Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ett par frågor till matti och andra som äger och kör en E-tron.
Jag har sett att Tesla björn ser ut att ha en hel del problem med avbruten laddning när han laddar på ionity. Hur ofta har ni fått dessa problem hos ionity specifikt?
Och för er som kommer från en tesla till e-tron, hur upplever ni laddning lång resor? De jag är ute efter är hur stor nackdel de är att inte har tillgång till SuC. Väg nu inte in ladd hastighet eller vad ni tycker om bilen utan mest hur mycket jobbigare de blir utan SuC.
Jag förstår att denna fråga blir väldigt beroende på vart man kör, jag tänker att man kör ner i Europa eftersom de är mest troligt för mig. Jag tänker också på hur de upplevs idag så väg inte in att de om några år finns fler ionity laddare.
Jag har sett att Tesla björn ser ut att ha en hel del problem med avbruten laddning när han laddar på ionity. Hur ofta har ni fått dessa problem hos ionity specifikt?
Och för er som kommer från en tesla till e-tron, hur upplever ni laddning lång resor? De jag är ute efter är hur stor nackdel de är att inte har tillgång till SuC. Väg nu inte in ladd hastighet eller vad ni tycker om bilen utan mest hur mycket jobbigare de blir utan SuC.
Jag förstår att denna fråga blir väldigt beroende på vart man kör, jag tänker att man kör ner i Europa eftersom de är mest troligt för mig. Jag tänker också på hur de upplevs idag så väg inte in att de om några år finns fler ionity laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Jag har laddat ett 20-tal gånger på IONITY och har aldrig haft problem med avbruten laddning. Jag har använt e-tron kortet jag fick med bilen. Aldrig något problem.chaffis75 skrev:Ett par frågor till matti och andra som äger och kör en E-tron.
Jag har sett att Tesla björn ser ut att ha en hel del problem med avbruten laddning när han laddar på ionity. Hur ofta har ni fått dessa problem hos ionity specifikt?
Och för er som kommer från en tesla till e-tron, hur upplever ni laddning lång resor? De jag är ute efter är hur stor nackdel de är att inte har tillgång till SuC. Väg nu inte in ladd hastighet eller vad ni tycker om bilen utan mest hur mycket jobbigare de blir utan SuC.
Jag förstår att denna fråga blir väldigt beroende på vart man kör, jag tänker att man kör ner i Europa eftersom de är mest troligt för mig. Jag tänker också på hur de upplevs idag så väg inte in att de om några år finns fler ionity laddare.
Här kan du läsa om min resa till Italien med etron.
http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Jag har inte heller stött på några som helst problem. Använde Plugsurfing-brickan.
Jämfört med min gamla Model S90D gick laddningen väldigt mycket snabbare med e-tron. Nästan faktor två, framförallt när man måste ladda till över 80%.
Antalet laddare upplevde jag som tillräckligt. Ungefär som för 2-3 år sedan med Teslan. Placeringen av Ionity kan jag dock tycka är bättre än för SuC. Inte generellt, det finns jättefina SuC, men det finns tyvärr också riktigt urtråkiga sunkställen där jag i vanliga fall aldrig skulle stannat. Ionitys placeringar är väl aldrig sådär superexklusiva som en del SuC kan vara, men samtidigt är de inte urdåliga heller. Bensinststioner med lite tidsfördriv helt enkelt. Lite lagom så.
Jämfört med min gamla Model S90D gick laddningen väldigt mycket snabbare med e-tron. Nästan faktor två, framförallt när man måste ladda till över 80%.
Antalet laddare upplevde jag som tillräckligt. Ungefär som för 2-3 år sedan med Teslan. Placeringen av Ionity kan jag dock tycka är bättre än för SuC. Inte generellt, det finns jättefina SuC, men det finns tyvärr också riktigt urtråkiga sunkställen där jag i vanliga fall aldrig skulle stannat. Ionitys placeringar är väl aldrig sådär superexklusiva som en del SuC kan vara, men samtidigt är de inte urdåliga heller. Bensinststioner med lite tidsfördriv helt enkelt. Lite lagom så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Tack.. Jag tolkar de som att de redan idag fungerar ganska bra att köra elbil utan tillgång till SuC åtminstone med den range som E-tron har.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
chaffis75 skrev:Tack.. Jag tolkar de som att de redan idag fungerar ganska bra att köra elbil utan tillgång till SuC åtminstone med den range som E-tron har.
Det går säkert bra men man är ju mer begränsad. Förutom den i Östersund som de byggde för skid-VM så är den i Enköping den nordligaste. Så man får ladda mycket på 50kW-laddare tills det byggs fler. (inte bara Ionity dock, och i Dalarna finns ett helt gäng med 100kW-laddare. Men de står en och en. Jag tycker det är lite läskigt.
Med det sagt så är jag mer och mer vänligt inställd till e-tron. Känns absolut som ett möjligt val som ersättare till Teslan om 2 år. Som begagnad mest troligt dock. Behöver inget drag heller. Kan köpa matis kanske?
Re: Audi e-tron
Svarar mig själv här. Bilen är byggd (förra veckan) så nu börjar det dra ihop sig. Elektrikern kommer på onsdag sen är man förberedd.macky skrev:Jag frågade i början av veckan och fick besked att bilen skulle vara hemma i sep. Kollade i fredags om den var byggd, ska ju gå att följa den på myAudi när man har VIN. Fick dock inget svar i fredags, min säljare är inte riktigt lika på längre. Ska ringa på måndag och kolla status.Nilp skrev:@Macky har du fortfarande v33 som produktionsvecka? Jag kollade med min säljare för några veckor sen och då hade jag preliminärt v38 men han sa att det hoppade mycket fram och tillbaka men att Audi hade skruvat upp produktionstakten innan sommaren.macky skrev:Ja kan vara värt att ringa och kolla. Ska bli MY 20 från mitten av juli vad jag förstått.Nilp skrev:Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju...macky skrev:Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar . Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Hade varit intressant att höra från et som också beställt IM hur läget är för er.
Re: Audi e-tron
Grattis! Du kommer inte ångra dig. Vi är så sjukt nöjda med vår Audi diiiton som min 3-åring säger.macky skrev:Svarar mig själv här. Bilen är byggd (förra veckan) så nu börjar det dra ihop sig. Elektrikern kommer på onsdag sen är man förberedd.macky skrev:Jag frågade i början av veckan och fick besked att bilen skulle vara hemma i sep. Kollade i fredags om den var byggd, ska ju gå att följa den på myAudi när man har VIN. Fick dock inget svar i fredags, min säljare är inte riktigt lika på längre. Ska ringa på måndag och kolla status.Nilp skrev:@Macky har du fortfarande v33 som produktionsvecka? Jag kollade med min säljare för några veckor sen och då hade jag preliminärt v38 men han sa att det hoppade mycket fram och tillbaka men att Audi hade skruvat upp produktionstakten innan sommaren.macky skrev:Ja kan vara värt att ringa och kolla. Ska bli MY 20 från mitten av juli vad jag förstått.Nilp skrev:Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju...
Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Hade varit intressant att höra från et som också beställt IM hur läget är för er.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Hörde precis att jag inte har produktionsvecka förrän v41, det är ju jättelänge
Det är ungefär i linje med ursprunglig prognos men hade hoppats det skulle bli lite tidigare. Bara till att vänta...
Det är ungefär i linje med ursprunglig prognos men hade hoppats det skulle bli lite tidigare. Bara till att vänta...
Re: Audi e-tron
Segt, men den som väntar på ngt gott...ibland är det ju saker som vissa fälgar eller tillval som skjuter upp det hela. Återstår att se tiden det tar till Sverige, säljaren pratade om ca 4 veckor och det känns igen sen tidigare. Sålde gamla bilen igår så nu får man cykla lite mer så länge eller fråga snällt om man får låna A1:an.Nilp skrev:Hörde precis att jag inte har produktionsvecka förrän v41, det är ju jättelänge
Det är ungefär i linje med ursprunglig prognos men hade hoppats det skulle bli lite tidigare. Bara till att vänta...
Kul också att höra att de som har sin bil verkar så nöjda. Ska försöka att inte bygga upp förväntningarna för mycket bara
Re: Audi e-tron
Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.
Audi e-tron
Model 3 också tydligen.Geni87 skrev:Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Betydligt större skräll att i-Pace säljer så bra imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Min säljare nämnde också 4 veckor i leveranstid efter den var byggd. Du får meddela här om det stämde.macky skrev:Segt, men den som väntar på ngt gott...ibland är det ju saker som vissa fälgar eller tillval som skjuter upp det hela. Återstår att se tiden det tar till Sverige, säljaren pratade om ca 4 veckor och det känns igen sen tidigare. Sålde gamla bilen igår så nu får man cykla lite mer så länge eller fråga snällt om man får låna A1:an.Nilp skrev:Hörde precis att jag inte har produktionsvecka förrän v41, det är ju jättelänge
Det är ungefär i linje med ursprunglig prognos men hade hoppats det skulle bli lite tidigare. Bara till att vänta...
Kul också att höra att de som har sin bil verkar så nöjda. Ska försöka att inte bygga upp förväntningarna för mycket bara
Ja, det jag läst av dom som fått sina bilar levererade så verkar folk vara överlag väldigt nöjda. Har inte alls höga förhoppningar, nejdå inte alls...nej...
Var och tankade vår XC90 idag och hoppas varje gång jag är där att det ska bara sista gången man pumpar upp den där smörjan ner i tanken. 1000 spänn kostar det också. Man kommer ganska många Etron mil för 1000sek.
Re: Audi e-tron
Ipace verkar tappa mycket. Tittar man bara på juli är Etron trea på listan.taliz skrev:Model 3 också tydligen.Geni87 skrev:Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
Re: Audi e-tron
iPace sålde nog skapligt i början på året antar jag. Sen när étron kom tog den död på efterfrågan. Kanske handlarna kör med rabatter osv nu likt i USA för att få igång efterfrågan?Nilp skrev:Ipace verkar tappa mycket. Tittar man bara på juli är Etron trea på listan.taliz skrev:Model 3 också tydligen.Geni87 skrev:Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jo men det visste vi ju redan, och det kändes mer relevant att ta upp e-trons försäljning i tråden om e-tron, även om jag nu inkluderade hela tabellen.taliz skrev:Model 3 också tydligen.Geni87 skrev:Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
Re: Audi e-tron
Den säljer ju väldigt mycket bättre än X och S. Så efterfrågan är väl inte direkt "död". Men det är klart att konkurrensen ökade när E-Tron kom.taliz skrev:iPace sålde nog skapligt i början på året antar jag. Sen när étron kom tog den död på efterfrågan. Kanske handlarna kör med rabatter osv nu likt i USA för att få igång efterfrågan?Nilp skrev:Ipace verkar tappa mycket. Tittar man bara på juli är Etron trea på listan.taliz skrev:Model 3 också tydligen.Geni87 skrev:Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
Re: Audi e-tron
Zoe borde väl vara apbillig där? Konstigt den inte säljer mer.
Kanske för liten prisskillnad mot övriga?
När det gäller étron borde den kunna hoppa upp några platser till innan året är slut, kanske trea eller fyra tippar jag.
Kanske för liten prisskillnad mot övriga?
När det gäller étron borde den kunna hoppa upp några platser till innan året är slut, kanske trea eller fyra tippar jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Säljer och säljer, alla bilar som de klarar att leverera säljs, betydligt fler som hade köpt om de bara klarade att leverera. Bilarna i listan är som sagt bilar som levererats, många fler är beställda, speciellt eNiro. Det är stor ilska på Kona och Niro-sidorna att det kommer så få bilar till landet.taliz skrev:Model 3 också tydligen.Geni87 skrev:Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Den kom väl ut i höstas/vintras? Nyhetens behag...Verdi skrev:Den säljer ju väldigt mycket bättre än X och S. Så efterfrågan är väl inte direkt "död". Men det är klart att konkurrensen ökade när E-Tron kom.taliz skrev:iPace sålde nog skapligt i början på året antar jag. Sen när étron kom tog den död på efterfrågan. Kanske handlarna kör med rabatter osv nu likt i USA för att få igång efterfrågan?Nilp skrev:Ipace verkar tappa mycket. Tittar man bara på juli är Etron trea på listan.taliz skrev:Model 3 också tydligen.Geni87 skrev:Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
Man kan nästan säga att S och X är "döda" sen 3an kom. Kannibalism delux.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Mitt intryck är att folk generellt sett inte är så jätteintresserade av franska bilar här. Vet inte om det har historiska grunder eller nåt annat.taliz skrev:Zoe borde väl vara apbillig där? Konstigt den inte säljer mer.
Kanske för liten prisskillnad mot övriga?
När det gäller étron borde den kunna hoppa upp några platser till innan året är slut, kanske trea eller fyra tippar jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Zoe börjar väl levereras i en uppdaterad variant med större batteri, mer effekt med mera i början av 2020. Är nog därför försäljningen av nuvarande varianten dippar, den har ju sålt i betydligt större antal tidigare.taliz skrev:Zoe borde väl vara apbillig där? Konstigt den inte säljer mer.
Kanske för liten prisskillnad mot övriga?
När det gäller étron borde den kunna hoppa upp några platser till innan året är slut, kanske trea eller fyra tippar jag.
Re: Audi e-tron
Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Re: Audi e-tron
justja, tyskarna tog de emot med öppna armar...HelectriC skrev:Mitt intryck är att folk generellt sett inte är så jätteintresserade av franska bilar här. Vet inte om det har historiska grunder eller nåt annat.taliz skrev:Zoe borde väl vara apbillig där? Konstigt den inte säljer mer.
Kanske för liten prisskillnad mot övriga?
När det gäller étron borde den kunna hoppa upp några platser till innan året är slut, kanske trea eller fyra tippar jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.