Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare danni » 25 jan 2018 16:47

IMG_0606.jpg


Porsche verkar ha kört en liten kampanj riktad specifikt mot Tesla-ägare, för att få oss att provköra nya Panamera SportTurismo. Och varför inte, blir man specifikt inbjuden till en provkörning så är det väl roligt att ta tillfället i akt...

Jag verkade som synes inte vara den enda Tesla-ägare som resonerat så. Intressant nog så har faktiskt Porsche Center flyttat så att de nu ligger granne med Teslas serviceverkstad.

IMG_0608.jpg


Så vad tyckte jag? Jag hade mycket höga förväntningar. Porsche gör otroliga bilar, och är mästare på chassi och körkänsla men också interiörer. Jag tänkte att jag skulle bli väldigt imponerad och känna att det ändå finns saker jag behövt ge upp för att köra Tesla, och att jag ändå skulle känna ett sting av avundsjuka inför den här pjäsen.

IMG_0610.jpg


Men.... Nej, jag blev faktiskt rejält besviken på bilen. Den kändes väldigt föråldrad på alla sätt. Jo, man sitter bra med oerhörda justeringsmöjligheter på stolen (även om jag tycker stolen var lite platt, Teslans nextgenstolar kramar mycket bättre och känns skönare). Känslan på ratten och alla reglage är såklart top notch - allt känns svindyrt, som sig bör. Känslan i interiören är nästan tvärtemot i en Tesla. Det känns ombonat, detaljerat, och väldigt påkostat, medan Teslan känns avskalad, luftig, och minimalistisk. Och det här tänket verkar gå igen i det mesta, Tesla har verkligen ansträngt sig för att förenkla. Det var flera gånger som jag och Sandra nästan skrattade över hur komplicerat allt var på Porschen. Bilen hade keyless men man var tvungen att vrida om en låtsasnyckel i plast för att "starta motorn". Eftersom det var en laddhybrid så startades ingen fysisk motor, inget alls hände egentligen, men plastbiten skulle likförbannat vridas om. En stor växelväljare tar upp onödig plats i mitten, fastän den inte är kopplad till något. När man skulle stanna måste man trycka på en knapp för att lägga i P med en knapp, och dessutom lägga i handbromsen. När vi gick ifrån bilen glömde jag låsa den, eftersom den inte gör det automatiskt. Det var många små moment som kändes utdragna och komplicerade i jämförelse.

Porschen känns riktigt fin att köra. Den är som ett slagskepp, stabil och komfortabel. Går över gupp och skarvar så man överhuvudtaget inte märker det. Men är ändå inte direkt ovillig att styra in när man vill det. Men i jämförelse med Teslan känns den tung, klumpig och sävlig på alla sätt. Teslan har en direkt känsla i precis allt, i gasen, i styrningen, den är mer villig, lättfotad, och lättkontrollerad. Och det här förvånade mig, för det här var den ronden jag verkligen trodde att Porschen skulle vinna. Eldriften i Porschen var inte mycket att hänga i julgranen, och för att köra med någon form av vettigt tempo får bensinmotorn hoppa in rätt ofta och putta på. Övergången är märkbar men inte abrupt. Men hela bilen totalt sett kändes väldigt ryckig. Vid hård acceleration så drar bilen ryckigt. Det är nästan omöjligt att dosera bromskraften snyggt och smidigt eftersom både regenereringsfunktionen och de fysiska bromsarna styrs med bromspedalen, och inbromsningar blir ryckiga och oprecisa. Som hybrid betraktad kändes den inte alls bra, troligen gör sig bilen bättre med bara en V8:a. Säljaren pushade mycket på det här med att eldriften sänker förbrukningen, men det kändes som en sales pitch som var riktad mot folk som idag kör en Panamera Diesel, inte mot någon som kör Tesla. Skulle jag bli imponerad av att den kommer tre mil på el sålänge man är fjäderlätt med gaspedalen? Men säljaren kändes ändå både kunnig och ärlig vad gäller hybriddelarna. Hon körde själv en Panamera e-hybrid och var tydlig med exempelvis skillnader mellan uppgiven och verklig förbrukning.

Lägger man Porschen i läget SPORT+ så visar den en helt ny sida. Chassiet ska bli hårdare, men det märkte vi inte mycket av - den var fortfarande mycket mjukare och sävligare än en Model S. Det som främst märktes var att motorn varvade mycket mer och sportavgassystemet aktiverades. Det lät som sjutton! Brölade, bruppade och smällde ur avgassystem. Och, jag vet inte, jag är kluven inför det här. Å ena sidan är det väldigt fint och välavstämt ljud, och i en avlägsen forntid hade jag nog älskat det. Och en del av mig älskar det fortfarande. Men en annan del av mig tycker mest det är lite pinsamt. Inne i stan, när man vill ta en liten lucka av något slag, så ser man hur man skrämmer slag på fotgängare och hundar, och drar allas blickar till sig. "TITTA PÅ MIG, HÄR KOMMER JAG I EN DYR HÖGLJUDD PORSCHE!" Mjae. Dessutom var den inte ens i det här läget särskilt kvick jämfört med vår Tesla, och då ska man komma ihåg att vi har en långsam modell. Det var en alldeles för tydlig fördröjning i responsen på allt med Porschen.

Totalt sett kom jag faktiskt därifrån väldigt underväldigad. Ja, Porschen är lyxig och ombonad och Teslan känns väldigt avskalad på alla vis i jämförelse. Men avskalad är inte nödvändigtvis något dåligt - när det gäller köregenskaperna är det tvärtom jättebra. Teslan kändes som en sportbil i jämförelse med Porschen. Och det är ett farligt betyg för Porsche. Än en gång blir jag imponerad av hur väl Tesla lyckats stämma av viktiga delar i bilen, såsom fjädringen som lyckas vara både komfortabel men väldigt sportig och responsiv. Det är så otroligt imponerande för en helt ny tillverkare att kunna mäta sig med vad som borde vara klassens kung, Porsche Panamera.
Senast redigerad av danni 26 jan 2018 09:48, redigerad totalt 1 gång.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Få fri supercharging vid beställning av en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 6566
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare danni » 25 jan 2018 16:49

IMG_0613.jpg


"Starta motorn manuellt" - okay, var är veven? :lol:
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Få fri supercharging vid beställning av en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 6566
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare HelectriC » 25 jan 2018 16:53

Blir intressant att se hur Mission E blir :?
Model S P75D -17
Model S 85 -15 (såld)
eGolf -15
Reserverat 2xModel 3
eGolf 300km (leverans september -18)
Jaguar I-Pace HSE Launch Edition (leverans september -18)
Hyundai Kona EV (leverans hösten -18)
Skicka PM om du önskar använda min referallänk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6249
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare danni » 25 jan 2018 16:59

HelectriC skrev:Blir intressant att se hur Mission E blir :?


Den kan nog bli jättejättebra. Porsche har ju egentligen alla förutsättningar.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Få fri supercharging vid beställning av en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 6566
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare mati » 25 jan 2018 17:05

Hehe, ja, den provkörningen hade jag inte heller tackat nej till.
Vad sa du till säljaren när nu lämnade tillbaka plastnyckeln? "Nej tack, för omodern och alldeles för slö"? :lol:
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 6638
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare danni » 25 jan 2018 17:09

mati skrev:Hehe, ja, den provkörningen hade jag inte heller tackat nej till.
Vad sa du till säljaren när nu lämnade tillbaka plastnyckeln? "Nej tack, för omodern och alldeles för slö"? :lol:


Ungefär så, faktiskt. Hon ville veta vad vi ärligt tyckte om bilen, och jag sa väl de sakerna som är i posten här ovan.

Glömde nämna att jag letade som sjutton efter Spotify-klienten utan att hitta den ;)
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Få fri supercharging vid beställning av en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 6566
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare mati » 25 jan 2018 17:14

Det blir alltså ingen Porsche med andra ord? ;)
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 6638
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare Jensa » 25 jan 2018 17:19

Trevlig läsning, intressant och bra sammanfattat!
2016 Model S 75, vit, panoramatak, kolfiberspoiler
För fri laddning på Superchargers: http://ts.la/jens1164
Följ min längdskidsatsning på http://www.teamjens.se
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
 
Inlägg: 788
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare danni » 25 jan 2018 17:26

mati skrev:Det blir alltså ingen Porsche med andra ord? ;)


Den lockade inte det minsta. Men om Porsche börjar göra elbilar, då jäklar kan det nog hända saker.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Få fri supercharging vid beställning av en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 6566
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare DSV » 25 jan 2018 17:35

Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster