommarhelgens resor med e-Niro kan jag konstatera att det nu finns en i princip kompromisslös elbil, även för kombi-/crossover folket som inte har råd att lägga mer än ca 400 000 kr på en bil. 50+ kg hund i bagaget, packning och barn i bakåtvänd bilstol – nema problema. Startade med 85% laddning och kom hem med 10% efter 40 mil i farter strax över hastighetsbegränsningen på E22 (när trafiken tillät). Det enda laddstoppet var knappt 10 minuter på en av alla de otaliga 50 kW laddare jag passerade.
Tesla och dess fantastiska prestandabilar i all ära, men den här praktiska Koreanen med sina 84 knappar, traditionella instrumentering och effektiva drivlina är verkligen en bil som skulle funka för de allra allra flesta som nu kör omkring i bensin- eller dieselkombis. Förutom det där med dragkroken då. Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
Tesla och dess fantastiska prestandabilar i all ära, men den här praktiska Koreanen med sina 84 knappar, traditionella instrumentering och effektiva drivlina är verkligen en bil som skulle funka för de allra allra flesta som nu kör omkring i bensin- eller dieselkombis. Förutom det där med dragkroken då. Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
Detta samt något annat Raspberry alternativ finns ju för att se SOC etc iaf.Tellus skrev:Har den fått app stöd?
https://shop.openenergymonitor.com/open ... b48kM6LpCA
Re: Kia Niro EV
Mina erfarenheter också, långresor är absolut inga problem med e-Niro.iAkita skrev:Efter midsommarhelgens resor med e-Niro kan jag konstatera att det nu finns en i princip kompromisslös elbil, även för kombi-/crossover folket som inte har råd att lägga mer än ca 400 000 kr på en bil. 50+ kg hund i bagaget, packning och barn i bakåtvänd bilstol – nema problema. Startade med 85% laddning och kom hem med 10% efter 40 mil i farter strax över hastighetsbegränsningen på E22 (när trafiken tillät). Det enda laddstoppet var knappt 10 minuter på en av alla de otaliga 50 kW laddare jag passerade.
Men jag ser ändå fram att få byta ut Sharanen mot en Model S i Aug(?)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Kia Niro EV
Vi har nog olika åsikter när det gäller hur revolutionerande e-Niro är men vi kanske har samma åsikt om ID.3. Tror den kan röra om i grytan i detta segment, förhoppningsvis till stor del pga prissättningen. Konkurrens är alltid bra för kunden.iAkita skrev:Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kia Niro EV
Jag menar inte att e-Niro är tekniskt revolutionerande, men det är den första elbil som kombinerar lång räckvidd (längre än SR+, e-Tron och iPace) med ett praktiskt format till ett pris som många faktiskt har råd med. Väldigt många människor/familjer skulle kunna byta ut sin kombi mot e-Niron utan att det skulle behöva innebära några större kompromisser. Det är revolutionerande.Laban skrev:Vi har nog olika åsikter när det gäller hur revolutionerande e-Niro är men vi kanske har samma åsikt om ID.3. Tror den kan röra om i grytan i detta segment, förhoppningsvis till stor del pga prissättningen. Konkurrens är alltid bra för kunden.iAkita skrev:Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
ID3 är intressant för att de kommer tillverka hyfsat många av den och den därför kan få en märkbar påverkan på försäljningen av fossilmotsvarigheter. Annars finns det väl egentligen inget som tyder på att 58 kWh versionen kommer vara billigare, ha större utrymmen, längre räckvidd eller effektivare drivlina än e-Niron. En modernare och mer Europeisk interiör lär den dock få, vilket säkert kommer locka många som föredrar européer framför asiater. Det ska även bli spännande att se laddkurvan. När räckvidden i segmentet nu börjar närma sig 40-50 mil även för bilar under halvmiljonen, så känns det som om skillnader i laddhastighet blir viktigare ett par extra mils räckvidd hit eller dit blir. Om ID3’s laddkurva påminner om e-Trons kommer den spöa e-Niro med hästlängder. Kia har varit väldigt konservativa vad det gäller laddhastighet tycker jag, trots batterivärmare och vätskekylning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
De mest sålda bilen bland privatköpare i Sverige är ju VW Golf, och instegspriset där ligger en bit under 200k.
Det är dit ner vi behöver komma för att det ska bli intressant för privatköpare på riktigt.
De mest sålda bilen bland privatköpare i Sverige är ju VW Golf, och instegspriset där ligger en bit under 200k.
Det är dit ner vi behöver komma för att det ska bli intressant för privatköpare på riktigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
Väldigt många människor skulle nog kunna byta ut kombin mot SR+ också, och gör det antagligen. Vi gick från Outlander PHEV till Model 3, fungerar hur bra som helst. Har man en lite större hund är det kanske värre men alla har ju bevisligen inte det. Laddnätet + laddhastigheten gör enligt min mening SR+ betydligt bättre för långfärd än e-Niro trots kortare räckvidd.iAkita skrev:Jag menar inte att e-Niro är tekniskt revolutionerande, men det är den första elbil som kombinerar lång räckvidd (längre än SR+, e-Tron och iPace) med ett praktiskt format till ett pris som många faktiskt har råd med. Väldigt många människor/familjer skulle kunna byta ut sin kombi mot e-Niron utan att det skulle behöva innebära några större kompromisser. Det är revolutionerande.
Det som blir intressant att se här är väl hur lång räckvidd man verkligen behöver i denna klass. 33 mil WLTP är ganska bra för en stadsbil och om det blir €10k mellan 33,42 och 55 mils modellerna så tänker jag mig att de flesta väljer 33 mil. Speciellt om de som du nämner också kan få till en hyfsad laddkurva. 100 kW max är också betydligt bättre än alla nuvarande konkurrenter. e-Niro gick väl upp till ~70 kW i Björn Nylands test.ID3 är intressant för att de kommer tillverka hyfsat många av den och den därför kan få en märkbar påverkan på försäljningen av fossilmotsvarigheter. Annars finns det väl egentligen inget som tyder på att 58 kWh versionen kommer vara billigare, ha större utrymmen, längre räckvidd eller effektivare drivlina än e-Niron. En modernare och mer Europeisk interiör lär den dock få, vilket säkert kommer locka många som föredrar européer framför asiater. Det ska även bli spännande att se laddkurvan. När räckvidden i segmentet nu börjar närma sig 40-50 mil även för bilar under halvmiljonen, så känns det som om skillnader i laddhastighet blir viktigare ett par extra mils räckvidd hit eller dit blir. Om ID3’s laddkurva påminner om e-Trons kommer den spöa e-Niro med
hästlängder. Kia har varit väldigt konservativa vad det gäller laddhastighet tycker jag, trots batterivärmare och vätskekylning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kia Niro EV
e-Niro kostar 474k om man vill ha LED strålkastare samt parkeringssensorer fram och bak. Att jag skulle välja SR+ alla dagar i veckan istället är kanske givet men jag tror även att marknaden gör det. Det måste till mer konkurrens i detta segment.taliz skrev:Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
De mest sålda bilen bland privatköpare i Sverige är ju VW Golf, och instegspriset där ligger en bit under 200k.
Det är dit ner vi behöver komma för att det ska bli intressant för privatköpare på riktigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kia Niro EV
Beror väl på behov. M3 går helt bort för mig p.g.a bagageluckan.
En E-niro skulle funka där.
Nu försöker jag i och för sig istället vänta in Polestar 2 eller nån av ID-bilarna. Men jag kan absolut se varför vissa väljer andra bilar, även om Teslan har många fördelar.
En E-niro skulle funka där.
Nu försöker jag i och för sig istället vänta in Polestar 2 eller nån av ID-bilarna. Men jag kan absolut se varför vissa väljer andra bilar, även om Teslan har många fördelar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR