Vilken batterityp sitter i paketet? Läste i AMS eller TV för ganska länge sedan att Audi testade prismatiskt formade celler för att få en tätare packningsgrad.
För mig lät det heltokigt att välja en sådan form på en komponent som ska hålla mycket länge och utsättas för termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Har hittills aldrig sett ett tryckkärl med prismatisk form. Hur har det blivit? Någon som vet? Mistänker att audisäljare i allmänhet inte har den informationen.
De använder pouch-celler, vilket i sig är en väldigt mekaniskt instabil formfaktor. Men det behöver inte vara ett problem, det behöver inte prismatiska celler heller vara. Tricket är att bygga en modul som trycker ihop cellerna mekaniskt.
I cylindriska (och till viss del prismatiska) sitter styrkan i cellinneslutningen, för pouch-celler och prismatiska behöver styrkan sitta i modulen/packet. Bara olika koncept, har man koll på sina prylar är inte det ena sämre än det andra när det gäller termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Ser ju väldigt gediget ut med pressgjuten aluminiumlåde och allt, men kan denna teknik konkurrera med Tesla som ju är på väg ned mot 100$/kwh på packnivå i sin inhouse cell- och packproduktion. Det är ju stora volymer om man ska fram om man nå upp till teslas nivåer. Man har ju till och med ambitioner att bli större än Tesla som ju tillverkar celler och bygger 1 batteripack på 2 minuter bara till Model 3. Detta gäller dagens produktion...
Det gäller att komma igång snart.
Vilken batterityp sitter i paketet? Läste i AMS eller TV för ganska länge sedan att Audi testade prismatiskt formade celler för att få en tätare packningsgrad.
För mig lät det heltokigt att välja en sådan form på en komponent som ska hålla mycket länge och utsättas för termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Har hittills aldrig sett ett tryckkärl med prismatisk form. Hur har det blivit? Någon som vet? Mistänker att audisäljare i allmänhet inte har den informationen.
De använder pouch-celler, vilket i sig är en väldigt mekaniskt instabil formfaktor. Men det behöver inte vara ett problem, det behöver inte prismatiska celler heller vara. Tricket är att bygga en modul som trycker ihop cellerna mekaniskt.
I cylindriska (och till viss del prismatiska) sitter styrkan i cellinneslutningen, för pouch-celler och prismatiska behöver styrkan sitta i modulen/packet. Bara olika koncept, har man koll på sina prylar är inte det ena sämre än det andra när det gäller termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Ser ju väldigt gediget ut med pressgjuten aluminiumlåde och allt, men kan denna teknik konkurrera med Tesla som ju är på väg ned mot 100$/kwh på packnivå i sin inhouse cell- och packproduktion. Det är ju stora volymer om man ska fram om man nå upp till teslas nivåer. Man har ju till och med ambitioner att bli större än Tesla som ju tillverkar celler och bygger 1 batteripack på 2 minuter bara till Model 3. Detta gäller dagens produktion...
Det gäller att komma igång snart.
Visst gör det. Nja, Panasonic är på väg ner mot $100/kWh på cellnivå för Teslas celler mot slutet av året om råvarupriser är stabila. På packnivå försöker Tesla nå $100/kWh mot slutet av decienniet. Audi ryktas betala $114/kWh för E-trons batterier. Oklart om det är på cell- eller modulnivå dock, packen bygger de själva, vet inte hur det är med modulerna. Så det är ganska jämnt, prismässigt. Speciellt om Audis kostnad är på modulnivå.
Ser ut som att de/du har koll på läget. Snart får man ge Grieg rätt: (Diesel)dimman lättar!
Jag är bara en glad ingenjör med en ohälsosamt stor konsumtion av information om bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet. ^^
Jag är inte ens ingenjör, men har ändå lite teknikintresse. Klassisk musik kan jag inte alls för det var Carl Nielsen som skrev Dimman lättar. Men jag är 100% med i sekten sedan länge.
Visst gör det. Nja, Panasonic är på väg ner mot $100/kWh på cellnivå för Teslas celler mot slutet av året om råvarupriser är stabila. På packnivå försöker Tesla nå $100/kWh mot slutet av decienniet. Audi ryktas betala $114/kWh för E-trons batterier. Oklart om det är på cell- eller modulnivå dock, packen bygger de själva, vet inte hur det är med modulerna. Så det är ganska jämnt, prismässigt. Speciellt om Audis kostnad är på modulnivå.
Försöker vs ryktas. Tror inte vi kan dra allt för stora växlar av den jämförelsen. Elon var tydlig med att han tror att de har en hyfsat stor fördel prismässigt vs konkurrenterna. Jag gissar på att det ligger en hel del i det, speciellt på packnivå. Sen har det pratas om att LG vill höja priserna på batterierna pga hög efterfrågan, och den lär inte minska de närmsta åren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Visst gör det. Nja, Panasonic är på väg ner mot $100/kWh på cellnivå för Teslas celler mot slutet av året om råvarupriser är stabila. På packnivå försöker Tesla nå $100/kWh mot slutet av decienniet. Audi ryktas betala $114/kWh för E-trons batterier. Oklart om det är på cell- eller modulnivå dock, packen bygger de själva, vet inte hur det är med modulerna. Så det är ganska jämnt, prismässigt. Speciellt om Audis kostnad är på modulnivå.
Försöker vs ryktas. Tror inte vi kan dra allt för stora växlar av den jämförelsen. Elon var tydlig med att han tror att de har en hyfsat stor fördel prismässigt vs konkurrenterna. Jag gissar på att det ligger en hel del i det, speciellt på packnivå. Sen har det pratas om att LG vill höja priserna på batterierna pga hög efterfrågan, och den lär inte minska de närmsta åren.
Det var ju Audis (och dessförinnan Volvos) utvecklingschef Peter Meters som sa att de ligger runt €100/kWh. Så visst är det mycket tyngd bakom den siffran. "Elon var tydlig med att han tror", "jag gissar". Vi kan nog konstatera att ingen av oss vet säkert.
Nu har det dykt upp lite mer svenska priser på utvalda tillbehör. Även några bilder på fälgar osv. Modellen "Vorsprung" har också nu bytt namn till "Proline advanced".
Finns en hel del trevliga tillval, men de kostar en slant. Här några exempel:
Matrix-LED: 17.600:-
Nightvision: 26.100:-
Komfortnyckel: 10.000:-
Head-up display: 16.900:-
360-kamera: 14.000:-
Dragkrok för 7.200:- låter prisvärt i sammanhanget. Dock är det en manuell variant och inte den elektriskt utfällbara som finns på andra modeller.
Nu har det dykt upp lite mer svenska priser på utvalda tillbehör. Även några bilder på fälgar osv. Modellen "Vorsprung" har också nu bytt namn till "Proline advanced".
Finns en hel del trevliga tillval, men de kostar en slant. Här några exempel:
Matrix-LED: 17.600:-
Nightvision: 26.100:-
Komfortnyckel: 10.000:-
Head-up display: 16.900:-
360-kamera: 14.000:-
Dragkrok för 7.200:- låter prisvärt i sammanhanget. Dock är det en manuell variant och inte den elektriskt utfällbara som finns på andra modeller.
Nu har det dykt upp lite mer svenska priser på utvalda tillbehör. Även några bilder på fälgar osv. Modellen "Vorsprung" har också nu bytt namn till "Proline advanced".
Finns en hel del trevliga tillval, men de kostar en slant. Här några exempel:
Matrix-LED: 17.600:-
Nightvision: 26.100:-
Komfortnyckel: 10.000:-
Head-up display: 16.900:-
360-kamera: 14.000:-
Dragkrok för 7.200:- låter prisvärt i sammanhanget. Dock är det en manuell variant och inte den elektriskt utfällbara som finns på andra modeller.
Är väl i linje med vad man kunde förvänta sig, lös utrustning är sällan lågt prissatt utan man får förlita sig på paketen
Japp, håller med om att det är ungefär vad man kan förvänta sig. Däremot finns det väl inga paket som är speciellt prisvärda?
Om du tänker på de tre olika utföranden den finns i så verkar det inte vara speciellt mycket rabatt. Proline kostar 954k och Advanced 1100k. Kikar man på vad man får för dessa 146k extra är det inte direkt så att man får någon jätterabatt jämfört med om man lägger till från tillvalslistan. Nu vet vi inte alla detaljer, men detta var vad jag kom fram till efter lite överslagsräkning och gissning
Nu har det dykt upp lite mer svenska priser på utvalda tillbehör. Även några bilder på fälgar osv. Modellen "Vorsprung" har också nu bytt namn till "Proline advanced".
Finns en hel del trevliga tillval, men de kostar en slant. Här några exempel:
Matrix-LED: 17.600:-
Nightvision: 26.100:-
Komfortnyckel: 10.000:-
Head-up display: 16.900:-
360-kamera: 14.000:-
Dragkrok för 7.200:- låter prisvärt i sammanhanget. Dock är det en manuell variant och inte den elektriskt utfällbara som finns på andra modeller.
Är väl i linje med vad man kunde förvänta sig, lös utrustning är sällan lågt prissatt utan man får förlita sig på paketen
Japp, håller med om att det är ungefär vad man kan förvänta sig. Däremot finns det väl inga paket som är speciellt prisvärda?
Om du tänker på de tre olika utföranden den finns i så verkar det inte vara speciellt mycket rabatt. Proline kostar 954k och Advanced 1100k. Kikar man på vad man får för dessa 146k extra är det inte direkt så att man får någon jätterabatt jämfört med om man lägger till från tillvalslistan. Nu vet vi inte alla detaljer, men detta var vad jag kom fram till efter lite överslagsräkning och gissning
Så ser det i regel ut vid lansering, ge det några månader och det kommer finnas 4-5 olika paket till bra pris och rullande kampanjer på det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Basmodellen är ju ganska bra utrustad, men precis som Tesla, så får man inte LKA, TACC? förens med Proline + annat lull. Så man får väl tro att Proline är den som kommer att sälja bäst.
Men snälla Audi... "Multifunktionssportratt med växelpaddlar"
Proline Advance erbjuder nog inte så mycket extra att det lockar den stora massan. Dessutom kan man inte välja fin lack med den. Nej Audi har bestämt att följande ingår: "Fullackering"
Det som är märkligt är att inte ens toppmodellen är fullt utrustad, nej Trådlös mobilladdning och HUD är tillval (och lite andra saker).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Så ser det i regel ut vid lansering, ge det några månader och det kommer finnas 4-5 olika paket till bra pris och rullande kampanjer på det.
Japp, så blir det förhoppningsvis. Ska också bli intressant att höra om det går att få några rabatter på E-tron nu initialt. Tänker på företagsrabatter och de sedvanliga 5-10% man kan få på övriga modeller.
Hittade den fullständiga prislistan på Audi-norge. Finns som en nedladdningsbar PDF. Det är såklart norska priserna, men man kan räkna ut en omvandlingsfaktor givet att vi vet svenska priset på en del av utrustningen.
Det finns en del tillval att välja på kan man säga
Saknar dock ventilation och massage i stolar, vilket jag trodde skulle vara ett tillval som var med från början.
En glad överraskning är den svarta grillen som är med i pdf:en. Finns inget tillval i listan vad jag kan se, men att den är på bild borde indikera att det går att välja.
En glad överraskning är den svarta grillen som är med i pdf:en. Finns inget tillval i listan vad jag kan se, men att den är på bild borde indikera att det går att välja.
Betydligt snyggare med svarta grillen måste jag säga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
En glad överraskning är den svarta grillen som är med i pdf:en. Finns inget tillval i listan vad jag kan se, men att den är på bild borde indikera att det går att välja.
Den svarta grillen tillhör väl kontrastlacksvalet? Svart takbåge = svarta hjulhus = svart grill?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Med de tillbehören jag vill ha (ca 100k extra) blir den klart billigare än min Model S, som kostade 1,2 mille. Det är ju bra att jag har haft en Tesla innan. Jämfört med den blir allting jättebilligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Med de tillbehören jag vill ha (ca 100k extra) blir den klart billigare än min Model S, som kostade 1,2 mille. Det är ju bra att jag har haft en Tesla innan. Jämfört med den blir allting jättebilligt.
Med de tillbehören jag vill ha (ca 100k extra) blir den klart billigare än min Model S, som kostade 1,2 mille. Det är ju bra att jag har haft en Tesla innan. Jämfört med den blir allting jättebilligt.
Ränta? Förmånsvärde? Återköpsgaranti?
Återstår att se. Återköpsgaranti har jag inte nu heller och min nuvarande ränta är drygt 2 %. Förmånsvärdet på min nuvarande ligger runt 9000kr. Tveksamt om Audin är dyrare. Troligen högre ränta, men det lägre inköpspriset borde kompensera en hel del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu funkar förmånsberäkningen på SKVs hemsida. Utrustningsnivå Proline kostar 7650kr inklusive extrautrustning för 100000 kr, eller 5950kr helt utan extrautrustning. En bra bit under min Model S alltså. Och då har den betydligt mer lull-lull, bl.a. night-vision, HUD, 3D-vy, matrix-led, dragkrok!!!
Det ser ganska becksvart ut för min Tesla just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu funkar förmånsberäkningen på SKVs hemsida. Utrustningsnivå Proline kostar 7650kr inklusive extrautrustning för 100000 kr, eller 5950kr helt utan extrautrustning. En bra bit under min Model S alltså. Och då har den betydligt mer lull-lull, bl.a. night-vision, HUD, 3D-vy, matrix-led, dragkrok!!!
Det ser ganska becksvart ut för min Tesla just nu.
Helt ok! Synd bara att det är en Audi (dåliga erfarenheter). Och en SUV. Men det är ju högst subjektiva klagomål från min sida.